Bohuslän i våra hjärtan

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Det våldtagna Bohuslän

Inlägg av Brendan » sön 01 nov 2009, 19:07

Tommy skrev:Jösses, vilken tråd det där var! Och vilka inlägg från Herr Brendan. Nästan overkligt att se. Ja se, han går alltså på likadant i flera forum.
Ja, nu har jag rekordet i antal inlägg och även visningar både på Sailguide och på nya klotterplanket (u.p.a.)

På gamla planket tror jag Ljusne-Håkan leder, även om det var min flejming som satt igång debatten på allvar och hundrainläggsvallen bröts. Då gällde det bidevindsegling med halvtonnare på öppet hav i havssjö och vindar över 20 m/s. Aldrig har väl känslorna svallat på ett forum som den gången.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 01 nov 2009, 19:38

Brendan skrev: Peter K, jag vet inte vad du vill uppnå med att citera ett inlägg som jag gjorde på ett annat forum för en tid sedan. Ett inlägg som var ren satir utan något som helst allvar och svar på ett väldigt skojigt inlägg av Sumprunkaren i samma anda, där han raljerade med mig och fullständigt gjorde bort mig för mitt engagemang för miljön i Bohuslän.

Om jag blir förlöjligad tar jag mig faktiskt friheten att ge igen med samma mynt. Den som ger sin in i leken får leken tåla, heter det. Både du och Sumprunkaren har visat att ni inte klarar det. Svagt.
Svagt?
Vad är det jag inte tål?
Jag leker ju fortfarande.
Alla borde ha skägg

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 01 nov 2009, 19:45

Peter_K skrev:
Brendan skrev: Peter K, jag vet inte vad du vill uppnå med att citera ett inlägg som jag gjorde på ett annat forum för en tid sedan. Ett inlägg som var ren satir utan något som helst allvar och svar på ett väldigt skojigt inlägg av Sumprunkaren i samma anda, där han raljerade med mig och fullständigt gjorde bort mig för mitt engagemang för miljön i Bohuslän.

Om jag blir förlöjligad tar jag mig faktiskt friheten att ge igen med samma mynt. Den som ger sin in i leken får leken tåla, heter det. Både du och Sumprunkaren har visat att ni inte klarar det. Svagt.
Svagt?
Vad är det jag inte tål?
Jag leker ju fortfarande.
Man ska nog anpassa leken till den sandlåda man befinner sig i. Satir är nog inte särskilt gångbart på Sailguide, klotterplank eller ej.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 01 nov 2009, 20:05

Satir är svårt, minst lika svårt är humor.
Men likt Peter K leker jag tappert vidare även om det är glest mellan skratten.

Vem Jimmie Åkesson är får du själv ta reda på, Brendan, så brukar det ju vara när man leker med dig.
Och det du skriver här har chans att komma på tio i topplistan av Brendaniania:

"Han verkar inte vara lik mig, med tanke på att jag ingalunda avvisar alla som ser problemen annorlunda etc. Men jag har tänkt igenom saken så in i minsta detalj, att det ska särdeles mycket till för att någon ska kunna komma med något nytt som får mig att ändra ståndpunkt. Men jag är vidöppen för nya lösningar på gamla problem.

Det här är inte på låtsas, Håkan. Det är så allvarligt som det kan bli, åtminstone för mig."
Slut citat.

Kommentarer är överflödiga, utom kanske beträffande sista raden. Om du läser vad jag skriver så ser du att det är planket man skall ta på låtsas, Bohuslän är på riktigt.
Nu leker vi vidare, alla skall med, ingen avvisas, inte ens de utan båtar eller boende på andra platser, eller hur?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 01 nov 2009, 20:13

Maxi33 skrev:Satir är svårt, minst lika svårt är humor.
Men likt Peter K leker jag tappert vidare även om det är glest mellan skratten.

Vem Jimmie Åkesson är får du själv ta reda på, Brendan, så brukar det ju vara när man leker med dig.
Och det du skriver här har chans att komma på tio i topplistan av Brendaniania:

"Han verkar inte vara lik mig, med tanke på att jag ingalunda avvisar alla som ser problemen annorlunda etc. Men jag har tänkt igenom saken så in i minsta detalj, att det ska särdeles mycket till för att någon ska kunna komma med något nytt som får mig att ändra ståndpunkt. Men jag är vidöppen för nya lösningar på gamla problem.

Det här är inte på låtsas, Håkan. Det är så allvarligt som det kan bli, åtminstone för mig."
Slut citat.

Kommentarer är överflödiga, utom kanske beträffande sista raden. Om du läser vad jag skriver så ser du att det är planket man skall ta på låtsas, Bohuslän är på riktigt.
Nu leker vi vidare, alla skall med, ingen avvisas, inte ens de utan båtar eller boende på andra platser, eller hur?

MVH
Håkan

Brendaniana, den va' go'. Ha, ha.

Vad är det för skillnad på Brendaniana och Håkaniana?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 01 nov 2009, 23:45

Brendan skrev:Man ska nog anpassa leken till den sandlåda man befinner sig i. Satir är nog inte särskilt gångbart på Sailguide, klotterplank eller ej.
Ironi och satir framgår inte så bra i textform.
Detta oavsett forum.
Det är därför det finns smajlisar.
Alla borde ha skägg

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 02 nov 2009, 05:14

Peter_K skrev:
Brendan skrev:Man ska nog anpassa leken till den sandlåda man befinner sig i. Satir är nog inte särskilt gångbart på Sailguide, klotterplank eller ej.
Ironi och satir framgår inte så bra i textform.
Detta oavsett forum.
Det är därför det finns smajlisar.
Jaså. Varför använde du inte det då?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 02 nov 2009, 06:12

Brendan skrev:Jaså. Varför använde du inte det då?
Det gör jag när jag skojar.
Alla borde ha skägg

friseglarn
Diamantmedlem

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av friseglarn » mån 02 nov 2009, 09:13

Det finns väl ingen anledning att diskutera person istället för sak? "Persondiskussion" är vad de som saknar argument tillgriper. Man kan lugnt säga att det är de argumentlösas sista tillflykt. Det bidrar inte till diskussionen på något sätt och intet vettigt argument förs fram på det sättet.

Jag tycker strandskyddet är mycket viktigt. Rätten att röra sig fritt (och hänsynsfullt) utan att stöta på feodala tendenser är viktigt. Jag vill inte se markägare (feodalherrar?) som värnar sin ensamrätt så starkt att det inte finns plats för de marklösa. Den laglöse riskerar alltid att själv drabbas av laglöshet. Tand för tand och öga för öga. Om markägarna försöker inskränka vår rätt att röra oss fritt kan somliga av oss bli rent medeltida (eller ännu några sekler tidigare) i våra reaktioner. I brist på "rule of law" finns risken att en del av oss lagen i egna händer för att värna våra oförytterliga rättigheter, såsom rätten att att röra sig fritt och slippa markägares ockupation av stranden. Det är därför det är så viktigt att markägarna respekterar strandskyddet, de förstår inte vad de annars kan sätta igång. Det är därför det är så viktigt att kommunerna ser till att upprätthålla strandskyddet och inte viker ned på grund av mutor eller annars visar speciell hänsyn gentemot mer inflytelserika individer.
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 02 nov 2009, 09:19

Hur många bilar har du "tvingats" bränna på sistone, friseglarn?

Beträffande att markägare skall följa lagen har ingen, absolut ingen, någonsin påstått något annat.
På den punkten är vi alla överens och har alltid varit det, resten av ditt inlägg är vi inte överens om, för att uttrycka det diplomatiskt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 02 nov 2009, 12:35

Jag håller med Brendan i att urholkningen av strandskyddet är ett stort och allvarligt problem. Jag har ju seglat i stockholm skärgård sedan barnsben på 60-talet och ser hur bebyggelsen breder ut sig allt längre ut och i allt snabbare takt. Jag kan visa på många ställen där man förr kunde landförtöja men idag inte ens vill ankra då man byggt bort unik natur med stora anläggningar där man schaktar vilt och hugger ner skog. Hela tiden naggas de orörda områdena i kanten tack vare korrupta politikers givmildhet med dispenser och jag har sett hur fastighetsägarna t.o.m lägger ut bojar för att hindra ankarliggare nyttja 'deras' vik. Det måste bli ett stopp på detta. Hur gör man?

Men i mycket annat är det svårt att hålla med Brendan, ja ens känna en förståelse för hans 'kamp'.
När han urskillningslöst sluggar åt alla håll, i tid och otid använder superlativer och ropar på vargen blir budskapet till sist varken läsvärt eller trovärdigt. Än mindre när samma textmassor samtidigt dyker upp i olika forum och upprepas gång efter gång.

I Brendans ögon är en musselodling som tvingar honom till en liten omväg samma slags 'våldtäkt' på naturen som en permanent vägbank som stänger hela farvatten och har förödande konsekvenser för djurlivet.
Han kan uppröras djupt över ett flyplan över huvudet eller en vindsnurra i siktlinjen men talar sällan eller aldrig om mycket allvarliga problem som utfiskning och obalans i ekosystemet eller sådant han inte omedelbart ser, som fördärvad vattenkvalitet. Men vill gärna att det skall avsättas resurser för att städa efter gamla stenbrott. Det handlar mycket om det som syns.

Och aldrig berör han det i ett kortare perspektiv kanske är ett lika allvarligt problem - det rörliga friluftslivet han ständigt värnar om. Vad blir egentligen konsekvensen när 10-tusentals båtar far fram och igenom skärgårdens begränsade ytor och släpper ut allt från fekalier till förbränningsrester från dieselmotorer eller grillar i ett så begränsat område?
Lavar och mossor trampas ner och nöts bort, fisk, fågel och däggdjur skräms bort av små och stora ribbar och bottnar rivs sönder av tusentals ankaren. Och vilka är spåren från all infrastruktur som krävs för att hålla det bohusländska semestermaskineriet igång med klädshoppar, affärer, krogar, bunkringsstationer och eluttag för båtarna ända ut i havsbandet?

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 02 nov 2009, 13:24

Maxi33 skrev:Hur många bilar har du "tvingats" bränna på sistone, friseglarn?
He, det är ju klockrent Håkan! Precis min poäng att de argumentlösa går till personangrepp istället. Jag har inte bränt några bilar, såklart, och inget annat heller. Tror du velat missförstått mig något, skälet till det vet jag dock inte, kanske tyckte du att jag angrep dig?

Hursomhelst; här kommer en kortfattad sammanfattning av mitt inlägg som är svår att missförstå: Strandskyddet är viktigt och det är viktigt att samhället upprätthåller det, utan undantag.

Bohuslän är särskilt tätt på folk som ska samsas om begränsad natur, därför är frågan om strandskydd och allemansrätt särkilt "het" där. Det finns alltid någon kommuntjänsteman någonstans som ser mellan fingrarna, beviljar dispens eller på annat sätt medverkar till att urholka strandskyddet. Bit för bit mutas då särskilt attraktiva områden in av personer som är så fräcka eller så inflytelserika att de kan få undantag från gällande regelverk. På samma sätt motas de marklösa undan och för successivt mindre område att röra sig fritt inom. Det är en samhällsskadlig utveckling. Det luktar också korruption eller i bästa fall inkompetens eftersom reglerna uppenbart inte tillämpas snabbt, effektivt och lika för alla.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » mån 02 nov 2009, 14:08

Jag må missförstå dig men...

Jag kan hålla med om att om att det faktum att man inte följer de regler som finns är olämpligt ur ett samhällsperspektiv då det urholkar förtroendet för systemet. Det är möjligen "samhällsskadligt", om än tveksamt applicerbart på detta fall.

Privat ägande och nyttjanderätt är inte i min värld samhällsskadligt. Dock har vi en hel del regler och förordningar som begränsar det i vårt land, men det kan vara betydligt mer fritt i andra länder utan att dessa samhällen ses som "skadade samhällen". :wink: Det finns förvisso ideologier som vill hävda detta, men jag tycker man har kunnat bevisa det motsatta genom tiderna.

Intet ont om vår allemansrätt (personligen tycker jag den i stort är bra) men man bör också ha i åtanke bondens rätt att leva på sin mark och inse att dessa ibland står i konflikt med varandra och att det inte alltid är det allmänna som kan vinna.

Exemplet i denna tråd verkar ju knappast vara ett exempel på korruption eller undantag från gällande regelverk utan någon som helt enkelt byggt något som avvek från det som han eller hon hade byggnadslov för.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 02 nov 2009, 14:34

Eilean skrev:Jag håller med Brendan i att urholkningen av strandskyddet är ett stort och allvarligt problem. Jag har ju seglat i stockholm skärgård sedan barnsben på 60-talet och ser hur bebyggelsen breder ut sig allt längre ut och i allt snabbare takt. Jag kan visa på många ställen där man förr kunde landförtöja men idag inte ens vill ankra då man byggt bort unik natur med stora anläggningar där man schaktar vilt och hugger ner skog. Hela tiden naggas de orörda områdena i kanten tack vare korrupta politikers givmildhet med dispenser och jag har sett hur fastighetsägarna t.o.m lägger ut bojar för att hindra ankarliggare nyttja 'deras' vik. Det måste bli ett stopp på detta. Hur gör man?

Men i mycket annat är det svårt att hålla med Brendan, ja ens känna en förståelse för hans 'kamp'.
När han urskillningslöst sluggar åt alla håll, i tid och otid använder superlativer och ropar på vargen blir budskapet till sist varken läsvärt eller trovärdigt. Än mindre när samma textmassor samtidigt dyker upp i olika forum och upprepas gång efter gång.

I Brendans ögon är en musselodling som tvingar honom till en liten omväg samma slags 'våldtäkt' på naturen som en permanent vägbank som stänger hela farvatten och har förödande konsekvenser för djurlivet.
Han kan uppröras djupt över ett flyplan över huvudet eller en vindsnurra i siktlinjen men talar sällan eller aldrig om mycket allvarliga problem som utfiskning och obalans i ekosystemet eller sådant han inte omedelbart ser, som fördärvad vattenkvalitet. Men vill gärna att det skall avsättas resurser för att städa efter gamla stenbrott. Det handlar mycket om det som syns.

Och aldrig berör han det i ett kortare perspektiv kanske är ett lika allvarligt problem - det rörliga friluftslivet han ständigt värnar om. Vad blir egentligen konsekvensen när 10-tusentals båtar far fram och igenom skärgårdens begränsade ytor och släpper ut allt från fekalier till förbränningsrester från dieselmotorer eller grillar i ett så begränsat område?
Lavar och mossor trampas ner och nöts bort, fisk, fågel och däggdjur skräms bort av små och stora ribbar och bottnar rivs sönder av tusentals ankaren. Och vilka är spåren från all infrastruktur som krävs för att hålla det bohusländska semestermaskineriet igång med klädshoppar, affärer, krogar, bunkringsstationer och eluttag för båtarna ända ut i havsbandet?
Eilean, det är uppmuntrande att du håller med mig åtminstone på en punkt av de 15 jag har listat, och därtill den viktigaste – strandskyddet, privatiseringen, den ohämmade exploateringen av tidigare orörd natur.

Men sedan blir det desto mer nedslående. Trots att jag upprepade gånger och ibland övertydligt förklarat att det är en stor spännvidd mellan den viktigaste och den minst viktiga punkten på listan, så upprepar Gunnar S den helt felaktiga uppfattningen att jag skulle likställa alla de femton problemen. Senast häromdagen, kanske var det i just den här tråden, fick jag, för vilken gång i ordningen kan jag inte hålla reda på, förklara att musselodlingarna inte alls är något stort problem. Det är nästan inget problem alls – inte ännu. Men det kan bli, om alltför många tillstånd skulle ges och odlingarna tilläts breda ut sig i etablerade fritidsbåtleder och spärra naturhamnar. Jag har också försökt att få en förklaring till varför vi i Sverige inte kan odla musslor lika diskret som danskarna gör. De klarar sig helt utan rep och tunnor. Nej, vägbankar och lågbroar kommer mycket högre upp på listan än musselodlingar och till exempel vågkraftverk.

Det jag skriver om och nu har börjat få gehör för hos SXK:s västkustkrets är de problem, som tidigare aldrig nämnts eller ens uppfattats som problem. Mitt syfte är att lyfta fram alla de här smygande hoten, som de flesta ännu inte har uppfattat. Dessa hot är desto mer lömska. Utfiskning, obalans i ekosystemet, utsläpp från jordbruk, den alarmerande mängden mikroskopisk plast, som numera finns allt havsvatten och många andra frågor finns det inget behov av att uppmärksamma ytterligare. Där rasar debatten redan och åtgärdsprogram är i full gång i vissa fall. Mitt syfte är alltså inte att slå in öppna dörrar. Jag öppnar nya dörrar, som har varit lyckta alltför länge.

Ja, det handlar mycket om det som syns, men det handlar även om det som hörs och det som luktar och det som känns och det som smakar. Alla sinnen är involverade. Det handlar även om det som finns under ytan. Ta fartygsvraken! Ta alla utsläpp från petrokemin, utsläpp som fått fisk och tumlare att försvinna.

Självklart ökar de negativa konsekvenserna även av ett ökat rörligt friluftsliv. Men jämför konsekvenserna av
1) en strand, där man spränger bort hela berg, fyller ut stranden för en kaj med brygga, bygger ett stort hus med friggebodar, sjöbod, terrasser, murar och andra trädgårdsanläggningar (med havsslipad sten stulen från ändmoränen på en grannö), jämför det med

2) en strand, där man på sin höjd slår i en bergsdubb och placerar ett utedass och en permanent grill (för att undvika att granithällarna eldas sönder).

I det första fallet har man för all framtid förstört miljön, i det andra fallet har man nästan inte gjort några ingrepp, och det lilla som har gjorts går med lätthet att återställa.

För min del får man gärna förbjuda allt vad båtmotorer heter. Back to basic! Det skulle förvisso drabba mig själv, som blivit bekväm med åren och numera ofta använder motorn. (Jag har seglat sedan 9-årsåldern men skaffade inte min första motor förrän vid 32 års ålder). Men om alla andra avstode, skulle jag ställa upp solidariskt på det. Tanken är dock litet för svindlande för att jag skulle drista mig att sätta upp den på min lista.

Fekalierna är ett överdrivet problem. Det finns toaletter i alla anlagda hamnar och i många naturhamnar. Många båtar har hålltankar. Om det behövs, kommer naturligtvis tömningsmöjligheter att ordnas i hamnarna. I några hamnar finns det redan.

Lavar och mossor skulle inte bara trampas ner, deras växtplatser skulle i stor utsträckning försvinna, om stränderna bebyggdes. Fisk, fågel och däggdjur skräms inte bort mer av rörligt friluftsliv än av permanentboendes. Och infrastrukturen skulle inte få byggas ut i nämnvärd grad enligt mitt koncept. I vildmarken behövs väl för höge Farao inga klädshoppar, affärer, krogar, bunkringsstationer och elurtag? Det är ju just sådant som ska undvikas. Hur tänker du egentligen Gunnar S? Nu blev det väl kortslutning i hjärnkontoret?

Jag ska försöka att göra min lista mer pedagogisk, så att även de som hela tiden bara vill missförstå, inte ska få någon chans till det. Jag ska ta upp frågorna 1-15 i angelägenhetsgrad med det enligt min mening svåraste problemet som punkt nummer 1 och det enligt min mening minst allvarliga problemet som nummer 15. Jag ska också försöka vikta dem på ett ungefär. Men det är inte gjort i en handvändning.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 02 nov 2009, 15:20

Ett par kommentarer till de senaste inläggen.

"He, det är ju klockrent Håkan! Precis min poäng att de argumentlösa går till personangrepp istället."
Skrev friseglarn, som på fullt allvar (?) skriver att han börjar känna sig driven till att bränna ner andras egendom.
Men allt annat du skrev i det inlägget, friseglarn, håller jag helt med om. Har du (och Brendan) ännu inte fattat detta?

Brendans svar på Eileans inlägg var det väntade, dvs ingen utveckling av samhället får ske om det påverkar seglingslivet, och att det är back to basic som gäller har vi förstått sedan länge.

Mariatherese verkar vara en klok människa.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar