Stor underhållning...

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Stor underhållning...

Inlägg av Brendan » tor 01 sep 2011, 09:48

…börjar farsen om fårhuset på Rörholmen bli. Ja, Jösses…

”Ekonomibyggnaden” uppe på berget på Rörholmen i två våningar med vidsträckt utsikt över Kattegatt och Skagerack står den 1 september 2011 kvar trots Länsstyrelsens föreläggande om rivning senast den 21 augusti 2011.

Orust kommun, som ska se till att rivningen kommer till stånd tycks stå helt på fårfarmarens sida och har inte ens diskuterat saken i fullmäktige.

Fårfarmaren har inga som helst funderingar på att riva huset. Han är i skriande behov av det stora tvåvåningshuset för att kunna förvara sina hummertinor i övervåningen och foder till de fem fåren i undervåningen.

Det rörliga friluftslivets utövare, vi seglare och andra, tvekar nog att numera lägga till i den fina naturhamnen med tanke på att där mitt på ön står ett stort hus, som ser väldigt privat ut.

Tidningen Bohusläningen och Göteborgs-Tidningen följer händelseutvecklingen. Mycket dråpligt har skrivits men huset står där det står.

I ena ringhörnan står Länsstyrelsen, lokaltidningarna och vi seglare, motorbåtsfolk och kajakpaddlare, i den andra står Orust kommun och fårfarmaren.

Det allra märkligaste i den här historien är att farsen tillåts fortgå i åratal och att tydliga och entydiga lagar inte följs. Antingen har man lagar, och då ska de följas, eller också ändrar man lagen. Varför tar Länsstyrelsen inte i med hårdhandskarna eller ger dispens?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stor underhållning...

Inlägg av Anders S » tor 01 sep 2011, 10:08

En förklaring kan vara rättsläge, formalia och att alla parter i detta skall erbjudas rättssäkerhet. Det är inte okänt att sådant kan användas för att filibustra administrativa processer.

Vill Orust kommun inte driva saken aktivt och målmedvetet blir det ju ytterst tal om att anmäla de ansvariga tjänstemännen för att de inte vill driva frågan om rivningsföreläggande, utdöma hårda viten och annat repressivt mot en privatperson. Den saken vet de förstås att man aldrig kommer att klara sig ur utan att göra sig till ovän med minst en sida i detta. Jag avundas dem ICKE.

Sedan kan man väl bara litet lätt komma ihåg att på "fårfarmarens" inofficiella sida står det rätt många som syndar på nåden i sjöbodar, har (mindre) svartbyggen och i största allmänhet syndat på den bygglovstekniska nåden - de kan ju vara rätt många. Vare sig tjänstemän (i allmänhet) eller politiker (i synnerhet) vill stöta sig med dessa. I värsta fall öppnas Pandoras ask när det gäller alla andra som sedan följer; viten, protester, processer med tillhörande invändningar, etc.

Men "land skall med lag byggas", så något lär ju kommunen behöva göra.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stor underhållning...

Inlägg av Eilean » tor 01 sep 2011, 14:44

Den irritationen kan jag förstå. En undran; vad gör fårfarmaren egentligen med huset, bor han i det, är det en sommarstuga?

Andreas123321
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 23:47

Re: Stor underhållning...

Inlägg av Andreas123321 » tis 13 mar 2012, 21:34

Finns det någon bild på huset? vore kul att se :)
Det är som skrivs ovan säkert, formalia och ingen om vill ta i en het potatis.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Stor underhållning...

Inlägg av Peter_K » fre 16 mar 2012, 18:58

http://www.seniorseglarna.se/rorholmen- ... holmen.htm
Brendan, har du funderat på att tipsa Uppdrag Granskning..?
Alla borde ha skägg

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Stor underhållning...

Inlägg av Brendan » fre 16 mar 2012, 21:39

Peter_K skrev:http://www.seniorseglarna.se/rorholmen- ... holmen.htm
Brendan, har du funderat på att tipsa Uppdrag Granskning..?
Uppdrag granskning - Janne Josefsson! Nej, det har jag inte funderat på.

Janne Josefsson, som själv bor på en ö, Åstol, inte så långt söder om Rörholmen, var i blåsväder för några år sedan för egna svartbyggen på fastigheten
på Åstol.

Det skulle förvåna mig om han mot den bakgrunden skulle vara särskilt pigg på att göra stor affär av svartbyggnadsverksamhet i den bohuslänska ö-världen.


.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Stor underhållning...

Inlägg av Peter_K » fre 16 mar 2012, 21:58

Nja, jag tänkte mig mer en inriktning på granskningen kring hur man utnyttjar systemet med överklagningar, kommunens flathet etc. Dvs, inte inriktningar att det är fårfarmaren som är Bad Guy, utan systemet och politikerna.
Och då luktar det Josefsson måste du hålla med om?
Indirekt kritiseras fårfarmaren, uppmärksamhet kring målet..?
Kanske?
Alla borde ha skägg

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Stor underhållning...

Inlägg av Brendan » fre 16 mar 2012, 22:10

Peter_K skrev:Nja, jag tänkte mig mer en inriktning på granskningen kring hur man utnyttjar systemet med överklagningar, kommunens flathet etc. Dvs, inte inriktningar att det är fårfarmaren som är Bad Guy, utan systemet och politikerna.
Och då luktar det Josefsson måste du hålla med om?
Indirekt kritiseras fårfarmaren, uppmärksamhet kring målet..?
Kanske?
Ingen skulle vara gladare än jag om sådana här missförhållanden togs upp i Uppdrag Granskning. Men Janne Josefsson lär väl ha stort inflytande på ämnesvalen och jag skulle bli förvånad om han skulle vilja utsätta sig för risken att än en gång själv bli granskad. Det ligger ju dock mycket nära till hands i en sådan här fråga. Det var riktigt pinsamt för honom förra gången.

Nu har jag haft så mycket kontakter med myndigheter och tidningar i den här frågan, så det skulle vara uppmuntrande om någon annan hjälpte till.

Någon som vill tipsa Uppdrag Granskning?

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Stor underhållning...

Inlägg av jaba » tor 31 maj 2012, 09:14

Jag ser inga konstigheter, det är ju Sveriges rikas lag som följs!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Stor underhållning...

Inlägg av peterh » tor 31 maj 2012, 09:54

jaba skrev:Jag ser inga konstigheter, det är ju Sveriges rikas lag som följs!
Lagen skall följas, även privatpersoner skall vara skyddade från konfiskation och maktmissbruk.

Att överklaga ( även om det kan tyckas in absurdum) är att följa lagen. Att manipulera möjligheterna
att överklaga är att bryta mot lagen.

Var ni nöjda med att lagen skyddar både de rika och de fattiga. Vad josefsson med rätta tar upp
är företeelser som bryter mot lag.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar