Båtkörkort och båtregisster

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av S-B A-son » tis 17 maj 2011, 07:07

http://www.svd.se/naringsliv/tema/bat/m ... 167715.svd

Inte hade det varit fel med någon sorts krav på förarutbildning.

mvh Sven-Barry

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av Sneseglarn » tis 17 maj 2011, 08:49

Så länge kravet bottnar i ett verkligt problem så ok. Verkligt = mätbart.
Annars är det slöseri med pengar, tid och medmänsklig frihet.

Än så länge har inte jag sett något problem som jag tror hade lösts med utbildning.
Det enda undantaget är stora, snabba motorstarka båtar som utgör en reell risk för sin omgivning om de framförs oförsiktigt.
Där är såväl utbildning som promillegräns motiverat, och det endast för att tredje man utsätts för risk.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av Perra » tis 17 maj 2011, 11:30

Jag blir bara så förbannat ledsen när för övrigt kloka och balanserade människor hävdar att kunskaper inte behövs.
Colreg, som reglerar våra mellanhavanden på sjön är svensk lag.
Att inte känna till och följa denna lag är ett lagbrott i sig.
Att efter en olycka stå inför skranket och försvara sig med att "jag visste inte" funkar inte heller.
Att tillåta att folk far omkring på eget ansvar utan kompetens, är ju en diskrepans i lagstiftningen.
Tyvärr är det alltför många som tar fasta på att det inte krävs formell kompetens, och helt sonika
skiter i att skaffa sig utbildning på egen hand.
Att kalla det frihet under ansvar är väl helt OK förutsatt att alla tar sitt ansvar. Men gör dom det?

Bara min femöring.
Perra.
Segla vackert.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av Sneseglarn » ons 18 maj 2011, 21:52

Perra skrev:Jag blir bara så förbannat ledsen när för övrigt kloka och balanserade människor hävdar att kunskaper inte behövs.
<snip>Tyvärr är det alltför många som tar fasta på att det inte krävs formell kompetens, och helt sonika
skiter i att skaffa sig utbildning på egen hand.
Det var väl ingen som sa att kunskaper inte behövs?

Har en alternativ hypotes:
Det är oftast inte brist på kunskaper som är problemet - det är brist på hänsyn. Det löses inte med utbildning.
Vill man komma åt hänsynsproblemet handlar det framförallt om att göra det sannolikt att "åka dit". Annars drabbar det bara de laglydiga medan the bad guys inte berörs.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av Anders S » fre 20 maj 2011, 06:50

Seawolf har lagt fram ett alternativ ett par gånger. Det går ut på att alla får ett körkort (utan vidare) och sedan kör folk som vanligt, men väl vetande att om de gör bort sig, så kan körkortet ryka. Denna rädsla skulle då förstärka omdömet. Jag kan IOFS inte se det inträffa eftersom det är ÄNNU mindre övervakning av beteenden till sjöss än i landtrafiken.

Annars delar jag helt uppfattningen att kunskaper och utbildning är det lilla problemet, det stora problemet är hänsyn och samarbete. Att säkerställa relevanta kunskaper hos sig själv är en del av det senare. Att passera ett formellt kompetensprov på kvällskursen är ingalunda skadligt, men det handlar om instrumentella kunskaper och trafikregler, inte om tillämpning och omdöme. Fritidssegling är en miljö som till viss del liknar att köra bil rakt genom Kiviks Marknad - då gäller inga högerregler eller hastighetsbegränsningar utan vaksamhet, gott omdöme och hänsyn. Det är en realitet att det kommer att finnas gummijollar, segelbrädor, luftmadrasser, idioter som simmar över till Hamburgön i st f att ta färjan och en och annan nervös nybörjare som bara inte KAN förmå att närma sig ena eller andra sidan av Sotenkanalens läskiga strandskoningar, utan kör mitt i.

Körkortet kan kvitta, det är förmågan och omdömet som är det viktiga.
Anders S

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av xyz123 » ons 15 jun 2011, 11:20

Tja - skall man framföra något, båt, bil, cykel, vanliga skor, så behövs givetvis kunskap om hur färdmedlet skall framföras. Men bara något sorts intyg räcker inte. Man behöver inte köra bil spec. länge för att inse att ett vanligt bilkörkort inte räcker. Se bara på alla som kör omkring utan blinkers, poliser, taxi, vanliga bilister, &c. Det som behövs är övervakning att reglerna följs! Observera att reglerna gäller varesig folk har eller inte har något sorts intyg. Så länge övervakning av reglerna till sjöss inte övervakas så kommer folk att strunta i dem - varesig de har eller inte har några båtintyg / båtkörkort.
xyz123

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av SWE54 » sön 19 jun 2011, 17:25

Det kan allt behövas en hel del utbildning både här och där. Det finns dom som faktiskt tror att bara man kan sjövägsreglerna (väjningsreglerna) så räcker det.
Jag har själv haft en diskussion med en motorbåtsförare som på fullaste allvar tyckte att det var helt ok att kryssa sig fram mellan långsammare båtar, ungefär som att en del köper MC för att slippa stå i bilkö...
Man kan nog fånga upp en del och även påminna om hur man bör bete sig på sjön.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av Seawolf » ons 22 jun 2011, 15:23

Anders S skrev: ...nybörjare som bara inte KAN förmå att närma sig ena eller andra sidan av Sotenkanalens läskiga strandskoningar, utan kör mitt i.

Körkortet kan kvitta, det är förmågan och omdömet som är det viktiga.
Efter Kustbevakarnas omdömeslösa stollekörning i Sotenkanalen i TV torde de flesta inse att utbildning och förmåga inte har särskilt mycket med saken att göra. När sånt visas i TV lär inte grabbarna med lika många hästkrafter som kg båt inse vad omdöme är för något.....och all forskning visar att nästan alla förare av fordon till lands och sjöss upplever sig ha större förmåga än genomsnittet. Minst.

Att inte ha körkort som kan dras in för bl.a. snabba båtar in är lika idiotiskt som att ändra så att det inte är föraren som fälls av en fartkamera, utan i stället bilägaren (vars körkort då alltså inte kommer i fara). Det innebär ju i praktiken bara att det hela blir en förhöjd färdavgift för bilar som ägs av rika företag.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av xyz123 » sön 25 sep 2011, 20:02

Körkort????
Jag har fått möte i en motorvägskurva. Jag klarade mig till priset av kraftig sladd.
Jag har mött en bil under omkörning av en buss på ett backkrön. Jag klarade mig med en "älg-sväng" ut på parkeringsplats som lyckligtvis fanns tillgänglig.
Jag har mött en av SL's ledbussar på min väghalva på en krokig 70-väg. Jag fick köra ut i diket.
Även taxi och polis har slutat använda blinkers.
---
Jag tror inte spec. mycket på körkort längre!
När det inte fungerar på land - varför skulle det fungera på sjön?
xyz123

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av sator » tor 29 sep 2011, 20:43

Rent generellt så är utbildning alltid bra.
I det här fallet båtkörkort.
Sedan måste det funderas över för vad för typ av båt. Storlek och fart har betydelse.
Det är skillnad på en eka med 2hp aktersnurra och en 40fots båt. Kanske med en fart
på 40 knop..

Oavsett så kan man aldrig skydda sig mot idioter fullständigt. Men utbildning
kan minska olyckorna säkerligen.

Kanske en enkel grundutbildning, typ förarbeviset. Därefter kan man komplettera
med behörigheter för olika typer av vattenfarkoster. Typ snabbgående båt. Stora båtar
Stora båtar som är snabbgående.
Ja, de flesta kurserna finns redan. Så varför inte smyga igång och göra några av dem obligatoriska?

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av morg » mån 07 nov 2011, 09:24

Nej, den gubben går inte. Båtkörkort motiveras utifrån yrkestrafiken, olyckorna och sandhamnsfyllon i designbåtar. Utifrån yrkestrafikens perspektiv är en unge i kanadensare eller optimist lika jävlig i farleden som en 40-fotare med en lönfet kapten ahab ombord. Utifrån olyckorna och dödsfallen är det ekor, män och insjöar som är problemet och sandhamnsfyllona fattar nog redan idag att det inte är så ok att köra packad i 40 knop i mörkret utan lanternor men tar en kalkylerad risk. Du kan nog utbilda stekarstoffe tills du dör utan att få effekt om inte sannolikheten att få ligga och kräkas i arresten blir högre (läs poliser/kbv).

Förslaget blev likviderat av tunga remissinstanser, inte minst på den goda grunden att, en lagstiftning som inte följs upp med en reell risk att möta någon rättsvårdande instans sänker respekten för lagstiftningen och lagstiftningar i allmänhet. Vad regeringen ville göra från början var att plåstra på en utbildning som antagligen inte påverkar statsbudgeten, inte får så mkt effekt men är populär på ett rätt ringa problem i olyckor. När sedan remissinstanserna började gaffla om sjöpoliser och kustbevakning och ökade resurser för dessa som bättre lösningar var det inte lika intressant längre. Dessa saker som föreslogs, större sannolikhet att möta en polis/kbv som beteendeövervakar, skulle däremot ha dokumenterad och påvisbar effekt på beteendena till sjöss.

Men det är bara att tacka regeringen och inte minst de slaktande kloka myndigheterna för inte våra unga, kloka, kunniga och mogna seglarskolelärare i en 15 hästars följebåt blir hindrade att göra sitt verk på grund av regleringsiver utan hejd och effekt!

kptn
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 17:35

Re: Båtkörkort och båtregisster

Inlägg av kptn » fre 25 maj 2012, 13:25

Jag får hålla med morg och ett par andra. Finns det ingen konsekvens så kan man lassa på hur många regler man vill utan att det händer något. Det är som att säga åt ungen att inte äta glass men se mellan fingrarna varje gång frysfacket öppnas. Det är pedagogik som varenda förälder (och djurägare) känner till men som uppenbarligen har gått en hel radda politiker förbi.


(hoppsan, tittade på bara på datumet på första inlägget men missade årtalet...)

Skriv svar