Tråkig utveckling

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Tråkig utveckling

Inlägg av Janne23 » tor 18 mar 2010, 18:57

Jag har tidigare inte brytt mej så mycket om reklamen på sailguide, på min vanliga dator är den blockerad och syns inte alls. Av en slump gick jag in på sailguide från en annan dator och fick syn på reklam från http://www.bilvardering.net

"Tjänster" av denna sort har tyvärr blivit vanligt. Gemensamt för dessa är att användaren inte inser inte ser att det kostar pengar om han/hon inte scrollar ner och läser längst ned på sidan. Många är de som inte läst "det finstilta" och surt fått betala. ( Nej, jag har inte gått på det själv... )

Här kan man läsa om en liknande "tjänst".
http://www.konsumentverket.se/Nyheter/P ... rderingen/

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Tråkig utveckling

Inlägg av Tommy » tor 18 mar 2010, 19:10

Jag har då surfat till Sailguide från ett stort antal olika datorer och med webbläsare allt från Explorer, Firefox och Chrome. Har aldrig tänkt på att det skulle vara någon störande reklam på något sätt, var ser du den?

Tvärt om njuter jag av inläggen och hjälpen man får, Go Sailguide!

Hälsningar
Tommy

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tråkig utveckling

Inlägg av Anders » fre 19 mar 2010, 20:49

Hej Janne23
Den annons du hänvisar till är annons som kommer via Google, det är alltså ingen annons jag väljer själv. Däremot har jag möjlighet att spärra bort annonser jag inte gillar. Gällande fordonsvärdering så spärrar jag bort deras annonser regelbundet då de inte håller den nivå jag vill ha på sailguide. Problemet är dock att fordonsvärdering regelbundet ändrar sitt namn för att komma runt spärrar. Sedan årsskiftet har jag spärrat bort dem ett flertal gånger. Nu har de dykt upp med nytt namn och nu är även det namnet spärrat (slår igenom strax, Google har viss fördröjning).

Eftersom jag vill ha bra nivå på sidan inkl. reklamen som visas är jag mycket tacksam för att bli uppmärksammad på denna typ av reklam. För att jag så fort som möjligt skall få reda på det uppskattar jag dock om ni följer den vädjan som finns under "information och regler", där följande går att läsa: "Vidare är den inte till för att komma med tips och förslag om hemsidan, detta görs genom att maila till webmastern". Orsaken är helt enkelt den att mitt jobb gör att jag inte hinner besöka forumet lika ofta som flera av er besökare, däremot läser jag mailen mer regelbundet.

Så Janne23, om ditt syfte är att hjälpa till att komma med önskemål och förbättringstips så att sailguide blir så bra som möjligt, maila gärna för snabbast effekt.

Mvh

Anders

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Tråkig utveckling

Inlägg av Janne23 » lör 20 mar 2010, 09:42

Hej Anders

Är det inte Du som valt att låta Google ( mot ersättning ) ha sina annonser på Sailguide?

hälsn.

Janne

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tråkig utveckling

Inlägg av Anders S » lör 20 mar 2010, 11:15

Den bistra sanningen är att en sådan här site blir kostsam om den inte reklamfinansieras. Om Forum-Anders spärrar de oseriösa annonserna (jag håller helt med om att "bilvärdering.ful" kan man klara sig utan) är det ju bra så. De som hänger på andra forum vet ju att det finns flera varianter på temat, att samla annonserna som Sailguide gör tycker jag är en bra kompromiss. Vi slipper ju t e x vart fjärde foruminlägg i form av ett reklaminlägg, till exempel.

Skilj gärna på Sailguide som site och forumet - Anders L håller ju föredömligt rent på forumet.
Anders S

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tråkig utveckling

Inlägg av Anders » lör 20 mar 2010, 16:05

Hej Janne,
Givetvis är det så att det är jag som väljer att låta Google (mot ersättning) ha sina annonser på sailguide. Tyvärr är det så att inget är gratis här i världen och inte ens min hobby sailguide får kosta allt för mycket att driva. Av alternativen att ta betalt av besökare kontra ha reklam har jag valt reklam.

Precis som jag skrev i mitt förra inlägg är upplägget så att Google väljer själv vilka annonser som kommer. Visar det sig att de lägger ut någon annons som jag inte gillar kan jag, precis som jag skrev i mitt förra inlägg, i efterhand spärra bort dessa annonser. För precis som jag skrev i mitt förra inlägg, accepterar jag inte vilken typ av reklam som helst. Tyvärr finns det då vissa företag som regelbundet ändrar namn för att komma runt spärrarna. Därför uppskattar jag, precis som jag skrev i förra mailet, att bli tipsad så fort som möjligt så att jag återigen kan spärra dem.

Jag tycker mitt förra inlägg var tämligen klart men hoppas att detta inlägg klargör ytterligare. Om inte, får du gärna återkomma.

Med tanke på att du enligt egen utsaga vanligtvis använder blockeringsprogram för reklam antar jag att du tycker att denna sida skall finansieras på något annat sätt än via reklam. För jag antar att du inte tycker att jag privat skall stå för alla kostnader? Hade varit roligt att höra vad ditt förslag är.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Tråkig utveckling

Inlägg av HR312 » sön 21 mar 2010, 10:50

För egen del tycker jag den valda finansieringslösningen är helt OK och störs inte särskilt mycket av reklamen.
Henric D

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Tråkig utveckling

Inlägg av Maxi33 » sön 21 mar 2010, 15:40

Kommer det alltså pengar till Sailguide från de företag som annonserar, eller har jag massuppfittat något?
Eftersom annonserna sägs vara en del av finansieringen ställer jag frågan.

Även om Anders L skulle få ett överskott av dessa pengar vore det honom väl unt, i stället för att som han säger behöva skjuta till egna pengar för att hålla oss sailguideister med ett forum i två delar, ett för de goda och ett för de onda.
Men jag undrar verkligen en sak, tror något av dessa annonserande företag att de får in mer pengar just genom denna reklamen än vad de lägger ut på reklamen? Till sailguide.

Om de tror det säger det något minst sagt tråkigt om hur de ser på oss som skriver. Om de dessutom verkligen tjänar pengar på oss just genom de reklamsnuttar vi ser på sailguide säger det något ännu tråkigare om oss och vår intelligens.

Håkan
känd som dum
En expert i mängden

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Tråkig utveckling

Inlägg av Jaramaz » sön 21 mar 2010, 16:12

Om de tror det säger det något minst sagt tråkigt om hur de ser på oss som skriver. Om de dessutom verkligen tjänar pengar på oss just genom de reklamsnuttar vi ser på sailguide säger det något ännu tråkigare om oss och vår intelligens.
Å så illa är det inte. Den mesta reklam är ohyggligt trubbig (alla får samma smet), men här har de iallafall hittat en målgrupp. Det är med det som med all reklam, behöver inte uppfattas förklenande trots att den mesta reklam är ganska dum ("because you are worth it").

För egen del har jag kanske råkat ställa in filter och sådant att jag inte ser så mycket, och den reklam jag ser på Sailguide tycker jag är harmlös, och ganska enkel. Nästan diskret ...(fast bara nästan).

/J

Skriv svar