Att åka buss och tåg i skåne ( eller snarare att inte kunna

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Att åka buss och tåg i skåne ( eller snarare att inte kunna

Inlägg av peterh » tor 28 jul 2011, 14:08

Häromdagen var jag med och transporterade en segelbåt till torekov.
Min plan var att hoppa av i torekov, ta bussen till båstad för att åka hem med tåg.

Väl vid busshållplatsen funderade jag ett ögonblick på betalningssätt, ringde därföt skånetrafikens information
för att kolla. Det visade sig att det inte går att köpa biljett på bussen, inte heller någon annan stans i torekov.
Jag skulle behöva ett "periodkort" eller betala med kreditkort med pinkod. Ingendera hade jag med mig.

Nåväl, en vänlig bilist transporterade mig till båstads station. Väl framme gick jag in till biljettexpeditionen
för att köpa biljett, men möttes av ett urinstinkande skräpigt rum med igenspikade luckor. Biljettexpeditionen
avskaffad.. Utanför urinoaren stod 2 automater ( som naturligtvis skall matas med kreditkort och pinkod).
Eftersom
jag inte hade något kort med mig ( och för övrigt använder jag inte pinkod till dem) så hjälpte det inte heller.
Återstod alltså att handla biljett av konduktören - trodde jag. Men en blick på anslagstavlan visade att
från och med 1 juni är biljettförsäljning inte tillgänglig på tågen, och det kostar 800 kronor att sakna
biljett. ( nu stod det inte om man får åka med när man betalat 800 kronor)

Nu till mitt förslag ; uppdatera uppgifterna om gästhamnar med uppgifter som dessa, man har ju
ingen som helst glädje av bussar och tåg om man inte kan skaffa biljett. Skånde har alltså inga bussar någonstans.
Hur är det med andra delar av sverige ?


Hur gick det med min hemresa ? Jo jag såg några flickor som köpte biljett, jag frågade om de kunde ta ut en
åt mig också mot kontant betalning. Jovisst kunde de det. Då jag oftast är beredd att betala för
god service så lämnade jag över en 500-lapp i byte mot biljetten. En bra affär för oss båda.

Svenska ( eller i detta fall danska) företag är för djävligt lata. Man motiverar sin vägran att sälja biljetter
med att man inte vill ha kontanthantering ( voine voine så besvärligt ) men i samma tågvagn fanns
serveringspersonal som accepterar kontanter, fast hon sålde inga biljetter ! Är det så konstigt att
öresundstågen har dålig ekonomi ??

I morgon åker jag till landskrona. För säkerhets skull tar jag bilen, toyota accepterar både kontanter
och faktura.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Att åka buss och tåg i skåne ( eller snarare att inte kunna

Inlägg av Anders S » tor 28 jul 2011, 21:55

Från en utsocknes till en annan:

Det här är likadant i Göteborg (för en förskingrad son av staden), kan jag berätta. Skall man ta bussen till Frölunda Torg och tricken in står man som ett fä, med pengar i ena handen och mössa i den andra. Man kan betala, men då via mobiltelefon.
Men (!) : De gånger detta inträffat (jag stannar ibland till i Fiskebäck har chauffören slagit en blick på min uppenbarelse (härjad, men inte skövlad) och erbjudit en resa mot förtroende till närmaste ställe man kan köpa (ladda) biljett mot riktiga pengar (dit jag numera räknar plastkort, får jag medge). Ett sådant förtroende bryter man inte emot.

Även infödingar och andra bofasta ser problemen med Skånetrafikens nya stil, och biljetttrassel med och mellan de olika transportörerna är en annan källa till olust och osäkerhet. Det är egentligen för djäkligt att det går så långt att man tar bilen, inte för att slippa betala, utan för att det gjorts så in i h-e svårt att vara en "sällankund" på tåg och bussar.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Att åka buss och tåg i skåne ( eller snarare att inte kunna

Inlägg av Sneseglarn » fre 29 jul 2011, 10:26

Kan inte annat än hålla med. Skulle åka med Skånetrafiken till Danmark för lite sedan - Skånetrafiken föreslog på fullt allvar att jag först skulle åka en mil ToR för att köpa ett "jojokort" för att ladda med pengar för att sedan kliva på bussen... Alternativt betala med kort som skulle bli totalt 200kr dyrare.

Det slutade med att man kunde köpa ett förladdat kort på Konsum, för att sedan fylla på pengar med kort på bussen. Operationen på bussen tog sju minuter medan bussen stod still och blev försenad. Riktigt riktigt dåligt har det blivit.

En annan sak som gått förlorad är rätten att inte bli övervakad av storebror. Varenda metod för biljettköp lämnar elektroniska spår. Känns jättebra eftersom ändamålsglidningen blivit legio. Nyligen fick polisen visst tillgång till bilderna från trängselskattesystemet trots att det aldrig skulle ske.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Att åka buss och tåg i skåne ( eller snarare att inte kunna

Inlägg av peterh » tor 04 aug 2011, 07:37

Anders S skrev:Från en utsocknes till en annan:

Det här är likadant i Göteborg (för en förskingrad son av staden), kan jag berätta. Skall man ta bussen till Frölunda Torg och tricken in står man som ett fä, med pengar i ena handen och mössa i den andra. Man kan betala, men då via mobiltelefon.
Men (!) : De gånger detta inträffat (jag stannar ibland till i Fiskebäck har chauffören slagit en blick på min uppenbarelse (härjad, men inte skövlad) och erbjudit en resa mot förtroende till närmaste ställe man kan köpa (ladda) biljett mot riktiga pengar (dit jag numera räknar plastkort, får jag medge). Ett sådant förtroende bryter man inte emot.

<snip>.
Vad gäller vässtrafik så är det tveksamt om ledningen överlever det "nya" betalsystemet. Om det
hade fungerat som avsett är användandet obskyrt och kundfientligt, men inte ens detta
lever systemet upp till utan felfungerat på olika sätt, märkligt nog så att kunden
får betala mera.
Hela inköpsprocessen stinker !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

kptn
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 17:35

Re: Att åka buss och tåg i skåne ( eller snarare att inte ku

Inlägg av kptn » mån 21 maj 2012, 12:53

Jag vet att tråden är gammal men jag tycker att det har blivit än värre på sistone. Det värsta är att att komma som turist till en större stad. Stod i en halvtimma på Malmös centralstation utan att begripa biljettsystemet. Och någon att fråga fanns det givetvis inte. Gnäll och gny.
Senast redigerad av 1 kptn, redigerad totalt 0 gånger.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Att åka buss och tåg i skåne ( eller snarare att inte ku

Inlägg av peterh » mån 21 maj 2012, 12:56

Stockholm verkar vara ett föredöme, där kan man fortfarande köpa "remsor"
som stämplas i t-banans spärrvakter resp hos busschauffören.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Att åka buss och tåg i skåne ( eller snarare att inte ku

Inlägg av sdkfz251 » lör 28 jul 2012, 22:56

@peterh. Synd att du inte nämnt över forum att du behövde eventuell hjälp rörande transport av din lekamen från Torekov (eller som vi i Båstad kallar det... Torkeröv). Det hade jag kunnat fixa med lätthet då jag regelbundet kryssar medels motorfordon över Bjärehalvön.

Jag håller med dig till fullo ang Båstad stn... men kan trösta dig med att den var otroligt fin en gång i tiden när det stolta SJ höll i rodret. RIP Båstad stn :cry:

Skriv svar