Fler tråd kategorier?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 18:59

Fler tråd kategorier?

Inlägg av saxofon » lör 19 maj 2012, 20:30

Skulle det vara tänkbart att ha fler kategorier att sortera in trådarna i?

Man skulle tex kunna ha:
  • * Projekt - här kan vi skriva om renovreringar, nyinstallationer mm. För att det ska vara överskådligt kan man ha underkategorier tex rigg, motor, elektronik, vvs o dyl
  • * Segling - en samling trådar om trimning, taktik vid kappsegling mm mm
  • * Resmål - korta och/eller långa och/eller länge utflyktsmål?
Det skulle göra det enklare att titta runt i befintligt material.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Forumförslag Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av Anders S » lör 19 maj 2012, 20:45

Vi har talat om det förr, och det röstas alltid ner. Det som möjligen kan vara en sorts lösning är i så fall att se till att hålla trådtitlarna relevanta, ibland sticker tråden iväg omgående från startinlägget och då kan det bli litet surrealistiska rubriker.
Annars finns det bra sökverktyg också.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 20 maj 2012, 08:06

Tenderar att hålla med. Trafiken är är inte så livlig. Hellre då bra rubriker och "thread drift" är inte så mycket man kan göra åt..
/Anders G

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av toaen » sön 20 maj 2012, 08:37

Det finns ett par andra forum som jag besöker regelbundet - regelbundnare än Sailguide.

Det en a har en oändlig mängd underrubriker. jag tycker et är oerhört rörigt. Kollar bara på nya trådfar och ibland de trådarna som det skrivits i senaste dygnet.

Det andra forumet har ganska många underrubriker, men det finns en sammanställning av de 70 senaste trådarna. Kollar aldrig nån annan stans än där.

Sen går det ju att söka om det är nåt speciellt som man letar efter. Det händer nån enstaka gång.

Ärkekonservativ som man är så tycker jag att Sailguide är bra som den är. Skulle nåt gå min näsa förbi så får jag skylla mig själv.
Det får höras när det sägs.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av jansan » sön 20 maj 2012, 10:10

Håller med Toaen till 100 %!
Bra som det är.

Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 18:59

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av saxofon » sön 20 maj 2012, 19:27

Ok, då lägger vi denna idé i det cylinderformade arkivet. Om det fortfarande finns sådana i dagens web-värld... ;)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av toaen » mån 21 maj 2012, 12:02

saxofon skrev:Ok, då lägger vi denna idé i det cylinderformade arkivet. Om det fortfarande finns sådana i dagens web-värld... ;)
papperskorg.JPG
papperskorg.JPG (10.3 KiB) Visad 8522 gånger
Jo nog är den digitala papperskorgen rund alltid - det är den då virtuellt på min dator i alla fall. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

kptn
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 17:35

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av kptn » tis 22 maj 2012, 08:36

Kapar tråden, då det känns lite futtigt att göra en hel egen tråd om saken.

När man klickar på forum uppe i menyn (hem, nyheter, båtfakta osv) så öppnas länken i en ny tab. Jag vet inte om det finns någon tanke bakom detta men finner det lite lätt störande. Kanske något moderator kan gå in och peta lite i?
Senast redigerad av 1 kptn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av Anders S » tis 22 maj 2012, 09:33

kptn skrev:Kapar tråden, då det känns lite futtigt att göra en hel egen tråd om saken.

När man klickar på forum uppe i menyn (hem, nyheter, båtfakta osv) så öppnas länken i en ny tab. Jag vet inte om det finns någon tanke bakom detta men finner det lite lätt störande. Kanske något moderator kan gå in och peta lite i?
Det beror på att Sailguide är en egen sida i hyperrymden och forumet är en till sidan inlånad komponent (en generell, öppen forumprogramvara). Den som vill kan då bokmärka http://www.sailguide.biz/forum2 , så får man en direktingång.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av Gaidin » tis 22 maj 2012, 09:59

Jag gillar när länkar öppnas i en ny flik. Kan man inte fixa så att även länkar inne i inlägg öppnas i en ny flik så man slipper klicka "tillbaka" varje gång man klickat på en länk?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av Anders S » tis 22 maj 2012, 10:31

Gaidin skrev:Jag gillar när länkar öppnas i en ny flik. Kan man inte fixa så att även länkar inne i inlägg öppnas i en ny flik så man slipper klicka "tillbaka" varje gång man klickat på en länk?
Högerklicka!
Öppna i ny tab!
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av SWE54 » tis 22 maj 2012, 11:03

Eller klicka med hjulet på musen. Förutsatt att man nu har en såklart...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av Anders » tis 22 maj 2012, 20:41

Det faktum att forumet och övriga sailguide ligger på två olika webhotell är inte orsaken till att forumet öppnar i egen flik. Det beror på att jag själv tyckte att det var en bra lösning. Det går enkelt att ändra så att även forumet öppnas i samma fönster som övriga sailguide om ni tycker det är en bättre lösning. Vad önskar ni?

Mvh

Anders L
webmaster

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av toaen » tis 22 maj 2012, 21:37

Att forumet öppnar i eget fönster är väl ok, men om det hade öppnat i samma fönster så hade det inte spelat nån roll för min del.

Däremot hade det varit bra om länkar hade öppnat i eget fönster. Man kan visserligen som sagt fixa det själv ganska lätt, men så är det det här med minnet. Det är inte alltid jag kommer ihåg att på Sailguide måste jag själv öppna länken i ett eget fönster till skillnad från de övriga forumen jag härjar på.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Fler tråd kategorier?

Inlägg av Gaidin » ons 23 maj 2012, 07:09

Anders S skrev:
Gaidin skrev:Jag gillar när länkar öppnas i en ny flik. Kan man inte fixa så att även länkar inne i inlägg öppnas i en ny flik så man slipper klicka "tillbaka" varje gång man klickat på en länk?
Högerklicka!
Öppna i ny tab!
Det är inte en lösning, det är en workaround som jag som användare får göra vid varje klick.
Det "Normala" i andra forum är att om man klickar på en länk som länkar utanför den befintliga sajten så kommer den i ny flik, eller nytt fönster.

Skriv svar