Bohuslän saknar upplevelser
Bohuslän saknar upplevelser
Och behöver därför "fler attraktioner".
Jag bävar...
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ja ... 939067.svd
Jag bävar...
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ja ... 939067.svd
Re: Bohuslän saknar upplevelser
Frågan är väl på vilket sätt man avser att "stajla" Bohuslän. Det behöver ju inte att vara helt av ondo att renodla de uppenbara plusvärdena, i form av naturupplevelser, genuina möten mellan bofasta och turister, välanpassade turistaktiviteter, småskalig och miljöacceptabel turism och annat sådant. Bohuslän har ju fördelen att vara en blandbygd, inte avfolkad och öde under vintern, utan har plattformen för att kunna leva året runt, men ändå ge plats för många gäster sommartid.
FLIPP: Bättre och rymligare hamnar, stabilare service, "strukturell gästvänlighet", båtturism, naturupplecvelser, dykverksamhet, skärgårdsluffing, sy ihop en "Bohusläns mini Hurtigrutt" mha anpassad linjetrafik (skärgårdsfärjor). Lokala småskaliga hotell, fisketurer (det tar låååång tid att fiska ut bestånden med spöfiske) etc... Kommunal support till friluftslivet, bajamajor, realistiska alternativ till inomskärs toatömning.
FLOPP: Rovdrift på naturen, typ RIB-raider (se skärgården på en timme), överbefolkade hamnar, trängsel, dålig eller ogenerös kommunal service (lSmögen: lås på sopcontainern; hål-i-huve!), orensade stränder...
Problemet är förstås att det är så rackarns svårt att ta betalt för plusvärdena och att det är en stor gemensam kostnad att vårda dem.
Det är ju att svära i kyrkan, förmodligen, men skulle man kunna tänka sig att sälja ett "Cruising Permit" till löst folk som skåningar (som jag, visserligen förskingrad), norrmän och turistan från annat håll ? Personligen skulle jag kunna betala en rimlig slant för att få tillgång till den litet mer ogripbara kommunala servicen då jag vistas där. Skall inte förväxlas med hamnavgift, möjligen kan man se det som en "naturhamnsavgift" ? Eller skall sådant stödjas på nationell nivå ?
FLIPP: Bättre och rymligare hamnar, stabilare service, "strukturell gästvänlighet", båtturism, naturupplecvelser, dykverksamhet, skärgårdsluffing, sy ihop en "Bohusläns mini Hurtigrutt" mha anpassad linjetrafik (skärgårdsfärjor). Lokala småskaliga hotell, fisketurer (det tar låååång tid att fiska ut bestånden med spöfiske) etc... Kommunal support till friluftslivet, bajamajor, realistiska alternativ till inomskärs toatömning.
FLOPP: Rovdrift på naturen, typ RIB-raider (se skärgården på en timme), överbefolkade hamnar, trängsel, dålig eller ogenerös kommunal service (lSmögen: lås på sopcontainern; hål-i-huve!), orensade stränder...
Problemet är förstås att det är så rackarns svårt att ta betalt för plusvärdena och att det är en stor gemensam kostnad att vårda dem.
Det är ju att svära i kyrkan, förmodligen, men skulle man kunna tänka sig att sälja ett "Cruising Permit" till löst folk som skåningar (som jag, visserligen förskingrad), norrmän och turistan från annat håll ? Personligen skulle jag kunna betala en rimlig slant för att få tillgång till den litet mer ogripbara kommunala servicen då jag vistas där. Skall inte förväxlas med hamnavgift, möjligen kan man se det som en "naturhamnsavgift" ? Eller skall sådant stödjas på nationell nivå ?
Anders S
Re: Bohuslän saknar upplevelser
Det är nog mest ordet "upplevelser" jag hakar upp mig på.
Om Bohuslän, eller våra andra skärgårdar saknar nog med upplevelser för vissa människor kanske de skall semestra någon annanstans.
Jag har inget emot viss utbyggd service, inte heller utökade möjligeter för båtlösa att ta del av våra skärgårdar. Men de skall erbjudas den unika miljöns egna, naturliga upplevelser. Inget tivoli.
Om Bohuslän, eller våra andra skärgårdar saknar nog med upplevelser för vissa människor kanske de skall semestra någon annanstans.
Jag har inget emot viss utbyggd service, inte heller utökade möjligeter för båtlösa att ta del av våra skärgårdar. Men de skall erbjudas den unika miljöns egna, naturliga upplevelser. Inget tivoli.
Re: Bohuslän saknar upplevelser
Men frågan är ju om det var "tivoli-aktiviteter" som avsågs? Casino Väderöbod vill jag helst slippa!
Det lät ju mer som att det är infrastrukturen som skulle gälla. Nu tror jag inte att just Kungshamn skulle locka oligarken Pjotr Rjikovski även med en dedikerad förtöjningskaj för särskilt stora yachter eller en landningsbana för LearJeten, utan att man skulle reda ut vilka intressenter man har förutsättningar att locka till sig, och sedan styra mot detta. All form av marin fritidssysselsättning är ju rätt givet, men man bör ju (tillexempel) fråga sig om man vill ha motorbåtstävlingar och om man i så fall skall blockera hela Uddevallas inlopp under många dagar och på vilket sätt det gynnar bygden och den lokala turismen. Bilden på dykaren kändes ju som en rätt given grej - sådant finns ju också på sina ställen. Kan man göra något ytterligare av "sSgelmecka" (Spännande natur, salta hav, inget jobbigt tidvatten och vanligtvis utmärkt väder juni-augusti. Blir "chartersegling i tröja" och utan solstinggaranti omöjligt att marknadsföra - eller vill hyrseglare bara ha transportsegling mellan hamnarna och billiga restauranger?
Men bevare mig väl för alltför ytliga (usch!) och tarvliga grepp.
Det lät ju mer som att det är infrastrukturen som skulle gälla. Nu tror jag inte att just Kungshamn skulle locka oligarken Pjotr Rjikovski även med en dedikerad förtöjningskaj för särskilt stora yachter eller en landningsbana för LearJeten, utan att man skulle reda ut vilka intressenter man har förutsättningar att locka till sig, och sedan styra mot detta. All form av marin fritidssysselsättning är ju rätt givet, men man bör ju (tillexempel) fråga sig om man vill ha motorbåtstävlingar och om man i så fall skall blockera hela Uddevallas inlopp under många dagar och på vilket sätt det gynnar bygden och den lokala turismen. Bilden på dykaren kändes ju som en rätt given grej - sådant finns ju också på sina ställen. Kan man göra något ytterligare av "sSgelmecka" (Spännande natur, salta hav, inget jobbigt tidvatten och vanligtvis utmärkt väder juni-augusti. Blir "chartersegling i tröja" och utan solstinggaranti omöjligt att marknadsföra - eller vill hyrseglare bara ha transportsegling mellan hamnarna och billiga restauranger?
Men bevare mig väl för alltför ytliga (usch!) och tarvliga grepp.
Anders S
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön 05 dec 2010, 14:52
Re: Bohuslän saknar upplevelser
Personligen är jag mycket tveksam till alla dessa turister i vår skärgård. Vi har väl alla sett när man byter besättning på båtarna hur man kommer från Tyskland med en fullastad van, och bär ombord förnödenheter för veckor. Det enda man köper i Sverige är väl bröd och mjölk, hamnavgifter och något resturangbesök. Det vi får betala är överfulla hamnar, ja vissa tar man över helt. Man drar sig inte heller för att utnyttja SXK-bojar, och om man påpekar att de är privata bemöts man av en aggresiv, arrogant (för det mesta), tysk som inte flyttar på sig.
Visst skall utlänningar vara välkomna i våra skärgårdar, men låt de som vill finna sin väg hit själva och sluta hårdsälja skärgården. Tack och lov att vi inte har medelhavsklimat i Sverige, då skulle svenska skärgården vara så hårt belastad att vi inte fick plats.
Visst skall utlänningar vara välkomna i våra skärgårdar, men låt de som vill finna sin väg hit själva och sluta hårdsälja skärgården. Tack och lov att vi inte har medelhavsklimat i Sverige, då skulle svenska skärgården vara så hårt belastad att vi inte fick plats.
Re: Bohuslän saknar upplevelser
En tysk som fann sin väg själv till Bohuslän, blev intresserad av närkontakt med den bohuslänska graniten och fick gratis transport hem till Tyskland av försäkringsbolaget. Vi kunde ju hoppas att han återkommer. Det var en trevlig man.
thallatha(alfakrull)hotmail.com