Bohuslän i våra hjärtan

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Brendan » tor 19 nov 2009, 12:05

Brendan skrev: Du själv Gunnar S, kan mer än de flesta om båtar och segling och du har en utmärkt stilistisk och pedagogisk förmåga. Skriver du någon annanstans? Med ditt kunnande och din förmåga att delge andra din kunskap, borde du vara en tillgång för vilken båttidningsredaktion som helst. Men jag har aldrig sett något i några tidningar, som jag har kunnat koppla till dig. Och en bok om er långfärd hade jag nog trott skulle komma. På gång kanske?
Beträffande det som finns under ytan kan man nu läsa i skriften Havet 2009, som är ett samarbete mellan Havsmiljöinstitutet och Naturvårdsverket.

Minus: Bottenrfaunan i Västerhavet försämras fortgående. Syrebristen är allvarlig, särskilt i vattnen kring Orust och Tjörn. Torsk och haj minskar i Skagerack.

Plus: Förbudet mot de giftigaste båtbottenfärgerna har börjat ge resultat. Vissa snäckor utvecklas numera normalt. Miljögifter som PCB är på väg att försvinna ur havet. Säl och havsörn är av den anledningen på väg uppåt.

Vad som orsakar så mycket mikroskopiska plastpartiklar i haven är en gåta. Ingen vet varifrån de kommer. Eventuellt kan de orsakas av slitage av bildäck. (?)

Ett stort hot är den långsamma men konstaterade försurningen av haven. Den orsakas förmodligen av koldioxidutsläppen.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 19 nov 2009, 13:21

Brendan skrev: Mycket kortfattat svar: Därför att de bohuslänska musselodlingar jag jämför med har samma bottenförhållanden och samma djup som de danska, där man krattar botten. Frågan kvarstår alltså: varför krångla till det med rep och tunnor i Bohuslän där förhållandena av allt att döma medger enkel och diskret krattning?
En fråga från en som är okunnig i musselädlingens ädla konst - i mina öron låter en krattning av botten som något som inte är bra för växter och bottenlevande organismer. För jag gissar att det inte är en dykare med en lövräfsa vi talar om, utan ett betydligt rejälare tillhygge kopplat till en båt? Detta kan väl inte vara speciellt bra för havets syresättning, samt är inte risken stor att man rör upp otrevliga sediment?
Är det då inte bättre för miljön att odla på rep, må så vara mer irriterande för seglare och annat båtfolk.
Alla borde ha skägg

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 19 nov 2009, 15:48

Peter_K skrev:
Brendan skrev: Mycket kortfattat svar: Därför att de bohuslänska musselodlingar jag jämför med har samma bottenförhållanden och samma djup som de danska, där man krattar botten. Frågan kvarstår alltså: varför krångla till det med rep och tunnor i Bohuslän där förhållandena av allt att döma medger enkel och diskret krattning?
En fråga från en som är okunnig i musselädlingens ädla konst - i mina öron låter en krattning av botten som något som inte är bra för växter och bottenlevande organismer. För jag gissar att det inte är en dykare med en lövräfsa vi talar om, utan ett betydligt rejälare tillhygge kopplat till en båt? Detta kan väl inte vara speciellt bra för havets syresättning, samt är inte risken stor att man rör upp otrevliga sediment?
Är det då inte bättre för miljön att odla på rep, må så vara mer irriterande för seglare och annat båtfolk.
Jag är också okunnig om räfsningsmetodens eventuella biverkningar. Vet bara att bohuslänska musselodlingar förfular skärgårdslandskapet och inkräktar på seglingsbart vatten.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 19 nov 2009, 16:04

"Vet bara att bohuslänska musselodlingar förfular skärgårdslandskapet och inkräktar på seglingsbart vatten."
Skrev Brendan, som ett svar till Peter K.

För ett par veckor sedan skrev jag följande:
"Nu undrar jag två saker, Brendan.
Kan du nämna vilka musselodlingar du syftar på gentemot Anders S?
Kan du nämna några repmusselodlingar som spärrar farleder och naturhamnar?

Hoppas uppriktigt att vi kan få en saklig dialog om detta."

Något svar har inte kommit, annat än då möjligen indirekt i svaret till Peter K - men inte heller Peter k får veta något exempel på inkräktande musselodlingar.

Hur skall man tolka detta, Brendan?
är du en seriös debattör som uppriktigt vill öka kunskapen om vad som händer i Bohuslän med hjälp av fakta?
Eller är du helt förvirrad?

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 19 nov 2009, 16:24

Maxi33 skrev:"Vet bara att bohuslänska musselodlingar förfular skärgårdslandskapet och inkräktar på seglingsbart vatten."
Skrev Brendan, som ett svar till Peter K.

För ett par veckor sedan skrev jag följande:
"Nu undrar jag två saker, Brendan.
Kan du nämna vilka musselodlingar du syftar på gentemot Anders S?
Kan du nämna några repmusselodlingar som spärrar farleder och naturhamnar?

Hoppas uppriktigt att vi kan få en saklig dialog om detta."

Något svar har inte kommit, annat än då möjligen indirekt i svaret till Peter K - men inte heller Peter k får veta något exempel på inkräktande musselodlingar.

Hur skall man tolka detta, Brendan?
är du en seriös debattör som uppriktigt vill öka kunskapen om vad som händer i Bohuslän med hjälp av fakta?
Eller är du helt förvirrad?

MVH
Håkan
Tja, jag har själv tidigt i somras frågat om någon visste vad dom 2 blå tunnorna norr om Björkö var för något, så även Brendan. Dom ligger mitt i en vältrafikerad passage. Ligger dom i vägen..? Beror nog mest på vem man frågar, allt är ju relativt, det går ju att undvika dom.
Men utan att ta någon i försvar så känns det som om Maxi33 Håkan inte har tillräckligt på fötterna, återigen, utan det verkar mest som om det är en fråga om provokation...
..eller är det kanske dåligt minne...?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 19 nov 2009, 16:34

Det känns som att min existens i sig själv är en provokation för Brendan, och kanske för SWE54?

De nämnda två tunnorna är ingen musselodling.
Jag har bett Brendan ge exempel på det han vid flera tillfällen genom åren och senast för mindre än en timme sedan påstår, att det finns musselodlingar som spärrar farleder, eller inkräktar på seglingsbart vatten som han nu sist mjukade upp det till.
Jag försökte uppriktigt få igång en dialog för ett par veckor sedan. Verkar svårt, och SWE54 gör det inte bättre.

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 19 nov 2009, 17:16

Maxi33 skrev: ...
...
Jasså..? vad är det för något då?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 19 nov 2009, 17:28

Vet inte, SWE54 - tror du uppriktigt att jag vet eller krånglar du bara?

Motfråga SWE54: är det dessa två tunnor Brendan håller igång om sedan åratal?

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 19 nov 2009, 17:49

Maxi33 skrev:Vet inte, SWE54 - tror du uppriktigt att jag vet eller krånglar du bara?

Motfråga SWE54: är det dessa två tunnor Brendan håller igång om sedan åratal?

MVH
Håkan
Och som vanligt så får man inget konkret svar från Maxi33 utan en motfråga...
Maxi33 skrev: ...
...
Men vad är det för något då om det nu inte är en musselodling...?
Kan du svara på det Maxi33?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 19 nov 2009, 18:16

Nej jag vet inte, SWE54. För andra gången på en liten stund.

Nu tycker jag vi låter Brendan säga nåt, eller hur?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tor 19 nov 2009, 18:27

Maxi33 skrev:De nämnda två tunnorna är ingen musselodling.
Du brukar ju vara snabb att avkräva andra grund för påståenden. Om du inte vet vad det är - hur vet du då att det inte är en musselodling?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 19 nov 2009, 18:35

Tänka sig ifall jag har fel, Sneseglarn...
...vilken chans för Brendan...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 19 nov 2009, 22:41

Brendan skrev: På något sätt måste jag först försöka lära mig skriva på ett sätt som väcker sympati och inte retar upp läsarna. Min förmåga att reta är häpnadsväckande och ingen kan vara mer förvånad och handfallen inför läsarreaktionerna än jag. Det är inte avsiktligt, men jag behöver bara skriva några rader, så går ni i taket och hundrainläggstrådar eller mer är snart ett faktum. Det skulle ha varit enbart positivt, om jag själv förstod mekanismerna bakom och kunde ta kontroll över dem. Men det kan jag inte. Nåja, jag försöker lära mig. Häromdagen tog jag intryck av något Anders S skrev om ordet våldtagen och ändrade huvudrubriken till "Bohuslän i våra hjärtan" istället för "Det våldtagna Bohuslän". Det känns mycket bättre att mötas av den rubriken varje gång man tar upp Sailguide. Tycker jag i alla fall.
Jag tycker som jag sagt tidigare att Brendan har rätt i sak. Men framförandet har budskapet uppenbarligen en del att önska.

Flera deltagare i diskussionen skulle nog vinna på att plugga på lite basic argumentationsteknik. Se exempel här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentation
Till exempel skulle man kunna påstå att Brendans teknik bär spår av Härskarteknik.
Hur man bemöter olika argumentationstekniker kan man plugga på också.

Bäste Brendan, möjligen kan något av det som står på dessa sidor ge lite vägledning i hur olika mekanismer i en argumentation fungerar. En quickfix vore enligt min mening färre superlativ, hyperboler och retoriska frågor i det du skriver.
Med Anders S vägledning tycker jag att du är något på spåren. Vänd det onda till något önskvärt och positivt istället.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 20 nov 2009, 10:34

Maxi33 skrev:Tänka sig ifall jag har fel, Sneseglarn...
...vilken chans för Brendan...
Om du inte hanterar din egen argumentation noggrannare - hur tycker du att kan avkräva andra det?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 20 nov 2009, 17:33

Sneseglarn tycker min argumentation är dålig...
Snälla moderatorer, säg att detta är nåt slags dolda kameraskämt...
...men OK, jag fortsätter på Sneseglarns och SWE54 nivå...

Sneseglarn, och SWE54, de två tunnorna norr om Björkö har med säkerhet gott om musslor på sina förankringslinor. Jag vågar ändå påstå att de inte är en musselodling, dvs att ingen plockar musslor för kommersiellt bruk från dessa två tunnor, och gissningsvis inte heller för eget bruk - såvida inte det handlar om ovanligt välorganiserade krabbfiskebarnfamiljer...

Om nu det är bristande argumentationsteknik att påstå att dessa två tunnor inte utgör en av de musselodlingar Brendan menar i sitt svar till Anders S, så vill jag nu se argumenten från Sneseglarn och SWE54 som tycks påstå att de är just det. Vill gärna se god argumentation för jag har tydligen mycket att lära.

Jag är helt oförstående till att ingen utom jag tycks anse det rimligt att be om exempel ur verkligheten för sådant som någon påstår finns, men att det i stället är provocerande att fråga.
För mig är det tvärtom provocerande att inte svara. Som kanske märks.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar