Vem är onlinemark.eu? (Flyttad till K. P. / Mod)

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Vem är onlinemark.eu? (Flyttad till K. P. / Mod)

Inlägg av Sneseglarn » tor 04 mar 2010, 16:50

En fråga till webmaster som eventuellt har allmänt intresse, är väl varken båt eller klotter iofs.

Fick ett nyhetsbrev med anledning av att jag lämnat min epostadress till SG. Vem har skickat det - och vem har du delat med dig av min epostadress till? Jag gillar det inte alls - principen alltså.
Jag såg att det fanns en länk för att avboka vidare mail som gick till olinemark.eu vad det nu är för något.

Förtydliga gärna hur du tänkt Anders.

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Anders » tor 04 mar 2010, 19:15

Hej Sneseglarn,
Jag förklarar gärna.
Som framgått på förstasidan på sailguide så har jag samarbetat med hamnen.se de senaste åren, huvudsakligen genom att vi gemensamt blir intressantare för annonsörer. Annonser är tyvärr nödvändigt för att du som besökare skall kunna se sailguide helt gratis utan att det kostar mig privat allt för mycket pengar.

Hamnen har liksom många andra under lång tid haft ett nyhetsbrev till sina forumbesökare (forumet heter fendern). Jag tycker att det nyhetsbrevet håller hög klass och tyckte därför att det var en OK tanke att göra ett gemensamt nyhetsbrev. Förhoppningsvis tycker flertalet av er besökare att det är läsvärt, annars finns möjligheten, precis som för alla andra nyhetsbrev att avboka, detta görs genom att trycka på länken du hänvisar till.

Jag delar upp dina frågor nedan:
Vem har skickat det - och vem har du delat med dig av min epostadress till? ?
Svar: Jag (sailguide) tillsammans med Hamnen har skickat mailet. Mailet går alltså ut till sailguides medlemmar och hamnens medlemmar. Jag tycker det framgår ganska tydligt av loggorna överst samt av följande text som kommer först i mailet:
"Nyhet från Sailguide.com
Ni får här ett gemensamt nyhetsmail från Sailguide.com och hamnen.se. Under en längre tid har Sailguide.com och hamnen.se samarbetat bl.a. om att samla in båtfakta. Hamnen har ett bra nyhetsmail som går ut till ca, 17 000 medlemmar. Nu får du också mailet med nyheter! Hoppas att du uppskattar nyheterna. Om du inte gillar mailet så kan du lätt tacka nej genom att klicka på avsluta prenumeration, längst ner i mailet.
Redaktionerna på sailguide.com och hamnen.se!"
Jag har alltså inte gett bort din mailadress till någon annan.

onlinemark.eu, vad är det?
Svar: onlinemark är programvaran som hjälper till att skicka ut nyhetsbrevet.

Jag hoppas svaren har klargjort dina frågor, annar får du gärna återkomma.

Mvh

Anders L

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Janne23 » tor 04 mar 2010, 19:48

Jag tycker inte om att få oönskade nyhetsbrev som jag aktivt måste tacka nej till. Var god och stryk mej från denna lista...

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Sneseglarn » tor 04 mar 2010, 19:56

Hej,
tack för svaren. Jag har några följdfrågor och kommentarer.

Jag har all respekt för att annonser behövs för att finansiera verksamheten, och har inga invändningar mot det.
Jag tror också att utskicket är gjort i all välmening och till och med att många uppskattar att få det på det här sättet. Däremot tror jag att det finns fler än jag som ogillar det. (Inte brevet alltså - utan hanteringen av epostadresserna)

Precis som du skriver så står det i mailet att det kommer från Sailguide och hamnen. Det såg jag innan också men ville kolla med dig eftersom det var nytt att det skickas ut nyhetsbrev.
(Loggorna visas för övrigt inte automatiskt i epostläsarprogram som är skrivna för att skydda användaren från spam)

Det jag funderar över är hur detta praktiskt går till. Om jag gissar rätt så skickar du/ni själva brevet till onlinemark tillsammans med alla adressater - därefter sköter den siten om utskick samt opt-out ifall man klickar på länken. Är det en riktig gissning? Det innebär i såfall att min (och alla andras) epostadress har skickats till en tredje part/underleverantör. Om det stämmer - hur har ni säkerställt att onlinemark inte "läcker" eller använder adressen för något annat syfte? Min erfarenhet av företag när det gäller detta är inte positiv. Antingen börjar det komma spam eller så fungerar inte opt-out.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Anders S » tor 04 mar 2010, 20:10

Det var väl inte alldeles bra. Det här är ju inget jag tackat ja till eller bett om.
Nu har jag dessutom avsagt mig nyhetsbrevet, men vilka garantier finns för att min mailadress är förskonad från oönskad mail?

Inte bra.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Mr Q » tor 04 mar 2010, 21:07

Inga problem för min del med nyhetsbrev via mail. Tack för att du driver detta forum Anders.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Tommy » tor 04 mar 2010, 21:21

Jag tackar också för att du driver ett utmärkt forum!

Alltid "gnäll" om säkerheten på Internet, vilket göder partier som PP. Oftast från personer som besöker skumma sidor. Om man inte har något att dölja så är det ingen fara. Internet är i princip en spegling av samhället i övrigt :oops:

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Sneseglarn » tor 04 mar 2010, 21:34

Tommy skrev:Jag tackar också för att du driver ett utmärkt forum!
Det var inte meningen att min fråga skulle tolkas som ett påhopp på Anders övriga drift av SG - den är utmärkt!


Tommy skrev:Alltid "gnäll" om säkerheten på Internet, vilket göder partier som PP. Oftast från personer som besöker skumma sidor. Om man inte har något att dölja så är det ingen fara. Internet är i princip en spegling av samhället i övrigt :oops:
Det här var nog det sämsta jag sett på länge - eller skämtar du bara? Vad har detta med frågan att göra.

Jag vill gärna hålla detta till sakfrågan. Snälla.

Käärme
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 31 maj 2008, 16:26

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Käärme » fre 05 mar 2010, 07:45

Inga problem att klicka bort dom 2 mailen ibland, bättre med reklam på mail eller på sidan än att det skall kosta att vara medlem/läsa på saiten.
Men snart går det nog med teknikens hjälp att ta betalt av de som störs av reklam, jag tycker det är ok med reklamfinansierat så länge det är en i övrigt gratisstjänst som man utnyttjar. (Ett forum för Kawasaki tripplar har inför så att man inte kan blockera bort reklamen, man får hela tiden upp en dialogruta som talar om att man skall ställa om webbbläsaren så att den ej blockerar reklamen, helt ok för mig som blockerar med firefox mycket reklam men endast sådant som blinkar, blonkar låter och rör sig )

Juha

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Anders S » fre 05 mar 2010, 07:51

Vi talar väl inte om reklam på sidan (det är ju något helt annat)? Det som är problemet här är att emailadresserna till var och en lämnats ut.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av bosseh » fre 05 mar 2010, 09:49

Det är synnerligen anmärkningsvärt att göra epost-utskick utan att jag själv gjort ett aktivt val för att få utskicken. Detta har alltid ansetts oseriöst. Dessutom är det sedan 2004 olagligt att göra oombedda epost-utskick till svenska konsumenter.

Marknadsföringslag (2008:486)
19 § En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Ulf.Ason » fre 05 mar 2010, 11:06

Jag vet inte om Marknandsföringslagen är tillämplig i det här sammanhanget, men du råkade missa fortsättningen av
paragraf 19, ett undantag som ger Sailguide rätt att kontakta oss:

Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om
elektronisk adress för elektronisk post i samband med
försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på
samtycke enligt första stycket om,

1. den fysiska personen inte motsatt sig att uppgiften om
elektronisk adress används i marknadsföringssyfte med
användande av elektronisk post,

2. marknadsföringen avser näringsidkarens egna, likartade
produkter och

3. den fysiska personen klart och tydligt ges möjlighet att
kostnadsfritt och enkelt motsätta sig att uppgiften används i
marknadsföringssyfte när den samlas in och vid varje följande
marknadsföringsmeddelande.


// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av bosseh » fre 05 mar 2010, 12:32

Här finns lagen för den som vill läsa. https://lagen.nu/2008:486#P19

I detta fall existerar ingen försäljning och den gängse uppfattningen brukar vara att tänker man sig att skicka ut något så ska personen i fråga själv aktivt gett sitt tillstånd. Även i de fall försäljning sker brukar man låta kunden få avgöra om denne vill ta del av utskick.

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av Anders » fre 05 mar 2010, 12:52

Hej igen
Utskicken sköts av hamnen och sailguide. E-mailadresserna är inte utlämnade till onlinemarket.
Med tanke på att syftet inte var att sälja på något utan ge lite nyheter, att det tydligt framgick vem som var avsändare, samt att det är ytterst enkelt att avanmäla sig trodde jag inte att nyhetsbrevet skulle vara irriterande. Skall jag vara ärlig så trodde jag också att ni hade större förtroende för mig än att ni tror att jag lämnar iväg uppgifter hur som helst.
För er som är upprörda hoppas jag ändå att det inte är värre än att ni får en trevlig helg. Nu skiner solen och våren är definitivt på gång.

/Anders L

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Vem är onlinemark.eu?

Inlägg av stangen » fre 05 mar 2010, 14:08

Lagar i all ära. Det som gäller i detta fallet är i så fall branschpraxis, mer info hos branschorg SWEDMA, som jobbat fram praxis, etiska regler och god sed tillsammans med Datainspektionen: http://www.swedma.se/

Har kikat på brev, SWEDMA, och onlinemark och jag för egen del litar på Anders.
Numer kan man räkna det som praxis att om man reggar sig på en sida (dvs 'etablerar ett kundförhållande') så lär det droppa ner nyhetsbrev, reklam, information eller annat via mailen. Precis på samma sätt som när ni blir uppringda av DN, banken eller försäkringsbolaget trots att ni är NIX:ade. Mailen har däremot ofta fördelen att det går att avregga sig från den.
Läs på istället för att resa ragg!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar