Sidotråd till Stenungsundsutsläppstråden

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Sidotråd till Stenungsundsutsläppstråden

Inlägg av Brendan » lör 24 dec 2011, 12:05

Ursprungstexten raderad av trådskaparen, diskuteras i annan tråd. //MOD
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ny våldtäkt av Bohuslän lagom till jul

Inlägg av Peter_K » lör 24 dec 2011, 13:36

Fattar inte...
Är det maj just nu på västkusten, eller firar ni jul i maj där?
Alla borde ha skägg

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ny våldtäkt av Bohuslän lagom till jul

Inlägg av Maxi33 » lör 24 dec 2011, 14:54

Passar på detta tillfälle att önska Brendan en God Jul och ett Gott Nytt År, liksom alla andra guider förstås.

Önskar dock samtidigt att Brendan nån gång ska växa upp och sansa sig och sluta kalla allt han blir upprörd över just i Bohuslän för våldtäkt.
Speciellt inte förrän en DNA-analys har gjorts.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Ny våldtäkt av Bohuslän lagom till jul

Inlägg av toaen » lör 24 dec 2011, 19:23

Peter_K skrev:Fattar inte...
Är det maj just nu på västkusten, eller firar ni jul i maj där?
Som jag tolkar det var det ett utsläpp i Maj på 32,5 ton och nu ett nytt utsläpp på 13,5 ton mellqn 21 och 22 december. Ett utsläpp i Stenungsund är väl ungefär som om det skett i tex Waxholm med tanke på omsättningen på vatten långt in i skärgården.

Har själv inte ens hörtalas om utsläppen. Det blir ju inte kladdigt för badgästerna så det är väl inte så intressant ur nyhetssynpunkt.

http://www.zaramis.nu/blog/2011/05/19/m ... enungsund/

http://www.lokaltidningensto.se/nyheter ... noxid-igen

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.630 ... ll-lackan-
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Ny våldtäkt av Bohuslän lagom till jul

Inlägg av S-B A-son » lör 24 dec 2011, 19:50

Maxi33 skrev:...
Önskar dock samtidigt att Brendan nån gång ska växa upp och sansa sig och sluta kalla allt han blir upprörd över just i Bohuslän för våldtäkt.
Speciellt inte förrän en DNA-analys har gjorts.
Jag tror att signaturen Brendan ser sig som någon sorts messenger-RNA snarare än ett DNA.

Onskar också Brendan, liksom även Maxi33 en God Jul.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Ny våldtäkt av Bohuslän lagom till jul

Inlägg av matz » lör 24 dec 2011, 22:22

...läser och begrundar, saknar Gunnar S

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Ny våldtäkt av Bohuslän lagom till jul

Inlägg av goph » sön 25 dec 2011, 22:02

Maxi33 skrev:Passar på detta tillfälle att önska Brendan en God Jul och ett Gott Nytt År, liksom alla andra guider förstås.

Önskar dock samtidigt att Brendan nån gång ska växa upp och sansa sig och sluta kalla allt han blir upprörd över just i Bohuslän för våldtäkt.
Speciellt inte förrän en DNA-analys har gjorts.

MVH
Håkan
Vad menar du med att Brendan "skall sansa sig och växa upp"? Något så väldigt oförskämt sagt. Att man har en egen åsikt är ett ett sundhetstecken. Inte en sjukdom.

Om du, Maxi33 började att reflektera över tillvaron, och stå upp för dina åsikter, och visar lite civilkurage, så kan jag respektera dig. Annars icke.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ny våldtäkt av Bohuslän lagom till jul (Flyttad)

Inlägg av Maxi33 » mån 26 dec 2011, 08:44

Hej goph, och god fortsättning.

Eftersom tråden flyttats till Klotterplanket känner jag mig friare än jag skulle gjort annars att skriva en kommentar till påhoppet jag fick.

Jag känner Brendan sedan snart tio år, eller kanske det är riktigare att säga kände eftersom det är flera år sedan vi sist träffades. Jag skulle gärna träffa honom igen och trots en del stora skillnader i våra syner på livet och samhället är vi båda segelbåtsmänniskor och är engagerade i båtlivet. På lite olika sätt dock och detta har ofta varit en del av våra diskussioner.

En sak du bör ta till dig, goph, är att citera hederligt. Jag skrev inte "skall sansa sig och växa upp". Läs inlägget igen, i sin helhet alltså.
Citerar man valda ord, och andra läser endast dessa, kan man ge vilket intryck man vill av en annan människa.

Du är kanske omedveten om hur många gånger det där V-ordet har använts av Brendan under flera års debatter, och många med mig har försökt få honom att ransonera utsläppen. Flera andra aspekter av båtlivet och det samhälle det finns i har debatterats under många år, inte bara med Brendan naturligtvis, och debatterna har ofta blivit rätt engagerade för att uttrycka det diplomatiskt.
Om en del signaturer som jag inte sett här på rätt länge nu skulle höra av sig, skulle de kunna bekräfta att den gode Brendan var rätt svårslagen i att ta till personliga argument, så att säga, och att vara hätsk i tonen gentemot andra.
Numera väldigt mycket lugnare, men så dök det där V-ordet upp igen mitt på julafton och jag änna satte det i halsen och skrev min lilla julhälsning. Både hälsningen och min önskan om färre V-utsläpp var uppriktigt menade, goph.

Är dina personliga påhopp på mig, med insinuationerna om min karaktär också uppriktigt menade? Känner du mig så väl att du vet hurudan jag är och känner det motiverat att beskriva mig som du gör för alla andra på Sailguide?

En hälsning också till Anders S med önskan om god fortsättning, lika uppriktigt menad.
Jag är sällan på detta forum numera även om jag ser det som det bästa och seriösaste om man bara vill skriva om båtar. Verkar som att jag trivs bättre med lite mer oförutsebarhet på ett forum, ungefär som i livet i övrigt.

God fortsättning alla!

MVH
Håkan
En expert i mängden

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Våldtäkter och Håkan

Inlägg av Jaramaz » mån 26 dec 2011, 20:29

Det bär mig emot att försvara Håkan - det gör han så bra själv - men här har vi ett allvarligt fall av historielöshet kombinerat med en stor oförmåga att hålla tand för tunga!
goph skrev:Om du, Maxi33 började att reflektera över tillvaron, och stå upp för dina åsikter, och visar lite civilkurage, så kan jag respektera dig. Annars icke.
Jo, alltså, "goph", Håkan (aka Maxi33, efter en känd båtmodell som han fortfarande kör runt med) är en man som ägnar (alltför) stor tid till reflektion över tillvaron, vilket han ideligen rapporterar på andra fora. Inte nog med det, han står också upp för sina åsikter (vilket blir lite tjatigt), och har civilkurage i övermåtta (så det har varit en hel del debatter genom åren). Det är för övrigt lätt att reda ut vem Håkan / Maxi33 är, så han döljer sig inte bakom en signatur (vilket både du och jag tycks göra, så är det med civilkuraget).

När det sedan kommer till våldtäkter så har Brendan rapporterat om ett otal sådana. Alla i och av Bohuslän. Tyvärr har han mycket rätt i detta, men genom åren har det blivit för mycket för ett segelforum att få dessa serverade. (Detta är såklart min åsikt, Brendan har uppenbart en annan). Det finns mycket mer att säga kring detta, men det lämnar jag därhän, det går att läsa gamla trådar. (Du vet, "goph", det finns ett bra nyckelord att söka på.).

Avslutningsvis kan jag från min något distanserade syn på Brendan och Håkan bara konstatera att de pucklat på varandra bra mycket under åren. Så mycket att de numera knappt samsas på samma forum. Trots att de har många likheter .. (ajaj!).


/J

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: .

Inlägg av Maxi33 » mån 26 dec 2011, 21:11

Kunde inte sagt det bättre själv, Jaramaz, och med vänner som du behöver man inga fler - eller hur det brukar uttryckas...
Men så är det, och jag hoppas Brendan till slut svarar på mina högst relevanta motfrågor i tråden som nu är på den andra sidan, även om han verkar försöka ducka för dem just nu.

Jag kommer också kanske att följa upp Anders S tämligen kraftiga ifrågasättande av verkliga och identifierbara människors sätt att utföra sina arbetsuppgifter på Akzo Nobel i Stenungsund, och hans undran om de är kapabla att ha det ansvaret de har. Han uttryckte det inte riktigt så tydligt, men är man van att läsa och tolka språket så är man.

Visst är det märkligt hur nära ett klotterplanks människor, och verkliga människor på andra ställen, kan komma varandra?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: .

Inlägg av Peter_K » ons 28 dec 2011, 15:52

Tråden blir väldigt konstig när man raderar sitt eget huvudinlägg oh rubrik...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: .

Inlägg av Anders S » tor 29 dec 2011, 09:50

Peter_K skrev:Tråden blir väldigt konstig när man raderar sitt eget huvudinlägg oh rubrik...
Jo. Men den friheten finns i den här programvaran, och Brendan har ju också ändrat sin trådtitel i den "tvättade" tråden, bort från "V"-ordet.

Jag vet heller inte vad som skulle vara en bra titel på den här tråden? Har du något förslag?
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: .

Inlägg av Peter_K » tor 29 dec 2011, 15:53

"Kan man våldta en kustremsa?" kanske?
Eller - mer seriöst menat - "Utsläpp på västkusten lagom till jul"...
Fast, varför inte bara ändra tillbaka till ursprungsrubriken, den finns ju ändå i alla svar.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: .

Inlägg av Anders S » tor 29 dec 2011, 16:13

Peter_K skrev:"Kan man våldta en kustremsa?" kanske?
Eller - mer seriöst menat - "Utsläpp på västkusten lagom till jul"...
Fast, varför inte bara ändra tillbaka till ursprungsrubriken, den finns ju ändå i alla svar.
Jag vet inte om du uppfattat att jag försökte "tvätta" tråden en smula och lägga ut den igen. Den tråden gav Brendan ett annat namn, utan "våldtäkt" med i titeln, och det var väl i sig bra. Man skall ju helst inte bli argare på trådskaparen än på den som gjort utsläppet, om man säger så.

Samtidigt skall ju ordet vara fritt i någon mening, och än friare här på klotterhalvan - så här placerades de personliga utläggningarna.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Sidotråd till Stenungsundsutsläppstråden

Inlägg av Peter_K » tor 29 dec 2011, 16:29

Nej, jag blir bara förvirrad av att tråden delas, men jag har å andra sidan rätt hög toleransnivå att trådar kan balla ur ibland.
Alla borde ha skägg

Skriv svar