Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 07 apr 2004, 07:04

Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av pellew » ons 10 feb 2010, 14:54

Hej,
Såg en blänkare på IDG:s hemsida om att Adlibris lanserar läsplattan ”Letto” och en rad e-böcker.
Tänkte att det kanske inte är så dumt inför sommarens båtturer; Ladda plattan med trevlig läsning och ingen plats tar det!
Var inne på deras hemsida och kikade på utbudet.

Jag måste säga att jag blev mycket förvånad när jag jämförde priserna på ”e-böcker” och ”analoga böcker”
t.ex Stieg Larssons Män som hatar kvinnor.
I e-boksformat kostar den 159:-
I pocket är priset 45:- och i kartonage är det 94:-
Det går inte in i min skalle hur en digital bok kan vara 3ggr dyrare än en tryckt bok när man egentligen inte har några produktionskostnader för
den digitala upplagan.
Märk väl att e-boken var för nedladdning. Man får alltså "ingenting förutom bokstäverna"!
(Jag förutsätter att underlaget till den tryckta boken är digitalt och att det är detta man använt och formaterat för det filformat plattan använder.)

Om man därutöver betänker att jag först skall slanta upp 1500:- för en läsplatta som inte duger till annat än att läsa just e-böcker, så börjar jag undra hur
dom tänker.
Jag kan se en poäng med att det går snabbare att köpa en e-bok för nedladdning, än att vänta på att en pocket kommer med posten.
Men med tanke på att priset är 3 ggr högre och böcker inte är någon färskvara, har jag svårt att tro att 3-4 dagars väntan gör så mycket.

Eller är det jag som missat någon alldeles fantastisk och oumbärlig ”feature” i konceptet?

Hälsn
/Pelle

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av peterh » ons 10 feb 2010, 17:21

Nej, bokförlagen tänker inte. Exakt samma misstag gjorde skivbolagen.

Men tankeförmåga är inget krav i vissa verksamheter :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Eilean » ons 10 feb 2010, 18:07

Eller så försöker man vara smart ock slå mynt av nyhetens behag.
Priserna rasar nog rätt snabbt när endast en liten skara prylnördar köpt skall ni se.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av morg » ons 10 feb 2010, 20:37

peterh skrev:Nej, bokförlagen tänker inte. Exakt samma misstag gjorde skivbolagen.

Men tankeförmåga är inget krav i vissa verksamheter :-)
Japp, och sen kommer de gnälla i millennier om piraterna. Sista spiken i upphovsrättskistan för mig kom när men at works gamla hit stäms av ett skivbolag som köpt rättigheterna till en gammal barnsång som en slinga i hiten är lik. Upphovskvinnan brydde sig aldrig under sitt liv men nu skall rättighetsköparen ha 60 % av alla intäkter från "down under"... Att någon som köpt ett blockflötsriff från 30-talet skall ha längre skydd för det unika än någon som botar cancer är sjukt - sjukt - sjukt!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av stangen » ons 10 feb 2010, 23:28

Jag vet inte man kan spekulera.

Nya tekniker kräver en del investeringar av företagen för att sjösätta. I detta fallet skall böckerna omsättas till rätt format digitalt. Och detta efter att rättighert att göra detta förhandlats fram och avtal mm skrivits kan man anta.
Sedan skall det byggas upp bakomliggande system som får det att funka. Lagring, säkerhet vid köp mm.
Till sist skall det finnas hårdvara. För att få fram denna måste man prova ut en modell och pussla ihop denna med allt ovanstående.

Dvs det finns en hel del investeringar som man vill få tillbaka pengarna på. Helst med marginal så det blir en vinstaffär.
Och i början finns det så kallade early adopters som är villiga att betala det högre priset för en ny teknik eller pryl för detta metavärde detta ger dem. Prylbögar kallar vissa dem. Det skall vara iPhones och senaste GPS plottern, ja ni vet typen.

När tekniken blir mer erkänd, eftertraktad och spridd kommer det ofta konkurrerande produkter, priset går ner, fler köper. Och en sådan sak som tex en mobiltelefon som en gång i tiden kallades yuppienalle blir var mans egendom som svenne banan inte skulle komma på tanken att lämna hemma ens vid en promenad.


Detta i jämförelse med detta numer ganska pang på systemet; skriv en bok, skicka till tryckeri, skicka till butiker.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av morg » tor 11 feb 2010, 08:04

stangen skrev:Jag vet inte man kan spekulera.

Dvs det finns en hel del investeringar som man vill få tillbaka pengarna på. Helst med marginal så det blir en vinstaffär.
Och i början finns det så kallade early adopters som är villiga att betala det högre priset för en ny teknik eller pryl för detta metavärde detta ger dem. Prylbögar kallar vissa dem. Det skall vara iPhones och senaste GPS plottern, ja ni vet typen.
Det kan man ju få med stora volymer och låga priser eller låga volymer och stora priser. Amazon tar 0,99 dollars för Harry Potter till Kindle och 10 för den i paperback. Det verkar vara mer intelligent än att ha en prissättning som framstår helt omotiverad.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Segelbo » tor 11 feb 2010, 15:08

Om nu boken som företeelse hade varit en komplicerad och besvärlig sak att hantera, svår att bläddra i eller bokmärka. Tung och/eller ömtålig. Då hade det väl funnits incitament att förbättra konceptet. Jag kan inte riktigt finna att så är fallet. Det måste väl finnas något skäl till att boken i princip sett likadan ut i hundratals år. Ett jäkligt smidigt sätt att ta till sig fakta och underhållningstext helt enkelt. Särskilt i pocketformat.
Jag kanske är gammaldags. Kanske läsplattor är något för den yngre generationen... Kommer i alla fall absolut aldrig att köpa någon läsplatta. Det är jag säker på. Möjligen en iPad som ju kan så mycket mer än bara presentera text på en platta.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Eilean » tor 11 feb 2010, 16:19

Vet inte om jag håller med Segebo. Läsplattan har en stor fördel - storleken. Inte på just plattan, utan på innehållet. Vi läser massor och drunknar nästan bland böcker. Har bokhyllor på alla möjliga ställen hemma.
Ombord har vi ett två rejäla bokhyllor utöver en som är dedikerad för 'båtens böcker', dvs pilots, logg, instruktioner etc. etc. Dessa bokhyllor klarar knappt en sommarsemesters böcker men en långresa blir besvärlig. Och med en mindre båt vill jag inte ens tänka på hur det går.
Så jag ser läsplattan som ett klart alternativ. Kanske inte för 'tyngre' böcker, sådana som man köper inbundna och behåller livet ut. Men för pockets och lättare litteratur som man kanske så småningom ändå sorterar bort när utrymmena är fyllda.

Och tanken på ipad som läsplatta lockar mig inte alls. Dels är den inte idealisk för det, den har ju designats för så mycket annat. Och strömförbruningen lär bli avsevärt högre. Sedan är jag trött på universalmaskiner som skall klara allt. Jag vill kunna kolla vädret på internet eller skriva på Sailguide fast Fru S ligger i kojen och läser. Eller navigera, eller skriva logg.

Jag är klart sugen på en platta.

Förresten så mötte vi den här lätt exentriske engelske ensamseglaren en gång. Han var bokmal med liten båt han bodde i året runt. Så han rev konsekvent av pärmar och alla för- och eftersättsblad i alla böcker han kom över för att spara plats. Bokens framsida bildades alltså av textsida ett. På ett vis kanske han hade varit den idealiske köparen av en läsplatta. Men å andra sidan - som gaffelriggseglare utan elektronik och ström ombord väntar han nog på versionen som drivs med fotogen.
Bilagor
219.jpg

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Tommy » tor 11 feb 2010, 17:55

Helt klart kan man ifrågasätta om det är värt att betala 3 ggr så mycket för en bok i läsplatteformat.

Måste dock kommentera pellew's urprungsinlägg: Priset på en vara har mycket lite med produktionskostnaden att göra, utan bestäms mer av tillgången och efterfrågan. Eller egentligen efterfrågan och konkurrenssituationen. Produktionskostnaden har en viss betydelse men ofta mycket liten, då den normalt ändå bara är en marginell bråkdel av försäljningspriset. Så denna prisskillnad på 3 ggr är nog snarare för att man hoppas "slå mynt" av nyhetens behag.

Men fan tro't. Jag tror plattorna kommer att ha svårt att konkurrera ut boken. Vi har läst böcker så länge, och själva känslan att hålla och bläddra i boken är en del av traditionen och upplevelsen, som går förlorad med att hålla en "skärm" i knät. Helt enkelt inte samma myskänsla. Visst kan preferenserna förändras på sikt, men det kommer att ta mycket lång tid.
Boken är inte hotad... :P

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av stangen » tor 11 feb 2010, 21:25

morg skrev:
stangen skrev:Jag vet inte man kan spekulera.

Dvs det finns en hel del investeringar som man vill få tillbaka pengarna på. Helst med marginal så det blir en vinstaffär.
Och i början finns det så kallade early adopters som är villiga att betala det högre priset för en ny teknik eller pryl för detta metavärde detta ger dem. Prylbögar kallar vissa dem. Det skall vara iPhones och senaste GPS plottern, ja ni vet typen.
Det kan man ju få med stora volymer och låga priser eller låga volymer och stora priser. Amazon tar 0,99 dollars för Harry Potter till Kindle och 10 för den i paperback. Det verkar vara mer intelligent än att ha en prissättning som framstår helt omotiverad.
Quite right. Men jämförelsen haltar litet. Amazon styr i princip förlagsverksamheten i USA och lite förenklat sätter det pris de vill ha. De tjänar pengar, men förlagen lider. Läste för ngn vecka sedan om några förlag som gjort uppror och gjort exit på den dealen.
Dessutom kan Amazon sälja volymer för de har en annan marknad (miljoner sinom miljoner amerikanare mfl). Marknaden i Sverige för svenska förlag är pytte i jämförelse. Men setup kostnaden är i stort sett samma.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

skarpsill
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 10 feb 2010, 21:38

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av skarpsill » fre 12 feb 2010, 00:36

Har haft läsplatta (Sony) i nästan ett år nu och måste säga att det är en utmärkt tingest ombord. Här hos oss tar böckerna annars slut snabbt - vi har bara plats för ett par hundra - och läsplattan klarar ca 1600. Att den dessutom har upp till två veckors batteritid och en skärm som gör sig utmärkt i starkt solljus är ju perfekt för båtlivet.

Alla (tror jag) e-böcker som finns på svenska marknaden finns även för gratis utlåning på biblioteket via nätet, kolla www.elib.se
Det skiljer lite från bibliotek till bibliotek men på mitt får man låna 5 böcker i veckan. De blir aktiva under 28 dagar. Allt som behövs är ett bibliotekskort, en dator med internetuppkoppling och en USB-sladd till läsplattan. De nya kanske själva har uppkopplingsförmåga?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Anders S » fre 12 feb 2010, 10:19

skarpsill skrev:Har haft läsplatta (Sony) i nästan ett år nu och måste säga att det är en utmärkt tingest ombord. Här hos oss tar böckerna annars slut snabbt - vi har bara plats för ett par hundra - och läsplattan klarar ca 1600. Att den dessutom har upp till två veckors batteritid och en skärm som gör sig utmärkt i starkt solljus är ju perfekt för båtlivet.

Alla (tror jag) e-böcker som finns på svenska marknaden finns även för gratis utlåning på biblioteket via nätet, kolla http://www.elib.se
Det skiljer lite från bibliotek till bibliotek men på mitt får man låna 5 böcker i veckan. De blir aktiva under 28 dagar. Allt som behövs är ett bibliotekskort, en dator med internetuppkoppling och en USB-sladd till läsplattan. De nya kanske själva har uppkopplingsförmåga?
Aj, aj, aj... Om man kombinerar priset 159 kronor med det här beskedet ser man ju direkt det omöjliga i att underhålla en svensk marknad annat än för prylnördar. Bokförlagens enda kunder blir biblioteken, och priserna blir därefter. Helt klart är ju ett rimligare pris nödvändigt. Läsplattan kvittar, den köper man bara en gång, men e-böckerna får ju inte kosta som motsvarande batterioberoende standalonelösning.
Anders S

skarpsill
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 10 feb 2010, 21:38

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av skarpsill » fre 12 feb 2010, 11:40

Förlagen får betalt av elib för varje utlånad bok, 10 kr i dagsläget. Och boken kan lånas obegränsat antal gånger. Det kan bli en hygglig affär för förlagen/författarna och en lysande affär för gratisläsarna. Se det som STIM-pengar. Varför man ska köpa e-böcker som redan finns på biblioteket begriper jag inte, det är väl bokhandlarna som satsar på folks okunnighet nu.

Att kunna få tag på svenska böcker över nätet är fint när man kämpar med alla andra språk om dagarna som långseglare, en vila för själen. Ytterligare ett argument för läsplattan ombord. Och knappast prylnördigare än en GPS.

Dessutom kan man ju lägga in egna dokument på läsplattan. Till exempel alla manualer till alla andra prylar ombord.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Anders S » fre 12 feb 2010, 19:28

skarpsill skrev:Förlagen får betalt av elib för varje utlånad bok, 10 kr i dagsläget. Och boken kan lånas obegränsat antal gånger. Det kan bli en hygglig affär för förlagen/författarna och en lysande affär för gratisläsarna. Se det som STIM-pengar. Varför man ska köpa e-böcker som redan finns på biblioteket begriper jag inte, det är väl bokhandlarna som satsar på folks okunnighet nu.

Att kunna få tag på svenska böcker över nätet är fint när man kämpar med alla andra språk om dagarna som långseglare, en vila för själen. Ytterligare ett argument för läsplattan ombord. Och knappast prylnördigare än en GPS.

Dessutom kan man ju lägga in egna dokument på läsplattan. Till exempel alla manualer till alla andra prylar ombord.
Det var ju en annan sak ! Kan man läsa en bok för tio kronor (det får väl antas vara det verkliga priset, även det går via skatten) är det ju en annan sak. Det här får undersökas närmare.
Vad gäller elektroniska manualer och annat på läsplattan - det är en mycket bra ide även om man "bara" har en bärbar dator. Det brukar gå alldeles utmärkt att tanka hem det mesta i manualväg, och ligger det på en CD också, så har man alla chanser. (Sedan, ett tips: Skriv ut reparationshandboken till motorn på papper, även om den finns som PDF. En oljig läsplatta i kläm under verktygslådan kan inte vara roligt...)
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Tommy » fre 12 feb 2010, 19:59

Anders S skrev:Kan man läsa en bok för tio kronor (det får väl antas vara det verkliga priset, även det går via skatten) är det ju en annan sak. Det här får undersökas närmare.
Får man stillsamt fråga Anders S var du menar med det verkliga priset? För mig är det enda verkliga priset det som säljaren anser sig kunna ta ut, i förhållande till efterfrågan på varan.

Skriv svar