Åtal för vårdslöshet - Bonusmaterialet

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Åtal för vårdslöshet - Bonusmaterialet

Inlägg av Mr Q » mån 19 apr 2010, 12:00

Hej Brendan, vad vill du att vi andra ska säga?

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av janne » mån 19 apr 2010, 16:08

Brendan skrev: Part 1
NN

Båt: Skorgenes 375, värde SEK 2 500 00
c:a 11 meter med flybridge. Dubbla motorer.
Du har glömt att tala om värdet på den påkörda båten, för det måste väl vara lika (o)intressant?

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av Brendan » mån 19 apr 2010, 16:39

janne skrev:
Brendan skrev: Part 1
NN

Båt: Skorgenes 375, värde SEK 2 500 00
c:a 11 meter med flybridge. Dubbla motorer.
Du har glömt att tala om värdet på den påkörda båten, för det måste väl vara lika (o)intressant?
Jag har inte glömt att informera om värdet på den överkörda båten.
Det finns ingen uppgift härom i förundersökningen.

Det enda jag har avstått från att upplysa om är de inblandades namn, som jag har maskat överallt.
Men du kanske är intresserad av att veta namnen? Då får du vända dig till tingsrätten.

När det gäller värdet på den påkörande båten, ansåg tydligen förundersökningsledaren att uppgiften var
av intresse och tog med den.

Jag har hittills inte kommenterat någonting utan endast vidarebefordrat offentliga handlingar, vilket jag
hoppas ni är tacksamma för, så att vi kan fortsätta debatten under helt nya förutsättningar och slipper gissa
och spekulera. Nu finns det handfasta faktauppgifter att gå på. Tack vare mig!

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av Brendan » mån 19 apr 2010, 20:32

S-B A-son skrev:Tack Brendan för dina uppgifter. Men, alla kan ta del av dessa genom att skriva, ringa eller maila till Tingsrätten.

mvh Sven-Barry
Javisst är det så, Sven-Barry, det är naturligtvis alla medvetna om, men nu har inte alla skrivit, ringt eller mejlat tingsrätten i Uddevalla.
Det är bara jag som har gjort mig besväret att ringa, mejla och hålla mig à jour med deras hemsida. Utan mitt engagemang skulle faktauppgifterna
inte ha funnits här nu. Och att då få kommentarer som dem från signaturerna Q och Janne, gör en så förtvivlat uppgiven. Q och Janne har kanske haft en taskig
barndom och behöver bajsa ur sig skiten dom har själen, men varför ska det gå ut just över mig? Jag tycker att jag sköter det här fenomenalt bra
och är värd all tänkbar uppskattning och inte en massa skit.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av fredrikk » mån 19 apr 2010, 20:40

Brendan skrev:
S-B A-son skrev:Tack Brendan för dina uppgifter. Men, alla kan ta del av dessa genom att skriva, ringa eller maila till Tingsrätten.

mvh Sven-Barry
Javisst är det så, Sven-Barry, det är naturligtvis alla medvetna om, men nu har inte alla skrivit, ringt eller mejlat tingsrätten i Uddevalla.
Det är bara jag som har gjort mig besväret att ringa, mejla och hålla mig à jour med deras hemsida. Utan mitt engagemang skulle faktauppgifterna
inte ha funnits här nu. Och att då få kommentarer som dem från signaturerna Q och Janne, gör en så förtvivlat uppgiven. Q och Janne har kanske haft en taskig
barndom och behöver bajsa ur sig skiten dom har själen, men varför ska det gå ut just över mig? Jag tycker att jag sköter det här fenomenalt bra
och är värd all tänkbar uppskattning och inte en massa skit.
Skit i dem. Du har helt rätt i att du gör detta på ett mycket bra sätt.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av Mr Q » mån 19 apr 2010, 22:03

Brendan skrev:Q och Janne har kanske haft en taskig barndom och behöver bajsa ur sig skiten dom har själen, men varför ska det gå ut just över mig? Jag tycker att jag sköter det här fenomenalt bra och är värd all tänkbar uppskattning och inte en massa skit.
Brendan, vad fan sitter du och skriver? Först rapar du ur dig 8 poster på raken som ingen över huvud taget bryr sig om, sen snackar du om att medskribenter har haft svår barndom.

Spotta ut löstäderna och gå och lägg dig. Ingen bryr sig om dina gamla stränder eller dörjande pensionärskompisar. Gubben i ekan får väl se till att synas litet bättre än att ligga och blocka mitt i en farled. Patetisk tråd.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av Jaramaz » mån 19 apr 2010, 23:54

Mr Q skrev: Brendan, vad fan sitter du och skriver? Först rapar du ur dig 8 poster på raken som ingen över huvud taget bryr sig om, sen snackar du om att medskribenter har haft svår barndom.

Spotta ut löstäderna och gå och lägg dig. Ingen bryr sig om dina gamla stränder eller dörjande pensionärskompisar. Gubben i ekan får väl se till att synas litet bättre än att ligga och blocka mitt i en farled. Patetisk tråd.
Skärp dig Q. Du behöver inte vara oförskämd.
Fallet är viktigt och intressant, Brendan har gjort ett bra jobb med att ta fram informationen. Vill du inte ta del av det så sluta läsa.
Tyvärr kan utfallet i tingsrätten bli lite mjäkigt, blir ofta så, speciellt med fritidsbåtar inblandade, som Hugo Tiberg rapporterat om i flera år i PX.

/J

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av jofred » tis 20 apr 2010, 05:08

Mr Q skrev:
Brendan skrev:Q och Janne har kanske haft en taskig barndom och behöver bajsa ur sig skiten dom har själen, men varför ska det gå ut just över mig? Jag tycker att jag sköter det här fenomenalt bra och är värd all tänkbar uppskattning och inte en massa skit.
Brendan, vad fan sitter du och skriver? Först rapar du ur dig 8 poster på raken som ingen över huvud taget bryr sig om, sen snackar du om att medskribenter har haft svår barndom.

Spotta ut löstäderna och gå och lägg dig. Ingen bryr sig om dina gamla stränder eller dörjande pensionärskompisar. Gubben i ekan får väl se till att synas litet bättre än att ligga och blocka mitt i en farled. Patetisk tråd.
Mr QX, om du tror att farleder är motorvägar där allt som kör långsam eller i fel riktning ska flytta på sig så är du helt fel ute. Ta och läs på eller håll dig från sjön! Vill inte ha in dig i sidan på min båt oavsett om jag gör rätt eller fel.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av Excel 319 » tis 20 apr 2010, 05:20

Eftersom det har tänkts och tyckts så mycket i frågan, så är det bara bra att någon fortsättningsvis orkar hålla sig ajour och informera oss andra, som är intresserade. Om nu Mr Q inte är intresserad är det bara att låta bli att läsa. Det är ganska övermaga att tala om att ingen är intresserad, utifrån sitt egna inskränkta tänkande. Att du sedan berömmer dig Mr Q med att vara en medskribent är helt felaktigt gjort. Du är i vanlig ordning bara en motskribent.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av Segelbo » tis 20 apr 2010, 06:44

Jag håller med! Blir förbannad när folk häver ur sig att "ingen är intresserad", i svepande ordalag.
Naturligtvis är detta mycket intressant för många, mig själv inräknad.
Tack Brendan för att du tar dig tid att dela med dig. Sedan är du ju kaxig som vanligt, när du berömmer dig själv nästan innan någon annan hinner göra det... :wink:
---
Bosse
Monsun 31, #116

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av janne » tis 20 apr 2010, 06:50

Brendan skrev:
Och att då få kommentarer som dem från signaturerna Q och Janne, gör en så förtvivlat uppgiven. Q och Janne har kanske haft en taskig
barndom och behöver bajsa ur sig skiten dom har själen, men varför ska det gå ut just över mig? Jag tycker att jag sköter det här fenomenalt bra
och är värd all tänkbar uppskattning och inte en massa skit.
Ja sådana kommentarer kanske tyder på en lycklig barndom, men det verkar vara annorlunda nu. Höga tankar om sig själv?
Vad jag ville ha fram var att det liknar vanlig svensk avundsjuka när man skriver om "lyxbåtar för miljoner". Vad har värdet på båtarna med rättssaken att göra? Fördomar om "lyxbåtsförare"? Du behöver inte häva ur dig fler oförskämdheter för jag har läst att du "bara kopierar" och således är "oskyldig".
En annan fundering jag har är om de inblandade tycker att du är värd all tänkbar uppskattning?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av Maxi33 » tis 20 apr 2010, 07:33

Som någon ibland skriver, ungefärligen, ölen och chipsen är framdukade, må bäste kränkare vinna!
Upphör tydligen aldrig att fascineras av hur Brendan kan gå i taket och bli hur grov som helst för minsta lilla invändning - och hur hejarklacken därefter undantagslöst sablar ner invändaren och är blinda för hemmalagets fällningar.

Men själva sakfrågan innehåller en del intressanta saker, heja Brendan!

Tyvärr visar en del av dessa på torftigheten i rättsprocesserna, och jag hoppas att det finns ett utförligare underlag än de som visats i denna tråd för tingsrättsförhandlingarna.
Helt klart är till exempel att sakuppgifterna från föraren av snabbbåten är felaktiga, medvetet eller genom minnesluckor, eftersom det är en omöjlighet att skadorna på jullen har uppkommit av att ha blivit rammad av snabbbåten i tjugo knop.
Detta var jag den förste som påpekade i den tidigare långa tråden, men eftersom ingen kände sig kränkt fick jag inga kommentarer, förmodar jag. Senare var det dock fler som hade samma åsikt så jag känner mig ändå bekräftad.

Hoppas på fler kritiska synpunkter...i sakfrågan alltså, inte i kränkningsmatchen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av fredrikk » tis 20 apr 2010, 08:46

Maxi33 skrev: Upphör tydligen aldrig att fascineras av hur Brendan kan gå i taket och bli hur grov som helst för minsta lilla invändning - och hur hejarklacken därefter undantagslöst sablar ner invändaren och är blinda för hemmalagets fällningar.
Jaha, så då är man en del av Brendans "hejarklack" nu då. Spännande! Det gick snabbt att bli medlem och ingen har brytt sig om att kolla min bakgrund.

Så snabbt och lätt att man kanske skulle kunna misstänka att det i detta fall inte finns någon klack?

Men vad vet jag.

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av jofred » tis 20 apr 2010, 09:04

Maxi33 skrev:Som någon ibland skriver, ungefärligen, ölen och chipsen är framdukade, må bäste kränkare vinna!
Upphör tydligen aldrig att fascineras av hur Brendan kan gå i taket och bli hur grov som helst för minsta lilla invändning - och hur hejarklacken därefter undantagslöst sablar ner invändaren och är blinda för hemmalagets fällningar.
Att reagera på någons likgiltighet när en människa blir svårt skadad har inget gemensamt med diverse små kränkninga på ett forum. Att säga att "Gubben i ekan får väl se till att synas litet bättre än att ligga och blocka mitt i en farled" tycker jag definitivt ska bemötas. Den typen av inställning hoppas jag inte är vanlig bland de som färdas i samma vatten som jag gör.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Åtal för vårdslöshet i sjötrafik vållande till kroppsskada

Inlägg av Brendan » tis 20 apr 2010, 09:26

janne skrev:
Brendan skrev:
Och att då få kommentarer som dem från signaturerna Q och Janne, gör en så förtvivlat uppgiven. Q och Janne har kanske haft en taskig
barndom och behöver bajsa ur sig skiten dom har själen, men varför ska det gå ut just över mig? Jag tycker att jag sköter det här fenomenalt bra
och är värd all tänkbar uppskattning och inte en massa skit.
Ja sådana kommentarer kanske tyder på en lycklig barndom, men det verkar vara annorlunda nu. Höga tankar om sig själv?
Vad jag ville ha fram var att det liknar vanlig svensk avundsjuka när man skriver om "lyxbåtar för miljoner". Vad har värdet på båtarna med rättssaken att göra? Fördomar om "lyxbåtsförare"? Du behöver inte häva ur dig fler oförskämdheter för jag har läst att du "bara kopierar" och således är "oskyldig".
En annan fundering jag har är om de inblandade tycker att du är värd all tänkbar uppskattning?
"Lyxbåtar för miljoner"? Har jag skrivit så? Var och när i så fall?

Om du vill veta vad värdet på båtarna har med rättssaken att göra, så får du väl fråga åklagare Sannerholm. Han är den ende som kan svara på det.

Det är fullständigt ointressant om de inblandade tycker att jag är värd all tänkbar uppskattning eller ej. Eftersom handlingarna är offentliga
och det är ett intressant rättsfall, får de finna sig i att saken diskuteras även på internet. Ett dokument som jag har utelämnat är läkarintyget, som
är långt och en skrämmande läsning. Fiskaren är nu invalid efter att ha varit fullt frisk. Han fick mycket svåra skador över nästan hela kroppen och var ytterst nära att dö.

Mitt enda intresse är att utredningen blir grundlig och saklig och att rättegången utmynnar i rättvisast möjliga dom.

Låst