För några år sedan såg jag en intressant nykomling : elsbett som båtdiesel.
Motorn har ingen vattenmantel, inte heller har den en topplockspackning. Men tyvärr
tror jag mig minnas att den hade kamrem. Den hade heller ingen konventionell
insprutningspump utan den hade enhetsinjektorer, en per cylinder, som drevs
direkt på en egen nock på kamaxeln. Fel i en pump stoppar inte de andra cylindrarna !
Hur löser man kylningen då ?
Motorns förbränningsrum är utformade så att ett luftskikt ligger emellan förbränningsgaserna och
kanterna, strsta delen av förbränningsrummet ligger i kolven. Kolvar och topplock kyls
helt och hållet med motoroljan. Avsikten med detta var att kunna köra problemfritt på
raps som annars lätt kondenserar och späder motoroljan. Det var verkligen raps inte RME,men
den gick utmärkt på rme och diesel också.
Oljan då ? Jodå, den kyls. Via en impeller suger man in vatten , detta vatten leds i 4 rör som omger
oljetråget. Ingen mekanisk kontakt , endast strålning som överför värme från oljan till vattnet.
När vattnet passerat leds det till utloppet av avgasröret och blandas in i avgaserna på vanligt sätt.
Topplockspackningen ? Eftersom inga vattenkanaler finns behövs bara en slipad yta på block
resp. topp. Är det rätt slipat blir det tätt.
Jag ser flera fördelar med en sådan motor. Men ingen "stor" tillverkare verkar vilja ta i den.
Alternativ motor
Alternativ motor
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Alternativ motor
Kan det vara det här med "allbränsleprincipen"? Jag kan tänka mig att kväveoxid- och partikelutsläppen ryker (!) all världens väg?
Annars samlas ju finesserna: Oljekylning (Deutz), en mekanisk insprutare per cylinder (Detroit tvåtaktsdiesel), inslipade topplock mot cylinderfodret (Volvo, Volksvagen luftkylda).
Här finns en länk, den kommer du att gilla: http://www.elsbett-museum.de/ludwig/ludwig.html
Annars samlas ju finesserna: Oljekylning (Deutz), en mekanisk insprutare per cylinder (Detroit tvåtaktsdiesel), inslipade topplock mot cylinderfodret (Volvo, Volksvagen luftkylda).
Här finns en länk, den kommer du att gilla: http://www.elsbett-museum.de/ludwig/ludwig.html
Anders S
Re: Alternativ motor
Jag har för mig att NOx var bättre (=mindre) än dåtidens motorer. Partiklar har jag inteAnders S skrev:Kan det vara det här med "allbränsleprincipen"? Jag kan tänka mig att kväveoxid- och partikelutsläppen ryker (!) all världens väg?
Annars samlas ju finesserna: Oljekylning (Deutz), en mekanisk insprutare per cylinder (Detroit tvåtaktsdiesel), inslipade topplock mot cylinderfodret (Volvo, Volksvagen luftkylda).
Här finns en länk, den kommer du att gilla: http://www.elsbett-museum.de/ludwig/ludwig.html
en aning om.
Notabelt är att deutz under en period verkade tillverka en 4-cylindrig "oljekyld" allbränslemotor.
Jag såg den aldrig i verkligheten.
Vidare satt den elsbett i 2 av de 5 volvo LCP som byggdes(de andra var från engelska ricardo)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.