Internetbranschen i framtiden

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Re: Internetbranschen i framtiden

Inlägg av Gäst #2 » sön 07 mar 2010, 22:50

Underskatta inte kraften i marknadsförning. Internet är gratis, (nästan i alla fall). Globalt sett är dock Internet en utmärkt kanal för marknadsförning. Du kan som företag exponera din produkt globalt inför miljontals presumtiva kunder till en mycket låg kostnad. Gratissyndromet går åt båda hållen så att säga.

Infrastrukturen i Internet är i stora drag betald, fiber ligger nedgrävd och utrustningen är på plats. Det som finns kvar att göra är att tjäna pengar. Detta gör man idag genom att förädla produkten. T ex istället för att kränga Internetabonnemang till företag så säljer man IP/VPN med SLA, till privatkunder kränger du digital-TV och IP-telefoni.

Om du inte är Internetoperatör utan har en tidning så kan du skapa en spinoff på denna. Förutom mer annonser så kan du samla statistik genom att låta kunder rösta i diverse nonsensfrågor, (information som du sedan kan sälja vidare). Samt som i de flesta fall skapa en betalsektion på din hemsida.

Sen kan man fråga sig om Internetversioner av kända tidningar är olönsamma. Jag har personligen hört om Aftonbladet att de tjänar uppemot 300 000SEK per dag på sina annonser. Då är inte deras PLUS-tjänst och annat tjafs inräknad. Webversionen betalar sig själv med råge.

Om världens all regeringar reste sig upp och sa att de vill lägga ner Internet på grund av den höga kostnaden så skulle nog cocacola och microsoft gladeligen kliva fram för att ta över driften.

Om det nu är så att du Anders fiskar efter ett sätt att tjäna mer pengar så måste du nog tyvärr sälja dig. Likt Blondinbella får du åka ner till Bavaria och fläka ut dig i stringtanga på fördäck och säga att Crusier 32 är världens bästa båt. :)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Internetbranschen i framtiden

Inlägg av stangen » tor 11 mar 2010, 12:27

Några tankar, Anders:

Internet har sedan några år ömsat skinn från att ha varit ett betraktelesemedie och envägskommunikationskanal till en väg för dubbelriktad kommunikation (Web 2.0: http://sv.wikipedia.org/wiki/Web_2.0 )

Internet skiljer sig från andra medier/kanaler därför att det numer kan fungera på många olika sätt; som en kanal bland många (radio, TV, tidning), som en affärsplats för handel, som mötesplats för likasinnade, informationskanal för företag mm.

Nu på senare tid har väl ingen missat uppsvinget för olika sociala medier som utnyttjar internet som plattform?
Bloggar, twitter, facebook, Linkedin, youtube, Flickr... (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sociala_medier)
För företag är detta med sociala medier både enkelt och svårt. Enkelt därför att alla kan skaffa sig youtube, facebook- konto, och börja twittra och blogga. Många företag gör det. Samtidigt svårt. Svårigheten kan vara att veta:
- Varför skall vi göra det (syftet, målet)
- Hur skall vi göra? (Massa olika grejer, eller bara tex blogg?)
- När (resurser, tajming, kort- och lång plan)
Och tänker man på detta vis skiljer sig detta inte nämnvärt mot andra beslut olika företag behöver ta då och då. Att göra hemläxan enkelt uttryckt.

Vad är då den vinnande affärsmodellen? Det är väl 100 miljardersfrågan :)
Den härskande 'sanningen' idag är att det oftast är en kombination av olika modeller som fungerar som visar vinst. Annonsintäkter, mikrobetalningar, affiliateprogram, sponsorskap och younameit... allt får bidra. Det finns ingen enkel blueprint på detta.

Allra tydligast är att företag bör ta internet på allvar, även stora företag. Det går inte att dabba sig längre och endast riskera få en notis i lokalblaskan under rubriken "Veckans Ris". Klantar man sig i leveranser, barnarbete eller kundservice kan detta få en rejäl spinn på webben som gör att kunderna flyr på nolltid. Skräcken för många är en snabb världsomspännande bojkott som initieras via webben. Mycket därför H&M och andra har ökat fokus på CSR -program på senare år.

För annonsörer och siteägare blir det också viktigt att stämma av tempen på de som ingår i nätverket (användarna av en mjukvara, bloggläsare, nyttjare av forum...) för att inte hitta på hyss som kan uppfattas som negativt. Där den sociala aspekten börjar väga över har ofta en sajt och användarna/läsarna smält samman till en community. Och då gäller det att våra den relationen. Precis som man vårdarar relationer irl.

Om man pratar marknadsföring och annonsering only: Möjligheterna till att skräddarsy budskap som internet ger motsvaras inte av någon annan kanal om. Internet är den i särklass vassaste kanalen som kan ge möjlighet att nå de allra smalaste målgrupperna som annars är kostar skjortan för annonsörer att försöka nå. TV, radio är sanslöst trubbigt, bättre är tex fackpress om man vill komma åt särskilda intressegrupper.
Men där infinner sig samtidigt utmaningen - att skapa budskap som ses som attraktiva. Och att bara köra dem till de som är intresserade. Då blir marknadsföringen effektiv. Detta är ingen ny sanninng, så har det alltid varit. Men med internet blir det allvar.
Ett konkret exempel: Om någon gör en sökning på "nya segel" på tex ett forum vore det förträffligt om annonshanteringssytemet skulle kunna känna av detta och plocka fram ett budskap som just handlar om nya segel. Då uppfattas det inte som reklam - utan som ren, nyttig, information och tas sannolikt emot med öppna armar av den som gör sökningen.
Riktigt där är vi inte ännu.

Och klart är också att annonsformaten förändras. Till en början var det ganska rudimentära GIF, sedan kom flash. Popups, skyscrapers, panorama, hijack... vad som kommer härnäst vet vi inte. Men klart är att detta utvecklas i rasande fart i likhet med allt annat. Detta är månne mindre intressant i sammanhanget/frågeställningen.

För att kunna ta betalt för en tjänst (eller vara) krävs det i regel att den innehåller ett värde. Det kan vara ett upplevt värde i form av status eller att vara 'en del i något större' eller ett konkret värde (löser ett problem). Hur mycket sedan det får kosta styrs av klassisk utbud/efterfrågan. Är det en unik vara/tjänst med som även efterfrågas och kanske även ger lite status kan priset vara högre och betalningsviljan blir högre. Finns det fler alternativ och substitut till det som erbjuds blir priset lägre och betalningsviljan blir lägre.
Det som verkar gälla nu för tidningar på webben är att man hänger upp precis så mycket som behövs i ett skyltfönster (rubrik, bild, ingress) för att sedan ta betalt för att få läsa resten, tex.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Internetbranschen i framtiden

Inlägg av peterh » fre 12 mar 2010, 09:10

Internetbranchen finns egentligen inte. Internet är precis som telefonnätet ett
transportmedel där olika aktörer kan servera innehåll.

En del företag använder dessa kanaler till att ha fungerande telefonsupport samt
en användbar sökanordning för företagets produkter. Andra inte.

Andra har byggt upp företag för att sälja andras produkter via dessa kanaler,
telefonförsäljning web-sites ( där man måste försöka hitta besökare, detta gör man
ofta via communyties av olika slag)

Gemensamt är att ju tommare budskapet är desto mera högljutt blir det.
smhi's tidigare patetiska flash-sidor jämfört med den väl fungerande dmi är väl
ett exempel på detta. ( den nya smhi verar faktiskt användbar )

Ursprungsfrågan "Internetbranchen i framtiden" är egentligen fel ställd. Det finns ingen
"internetbranch" det finns däremot olika typer av aktörer på detta media. Och för de
aktörer som ser framåt så befinner man sig i olika kanaler samtidigt, events,
publikationer mm samtidigt som man kan ha en http-närvaro. Men att tro
att man kan basera varaktiga företag på sådant som kan beskådas i en browser - det är naivt.

Smala in frågeställningen till en mer relevant fråga, t.ex. hur skall en dagstidning
agera för att behålla läsekrets och annonsörer ( och behålla sin lönsamhet).

För det är ju inte kanalen som är viktig, det är innehållet !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar