Varför drömma om en annan/ny båt?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av HR312 » fre 05 feb 2010, 19:20

Vi är många som nu kommer att gå omkring på båtmässan och titta efter nya båtar och kanske drömma om att köpa drömbåten. Frågan är varför vi beter oss på det sättet? Tror vi verkligen att vi blir lyckligare av den där andra båten? Har vi problem med att göra oss av med alla pengar vi tjänar?

Jag har själv ofta fastnat i detta tänkesätt. Men vid närmare eftertanke inser jag att med den användning vår familj har av båten är det fullkomligt onödigt att köpa en ny eller större båt. Tror att det egentligen är detsamma för alla som seglar omkring i en comfortina, Maxi 33, 909, 999, Ballad mfl. Vi försöker motivera att visst har den där nya båten större rymd, bättre motor, seglar snabbare osv. Men egentligen är skillnaderna realtivt kostnaden (för vanliga löntagare) alldeles för liten för att motivera ett nyköp. Ta det där med rymd t.ex. Även båtar i storleksklassen 38-42 fot är små i jämförelse med en ordinär sommarstuga. För att man egentligen ska kunna tala om rymd i jämförelse ordinära bostader på land måste båtarna upp i storleksklassen 60-100 fot.

För egen del inser jag att det gott hade räckt med en HR 29. Visst; lägre ståhöjd och inte samma tyngd, men det hade gått lika bra som en HR 312. Värt att lägga 100-150 tuss emellan? Knappast. På samma sätt kan man resonera kring de flesta båtarna. En Maxi 909 funkar i det närmaste lika bra för en standarfamilj (med två barn) som en Maxi 33.

Varför är vi så materialistiska? Frågan är såklart provocerande på ett forum där vi dagarna i ända diskuterar nya båtar och prylar.

För de där 100-150 tuss hade t.ex. Stadsmissionen (ingen koppling till denna organisation) kunnat göra underverk.

Ser fram emot kloka funderingar med självdistans kring ämnet.
Henric D

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av janne » fre 05 feb 2010, 19:32

Håller inte alls med om detta resonemang. Min drömbåt lyckades jag inte komma över förrän efter nästan 30 års ägande av andra båtar. Det stod klart redan från början i mitt båtliv vad som var mitt ideal men ekonomi satte stopp för köp länge. Jag är klart lyckligare nu än tidigare när jag bara drömde. Det tråkiga är, att nu har det blivit ganska ointressant att titta på andra båtar.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av Tommy » fre 05 feb 2010, 21:09

Huvudet på spiken HR312. Jag har också undrat många gånger, Varför är vi så materialistiska? Hellre en och annan krona till Haiti, eller varför inte någon futtig krona till frugans hobby också?

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av HR312 » lör 06 feb 2010, 09:57

Själv fungerar jag nog lite mer kräset, Janne.

Låt mig ta ett exempel. Tidigare drömt om att skaffa en MB E-klass med detta varit inte realistiskt av ekonomiska skäl. Fick dock dessa möjligheter och ordnade en sådan bil. Kul i början men häpnadsväckande vad fort man vande sig. Visst, en klart bättre bil än de tidigare men lyckligare? Nej, tror inte det.

Vi lever i en materialistisk värld och mycket tänkande kretsar kring att skaffa ett "bättre" jobb, snyggare och bättre bil, båt m.m. Själva jakten kan vara drivkraften i livet för somliga men för många andra är stressen nog skadlig och skulle må bättre av att fokuera på mer mjuka värden. Någon filosof karaktäriserade livet som att hoppa från ett hustak och allt vi företar oss i livet är en distraktion för den oundvikliga kraschen. Kanske är den biologiska urkraften att ordna sin materialistiska tillvaro ett värdefullt sätt att hantera våra existensiella problem?
Henric D

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av stangen » lör 06 feb 2010, 12:05

Intressanta reflektioner.
För egen del är båten ett verktyg som ger möjlighet till upplevelser, främst seglingen i sig och båtlivet i stort för min del. Och som alla vet finns det olika verktyg som har olika fördelar. I fallet båt finns det möjligen fler faktorer att beakta jämfört med skruvmejsel, och kanske lite mer dyrare exempel som bil.

Och viss finns det även en tillfredsställelse i själva ägandet av båten i sig. Det välbefinnande detta ger ser jag inte som materialistiskt, utan högst existentiellt och känslomässigt betingat - för mig. Jag skulle känna att något saknades, en dröm som fick vara ouppfylld mm - vara inte lika glad helt enkelt.

Båten är en pryl - båtlivet är en livsstil.

Det viktiga är att man inte behöver (skall?) lägga värderingar och normer över det ena eller andra valet. Det är då det går fel. Först kommer värderingar om att äga båt är materialistiskt, och att gilla prylar är av ondo. Nästa steg är rynka på näsan och skapande av klyftor mellan folk och folk - vi och dom. Sedan följer skatter och pålagor, för att "vissa besuttna" har något som "de mindre lyckade" inte har och skall straffas för detta. Fel, fel.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av janne » lör 06 feb 2010, 12:52

HR312 skrev:Själv fungerar jag nog lite mer kräset, Janne.

Låt mig ta ett exempel. Tidigare drömt om att skaffa en MB E-klass med detta varit inte realistiskt av ekonomiska skäl. Fick dock dessa möjligheter och ordnade en sådan bil. Kul i början men häpnadsväckande vad fort man vande sig. Visst, en klart bättre bil än de tidigare men lyckligare? Nej, tror inte det.

Vi lever i en materialistisk värld och mycket tänkande kretsar kring att skaffa ett "bättre" jobb, snyggare och bättre bil, båt m.m. Själva jakten kan vara drivkraften i livet för somliga men för många andra är stressen nog skadlig och skulle må bättre av att fokuera på mer mjuka värden. Någon filosof karaktäriserade livet som att hoppa från ett hustak och allt vi företar oss i livet är en distraktion för den oundvikliga kraschen. Kanske är den biologiska urkraften att ordna sin materialistiska tillvaro ett värdefullt sätt att hantera våra existensiella problem?
Jag förstår inte vad du menar med kräset.
I mitt båtliv kretsar numer inte tänkandet om nån annan "bättre" båt. Drömmen är ju uppfylld. Lever inte jag i en materialistisk "båtvärld" då? :roll:
Som jag skrev ovan så kan jag ibland känna saknad efter "jakten".

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av HR312 » lör 06 feb 2010, 14:31

Själva livsstilen uppfylls ju egentligen med en stortriss för ca 10 000 kr. Notera att jag absolut inte avser att lägga någon värdering i det rätta valet och det felaktiga valet. Vad som är rätt och fel måste individen själv avgöra. Det viktiga är att det är ett medvetet val. Det är väl där som jag tror att själva kärnan i tråden ligger. Det finns en grundton i samhället att eftersträva en optimal materiell position. Detta är ju helt OK om det inte sker till ett pris individen egentligen inte är villig att betala. Egentligen kanske verderbörande inte vill ha dubbla jobb men genom dessa kan vederbörande köpa den kostsamma båten till kanske priset av försakade relationer (till hustru,barn mm.) något individen möjligtvis inte vill. Valet kanske inte är så medvetet som vi tror utan det allmänna samhälleliga tänkandet styr i hög grad våra val tror jag.

Men är köpet möjligt att genomföra utan att det påverkar livstilen i stort kan knappast några etiska anmärkningar riktas mot beteendet. Ja jag vet att det är ett utilitarisktsikt sätt att se saken och vet riskerna med detta.

Sammanfattningsvis handlar det, enligt min mening, om att göra aktiva och medvetna val.
Henric D

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av janne » lör 06 feb 2010, 15:06

HR312 skrev: Varför är vi så materialistiska? Frågan är såklart provocerande på ett forum där vi dagarna i ända diskuterar nya båtar och prylar.

För de där 100-150 tuss hade t.ex. Stadsmissionen (ingen koppling till denna organisation) kunnat göra underverk.

Ser fram emot kloka funderingar med självdistans kring ämnet.
Kloka vet jag inte om jag kan åstadkomma, men tänk vad Stadsmissionen hade kunna åstadkomma med pengarna du kunde skänkt om du inte alls hade båt??
Jag har (liksom du?) ingen strävan efter nån större och dyrare båt än den jag har, så är vi då så materialistiska?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av stangen » lör 06 feb 2010, 17:40

HR312 skrev:Själva livsstilen uppfylls ju egentligen med en stortriss för ca 10 000 kr.
Kanske för dig, men inte för mig. Jag lägger kanske i så fall mer vikt vid bekvämlighet än att en stortriss skulle vara bra för mig. Hade jag inte haft råd med mer kanske det hade varit ett alternativ. Men det slipper jag fundera på.
Drar man detta resonemang (eller tanke) till sin spets skulle vi bo i grottor (behöver vi verkligen huset, bilen...) och behöva WHO hjälp själva :)
HR312 skrev: Det finns en grundton i samhället att eftersträva en optimal materiell position.
Finns det? Om så är fallet - är det nödvändigtvis fel?
Eller är det möjligen så att det är du som känner ett tryck (medvetet eller omedvetet) från grannar och arbetskamrater och likar och istället påstår att det är samhället?
HR312 skrev: Egentligen kanske verderbörande inte vill ha dubbla jobb men genom dessa kan vederbörande köpa den kostsamma båten till kanske priset av försakade relationer (till hustru,barn mm.) något individen möjligtvis inte vill. Valet kanske inte är så medvetet som vi tror utan det allmänna samhälleliga tänkandet styr i hög grad våra val tror jag.
Men är köpet möjligt att genomföra utan att det påverkar livstilen i stort kan knappast några etiska anmärkningar riktas mot beteendet. Ja jag vet att det är ett utilitarisktsikt sätt att se saken och vet riskerna med detta.
Sammanfattningsvis handlar det, enligt min mening, om att göra aktiva och medvetna val.
Jag håller med om slutsatsen - det handlar om val. Ingen människa är oskyldig till den lott man har i livet. Däremot tycker jag det är livsfarligt att försöka argumentera på ett sätt som kan framstå som elitistiskt, normgivande och värderande - min fetstil ovan.
Alla sorter måste kunna finnas. Allt annat verkar på ett intolerant sätt och bygger en snävare värld. Tycker jag :)


Jämfört med mycket annat är ju båtägandet och båtlivet fantastiskt. Som ung drömmer man om en egen båt. När detta mål blir uppfyllt uppstår lätt ett vacuum - vad skall vi drömma om nu? Till dess att man kommer på att man kan ju alltid drömma om en större båt =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av mariatherese » lör 06 feb 2010, 20:48

Varför får man bara ha en drömbåt? I princip de flesta fall är ju båten en kompromiss mellan en hel mängd faktorer. Jag är så nöjd med vår "kompromiss" som jag tror man kan vara. Den är för vårt båtägande optimerad. Men förutsättningarna kan ju förändras, familjen kan bli större, mindre (barnen flyttar ut), ekonomin kan bli bättre, båtägande kan bli dyrare, man kanske vill åka på europas kanaler, eller långsegla etc... det är roligt att titta på båtar för vilka andra förutsättningar gäller. Det finns inte en drömbåt - och tur är väl det för då hade vi alla åkt runt i den. :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av Anders S » lör 06 feb 2010, 21:27

"Du borde ha en mindre båt" - hur låter det? Egentligen ?

Kanske är det så enkelt att vi återigen ser S/Y Jante lägga ut från hamn ?
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av Nautihamstern » lör 06 feb 2010, 21:37

[quote="Anders S"]"Du borde ha en mindre båt" - hur låter det? Egentligen ?
quote]
Som nånting som jag har lust att säga åt några båtägare per år, varje gång jag ser dem komma in/lägga ut med sina 40+-fotarei fullständig okunnighet om hur en båt fungerar... :(

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av Tommy » lör 06 feb 2010, 23:25

Anders S; Det är nog ingen i denna tråd som sagt åt någon att den ska ha mindre båt. Och det är varken S/Y Jante eller skattmasen som är på besök. Man kan dock undra varför många båtägare lägger sig på en storlek som är precis ett nummer för stort för både hantering och plånbok...

Min käpphäst är: Ha gärna precis hur stor och dyr båt ni vill. Men om det är så att båten företrädelsevis är mannens "intresse", då har ni väl naturligtvis ordnat det så att "gumman" har precis lika mycket stålar att röra sig med till sitt intresse. Eller hur? :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av Anders S » lör 06 feb 2010, 23:45

Man kan dock undra varför många båtägare lägger sig på en storlek som är precis ett nummer för stort för både hantering och plånbok
Ytterligare en pekpinne om båtval, eller ?

Men du har förstås rätt, en mindre båt gäller ju bara som ett gott råd till de med "för stor" båt, och sedan råkar väl det rekommenderade idealet hamna på den egna båtens storlek.
Det som lyser igenom är väl egentligen uppfattningen om att den båtstorlek man själv har, den borde passa bäst, för alla. S/Y Jante.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av Tommy » sön 07 feb 2010, 00:14

Du glömde att kommentera mitt andra stycke i inlägget, det där om "gummans" intresse. Vi försöker åtminståne praktisera den principen. S/Y Jämnställdhet?

Skriv svar