En motor skall hålla att gå på
En motor skall hålla att gå på
Och den skall inte ha kamrem som måste bytas med jämna intervall. Den skall också vara så konstruerad att den tål ett kortvarigt bortfall av kylning och överhettning utan att topplocket blir skevt och måste planas. Alla servicepunkter bör vara lätt åtkomliga och specialverktyg skall inte behövas för enklare reparationer. Båtägaren skall själv kunna utföra ALL service själv med hjälp av enkla instruktioner. Eventuell elektronik skall vara väl utprovad samt felfri och inte vara dimensionerad och producerad med billigast möjliga material. Elektroniken skall vara hermetiskt kapslad och kablaget skall vara icke korrosivt med guldpläterade kontaktstycken.
Allt annat är bara dumt.
mvh Sven-Barry
Allt annat är bara dumt.
mvh Sven-Barry
Re: En motor skall hålla att gå på
Akta du trampar på spridarrören !!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: En motor skall hålla att gå på
Det är lugnt, Sven-Barry har råd.peterh skrev:Akta du trampar på spridarrören !!
Pengarna har han sparat in på att strunta i försäkringar tror jag.
EDIT: Ojdå, måste nog slänga in en sånhär.
Re: En motor skall hålla att gå på
Håller med om de krav man skulle vilja ställa på en motor. Problemet är att en sådan motor kostar vanligen kanske 20 -30 tkr mer, och när man står i butiken så väljer de flesta den billigare. Om de flesta båtägare konsekvent väljer på kvalitet, servicebarhet och livslängd skulle det också vara sådana motorer på marknaden. Nu slås de tyvärr ut.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: En motor skall hålla att gå på
Vilka är de motorerna som inte är av bra kvalitet?GoranA skrev:Håller med om de krav man skulle vilja ställa på en motor. Problemet är att en sådan motor kostar vanligen kanske 20 -30 tkr mer, och när man står i butiken så väljer de flesta den billigare. Om de flesta båtägare konsekvent väljer på kvalitet, servicebarhet och livslängd skulle det också vara sådana motorer på marknaden. Nu slås de tyvärr ut.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: En motor skall hålla att gå på
Jag är rätt säker på att kinadieslarna också håller att gå på.
Själv har jag lite andra prioriteringar.
Själv har jag lite andra prioriteringar.
Re: En motor skall hålla att gå på
Nej Peter, jag trampar inte på spridarrören. Jag trampar på ventilkåporna och armaturerna till spridarna. OM jag hade lyckats trampa sönder spridarrören hade det varit en smal sak att byta dem. Det hade tom varit en smal sak att låta tillverka egna sådana. Det kallas underhållsvänligt och ligger helt i linje med hur jag vill att en båtmotor skall vara konstruerad.peterh skrev:Akta du trampar på spridarrören !!
Det är just det som är poängen, en motor konstruerad för att kunna underhållas blir ekonomisk. Också i det långa loppet.coppertail skrev: ... Det är lugnt, Sven-Barry har råd.
mvh Sven-Barry
Re: En motor skall hålla att gå på
Det kan man verkligen hålla med om.S-B A-son skrev:Nej Peter, jag trampar inte på spridarrören. Jag trampar på ventilkåporna och armaturerna till spridarna. OM jag hade lyckats trampa sönder spridarrören hade det varit en smal sak att byta dem. Det hade tom varit en smal sak att låta tillverka egna sådana. Det kallas underhållsvänligt och ligger helt i linje med hur jag vill att en båtmotor skall vara konstruerad.peterh skrev:Akta du trampar på spridarrören !!
Det är just det som är poängen, en motor konstruerad för att kunna underhållas blir ekonomisk. Också i det långa loppet.coppertail skrev: ... Det är lugnt, Sven-Barry har råd.
mvh Sven-Barry
Mer seriöst, jag ägde en längre tid en BMC marindiesel, och i Åhus brast ett spridarrör. Det löste sig enkelt, på den lokala macken hängde bromsrör i rätt dimension. Likadant fanns termostat och framförallt en packning i Falkenberg, vid ett annat tillfälle - standardmått för engelska fordon.
Anders S