Bohuslän i våra hjärtan

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Maxi33 » mån 02 nov 2009, 20:13

Jag skall göra ett försök till utan att citera vad du skrev, inte för åratal sedan utan för några dagar sedan, Brendan.
Du påstod inte, som du nu något sandlådeaktigt formulerar det att jag tjatar om, att det är jag som byggt fårhuset på Rörholmen.
Du påstod, i form av en fråga, hur jag kan ställa mig på lagbrytares sida och försvara ett sådant bygge.

Detta samtidigt som jag skrev på olika sätt att jag helt avvisar varje form av lagbrott, jag till och med erbjöd mig att hjälpa till att hissa dem ryckvis i din mast. Jag började på ett helt odramatiskt sätt att be dig ta tillbaka detta, mest för att få dig att se parallellen till hur du själv flera gånger ägnat massor av inlägg åt att avkräva andra ursäkter.

Minns du nu?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Brendan » mån 02 nov 2009, 20:27

Maxi33 skrev:Jag skall göra ett försök till utan att citera vad du skrev, inte för åratal sedan utan för några dagar sedan, Brendan.
Du påstod inte, som du nu något sandlådeaktigt formulerar det att jag tjatar om, att det är jag som byggt fårhuset på Rörholmen.
Du påstod, i form av en fråga, hur jag kan ställa mig på lagbrytares sida och försvara ett sådant bygge.

Detta samtidigt som jag skrev på olika sätt att jag helt avvisar varje form av lagbrott, jag till och med erbjöd mig att hjälpa till att hissa dem ryckvis i din mast. Jag började på ett helt odramatiskt sätt att be dig ta tillbaka detta, mest för att få dig att se parallellen till hur du själv flera gånger ägnat massor av inlägg åt att avkräva andra ursäkter.

Minns du nu?

MVH
Håkan
Nej.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Maxi33 » mån 02 nov 2009, 21:08

"Varför är det särskilt viktigt att skärgårdsbefolkningen måste kunna försörja sig och ha ett bra liv på bekostnad av det rörliga friluftslivet? Visst kan ägaren till Rörholmen berika sig på att bygga en lyxvilla på sin ö. Om några år kan han sälja detta så kallade fårhus till ett fantasipris och till priset av ytterligare förlorade naturhamnar för båtfolket. Jag kan inte förstå hur du kan försvara sådant lurendrejeri."
Skrev Brendan, i ett inlägg söndagen 18 oktober där han svarade på ett inlägg från mig, i en plushundratråd som kom att handla om våldtäkten på Bohuslän.

Det var på klotterplanket UPA, Brendan.

Varken före eller efter har jag på minsta sätt försvarat lurendrejeri, tvärtom har jag redovisat min åsikt att svartbyggen skall rivas på svartbyggarens bekostnad, och jag har flera gånger bett dig ta tillbaka detta påstående, första gången dagen efter eller möjligen samma dag. Inte en antydan till svar.

Dåligt minne, my foot. Medvetet falskspel kallar jag det.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Brendan » mån 02 nov 2009, 21:47

Maxi33 skrev:"Varför är det särskilt viktigt att skärgårdsbefolkningen måste kunna försörja sig och ha ett bra liv på bekostnad av det rörliga friluftslivet? Visst kan ägaren till Rörholmen berika sig på att bygga en lyxvilla på sin ö. Om några år kan han sälja detta så kallade fårhus till ett fantasipris och till priset av ytterligare förlorade naturhamnar för båtfolket. Jag kan inte förstå hur du kan försvara sådant lurendrejeri."
Skrev Brendan, i ett inlägg söndagen 18 oktober där han svarade på ett inlägg från mig, i en plushundratråd som kom att handla om våldtäkten på Bohuslän.

Det var på klotterplanket UPA, Brendan.

Varken före eller efter har jag på minsta sätt försvarat lurendrejeri, tvärtom har jag redovisat min åsikt att svartbyggen skall rivas på svartbyggarens bekostnad, och jag har flera gånger bett dig ta tillbaka detta påstående, första gången dagen efter eller möjligen samma dag. Inte en antydan till svar.

Dåligt minne, my foot. Medvetet falskspel kallar jag det.

MVH
Håkan
Jaha. Är det meningen "Jag kan inte förstå hur du kan försvara sådant lurendrejeri", som du hakar upp dig på? Att tiga, när något så nästan ofattbart svinaktigt sker, något som Bohusläningen har skrivit om ett flertal gånger, är att samtycka. För nog måste du liksom Bohusläningen, jag och många med mig också ha blivit våldsamt indignerad över den här bondens beteende? Hur kom det till uttryck? Mitt minne sviker.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Maxi33 » mån 02 nov 2009, 22:22

Detta skrev jag 18/10 i tråden på Klotterplanket UPA, femtio minuter efter ditt påstående att jag försvarar lurendrejeri, Brendan:

"Brendan påstår att jag försvarar lurendrejeri, med specifikt exempel det där fårhuset på Rörholmen. Tag tillbaka och be om ursäkt, Brendan, eller påvisa var och hur jag har gjort det.
Jag har i stället tydligt sagt att svartbyggen skall rivas och svartbyggare hissas ryckvis i din mast."

Än i dag 2/11 vägrar Brendan att erkänna någonting och han fejkar minnesförlust och nu sist att jag genom att inte läsa Bohuslänningen gör mig medskyldig till allt som jag, och alla andra icke-läsare, är ovetande om.

"För nog måste du liksom Bohusläningen, jag och många med mig också ha blivit våldsamt indignerad över den här bondens beteende? Hur kom det till uttryck? Mitt minne sviker."

Hur det kom till uttryck, Brendan? Det kom till uttryck femtio minuter efter din anklagelse mot mig.
Nu har det gått två veckor, inte en chans att få ett hederligt svar från dig.
Bara de mest befängda slingrandena.

Nu vet alla här att de försvarar allt lurendrejeri som Bohuslänningen skriver om, om de inte dagligen berättar för Brendan att de inte gör det, och inte ens då går ni säkra, som synes.

Förresten Brendan, du skulle återkomma till Seawolf med något om alla de artiklar denna Bohuslänning skrivit om hus som blivit rivna, de skrev ju enligt dig allt mer om sådant numera.

Herrejösses vad den där Brendan kan få mig irriterad, liksom både Eilean och Anders S har gett uttryck för nån gång...

MVH
Håkan
En expert i mängden

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av friseglarn » tis 03 nov 2009, 08:12

Jag fattar inte det där med fårhuset? Är det ett fårhus eller är det något bygge avsett för människor som påstås vara fårhus för att kringå byggförbud? Varför är frågan infekterad? Vems är fårhuset, vem har bygg det?

Någonstans bortom fårhuset är Bohuslän är hårt belastat och börjar bli trångt. Intressekonflikter mellan bofasta, fiske, annan näring, fasta sommargäster och mobila sommargäster blir nog tydligare där än i t ex Stockholms skärgård där det fortfarande finns hyfsat med utrymme. Jag har gästat bohuslän från tid till annan, det är fortfarande mycket vackert men i mitt tycke blir det alltmer knökafullt och bitvis övrexploaterat. Sorgligt när något av den vackraste naturen i Sverige försvinner steg för steg som sker genom ytterligare ökat tryck. På något sätt undrar jag om inte de värden som förloras ändå inte är större än de värden som vinns.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Brendan » tis 03 nov 2009, 08:30

Maxi33 skrev:Detta skrev jag 18/10 i tråden på Klotterplanket UPA, femtio minuter efter ditt påstående att jag försvarar lurendrejeri, Brendan:

"Brendan påstår att jag försvarar lurendrejeri, med specifikt exempel det där fårhuset på Rörholmen. Tag tillbaka och be om ursäkt, Brendan, eller påvisa var och hur jag har gjort det.
Jag har i stället tydligt sagt att svartbyggen skall rivas och svartbyggare hissas ryckvis i din mast."

Än i dag 2/11 vägrar Brendan att erkänna någonting och han fejkar minnesförlust och nu sist att jag genom att inte läsa Bohuslänningen gör mig medskyldig till allt som jag, och alla andra icke-läsare, är ovetande om.

"För nog måste du liksom Bohusläningen, jag och många med mig också ha blivit våldsamt indignerad över den här bondens beteende? Hur kom det till uttryck? Mitt minne sviker."

Hur det kom till uttryck, Brendan? Det kom till uttryck femtio minuter efter din anklagelse mot mig.
Nu har det gått två veckor, inte en chans att få ett hederligt svar från dig.
Bara de mest befängda slingrandena.

Nu vet alla här att de försvarar allt lurendrejeri som Bohuslänningen skriver om, om de inte dagligen berättar för Brendan att de inte gör det, och inte ens då går ni säkra, som synes.

Förresten Brendan, du skulle återkomma till Seawolf med något om alla de artiklar denna Bohuslänning skrivit om hus som blivit rivna, de skrev ju enligt dig allt mer om sådant numera.

Herrejösses vad den där Brendan kan få mig irriterad, liksom både Eilean och Anders S har gett uttryck för nån gång...

MVH
Håkan

I brist på argument hakar Håkan upp sig på bagateller och driver dem in absurdum. Du får ursäkta men jag är så in till döden trött på dina påhopp, stickord och grävande i struntsaker, att jag inte orkar läsa allt du skriver längre. Håkan, försök att lyfta blicken och tänka mera i stort istället för att gräva ned dig i irrelevanta detaljer. Försök att diskutera sak istället för att ständigt angripa person.

I den här frågan är det jag som har en lidelse, ett helhjärtat engagemang, som du föraktar och gör dig lustig över. Ditt enda intresse sedan dag 1 år tjugohundratre är hitta svagheter i mina resonemang och göra dig lustig över den naturromantik som jag ger uttryck för. Istället för att driva en egen kampanj för den av dig åstundade totalindustrialiseringen av Bohuslän. För det är väl så du vill ha det?

Du kan hålla på att tjata till domedag, men jag blir dig svaret skyldig. I vissa fall kan jag inte dokumentera mina påståenden och inte angiva några källor. Det må vara en svaghet, men så är det. Jag har först på senaste tiden börjat att systematiskt klippa ur alla artiklar i tidningarna som har bäring på det vi diskuterar.

Jag har just läst Bohusläningen för idag och klippte ut tre artiklar:

1) Nekas dispens från strandskyddet (Tanum. Hemfridszon får inte utvidgas)
2) Markägare ska ta bort staket. (Gullmarn. Brott mot naturvårdsområdets strandskydd)
3) Ny färjeterminal ett steg närmare. (Tuvesvik. Utfyllnad i Slupeviken. Bottenyta tas bort och fridlyst växt flyttas).

Det finns också en artikel om vindkraften, som det ska satsas stort på i Bohuslän. Men utbyggnaden tycks inte beröra skärgården tack och lov.

Du skulle må mycket bättre om du själv engagerade dig i något viktigt och slutade reta dig på mig, som faktiskt försöker göra så gott jag kan men tyvärr kommer till korta ibland.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Brendan » tis 03 nov 2009, 08:46

friseglarn skrev:Jag fattar inte det där med fårhuset? Är det ett fårhus eller är det något bygge avsett för människor som påstås vara fårhus för att kringå byggförbud? Varför är frågan infekterad? Vems är fårhuset, vem har bygg det?

Någonstans bortom fårhuset är Bohuslän är hårt belastat och börjar bli trångt. Intressekonflikter mellan bofasta, fiske, annan näring, fasta sommargäster och mobila sommargäster blir nog tydligare där än i t ex Stockholms skärgård där det fortfarande finns hyfsat med utrymme. Jag har gästat bohuslän från tid till annan, det är fortfarande mycket vackert men i mitt tycke blir det alltmer knökafullt och bitvis övrexploaterat. Sorgligt när något av den vackraste naturen i Sverige försvinner steg för steg som sker genom ytterligare ökat tryck. På något sätt undrar jag om inte de värden som förloras ändå inte är större än de värden som vinns.
http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.206118
http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.204692
http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.204695
http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.204696


Rörholmen 5 090911_1.jpg
Rörholmen 5 090911_1.jpg
Rörholmen 2 090911_1.jpg
Rörholmen 1 090911_1.jpg
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Eilean » tis 03 nov 2009, 08:59

En liten undran Brendan.
Du skriver ju själv att ditt engagemang är en helhjärtad lidelse.
Vilket alla som känner och läser dig säkert håller med om.

Men, utöver ditt deltagande på diverse segelklottrerior och vad jag förstår i SXK's västkustkrets blad, är du engagerad på annat håll också?

Du skriver inte, jobbar eller lobbar inte i andra riktningar?
Din emfas och hängivenhet borde kunna var guld värd för miljörorganisationer och/eller politiska partier som har betydligt större möjlighet att faktiskt påverka utvecklingen och uträtta något som i slutändan gör en skillnad. Jag tänker på organisationer som Greenpeace, Miljöpartiet, Naturskyddsföreningen och många andra nationella och lokala organisationer som har kanalerna och verktygen för en verklig förändring.

För hur det än är, vi som läser dig här har liten möjlighet eller ork att uträtta något konkret. Vi röstar med få undantag inte lokalt, vi har inte den kontaktyta som krävs för att kunna utöva påtryckningar och påverka beslutsfattare. Och det skulle heller inte göra någon skillnad om du aldrig möttes av kritik utan enbart av hyllningskörer. Dessa skulle likväl klinga ut i tomma intet. Och all energi gå förlorad.
Dessutom är ju vissa av oss, som exempelvis jag, mer engagerade i ostkustens miljöproblem av naturliga skäl.

För det erkännandet vill jag ge dig Brendan, även om du är fräck och kallar mig likgiltig och okänslig, så brinner du för en i grunden god sak och i det stora hela håller jag ju med dig. Och från min horisont känns branden bortkastad när du lägger ner så mycket krut här och på andra seglingsforum eller bara samlar urklipp på hög.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Maxi33 » tis 03 nov 2009, 09:09

"I brist på argument hakar Håkan upp sig på bagateller och driver dem in absurdum. Du får ursäkta men jag är så in till döden trött på dina påhopp, stickord och grävande i struntsaker, att jag inte orkar läsa allt du skriver längre. Håkan, försök att lyfta blicken och tänka mera i stort istället för att gräva ned dig i irrelevanta detaljer. Försök att diskutera sak istället för att ständigt angripa person."
Skrev Brendan.

Och jag noterar återigen, naturligtvis, att han inte kommer med någon antydan till tillbakatagande av sitt eget påhopp på mig.
Om Brendan då, efter de femtio minuterna hade sagt OK, det var fel av mig att sätta dig på bedragarnas sida, hade saken varit ur världen.
Nu har den i stället blivit absurd, det håller jag med om.

Skall vi försöka återgå till sakfrågor, Brendan. Inga mer påståenden om att folk med andra åsikter än dina är okänsliga för naturvärden, inte är sanna seglare, vill förstöra Bohuslän, vill segla i industriområden, eller att icke-båtägares åsikter saknar betydelse.
OK, Brendan?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Brendan » tis 03 nov 2009, 09:21

Eilean skrev:En liten undran Brendan.
Du skriver ju själv att ditt engagemang är en helhjärtad lidelse.
Vilket alla som känner och läser dig säkert håller med om.

Men, utöver ditt deltagande på diverse segelklottrerior och vad jag förstår i SXK's västkustkrets blad, är du engagerad på annat håll också?

Du skriver inte, jobbar eller lobbar inte i andra riktningar?
Din emfas och hängivenhet borde kunna var guld värd för miljörorganisationer och/eller politiska partier som har betydligt större möjlighet att faktiskt påverka utvecklingen och uträtta något som i slutändan gör en skillnad. Jag tänker på organisationer som Greenpeace, Miljöpartiet, Naturskyddsföreningen och många andra nationella och lokala organisationer som har kanalerna och verktygen för en verklig förändring.

För hur det än är, vi som läser dig här har liten möjlighet eller ork att uträtta något konkret. Vi röstar med få undantag inte lokalt, vi har inte den kontaktyta som krävs för att kunna utöva påtryckningar och påverka beslutsfattare. Och det skulle heller inte göra någon skillnad om du aldrig möttes av kritik utan enbart av hyllningskörer. Dessa skulle likväl klinga ut i tomma intet. Och all energi gå förlorad.
Dessutom är ju vissa av oss, som exempelvis jag, mer engagerade i ostkustens miljöproblem av naturliga skäl.

För det erkännandet vill jag ge dig Brendan, även om du är fräck och kallar mig likgiltig och okänslig, så brinner du för en i grunden god sak och i det stora hela håller jag ju med dig. Och från min horisont känns branden bortkastad när du lägger ner så mycket krut här och på andra seglingsforum eller bara samlar urklipp på hög.

Tack, Gunnar S! Nej, det började på allvar här på Sailguide förra året, tror jag. Eller var det 2007? Men mottagandet har inte stärkt mitt självförtroende. Därför har jag mest blivit vrång och provocerar mer än jag borde. På något sätt måste jag först försöka lära mig skriva på ett sätt som väcker sympati och inte retar upp läsarna. Min förmåga att reta är häpnadsväckande och ingen kan vara mer förvånad och handfallen inför läsarreaktionerna än jag. Det är inte avsiktligt, men jag behöver bara skriva några rader, så går ni i taket och hundrainläggstrådar eller mer är snart ett faktum. Det skulle ha varit enbart positivt, om jag själv förstod mekanismerna bakom och kunde ta kontroll över dem. Men det kan jag inte. Nåja, jag försöker lära mig. Häromdagen tog jag intryck av något Anders S skrev om ordet våldtagen och ändrade huvudrubriken till "Bohuslän i våra hjärtan" istället för "Det våldtagna Bohuslän". Det känns mycket bättre att mötas av den rubriken varje gång man tar upp Sailguide. Tycker jag i alla fall.

Ett första trevande steg ut i verkligheten är att jag har tagit kontakt med SXK:v. Men jag har nog gått för hårt fram där också. Den där 15-punktslistan blev nog en litet för stor munsbit för att den skulle kunna smältas på en gång. Kanske borde jag ha tagit det mer gradvis. Men nu är det gjort och vi får se om det kan leda till något.

Jo, en sak till. Att för en gångs skull få medhåll, och inte från vilket håll som helst, gör mig så go' och glad och generös att jag måste skriva ner en tanke, som gör sig påmind litet då och då.

Du själv Gunnar S, kan mer än de flesta om båtar och segling och du har en utmärkt stilistisk och pedagogisk förmåga. Skriver du någon annanstans? Med ditt kunnande och din förmåga att delge andra din kunskap, borde du vara en tillgång för vilken båttidningsredaktion som helst. Men jag har aldrig sett något i några tidningar, som jag har kunnat koppla till dig. Och en bok om er långfärd hade jag nog trott skulle komma. På gång kanske?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Anders S » tis 03 nov 2009, 11:42

Brendan skrev: Kanske kan det vara så att Anders S svarade före dig och gav mig en massa länkar, som tog mig avsevärd tid att läsa igenom utan att jag fann någonting som gav svar på mina frågor. Sedan orkade jag nog inte mer. Om man hänvisar till någon källa är det bra att inte bara hänvisa till en länk utan gärna vara mer specifik. Jag vet som sagt fortfarande inte varför bohusläningar inte kan göra som jutar, när de har lika bottenförhållanden och samma djup att arbeta med.
Mycket kortfattat: Därför att de inte har samma bottenförhållanden och samma djup. Du har (det vet jag) fått klara besked om detta, gång på gång. I Danmark krattar man botten efter friväxande musslor, i Bohuslän odlar och skördar man på hängande rep.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Anders S » tis 03 nov 2009, 12:00

friseglarn skrev:Jag fattar inte det där med fårhuset? Är det ett fårhus eller är det något bygge avsett för människor som påstås vara fårhus för att kringå byggförbud? Varför är frågan infekterad? Vems är fårhuset, vem har bygg det?
Det som den saken (och minst 17 andra) är att markägaren kan få bygglov till byggnader som har med näringsverksamhet att göra. Till exempel kan man få bygglov för en brygga att föra iland boskap på, en byggnad för att förvara mjölkningsutrustning i, lov att bygga ett fähus (det finns regler för kreatursdrift, även de pälsförsedda sakerna med HD-styren behöver vindskydd osv).
Det är en del av principen att (till exempel) Bohuslän skall få vara en levande bygd, mycket mark är gammal kulturbygd och ett gäng får som håller rent från sly kan ur sådana synvinklar vara en Bra Grej, likväl som en sommarkollo för korna. Nog om detta.

När markägare Allan Ballan sedan bygger ett stiligt fårhus med TV, grill, vilstolar osv osv kan man som betraktare ana visst oråd. Visar det sig att just fåren lyser med sin frånvaro, men desto fler herdar samlas i fähuset, på semestertid, då kan ju den hastmodige kanske dra en slutsats om byggnadens rätta syfte. Nu har byggnadsnämnden dragit en (i mina ögon) rimlig slutsats i detta ärende. Fähuset ägare, fä-et själv, får nu stå till svars - även om sanktionerna inte är så kraftfulla så det stör.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Brendan » tis 03 nov 2009, 12:03

Anders S skrev:
Brendan skrev: Kanske kan det vara så att Anders S svarade före dig och gav mig en massa länkar, som tog mig avsevärd tid att läsa igenom utan att jag fann någonting som gav svar på mina frågor. Sedan orkade jag nog inte mer. Om man hänvisar till någon källa är det bra att inte bara hänvisa till en länk utan gärna vara mer specifik. Jag vet som sagt fortfarande inte varför bohusläningar inte kan göra som jutar, när de har lika bottenförhållanden och samma djup att arbeta med.
Mycket kortfattat: Därför att de inte har samma bottenförhållanden och samma djup. Du har (det vet jag) fått klara besked om detta, gång på gång. I Danmark krattar man botten efter friväxande musslor, i Bohuslän odlar och skördar man på hängande rep.
Mycket kortfattat svar: Därför att de bohuslänska musselodlingar jag jämför med har samma bottenförhållanden och samma djup som de danska, där man krattar botten. Frågan kvarstår alltså: varför krångla till det med rep och tunnor i Bohuslän där förhållandena av allt att döma medger enkel och diskret krattning?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Maxi33 » tis 03 nov 2009, 17:06

Först och främst, detta inlägg är inte en provokation.
Jag är uppriktigt intresserad av att få sakligt svar från dig, Brendan.

Tidigare i denna tråd skrev Brendan:
"Musselodlingar har jag ingalunda sågat jäms med fotknölarna. Vad jag har gjort är att peka på deras existens och frågat varför man inte kan odla dem lika diskret som i Danmark utan tunnor och rep, som i vissa fall spärrar farleder och naturhamnar. Musselodlingar, ja, men inte till varje pris."

Det Brendan nu skriver till Anders S är att han bara syftat på vissa av de musselodlingar som finns i Bohuslän, och där bottenförhållandena just är jämförbara med de danska.

Nu undrar jag två saker, Brendan.
Kan du nämna vilka musselodlingar du syftar på gentemot Anders S?
Kan du nämna några repmusselodlingar som spärrar farleder och naturhamnar?

Hoppas uppriktigt att vi kan få en saklig dialog om detta.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar