Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Lars J » tis 13 okt 2009, 10:56

Senaste nytt från husorganet:
http://www.gp.se/nyheter/halland/1.2232 ... tankfartyg

/Lars J

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » tis 13 okt 2009, 16:55

Japp, men rätt hade han nog, eller hur :wink:

Så det sjöng i masten om det..

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av morg » tis 13 okt 2009, 17:47

Alarm-alarm-alarm

forumtrollet Tommy försöker starta en ny tråd om väjningsregler! ;)

stop

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » tis 13 okt 2009, 19:55

Fråga-Fråga-Fråga.. :lol:

Tråden startades av "Lars J". Dessutom, det enda jag gjorde var ju att konstatera att seglaren ju hade rätt, som jag ju så övertygande har fått lära mig från tidigare trådar :wink:

go

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av morg » ons 14 okt 2009, 06:32

Försök inte... två trådar har slutat i samma koncensus. Då med dig som arkitekt. Är du missnöjd? ;)

Polisen skall utreda detta så du får svar i sinom tid!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Anders S » ons 14 okt 2009, 07:17

Klotterplanket skulle ju vara "da plejs" för sådant här, så lalla på bara! :P

Mera lall:

Det är klart att saken bör utredas! Leden som går ost om Hallands Svartskär är kustleden för alla småfartyg som skall till Göteborg söderifrån. Det lär inte ha handlat om någon jättetanker precis och att ha uppsikt över segelbåtar ingår i styrmans åligganden. Gissningsvis kommer det någon för fartyget generande förklaring, det brukar det göra. Lika säkert är att alla i all välmening sedan kommer att påpeka att det inte hjälps att ha rätt om man sitter i en liten båt av plast eller trä, när den andra båten väger 100 till 1000 ggr mer och är av stål...

Finns det mer fakta, till exempel vilket fartyg som det handlar om, ifall segelbåten seglade eller var "motordrivet fartyg" eller något annat smaskigt ?
Anders S

Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Lars J » ons 14 okt 2009, 19:12

Ny spännande uppdatering från grisabladet (KungsbackaNytt):
Kollisionen inträffade 3 sjömil Väster om Hallands Svarteskär, inte öster om som GP påstod. Men vem skall man tro?
Tankfartyget är från ett av tankrederierna på Donsö. Segelbåten från England. Tankern bogserade seglebåten mot Göteborg tills en fiskebåt tog över. Masten gick av.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av toaen » ons 14 okt 2009, 19:55

Är det tre distansminuter så är det nog väster om. Det finns visserligern vatten 3 distansminuter öster om också men där är det bara 5,7 meter djup enligt mitt sjökort. Mellan Öckerö och Göviksholmen. Det är väl inte ofta en tanker från Donsö går den vägen!?

Så det är nog GP som inte är trovärldig.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Anders S » ons 14 okt 2009, 20:52

Ja, eller så är det uppgiften 3M som inte stämmer. 0,3M är fullt rimligt.

Någon av Donsös bunkerbåtar skulle utan vidare kunna gå i den inre leden, men (förstås) knappast söka sig innanför Breda Kråkor.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av toaen » tor 15 okt 2009, 00:19

När jag skrev mitt förra inlägg kom det för mig, vad jag tror är ett lokalt bevingat ord. Personen i fråga kunde inte tänka sig att det kunde stå en felaktighet i en tidning.När det stod klart för honom att så var fallet lär han indignerat ha utbrustit; " man kan väl ente trykke lögn !"

Dessvärre har vi ju fått lärt oss att om det står något i en tidning som man vet nåt om eller kan kontrollera så är det mer regel än undantag att det finns mindre eller större felaktigheter i texten.

Jag var nära att skriva delar av ovanstående i mitt tidigare inlägg, men avstod. Man måste ju försöka va seriös - annars kan man ju få han Anders_S på sig - har jag hört :mrgreen:

Den inre vägen, på insidan Öckerö, kunde ju va intressant att segla nån gång man är på väg söderut . Det kan ju va uppiggande med omväxling då det ju tyvärr är så att ju längre söder om Tistlarna man kommer, ju tråkigare blir det.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelbåt-Tankfartyg kolliderar (i semestervatten...)

Inlägg av Anders S » tor 15 okt 2009, 05:51

toaen skrev:annars kan man ju få han Anders_S på sig - har jag hört :mrgreen:
Ja, det vore ju illa om så vore.
toaen skrev:Den inre vägen, på insidan Öckerö, kunde ju va intressant att segla nån gång man är på väg söderut . Det kan ju va uppiggande med omväxling då det ju tyvärr är så att ju längre söder om Tistlarna man kommer, ju tråkigare blir det.
Nu avsåg jag med "inre leden" kustfartygsleden strax innanför Hallands Svartskär, Kungen etc och med ingång i södra skärgården vid Valö. Det finns prickad led även utifrån Tistlarna, in denna väg. Annars håller jag med, helt och hållet - denna kuststräcka begås minst två gånger varje sommar, ibland flera. Då händer det att vi går innanför bara för att dra ut på skärgården så länge som möjligt. Sträckan mellan Långeland (Tistlarna) och Kullen är en ren transportsträcka, förgylld bara om det för ovanlighetens skull blåser NO eller SO - beroende på väg. Möjligen kan man pigga upp resan genom att gå på insidan av Klåback, vinka åt Grenåfärjan och ha tävling om vem som ser Kullen först.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av S-B A-son » tor 15 okt 2009, 17:22

Skall bli intressant att följa detta rättsfall, om det blir något. Är det någon som känner till om en sådan här kollison faller under "allmänt åtal", där alltså skuldfrågan kommer att avgöras i domstol, eller är det möjligt att sas "göra upp" i godo?

I motsats till Tommy har jag ingen som helst aning om vad som försegick olyckan.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av coppertail » tor 15 okt 2009, 18:11

Om detta går upp i domstol ska jag äta upp kartongen till min Glenfarclay whiskyfudge.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » tor 15 okt 2009, 18:47

S-B A-son skrev:I motsats till Tommy har jag ingen som helst aning om vad som försegick olyckan.
Märkligt, min gode Sven-Barry! Du måste förväxla mig med någon annan. Jag kan inte se att jag heller har någon som helst aning om vad som orsakade denna olycka.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Maxi33 » fre 16 okt 2009, 18:49

Ingen falsk blygsamhet nu Tommy, du är säker på att seglaren gjorde fel.
Erkänn!

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar