Toalettavfall, sugtömning

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » ons 10 aug 2011, 08:46

Jag måste säga att jag har litet svårt att förstå det hårdnackade motståndet mot sugtömning som man ser bla i svensk fackpress? I Finland har det varit lag på septiktank + sugtömning i 10 år och det har fungerat bra utan speciellt mycket gnäll. Undantaget var i början då en del sugtömningsstationer var underdimensionerade och det brast i underhållet.

Visst är fritidsbåtarnas avfall en droppe i havet jämfört med tex krysningsfartyg, men även där skärps kraven till och alla reguljära färjor här uppe tömmer svartvattnet i land. Däremot är fritidsbåtarnas lokala påverkan ganska betydande.

Nä, inga undantag. Alla båtar med toalett skall ha tank och sugtömning!
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av peterh » ons 10 aug 2011, 09:44

Det är en fråga om att använda resurser klokt.

Insatsen att genomföra total-sugtömmning kan mycket väl ge mindre eller
rent av negativa miljöeffekter. Vidare kan alternativ användning av
dessa pengar ge långt större miljöeffekter.

Och vad jag sett så finns det tveksamheter om en framtvingad sugtömmning ens ger
någon positiv effekt på miljön.

Däremot finns det syndare som tömmer tankar och toaletter i hamnar och vikar, så
en skärpning och en begriplig regelsamling vore välkommet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 10 aug 2011, 10:51

Jo, visst kunde reglerna vara tydligare.

Jag anser dock fortfarande att reaktionen från tex SXK etc känns som en ryggmärgsreflex. Man är av princip emot all myndighetsinblandning. Gäller det sedan toaletter, utbildning, flytvästar eller promille är det egalt.

Rent konkret innebär det väl att en svensk båt som inte kan sugtömma borde få sin toalett plomberad om den seglar till Finland?

Som sagt var, den lokala påverkan har stor betydelse. Generellt har vi här uppe mycket effektiva avloppsreningsverk, varför båtar som släpper ut helt orenat svartvatten kommer att påverka mycket:
Under sommarmånaderna kan utsläppen av näringsämnen i fritidsbåtarnas
toalettavfall lokalt vara lika stort som utsläppen från de reningsverk som
finns på land.
http://www.ls.aland.fi/.composer/upload ... avlopp.pdf
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 10 aug 2011, 11:55

AndersGustafsson skrev:Jo, visst kunde reglerna vara tydligare.

Jag anser dock fortfarande att reaktionen från tex SXK etc känns som en ryggmärgsreflex. Man är av princip emot all myndighetsinblandning. Gäller det sedan toaletter, utbildning, flytvästar eller promille är det egalt.

Rent konkret innebär det väl att en svensk båt som inte kan sugtömma borde få sin toalett plomberad om den seglar till Finland?

Som sagt var, den lokala påverkan har stor betydelse. Generellt har vi här uppe mycket effektiva avloppsreningsverk, varför båtar som släpper ut helt orenat svartvatten kommer att påverka mycket:
<snip>
Sugtömmningen är inte gratis, det skall byggas anläggningar, dessa skall drivas med alla sina utsläpp,
transport av skiten från anläggningarna (om man behöver lastbil blir det utsläpp), båtägarna skall
transportera båten till sugstationen, det kan också medför utsläpp.
Om summan av miljöbelastning för dessa steg överstiger det som renas bort så går man back, dvs
man belastar miljon mera genom att tvinga fram sugtömmning.

Kunde man få båtägare att låta bli att släppa ut i känsliga områden, och då avser jag även gråvatten
från disk och dusch vore det kanske mera värt. Men det utesluter inte att man kan utrusta sin
båt med sugmöjlighet ( och att man anlägger sugmöjligheter där det är miljömässigt "billigt") , på
så sätt kan man både äta kakan och äta upp den. Att bara förbjuda är klena intellektets enkla väg till lösning.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 10 aug 2011, 14:09

Att bara förbjuda är klena intellektets enkla väg till lösning.
Men utan förbud kommer säkert merparten att fortsätta att skita i Östersjön, eftersom alternativet kostar pengar...

Vi hade en incident här tidigare i somras då en badvik måste stängas för badning pga överhöga halter av kolibakterier. Orsaken blev visst aldrig klarlagd, men man misstänkte att en fritidsbåt, avsikligen eller i misstag, tömt toavatten. Det räcker med en mycket liten mängd då en liter innehåller 3 375 000 000 E. coli.

Men givetvis skall samhället stå för sin del genom att se till att det finns gott om sugtömningsstationer. Så är fallet i dag i Finland. Det finns stationer tom i rena naturhamnar. De drivs med handkraft och bogseras bort för tömning. I övrigt finns de i anslutning till mackar, dvs man tankar och tömmer på samma ställe, snabbt och smidigt.
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 10 aug 2011, 18:29

Nu har just detta ämnet behandlats utförligt här på sailguide, inget nytt har tillkommit
tvärtom har många kloka synpunkter redan yttrats här. Jag tror inte jag kan
tillföra något mera i denna fråga.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 10 aug 2011, 19:11

Nej, du har rätt. Det finns ganska många åsikter kring detta och det har debatterats i flera trådar.

Jag har dock tagit bort tömningen över bord helt (och tömmer diskvattnet i land). Man måste leva som man lär. :)
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 11 aug 2011, 06:49

Det här är intressant.

I Finland har man hela sitt hav i Östersjön och en stor skärgård med ett varierat friluftsliv. Östersjön är hårt belastad och både nyttan med och acceptansen för en ganska hård regel kan man nog förstå. Då är det en rätt stor skillnad gentemot svenska västkusten, där havet ligger inpå knuten. Det är alltså inte så att gödningseffekten är besvärande eller ens skadlig i de större vattenvolymerna, och vattnet i havet är dessutom lätt antiseptiskt (salinitet ca 3%) vilket inte Östersjön är på samma sätt. Jag bortser här från innerskärgården och fjordarna, där det här knappast kan gälla, utan där man bör se saken som i Östersjön, dvs "mindre är bättre". Att rena hygienkrav gör att ingen tömmer i badvikar, hamnar etc etc får man anta, även om det då och då bevisas motsatsen. Då kan det vaa intressaqnt att känna till att i Lomma (där jag har båten) så är kraftiga regn en stor faktor, eftersom jordbruksmarkernas avrinning till den å som flyter genom hamnen är en enorm föroreningskälla (om man antar att avföring (go´gödsel) och gödningsmedel i allmänhet är problemet.

I Sverige har myndigheterna föreslagit tämligen drakoniska regler för Östersjön och västkusten, medan man (märkligt nog, men förmodligen baserat på data om verklig belastning) dröjer med att ställa krav på norra delen av det här innanhavet, Bottenviken. Finland har, såvitt jag förstått det inga varierade regler, utan är lika för alla.

I mitt tycke är den naturliga kompromissen att dels utbilda seglare (båtägare) i konsekvenserna av kustnära utsläpp, dels underlätta för att KUNNA sugtömma. Ett krav på ett hål i däcket och en slang till bottenventilen i tanken är enkelt att leva upp till, att begära av seglaren (eller motorbåtsägaren) att transportera sig många sjömil för att sugtömma är något annat. Det är ju inte heller så att kostnaderna för samhället blir försumbara detta, båtägarna drabbas nog mer av besvär än ekonomiska utlägg. I Sverige är det till exempel uttalat att det inte får vara avgiftsbelagt att tömma toatanken (en premiss i utredningen) - men inget är gratis i verkligheten (priset per tömning kan förmodas ligga i storleksordningen 100 kronor, i synnerhet om man skall ha en rimlig servicegrad, dvs kö på minuter, inte timmar. Att jag tankar diesel två ggr per säsong betyder något, det också - jag blir alltså enbart en belastning för macken som har tömningsstation 8 veckor av 10 under säsongen - med förutsättning att jag har kapacitet att lagra avlopp för en vecka - det har nog inte så många. Vi har det då vi är två ombord, men inte om vi är fler.

Erfarenheterna från Finland är betydelsefulla och det som kan fungera i Finland bör kunna fungera även i Sverige, kan man tycka. Sedan misstänker jag att man även i Finland ser med ett oseende öga på de båtar som "fuskar" långt från ära och redlighet (här definierat som "toastation") - det här är antagligen ett sådan här problem där man finner att 80% av kostnaderna kommer att genereras av 20 % av båtbeståndet, och så accepterar man att några tömmer vid sidan av systemet, som annars skulle bli väldigt mycket dyrare.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 11 aug 2011, 07:13

Jag håller helt med. Vad jag reagerar emot är att det stora flertalet, även SXK slår helt bakut och det är inte konstruktivt. Jag är mera inne på samma linje som Eilean i en annan tråd, dvs att lagen kommer och att obstruera gör den bara värre. Som du själv säger så verkar det vara mera en principfråga "båtägarna drabbas nog mer av besvär än ekonomiska utlägg".

I Finland är reglerna lika överallt, dvs man tömmer inte i sjön, punkt. Det är enkelt och redigt, men jag kan förstå argumentet att i Sverige ha olika regler i Östersjön och på Västkusten. Det kostar inget heller att tömma tanken, samhället står för kostnaderna

Givetvis måste det vara enkelt att tömma och det är det i dag i Finland. Om man kollar på http://www.hallskargardenren.fi/index.phtml?l=sv&s=106 så finns det 37 tömingsstationer i Skärgårdshavet, på Åland finns 18 st. Det är således ganska tätt, säg max 20M mellan dessa och även om man väljer att ligga i naturhamn kan man enkelt vika in och tömma på vägen om behövet finns. Man räknar med att man producerar 1,2..1,5l avfall per person och dygn så tre personer klarar sig en vecka eller mera med en 40l tank.

Det har dock tagit nästan 10år att komma hit, dvs i början var det sannerligen inte tätt mellan stationerna.

Du nämner även tillrinning från jordbruk och jag håller med om att det är ett problem (som dock inte kan åtgärdas av båtägare), här har vi dock regler för vad jordbrukarna får göra eller inte göra på marker som gränsar till vattendrag.

Således, i stället för att göra som SXK nu gör att helt sparka bakut borde man sätta sig ned och komma fram till en fungerande lösning:

- Som har en vettig övergångsperiod, säg 5..10år
- Som garanterar att det finns tömningsstationer på rimligt avstånd
- Som har enkla och rediga regler

Lagen kommer ändå, frågan är bara om den skall formuleras av båtfolk och miljövänner i samförstånd eller enbart av miljöfundamentalister som inte har en susning om båtliv och tror att alla båtägare är direktörer från Djursholm?
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 11 aug 2011, 08:12

Lagen kommer, rimligtvis, om inte annat därför att Sverige skrivit under samma fördrag som alla andra Östersjöstater.

Helt klart är det ogörligt att få uppslutning om den enskilde båtägaren skall betala "styckpris" för tömning, men kostnaden för tömningsstationerna uppstår lika väl och måste finansieras. Frågan är alltså om de verkliga skadeeffekterna kan motivera ett tillräckligt finmaskigt nät av tömningsstationer och (fråga två) hårt belagda gästhamnar kommer att kunna erbjuda tillräckligt med toatömning. Som en reflektion - vi ser redan exempel på en sorts miljömässig trångsynthet: I ett växande antal gästhamnar på svenska västkusten (Bohuslän) sätter hamnen kodlås på sopskåpen, så att bara betalande gäster kan kasta sopor. Nu är det uttalat att det inte får bli så med toastationerna, men tankebanan är intressant - det är alltså inte omsorgen om naturen som är det viktiga här. Att man då får en liten hög med soppåsar vid sopskåpets dörr förvånar ingen och gläder bara den allestädes närvarande vitfågeln ("shithawk", på utrikiska)

Enkel beräkning: Vi antar att en populär gästhamn (Skärhamn) har genomsnittligt omkring 80 gäster per dygn (det påstod hamnvakten som gav mig hamnens finaste plats i blåst och regn, till 100 andra båtars avundsjuka, gôtt mos!). Dessa gäster skall/bör/vill/måste tömma och hamnen har då en sugmoj vid kajen eller en "rullande skittunna" som man kör fram till båten. Varje båt tar tio minuter att tömma, minst. Bara här har vi då 800 minuter, om alla gäster tömmer (800/60 = 13 timmar, dvs tömning från 06.00 till 19.00... Detta är förstås överdrivet, för enligt din uppskattning tömmer man kanske var tredje dag. Men vi har i så fall ändå en toastation upptagen fyra timmar per dag, och vi får väl anta att de flesta vill tömma då de kommer eller då de går. Alltså, man behöver ofta mer än en, om man vill fortsätta med hamnverksamheten.

Jag tror att man kommer mycket långt med utbildning, (lag)krav på att tekniken installeras och genom att ställa krav på kommunerna i kustbandet att se till att det finns tillräckligt antal toastationer. Båtägare är inte onda miljösvin.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 11 aug 2011, 10:39

Detta är förstås överdrivet, för enligt din uppskattning tömmer man kanske var tredje dag.
Eller ännu mera sällan. Om man en gång är i en gästhamn så nyttjar man säkert hellre toan på land och då fylls tanken upp ganska långsamt.
Jag tror att man kommer mycket långt med utbildning, (lag)krav på att tekniken installeras och genom att ställa krav på kommunerna i kustbandet att se till att det finns tillräckligt antal toastationer. Båtägare är inte onda miljösvin.
Absolut, om det en gång finns tank, tömningsanslutning och tillgång till en tömningsstation så finns det inte speciellt många arbument för att inte tömma.
/Anders G

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » sön 21 aug 2011, 21:05

Jag kan tänka mig att motståndet kommer ifrån att konceptet med toatömning i hamn är inkompatibelt med hur vi ser på seglingsemester; då man ju försöker undvika gästhamnar så mycket som möjlig.
Vi var ute 3 veckor i år och stannade bara 4 ggr på gästhamnar. Med en toatank som räcker ungefär 2 dagar för familjen så hade vi varit tvungna till 8-9 såna besök.
Man börjar se några flyttande stationer hit och dit men dem är riktig fulla, vill man verkligen ha såna överallt?

Sen man kan verkligen undra hur det ska funka i praktiken. Vi har båt på Bullandö, i sällskap med 1499 andra båtar. En vanlig söndag eftermiddag kommer det säkert tillbaka en båt per minut efter helgen / långhelg / semester; många om inte de flesta ska tömma tanken. Det blir spännande det.
Samma sak på Svinninge, Karlslund, och som nämndes förr, alla andra populära gästhamnar, Sandhamn, Trosa etc..

Jag såg tömningsproceduren när vi seglade till Åland, många fick lite av innehållet på däck när de tog ut slangen. Inte mycket, men så har man ingen alternativ än att hinka vatten på det för att tvätta, och skiten rinner i vattnet. Ta det gånger flera tiotals båtar per dag, hur bra blir vattnet då?

Jag tycker man ska helst satsa på flera land-baserad toaletter, finns det såna brukar man använda dem flitig (miljötänkande kopplad med fruktan för stopp i toan!)

mvh
david

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 22 aug 2011, 07:20

Jag såg tömningsproceduren när vi seglade till Åland, många fick lite av innehållet på däck när de tog ut slangen. Inte mycket, men så har man ingen alternativ än att hinka vatten på det för att tvätta, och skiten rinner i vattnet. Ta det gånger flera tiotals båtar per dag, hur bra blir vattnet då?
Det är ändå marginellt, någon deciliter max, jämfört med kanske 50 liter och övning ger som sagt var färdighet. Om din tank bara räcker 2 dagar har du antingen en stor familj, eller väldigt liten tank. Man räknar med att man genererar 1..1,5l/person och dag. Mindre om man kan nyttja landbaserade toaletter. Så det håller jag helt med om att det behövs mera av.
/Anders G

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » mån 07 nov 2011, 21:26

IMG_2198.jpg
Vi har lagt till och dieselpåfyllningen pågår
IMG_2198.jpg (26.94 KiB) Visad 7302 gånger
IMG_2199.jpg
fortfarande
IMG_2199.jpg (30.75 KiB) Visad 7302 gånger
AndersGustafsson skrev:
Det är ändå marginellt, någon deciliter max, jämfört med kanske 50 liter och övning ger som sagt var färdighet. Om din tank bara räcker 2 dagar har du antingen en stor familj, eller väldigt liten tank. Man räknar med att man genererar 1..1,5l/person och dag. Mindre om man kan nyttja landbaserade toaletter. Så det håller jag helt med om att det behövs mera av.

Då jag nu på båtforumets sida äntligen lärt mig bifoga bilder så skulle jag vilja åskådliggöra hela tömningsproceduren främst för er i Sverige. Jag är mycket förvånad över att man i Sverige , även bland SXK blankt tycks "skita i Ostersjön" i stället för att låta ett kommunalt reningsverk först rena vattnet före det leds ut i naturen.

År 1997 byggde jag om septitanken på Arcona 36:an och glad i hågen stävade vi västerut till vårt västra grannland därifrån vi hört och lärt oss allt om miljöskydd osv, osv. Men hur gick det? Jo! Vi fann sedan sommaren 1998 inga användbara sugtömningsställen i de svenska fritidsbåtshamnarna. Och där de fanns så var det som i Waxholm så placerade att man inte ens kunde tänka sig att med en segelbåt lägga till vid dem. I andra hamnar kunde det enligt uppgift finnas men då man kom till hamnen så kunde det visa sig att sugtömningsanläggningen var bakom lås och bom och ingen hade heller något intresse för att man skull kunna använda sig av dem.

I Vaxholm är sugtömningen fortfarande belägen i hörnet mellan hamnpiren och de långa landsvägsfärjornas anläggningsplats. Där är svallena så stora av förbipasserande båtar att det snarast verkar som om det skulle blåsa minst 15 m/s mot piren fastän det är kavlugnt så man med en fritidsbåt inte ens kan tänka sig att lägga till där för att använda sugtömningen. I en annan hamn på Öland var vi t.ex den första båten som använde den alldeles nya fina sugtömningsanläggningen i juni ifjol.

På Åland och annanstans i skärgården händer det ofta att svenska båtar med förvåningens finger i häpnadens mun ställer sig för att se på då vi tömmer med septisugen. Därför kunde det kanske vara bra med en liten bildserie över hur det hela går till. (Men gör för allt i världen inte allt såsom vi gjorde vid detta tillfälle!)

Vid lade till i Kasnäs fina gästhamn där de har en utomordentligt bra båtservicestation med vatten, septitankstömning och bränsleförsäljning förutom all annan service som hamnen har att bjuda. Servicestationen har en utstickande brygga som man kan lägga till vid från båda sidorna och sedan lätt igen komma iväg från. Det finns även en andra sugtömning på utsidan för större skepp.

Nå ja, vi lade till och den alltid så vänliga peronalen på macken hjälpte till. Diesel fylldes på i dieseltanken av killen på macken. Frugan fyllde samtidigt på sötvatten på samma sida. Men vart går hon? Killen har redan fyllt på dieseln och tanken är full men tanklocket är ännu öppet. FLIP ! Vattenslangen hoppar ut ur påfyllningshålet och frugan springer fram och plockar blixtsnabbt upp slangen så att inte vattnet skall rinna ut i havet... och sticker in vattenslangen i dieseltanken. Killen på macken ropar åt henne och vatten och diesel bubblar upp ur dieseltanken.( Men kanske mera om det nån gång senare.)

Skepparen söker septitömningsslangen och tar munstycket och går upp på däcket, öppnar septisugningsanslutningen och sticker in sugtömningsmunstycket. Därefter vrider han LÅNGSAMT och försiktigt på ventilen så att sugtömningen börjar suga för att inte få en dusch mot ögonen när skiten stiger upp i röret. Vid sugtömningen är ventilen helt öppen och man ser "skiten" strömma i synglaset. Sugtömningarna har oftast en kapacitet på (minst) ca 50 l/min så det tar under 1,5 min att suga ur tanken som har en kapacitet på 70 liter.

När det börjar komma luft från tanken så vrider skepparen långsamt fast ventilen och väntar en liten stund att undertrycket i tanken minskat förrän han försiktigt tar bort sugmunstycket ur anslutningen. I endel hamnar vill personalen att man öppnar ventilen i munstycket och suger in lite rent havsvatten genom slangen före man tar upp munstycket ur havet och stänger ventilen. Sedan stänger man av septisuganläggningen från elbrytaren och rullar upp sugslangen.

Svårare än det här är det inte. Och inte är det värst äckligt heller. Har man kunnat ha småbarn så bör man klara av dethär också.

Vi har i sommar med tillfredsställelse konstaterat att antalet septisugstationer i Sverige nu äntligen håller på att utökas kraftigt. Vi tackar för det för vi vill inte skita i era vatten.

Minne

PS. Tyvärr är jag inte vidare slängd på bildhanteringen ännu. Titta först på de två översta bilderna. Gå sedan ända till slutet och gå sedan tillbaka uppåt, baklänges så går det i kronologisk ordning. DS.
Bilagor
IMG_2206.jpg
Tanken har tömts och skepparn stänger septisugens ventil och väntar lite (15... 30 sekunder) för säkerhets skull
IMG_2206.jpg (26.02 KiB) Visad 7302 gånger
IMG_2207.jpg
Septisugningen pågår
IMG_2207.jpg (27.02 KiB) Visad 7302 gånger
IMG_2205.jpg
och öppnar FÖRSIKTIGT ventilen
IMG_2205.jpg (25.01 KiB) Visad 7302 gånger
IMG_2203.jpg
på plats
IMG_2203.jpg (25.49 KiB) Visad 7302 gånger
IMG_2202.jpg
Skepparn har öppnat sugtömningslocket och sätter sugmunstycket i hålet