Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » lör 24 okt 2009, 21:26

Kan tillägga att trafiken på öresundsbron 2008 var ett fordon per 4.4 sekund. Alldeles för lite för en sådan förbindelse. Det är ju hundra meter mellan bilarna i snitt. Duger inte alls för en 16 kilometer lång stäcka som kostade drygt 20 miljarder kronor! Klart skrytbygge. Privat näringsliv hade analyserat, och avstått från bygget.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Maxi33 » lör 24 okt 2009, 22:05

Bron är en bro mellan Malmö och Köpenhamn, Tommy.

Den har aldrig varit avsedd att vara något annat, möjligen med undantag för järnvägen då. Vad det politiska tugget sade kan man bortse från.
En fast förbindelse mellan Sverige och Danmark, med syfte att knyta an till resten av Europa, hade bättre ordnats med en bro mellan Helsingborg och Helsingör.
En bråkdel av avståndet och redan sedan generationer en väletablerad förbindelse med färjor - och dessa färjor finns där än och transporterar mängder med fordon, vilket säger en hel del eller hur?

Men med en bro som förkortar resvägen från hela Norden till Europa med 50 kilometer jämfört med den vi nu har hade ju Malmö dött som en bakgård, likt en korvsjö i en flods meandering, aningen snabbare än vad Rosengård och dess befolkning ser ut att klara det numera. Politiskt omöjligt, som sagt.

Trots detta finns det ljuspunkter - storhamnen Malmö-Copenhagen Port är på väg att bli en jätte och genererar enorma spin-off effekter, allt fler folk har boende och arbete på båda sidor av vattnet, och vem vet - kanske det blir bra i framtiden?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Anders S » lör 24 okt 2009, 23:08

Tommy skrev:Till Anders S;

Motorvägsbyggen har inte primärt som syfte att minska olyckstalen. Det finns mycket mer kostnadseffektiva sätt för det, såsom 2+1-väg, mitträcke osv. Jag tror inte att vägverket bygger motorväg för 50.000 kronor metern för att minska olyckstalen
Det är väl ingen som sagt något annat heller? Det som jag sagt är att om samhället bygger infrastruktur av typ Öresundsbroar, motorvägar och den nu planerade undergången under Stockholm. så kan man (och skall man) kalkylera intäkter som en vägbyggande firma aldrig någonsin kan få ta del av. Har till exempel cyklister och stadstrafikanter och boende i centrum och annorstädes glädje av att man bygger leden under Stockholm (vad-nu-heter), ökar utrymmet och motivationen för den sortens investeringar.
Anders S

Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Lars J » sön 25 okt 2009, 17:51

Tommy skrev:Till Anders S;
...
Denna siffra, 50.000 kronor metern, hittade jag just på vägverkets hemsida. En 10 mil lång motorväg kostar således 5 miljarder kronor. Jag tror absolut att det går att räkna hem, mellan två mellanstora Svenska städer. Ponera att den ska skrivas av på 30 år (utan att ta hänsyn till räntor/inflation). Då krävs en intäkt på 166 MSEK per år. Eller 456000 kronor per dygn. Om man antar i snitt en bil per 5:e sekund dygnet runt (i endera riktningen, lågt räknat) så skulle den behöva betala 26 kronor. Helt rimligt.
...
Överslagsberäkningar i all ära, men driver du det inte lite långt? Inga kaptialkostnader, inget underhåll, ingen drift! Dessutom tror jag du har svårt att hitta två orter i Sverige på 10 mils avstånd med så mycket trafik, som inte redan har motorväg.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » sön 25 okt 2009, 21:17

Det var en förenkling, men jag håller med att man måste lägga på några kronor. Kapitalkostnaden är ju redan inräknad i exemplet med rak division. Det ser bara bättre ut ju längre tiden lider. Men drift och underhåll bör läggas till för att det ska bli rättvisande. Högt räknat 50 MSEK per år i administration, drift och underhåll (vägen ska ju vara avskriven efter 30 år). Då blir det 8 kronor till per bil.

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Maxi33 » sön 25 okt 2009, 21:58

Det finns en sak till, minst, som du förenklar Tommy, och det är vad som får någon att investera pengar överhuvudtaget.

Om det finns någon som har fem milliarder egna pengar och han kan räkna med att få igen dessa pengar på 30 år och först därefter börja tjäna nya pengar på investeringen, så måste han vara förbannat säker på att det blir så, och att han personligen kommer att leva de trettio åren och tillräckligt länge därefter för att ha kul för vinsten.
Och är det inte hans egna pengar utan någon annans, så blir det ännu viktigare att ha säkerheter, annars kan det handla om knäskålar...
och finns det ett annat projekt att sätta pengarna i, med en återbetalningstid på 25 år, så är det dit pengarna går, i båda fallen.

Det som är drivkraften för all privat verksamhet är inte vad som är bra för alla andra utan vad som är bra för den som sköter verksamheten.
Det är en ständig källa till frustration för vänsterfolk att detta undantagslöst, som nationell princip, resulterat i en bättre produkt för alla dessa andra...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » sön 25 okt 2009, 22:39

Där tycker jag du förenklar en aning Maxi33 :wink:

Det behöver alls icke handla om en "person" eller "han" som ska göra denna satsning. I ett väl fungerande näringsliv (läs, många andra länder) så är detta något som sköts av företag, investmentbolag, fonder, allt detta som är smörjmedlet i en fungerande ekonomi. Så länge som man har en möjlighet att investera i en god affär, så behöver man alls icke vara med i alla 30 åren. Redan år 1 gör vägen vinst. Om det finns något som gör vinst för sina investerare, så kommer det att bli av.

I Sverige tenderar vi att mentalt reducera allt näringsliv till giriga personer (ofta med höga otäcka svarta hattar), men det är ju då det blir så fel.

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Mr Q » mån 26 okt 2009, 01:48

I denna vägbyggesdebatt ställer jag mig på Maxi33:s sida.

Att ett privatägt företag typ NCC skulle investera 30 miljarder i t.ex. förbifart Stockholm känns otroligt långsökt. Byggbolag brukar typiskt gärna ta projekt där de får betalt direkt på löpande räkning, eller som i t.ex. Hammarby Sjöstad där de kan sälja lägenheterna omgående efter färdigställande av ett helt område.

Det måste finnas en balans mellan privat och offentligt, då den offentliga sidan, trots vissa extremhögeråsikter, faktiskt finns till för att ge medborgarna service. Och den servicen ges oavsett om du är direktör, jobbar i vaktmästeriet, studerar, är pensionär eller kanske till och med (hemska tanke) är arbetslös.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » mån 26 okt 2009, 07:46

Vi är ju inte alls vana vid denna typ av privat näringsliv i Sverige, så det är naturligtvis ganska avlägset att tänka sig att något privat företag skulle göra det just nu. Staten fixar ju detta åt oss... Man kan ju inte ha både ett skattetryck på 55% och samtligt tro att näringslivet ska ta denna typ av investeringar.

Men ett exempel som jag läste om just igår : Det ska tydligen byggas en ny super-shinkansen (snabbtåg) mellan Tokyo och Osaka. En investering på ungefär 500 miljarder kronor. Hastighet någonstans mellan 500-600 km/timme, och restid 1 timme för denna sträcka som är ungefär lika långt som Stockholm - Skåne. Idag tar den snabbaste shinkansen 2 timmar 10 minuter, vilket är rätt imponerande det med. Den nya sträckningen ska bli magnetbaserad och tydligen gå ungefär 60% av sträckan i tunnel, därav den rätt monstruösa kostnaden. Man har hållt på med testbanor ett tag, men anser nu att tiden är mogen att börja bygga. Önskat invigningsår 2025!

500 miljarder SEK för Japan, motsvarar ungefär 37 miljarder SEK för Sverige (omräknat på BNP). Så detta projekt är både i tidsaxel och kostnad större än förbifart Stockholm, omräknat landets resurser.

Och vilka ska bygga: "On December 25, 2007, JR Central announced that they plan to raise fund for the construction of the Chūō Shinkansen on its own, without government financing. " (JR = det privata "SJ" i Japan).

Så det går, men inte i Sverige med nuvarande skattetryck och mindset, det håller jag absolut med om.

Hälsningar
Tommy

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av morg » mån 26 okt 2009, 14:54

Tommy skrev:Vi är ju inte alls vana vid denna typ av privat näringsliv i Sverige, så det är naturligtvis ganska avlägset att tänka sig att något privat företag skulle göra det just nu. Staten fixar ju detta åt oss... Man kan ju inte ha både ett skattetryck på 55% och samtligt tro att näringslivet ska ta denna typ av investeringar.

Men ett exempel som jag läste om just igår : Det ska tydligen byggas en ny super-shinkansen (snabbtåg) mellan Tokyo och Osaka. En investering på ungefär 500 miljarder kronor. Hastighet någonstans mellan 500-600 km/timme, och restid 1 timme för denna sträcka som är ungefär lika långt som Stockholm - Skåne. Idag tar den snabbaste shinkansen 2 timmar 10 minuter, vilket är rätt imponerande det med. Den nya sträckningen ska bli magnetbaserad och tydligen gå ungefär 60% av sträckan i tunnel, därav den rätt monstruösa kostnaden. Man har hållt på med testbanor ett tag, men anser nu att tiden är mogen att börja bygga. Önskat invigningsår 2025!

500 miljarder SEK för Japan, motsvarar ungefär 37 miljarder SEK för Sverige (omräknat på BNP). Så detta projekt är både i tidsaxel och kostnad större än förbifart Stockholm, omräknat landets resurser.

Och vilka ska bygga: "On December 25, 2007, JR Central announced that they plan to raise fund for the construction of the Chūō Shinkansen on its own, without government financing. " (JR = det privata "SJ" i Japan).

Så det går, men inte i Sverige med nuvarande skattetryck och mindset, det håller jag absolut med om.

Hälsningar
Tommy
Kul jämförelse! Varenda station på den linjen ligger i en region som är större än Sverige. Tokaido shinkansen (gamla shinkansen på stäckan) är äldsta linjen från 60-talet och har nått kapacitetstaket för länge sedan typ som spåren från Sthlm och söderut!. Hela linjen Tokyo-Nagoya-ShinYokohama-Osaka (rätt ordning?) är väl säkert den plats på jorden du kan hitta som bäst lämpar sig för vilken avkastningsbar infrastruktur som går att hitta! Jag skulle kasta in varenda spänn jag har i denna investering (koolt med maglev och de finns många japaner som vill åka tåg) men att lägga kosing på samhällsekonomisk lönsam infrastruktur i Sverige som inte slår bankräntan över en livstid skiter jag i... säkert de flesta andra också! Dock kommer Sverige behöva sådan infrastruktur för att kunna vara konkurrenskraftigt som nation! Skål!

Kull med Japan! Hoppas barnen tittar på Miyazaki etc och inte sentimentalt disneybajs!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » mån 26 okt 2009, 17:49

morg skrev:Hela linjen Tokyo-Nagoya-ShinYokohama-Osaka (rätt ordning?)
Nej, det är Tokyo - Shinyokohama - Nagoya - Kyoto - Osaka (det är stoppen som Nozomi gör idag, det snabbaste tåget). Den nya maglev-banan ska dock gå inne under japanska bergen mitt i Honshu, då blir stoppen endast Tokyo - Nagoya - Osaka. Det är tydligen omöjligt att bygga banan längs den gamla sträckningen pga att man inte kan få loss mark, och att det blir för mycket buller för omgivningen. Så då gräver man en tunnel rakt genom hela Japan istället, coolt.

Angående investeringen så var ju denna på 500 Miljarder SEK, vilket alltså omräknat på Sveriges BNP blev 37 miljarder. Så investeringen är större än förbifart Stockholm. Och om man lägger förbifart Stockholm på "optimal" stäckning (sådant är näringslivet bra på att se till) så skulle jag också satsa varenda spänn på ett sådant projekt, om det så kostar 20-30 miljarder. Vilken otrolig trafikvolym det lär bli, all förbitrafik mellan södra och norra Sverige, och dessutom all lokaltrafik mellan nordvästra och södra Stockholm! Klart lätt att räkna hem, skulle jag gissa på.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » mån 26 okt 2009, 18:52

Appropå superprojekt...
vad sägs om detta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_tunnel

En vacuumtunnel hängande under vattenytan, där magnettåg går i 8000 kilometer per timme. 1 timme från London till New York.

Upp till 12000 miljarder dollar... Att jämföra med USA's BNP på ett år som är 14000. Eller EU's som är 18000. Denna tunnel lär inte bli verklighet med privata investerare, det får medges :wink:

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Mr Q » mån 26 okt 2009, 19:18

Räkna är kul...

Förutom kanske på biltullarna som enligt uppgift går back varje år pga dyr administration och gigantiska årliga avgifter till leverantören IBM. Men i just detta fall hade de säkert bara otur.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av peterh » mån 26 okt 2009, 19:20

Om jag får återföra diskussionen till trådens titel : hur gick det med kollisionen, vad hände och vem gjorde rätt ?

( fortsätt gärna att diskutera statligt / privat ägande, men jag skulle rekommendera en ny tråd ) :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » mån 26 okt 2009, 20:12

Mr Q skrev:Men i just detta fall hade de säkert bara otur.
Eller så var det ett offentligt projekt :) De är ju inte direkt kända för att vara supereffektiva och hushålla med skattebetalarnas pengar. Offentlig service ska vi ha, men det ska vara begränsat till kärnverksamheten utan hopblanding med näringslivet, anser lilla jag.

Skriv svar