Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av stangen » tis 05 jan 2010, 09:54

Det här är ju bra lustigt. Flera debattörer pratar om "Sveriges Industri" som om detta vore = SAAB. Sedan pratar man om protektionism som om detta vore ngt bra och eftersträvansvärt (argumentet att 'andra gör det' påminner om skolgårdsargumentation varför man skall få röka...).
En gång för alla: Protektionism är en dyrbar återvändsgata.

Och om nu Svensk bilindustri är så fantastiskt bra som vissa påstår borde väl det stå flera kunder till alla underleverantörer i farstun nu om SAAB går i putten. Vad är problemet?

Alternativt så har Maudan sparat 4Mdr som kan läggas på omställning av industrin i Trollhättan till något framtidsinriktat. Människorna med kunnande finns och infrastrukturen - det handlar mest om att peka dem i rätt riktning.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 08 jan 2010, 00:19

Någon som har noterat att Bernie Ecclestone har givit sig in i budgivningen på Saab? Undrar var detta slutar någonstans.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 08 jan 2010, 16:27

GM vill inte sälja. Bättre med en konkurrent mindre på marknaden.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 09 jan 2010, 08:37

Mr Q skrev:GM vill inte sälja. Bättre med en konkurrent mindre på marknaden.
Är det så komplicerat?

Lasse Swärd, DN 2010-01-09:
Teorin att GM egentligen inte vill sälja Saab är inte trovärdig. Vad det handlar om är att GM önskar en stark partner så man inte hamnar i en situation där en köpare styckar bolaget, tar pengarna och de statliga miljarderna och drar. Och lämnar hundratusentals Saabägare, som kräver garantier och reservdelar, i sticket. Hittills har ingen budgivare uppfyllt dessa krav. Svårare än så är det inte.
(artiklen innehåller fler intressanta delar).

Konkurrenshotet från SAAB torde vara minimalt, annars skulle GM fortsätta med SAAB.

Är det inte dags att se verkligheten som den är? Acceptera att SAAB inte är lönsamt, inte har varit lönsamt på mycket länge, om någonsin, och har obefintliga möjligheter att bli lönsamt.

Den stora frågan för Sverige i detta sammanhang är snarare om Volvo är långsiktigt uthålligt. Också det är tveksamt.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 09 jan 2010, 14:04

Jaramaz skrev:Är det inte dags att se verkligheten som den är? Acceptera att SAAB inte är lönsamt, inte har varit lönsamt på mycket länge, om någonsin, och har obefintliga möjligheter att bli lönsamt.
Tycker du ja!

Tydligen finns det en stor folkrörelse som brinner för SAAB-märket, trots GM:s vanvård av det. Sen att det är ett svenskt industriföretag som går i putten påverkar ju också. Hade det varit Audi, BMW, Merca eller Volkswagen hade jag inte kunnat bry mig mindre. En tysk panzarwagon mindre på marknaden skulle ju upplevas som en lättnad för de flesta.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » lör 09 jan 2010, 16:30

Mr Q skrev: Tydligen finns det en stor folkrörelse som brinner för SAAB-märket, trots GM:s vanvård av det.
SAAB som folkrörelse - det är ju som upplagt för ett Anders S skämt :) Kanske VW skulle vara intresserad av SAABs folkrörelse...
Och folkrörelse var då? Hade denna 'folkrörelse' köpt bilen hade du haft mer torrt på fötterna. Folket har uppenbart varit i rörelse, men från detta varumärke. Inte till det.

Jag anser som många här att det finns värden kvar i varumärket. Och det är varumärket, olika tekniksprång och olika enskilda produktfördelar kan (kommer att) kopieras, som betyder något här i detta sammanhang. Men det är en himla skillnad att se att det finns värden till att ta vara på det som är bra, rensa ut det som är obra - ersätta med nytt bra och allt detta inom överskådlig framtid till rimlig kostnad.
__________________/)___
Mvh
Niclas

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 09 jan 2010, 18:04

Mr Q skrev: Tycker du ja!

Tydligen finns det en stor folkrörelse som brinner för SAAB-märket, trots GM:s vanvård av det. Sen att det är ett svenskt industriföretag som går i putten påverkar ju också. Hade det varit Audi, BMW, Merca eller Volkswagen hade jag inte kunnat bry mig mindre. En tysk panzarwagon mindre på marknaden skulle ju upplevas som en lättnad för de flesta.

Mja, jag avhöll mig nogsamt från eget tyckande, och speciellt någon form av känslomässig relation till något bilmärke, eller mer eller mindre känslomättade utsagor om produktion i det ena eller andra landet.

Stangen har kommenterat det där med folkrörelse. Om sådan funnits har den inte räckt till för lönsamhet. Skulle sådan folkrörelse kanske samla in pengar till SAAB? Eller betala ordentligt överpris för att få ha en SAAB? - sådant brukar inte fungera marknadsmässigt. (Jorå, det är många som provat). Onekligen vore det ett annat grepp än att kräva att skattebetalarna skall stå för notan.

Saken är helt enkelt att ingen trovärdigt kan visa hur SAAB skall kunna gå med vinst. Jag tycker också det är tragiskt, men det går inte att blunda för.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 09 jan 2010, 18:07

Vem vet Stangen; Anders S kanske var mer involverad än du tror i Jaramaz uttalande...

Det finns otaliga facebookgrupper för att rädda Saab. Det finns ett gäng forum bl.a. Saab Turbo forum som är ungefär 100 ggr mera aktivt en denna sömninga segelsajt. I Detroit åkte amerikanska(!) Saabägare parad till GM-huset. Osv osv...

Nåväl att du tycker Saab är crap är ganska tydligt. Vet inte vad du själv kör, men den är säkert bra, eller inte.
Vi har även en Opel Vectra. Förbaskat bra bil. Skulle Opel gå i kk är det inte alls samma förlust. Är man en äkta svensk värnar man om inhemska märken, så enkelt är det. Nästan som att vara äkta seglare för att citera Brendan. För inte ser du folk som är uppväxta i Solna hålla på IFK?

EDIT: Just in: Nya 9-5 säljs till Kina kul, NOT!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » lör 09 jan 2010, 19:03

Mr Q skrev: Nåväl att du tycker Saab är crap är ganska tydligt. Vet inte vad du själv kör, men den är säkert bra, eller inte.
Ursäkta?

Jag gissar att vi har olika ståndpunkter i frågan om att SAAB (som företaget ser ut nu) skall räddas med mina, dina och alla andras skattepengar. Plus att jag (o)roas av andra inlägg om hur bilindustri framstår som den enda industrin eller hur protektionism skall vara en räddande ängel (min förenkling av olika resonemang).
Men vad jag anser om det ena eller andra tycker jag du gör gott i att överlåta till mig. Eller försöka på under-bältet-argumentation om vad jag kör. Vad har detta med saken att göra? Är det den typen av argumentation du har kvar?
Vill du veta vad jag tycker om SAAB com varumärke är det bara att fråga. Eller ännu enklare: läs innantill: "Jag anser som många här att det finns värden kvar i varumärket." (av stangen 09 jan 2010, 16:30).
__________________/)___
Mvh
Niclas

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 09 jan 2010, 19:28

Återigen på gränsen till det rent komiska:
Mr Q skrev:Vem vet Stangen; Anders S kanske var mer involverad än du tror i Jaramaz uttalande...
Sitter du fortfarande kvar i denna inbillning? Att du orkar ...
Mr Q skrev:Det finns otaliga facebookgrupper för att rädda Saab. Det finns ett gäng forum bl.a. Saab Turbo forum som är ungefär 100 ggr mera aktivt en denna sömninga segelsajt. I Detroit åkte amerikanska(!) Saabägare parad till GM-huset. Osv osv...
Yes, Facebook räddar SAAB! För att inte tala om vad SAABägaren kring Detroit kan påverka. Styrelsen darra.
Mr Q skrev: Är man en äkta svensk värnar man om inhemska märken, så enkelt är det.
Sure, hur mycket extra är du -personligen- beredd att betala extra för att det är svenskt? 10%, 20%, 50%, 100% ? Och hur mycket extra tror du det skulle behövas?
- det där med "köp svenskt" har ju prövats flera gånger. Aldrig fungerat. Tyvärr.

Mr Q skrev:EDIT: Just in: Nya 9-5 säljs till Kina kul, NOT!
Men snälla Q, ingen här vill att svenska industrier skall gå under eller säljas bort. Vi vill att de skall vara kvar såklart. Men skall vi betala extra för det? Då blir det svårt.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 09 jan 2010, 19:37

Re Jaramaz: Exemplen var för att svara på frågan om huruvida det finns en folkrörelse för att rädda Saab.

Men ni båda har säkert rätt. Märket är inte lönsamt, finns ingen anledning att ha visioner om en framtid för Saab. Bättre att lägga sig ned och dö. Ungefär som att ingen fått sparken för att köpa SAP affärssystem, det är alltid bättre att satsa på det säkra kortet.

Undrars om de som grundade dagens stora företag resonerade på samma sätt. Typ -Va? Detta är ju bara på garagestadiet nu och genererar inte ens vinst: Lägg ned fort!!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 09 jan 2010, 21:01

Mr Q skrev:Ungefär som att ingen fått sparken för att köpa SAP affärssystem, det är alltid bättre att satsa på det säkra kortet.

Ajaj, nu börjar det brännas! SAP minsann. Jojo, finns det inhemska alternativ måntro?

Nå, jag håller med, SAP är skit. Det vet alla som hamnat i dess klor. Nog om det.
(och vi säger inte mer om alternativen, väl?).

Men igen Q, vi vill alla att det skall finnas starka svenska industrier, allt från ax till limpa (som gruva till sw). Men ibland blir det så att ett företag gör fel, av olika skäl, och upprepar detta in absurdum, och då får dålig lönsamhet. Marknadsmekanismen är att då får företaget rekonstrueras eller likvideras.
Det är lite hårt, det tycker jag också, speciellt när man betänker att en del av dessa företags produkter har varit sällsynt trevliga, nästan beroendeframkallande. Som Apple, med alla dess tokerier - vilken charm! Eller B&O, eller ... ja, det är inte bara högkostnadssegmentet, fast de brukar frodas där. Och ack så tråkiga de präktiga, strömlinjeformade produkter som tycks översvämma marknaden - pc, volvo, tyska panzarvagen som du nämnde, osv.

Men det är tyvärr så det är. Jag önskar inte att SAAb går i putten, men logiskt sett ser jag ingen annan följd. Det är det där med lönsamheten.

Faktum är, jag tycker om din entusiasm för SAAB. Men det betyder inte att det går att glömma enkla, sunda överväganden: Ett företag måste visa vinst för att det skall fortsätta existera. (ja, det kan finnas svackor, men det får inte bara vara svacka).

Och så är den bistra sanningen för SAAB: Ingen har trovärdigt kunna visa hur SAAB kan gå med vinst.

Som jag skrev tidigare tror jag att den egentliga striden gäller Volvo - när är Volvo borta från Sverige?
lite mindre ägarentusiasm kanske, men viktigt det också.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 09 jan 2010, 22:35

Jaramaz skrev:Men det är tyvärr så det är. Jag önskar inte att SAAb går i putten, men logiskt sett ser jag ingen annan följd. Det är det där med lönsamheten.
Nu trar jag att de konsortier som lagt bud på Saab, till skillnad från dig och merparten av "lägg ned nu"-falangen, ser framåt istället för bakåt. Vad krävs för att göra Saab till ett lönsamt och spännande bolag?
Jaramaz skrev:Och så är den bistra sanningen för SAAB: Ingen har trovärdigt kunna visa hur SAAB kan gå med vinst.
Om jag inte minns helt fel byggde Koenigsseggs affärsplan på en break even vid 105 000 bilar per år. Det är också den affärsplanen som övriga budgivare nu kopierat. Betänk att ingen budgivare går in med miljardbelopp på något de inte tror på. Det är inget litet dotcom crap-bolag med en nyrikt rusig läspande Johan Stael von Holstein vi snackar om här. "Våga vara framgångsrik". Nej detta är ett gammalt Wallenbergbolag med tusentals industriarbetare och ett högt teknologiskt know how. Med ett varumärke minst lika starkt som övriga brands du nämnde. Som står för en viss typ av köpare. Budgivarna av detta bolag är beredda att gå in med minst 10 miljarder under en flerårsperiod, anskaffat med olika medel, där EIG-lånet är en del av finasnieringen. Så det är inte flugskit budgivarna hostar upp direkt. För svenska staten skulle det iofs vara flugskit.
Jaramaz skrev:Som jag skrev tidigare tror jag att den egentliga striden gäller Volvo - när är Volvo borta från Sverige? lite mindre ägarentusiasm kanske, men viktigt det också.
Hm, jag undrar om du eller övriga som förespråkar en omedelbar skrotning av Saab verkligen bryr er om Volvo cars eller något annat svenskt bolag egentligen. Så länge man själv har jobb, hus, familj kvar. Ungarna på skolan, alpresa, charter på sommarn, ut med feta båten osv. Så länge allt det där finns kvar. Vem f-n bryr sig om miffona i Trollhättan eller Torslanda? Jag har det ju bra här och nu. Och bilar kommer det alltid finnas att köpa.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 09 jan 2010, 23:27

Men Q,

istället för att pådyvla mig och andra en massa egenskaper som du inte vet ett barr om, så kan du väl hålla dig till sakfrågan? Du är inne på det i
Mr Q skrev: Vad krävs för att göra Saab till ett lönsamt och spännande bolag?
Det är ju den riktigt svåra frågan. Några bra svar finns tyvärr inte. Du anför
Mr Q skrev:Om jag inte minns helt fel byggde Koenigsseggs affärsplan på en break even vid 105 000 bilar per år. Det är också den affärsplanen som övriga budgivare nu kopierat.
Men sedan
Mr Q skrev: Betänk att ingen budgivare går in med miljardbelopp på något de inte tror på.
Nä, det är ju just det. De flesta verkar vilja satsa andras kulor, helst statens, EUs eller någon annan.
Om nu SAAB hade varit så förbenat bra satsning, hade inte spekulanterna stått i kö då? Redan för ett år sedan, när det var uppenbart vart det barkade? Istället har vi sett spekulanter som uppträtt som om de skulle få allt på ett silverfat. De som nu anmält sig, fyra sägs det, var var de tidigare? Varför kommer de en minut över 12? Inga gissningar?
Mr Q skrev: Hm, jag undrar om du eller övriga som förespråkar en omedelbar skrotning av Saab verkligen bryr er om Volvo cars eller något annat svenskt bolag egentligen. Så länge man själv har jobb, hus, familj kvar. Ungarna på skolan, alpresa, charter på sommarn, ut med feta båten osv. Så länge allt det där finns kvar. Vem f-n bryr sig om miffona i Trollhättan eller Torslanda? Jag har det ju bra här och nu. Och bilar kommer det alltid finnas att köpa.
Men bäste Q, jag har ingenstans förespråkat skrotning av SAAB överhuvudtaget. Tvärtom har jag varit mycket tydlig med att det vill jag inte se, helst av allt vill jag se livskraftiga svenska industrier.
Det som inte går att se är hur SAAB skulle kunna ha en uthållig fortsatt levnad. Än värre, som jag skriver, det ser mörkt ut för Volvo också.
Här har vi en ordentligt stor fråga för Sverige: vad gör vi om både SAAB och Volvo packar ihop? Då handlar det inte längre om körglädje och entusiasm, utan då är det mycket stor risk att verkstadsindustrin i stort sett raderas ut. (och det hjälper inte med rallarsvingar åt alla då! ).

För min del har jag upplevt en hel del omstruktureringar och nerdragningar. Det har långtifrån varit smärtfritt, det kan jag försäkra. De som blir utsatta i Trollhättan och på andra orter har all min sympati - och i likhet med vad Gunnar S skrev tidigare ser jag gärna massiva stödåtgärder så att det skapas förutsättningar för livskraftig långsiktig sysselsättning.

Ditt tjafs om alresor, charter osv har inte alls med detta att göra, det begriper du väl?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 10 jan 2010, 12:59

Jaramaz skrev: Det som inte går att se är hur SAAB skulle kunna ha en uthållig fortsatt levnad. Än värre, som jag skriver, det ser mörkt ut för Volvo också.
Man kan nog på sitt sätt se att det finns åtminstone delar av SAAB som har värde, annars hade nog inte GM tvekat att att sälja.

Nu verkar det som man har två farhågor: Att företaget likt Fenix (SAAB Fenix?) stiger ur askan av det gamla och återuppstår, om någon som är skickligare än GM tar över (om den risken finns, kan man fråga sig, men det är väl där Koenigsägg, Spyker et al har haft sina förväntningar, och en del av magin i märket finns nog kvar) respektive att man vill stycka av det som är livskraftigt från "liket", dvs gjorda investeringar med framtida värde. Det är inte så konstigt att man vill flytta produktionen till Kina och lägga ner i norraste änden av Europa. Att GM tvekar att sälja därför att de är oroliga för att SAAB-kunderna skall bli utan reservdelar tror jag bara är en snygg omskrivning av att man vill inte lämna ifrån sig något som kan bli lönsamt till en konkurrent. Vi skall heller inte glömma att GM:s eget statliga krisstöd har villkorats starkt till att gynna hemmaproduktionen och vad som kan eller inte kan fungera utomlands betyder mindre i huvudkontorets värderingar nu än eljest.

SAAB i sin nuvarande skepnad har bara ett värde för Sverige (alla vi i Sverige) och det är om det sammanhållet kan fortsätta existera med rimlig lönsamhet - så är det. Att uppmuntra och stötta "restvärdesföretag" som kan uppstå ur nedläggningen är något helt annat, i synnerhet om man kan behålla SAABS innovativa delar och kanske, kanske, kan det då komma något livskraftigt ur delarna.
Anders S

Skriv svar