Motorsegling eller segelbåt för motor

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Motorsegling eller segelbåt för motor

Inlägg av Eilean » ons 17 aug 2011, 14:29

Anders S skrev:... Det är väl sannolikt att en motortratt förvärrat situationen, om det inneburit att du väntat ännu längre innan du ändå tvingats gira.
Jag resonerar så här - är man insatt och har fantasi nog för att hissa en motortratt är man säkert också väl medveten om sin skyldighet att väja för seglande.
Han kunde gott ha väjt, med goda marginaler, när avståndet mellan oss minskat med 50%. Och hade jag inte haft den segelsättningen jag hade hade jag väntat till 25%.
Man kan resonera såhär, motparten har kanske ingen aning om vad ett mesanstagsegel är (eller så sytes det inte bakom storsegel och genua) och tyckte det fanns gott om tid att avvakta och se innan han gör något.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorsegling eller segelbåt för motor

Inlägg av Anders S » ons 17 aug 2011, 15:32

Eilean skrev:
Anders S skrev:... Det är väl sannolikt att en motortratt förvärrat situationen, om det inneburit att du väntat ännu längre innan du ändå tvingats gira.
Jag resonerar så här - är man insatt och har fantasi nog för att hissa en motortratt är man säkert också väl medveten om sin skyldighet att väja för seglande.
Han kunde gott ha väjt, med goda marginaler, när avståndet mellan oss minskat med 50%. Och hade jag inte haft den segelsättningen jag hade hade jag väntat till 25%.
Man kan resonera såhär, motparten har kanske ingen aning om vad ett mesanstagsegel är (eller så sytes det inte bakom storsegel och genua) och tyckte det fanns gott om tid att avvakta och se innan han gör något.
Det verkar som du ursäktar den här okunnige dilettatanten, seglar-nooben och motormongot? Han skall helt enkelt fördömas! Problemet, skulden och ansvaret för det som (inte!) inträffade är ju helt på hans sida. Ett tvång att hänga upp en motortratt när man drar igång humlan för att hjälpa till ändrar ju inte detta ett smack. Nu ÄR man inte skyldig att ha motortratt, men är fortfarannde skyldig att hålla undan om man kör för motor. Och att en seglare missar detta - horribelt !

Vi har (i vår ände av utlandet, dvs Danmark) ett annat problem - "fartyg sysselsatt med fiske" har manöverlättnader, och detta glömmer inte fiskarena bort att visa då de fiskar. De kan inte glömma att hänga upp signalen, för den tas aldrig ner. Hur bra är det, på samma skala?
Anders S

Skriv svar