Bohuslän i våra hjärtan

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Bohuslän i våra hjärtan

Inlägg av Tommy » fre 20 nov 2009, 18:46

Musselodlingar eller inte, så tycker jag att det är en jättegod ide att odla musslor på rep. Istället för att kratta botten med en jättekratta. Det borde de flesta kunna hålla med om.

Musslorna bidrar även som bekant till att sila vattnet och minska övergödningen. Bra!

Om nu någon Bohusseglare får ta ett extra slag för att kryssa runt dessa musselodlingar så tycker jag absolut inte att det är något att hänga upp sig på, speciellt inte om man seglar i en god kryssbåt. Snarare skänka en tacksamhetens tanke till odlingarna som skapar arbetstillfällen och på ett naturligt sätt renar havet.

Hälsningar
Tommy

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 20 nov 2009, 19:08

Maxi33 skrev:Om nu det är bristande argumentationsteknik att påstå att dessa två tunnor inte utgör en av de musselodlingar Brendan menar i sitt svar till Anders S, så vill jag nu se argumenten från Sneseglarn och SWE54 som tycks påstå att de är just det.
Nu var det ju så att du skrev att det "är ingen musselodling" - nu är det istället inte "en av de musselodlingar Brendan menar".
En viss skillnad.

Jag är den förste att hålla med dig när du frågar efter bakgrund till diverse påståenden, med motivet att den som kommer med påståendet också har bevisbördan.
Maxi33 skrev:Jag är helt oförstående till att ingen utom jag tycks anse det rimligt att be om exempel ur verkligheten för sådant som någon påstår finns, men att det i stället är provocerande att fråga.
För mig är det tvärtom provocerande att inte svara. Som kanske märks.
Tvärtom! Jag är stor supporter för exempel ur verkligheten för att belägga påståenden. Den här gången var det du som kom med påståendet...

Kunde bara inte avhålla mig när du lade ut ett sånt bete :-)

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 20 nov 2009, 19:18

Kan naturligtvis inte avhålla mig från att fråga Sneseglarn om hans egen uppfattning om hur sannolikt det är att dessa två tunnor osv...

Och jag kan faktiskt inte heller avhålla mig från... 8)

Nu väntar vi på huvudpersonen. Påståenden väntar på belägg.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 23 nov 2009, 10:55

Jag är helt på Tommys linje.
Anser att om musselodlingar kan rena vattnet i skärgården så berikar det upplevelsen av vistelsen där.
Odling på rep känns mest skonsamt för miljön, helt klart.
Att kratta en botten det växer tång och andra syregivande växter på kan aldrig vara bra?
Om detta innebär att man får en samling tunnor man måste ta hänsyn till på vissa ställen - ett litet pris att betala för en bättre miljö.
Eller?

Enligt en artikel jag läste på nätet placerar man tydligen musselodlingar där det renade avloppsvattnet släpps ut.
Detta för maximal rening.
Tydligen pågår försök även i Östersjön.
Hoppas det slår väl ut!
Det ger i så fall dubbel effekt - renare vatten och sysselsättning åt de hårt ansatta yrkesfiskarna.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 24 nov 2009, 14:01

Peter_K skrev:Det ger i så fall dubbel effekt - renare vatten och sysselsättning åt de hårt ansatta yrkesfiskarna.
Dessutom är musslor gott! Och skalen kan man mala ned och använda som kalk i våra försurade marker.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar