Ny tråd liknande tema

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » lör 12 dec 2009, 13:29

För att fördjupa sig litet i privatekonomins spännande jaktmarker.

Vilka av er amorterar på era bostadslån och har ni en plan att någon gång bli skuldfria?

Frågan är öppen!

frans73
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 apr 2009, 19:36

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av frans73 » lör 12 dec 2009, 16:31

Självklart skuldfri när jag går i pension

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Janne23 » lör 12 dec 2009, 17:23

Amorterar stenhårt för att slippa mata banken med ränta och har c:a 200.000 SEK kvar innan jag är skuldfri.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Filip » lör 12 dec 2009, 17:41

Jag amorterar oxå även om jag har ett amorteringsfritt lån...några 100 tusen kvar..känns tryggt att att ha låga utgifter om nått oförutsett händer ....men när jag blir mer säker på mina framtida inkomster och ekonomi så kommer jag försöka utnyttja huset som min bankbok dvs låna till det jag tycker lyfter min tillvaro......för jag vill inte dö som en miljonär :)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Tommy » sön 13 dec 2009, 00:05

Amortering givetvis! Vet att många väljer amorteringsfritt, men man kan inte förlita sig på att "värdeökningen" som många drömmer om ska lösa det. Amortering + en lagom dos inflation som gör att ursprungslånet blir ganska litet med tiden gör att man är skuldfri som pensionär.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » sön 13 dec 2009, 07:53

Intressanta inlägg. Samma upplägg som jag själv då.

Extra intressant att Tommy för in en ny komponent i sin argumentation, nämligen inflation. Menar du alltså att inflation äter upp lånet?

(den raljerande stilen - vet att många gör eller drömmer om eller liknande kan vi bortse ifrån, inlägget skrevs ju trots allt en sen lördagskväll :wink: )

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Eilean » sön 13 dec 2009, 22:27

Jag amorterar men räknar inte med att vara skuldfri innan pension. Men har en belåning på 15-20% och räknar med att byta till en billigare och mindre bostad innan dess. Och då vara skuldfri och kanske ha en näve cash över också. Att segla för.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av fredrikk » mån 14 dec 2009, 11:25

Är lågt belånad i absoluta tal men högt relativt bostadens värde. Amorterar 1800/mån på ett lån på 1081 tkr. => skuldfri vid 86 års ålder...

Men the master plan innebär ändå skuldfrihet vid pensionen.

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Janne23 » mån 14 dec 2009, 11:58

"inflation"? ( Jag trodde att vi hade deflation nu... )

Ett tips när det gäller "bostadens värde" är att detta numera bestäms av det högsta belopp som två personer tillsammans kan låna i en lokal bank. Detta får effekten att renoveringsobjekt ibland köps för summor som överstiger kostnad för nyproduktion. Naturligtvis så lånas det även till lagfart och pantbrev dvs man lånar pengar som man ger bort ( = betalar i stämpelskatt ) för att kunna låna ännu mer pengar...

enfin
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 06:20

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av enfin » mån 14 dec 2009, 12:04

Amorterar numera måttligt sedan jag ökat på bolånen till min nya (begagnade) båt. Hade nämligen turen att köpa hus 1995, dock inte i spekulationssyfte. Känns helt ok.
Kommer säkert att vara skuldfri pensionär men mest beroende på att jag då bytt ner mig i boende. Varför ska man dö med en massa miljoner i ett hus + en massa sparade pengar?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Håkan » mån 14 dec 2009, 13:04

Belåningsgrad ca 30-35% och amorterar det som blir över när räkningarna är betalda...
Ibland 0 kr och ibland 5000:-
Skuldfria blir vi nog aldrig men lite mindre lån vore skönt...
Gärna bara 6-siffrigt :mrgreen:

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Tomas E » mån 14 dec 2009, 14:32

Amorterar - ytterst medvetet - inte. Nuvarande belåningsgrad är 50-60% beroende på aktuellt marknadsvärde på bostaden. Skulle kunna avveckla finansiella placeringar och inom en månad amortera så att vi istället ligger på ca 35-45%. Om vi vill eller måste kan vi sälja vår nuvarande bostad och köpa en billigare - och ändå bo bra - i samband med t ex pensionering och då bli skuldfria eller nästan skuldfria. (Vi har aldrig köpt eller sålt bostäder i syfte att tjäna pengar. Å andra sidan har vi aldrig gjort en affär, som vi har trott vara dålig, utan antingen "bra" eller "acceptabel". Och vi har av ekonomiska skäl alltid haft som mål med varje nytt boende att vi ska bo i det åtminstone i 5 år och sannolikt i minst 10 år. Man ska inte handla bostäder som vissa handlar aktier och fonder.)
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Anders S » mån 14 dec 2009, 18:36

JAg håller med Tomas E. Finns ingen anledning att amortera bort "billiga lån" och avhända sig en buffert om man har en anständig likviditet rent allmänt. Sedan är det ju bra att påminna sig att man måste sälja för att kunna casha in det likvida överskottet på huset, och om värdet på det egna boendet stiger lär värdet (och priset) på alternativa bostäder också öka.

Bo i båten måste i så fall vara det enda rätta :D
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av HR312 » mån 14 dec 2009, 19:11

Amorterar i sådan takt att vi är helt skuldfria vid pensioneringen.

Annars tycker jag inte att Mr Q:s princip är tokig. Livet handlar om balans mellan att leva i nuet och ha en (mycket) god finansiell status senare i livet. För egen del gillar jag inte tanken att köpa konsumtionsvaror (båt) på lån men det kan knappast sägas vara fel att köpa en hysad båt tidigare i livet (på lån) än att köpa en lyxkryssare när höften är kass, hjärtat på dekis och altzheimers börjar göra sig påmind. Ett risktagande visst - men det är ju också själva livet :D
Henric D

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Tomas E » mån 14 dec 2009, 19:12

Anders S skrev: om värdet på det egna boendet stiger lär värdet (och priset) på alternativa bostäder också öka.
Prisutveckling:

Som antagande, i brist på vetskap om den framtida prisutvecklingen, är det fullt rimligt. Fast anta att man inte bor i Storstan, men avser att flytta dit. Om båda boendena då stiger lika mycket i procent, så ligger man mer och mer torsk vartefter tiden går. Man betalar, och får betalt, nämligen med kronor, inte procent.

Om man antar att storstadsboendet stiger mer än det andra ligger man givetvis ännu mer torsk vartefter tiden går.

Alternativa bostäder:


DI publicerar ibland en lista med Sveriges billigaste hus, företrädesvis i Norrlands inland. Av någon anledning verkar de inte betraktas som realistiska alternativ av de flesta.

Men om man bor hyfsat centralt, i hus eller lägenhet, och kan tänka sig att på äldre dar ha en timmes resväg med tåg till Kulturen istället för fem minuters promenad, eller 20 minuter i bilen, så blir det bingo, åtminstone ekonomiskt, och för många antagligen även livskvalitetmässigt.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Skriv svar