Tommy skrev:Undrar varför just vi svenskar (eller vissa av oss) har så svårt att hantera reklam och valmöjligheter. En gissning är att en del av förklaringen kan spåras till vårt förflutna i "sossestaten" som ju gällde på 70-80-talen, upp till ca 1990. För mig inget problem alls om det skulle vara lite mer reklam på Sailguide, speciellt inte om det är reklam för sådant som har sjöanknytning.
Jag ser det som upplysning om en valmöjlighet. En valmöjlighet som jag ibland kan välja att utnyttja för att sänka mina kostnader eller få en bättre produkt.
Ungefär så ser man på reklam i många länder med ett kanske mer moget förhållande till marknadsekonomin, iallafall i mitt andra hemland i Öster. Där har det ju varit reklam i TV's 15 kanaler när frugan föddes på 60-talet, medan vi hade en svartvit kanal som styrdes av staten. Här i Sverige ser man det ofta som något Ont Ont Ont. Det håller dock på att minska i stadig takt, och vi mognar mer och mer i detta avseende.
Du skoja med oss Aprilo ?
Det finns minst en skillnad på reklam i din brevlåda och reklam i din mailbox, och det är vem som betalar. Det kostar tyvärr ingenting att skicka emailreklam, medan distributionen av brevlådereklam är förhållandevis dyr (dvs, den är inte gratis, så man kan inte ösa på helt hejdlöst). Nu har det skapats en situation där du inte längre kan ha en öppen emailadress, därför att du får den fylld med rent skräp. Alla emailklienter behöver ställas in, blockeringslistor måste användas och i den filtrering som massmail-företagen tvingar fram försvinner tillräckligt mycket viktig post för att man trots filtren skall vara tvungen att läsa igenom även skräplådan.
För att göra en liknelse - du skulle antagligen tröttna snabbt på "reklam" om du upptäcker att de som skickar ut reklam har kastat din tidning på marken för att få plats med reklamblad, och du skulle inte gilla att du skulle få hämta din ordinarie post på poststationen, därför att brevbäraren inte har utrymme att lägga dina brev på lådan.
Problemet med sk "unsolicited email" är gigantiskt och en av de stora och svåra frågorna att lösa. En av lösningarna heter tyvärr att ha meningslösa gratisadresser på hotmail för att dölja sina ordinarie emailadresser. Företagen kan inte ha emailadresser till de anställda på hemsidan, därför att dessa "scrapas" av sökrobotar som samlar valida emailadresser till försäljning till företag som har den extremt sunda marknadsföringsiden att skick 20 miljoner email för att få sälja några paket Viagra, ragga besök till en pornografisk site eller ett kasino.
Hade reklam via email handlat om ett enstaka, riktat reklamblad med rimliga mellanrum hade vi inte haft problem, men nu är det inte så det utvecklat sig.