Storm

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 12:43

Mr Q skrev:
Eilean skrev:Inte än. Så vi kan nog fortsäta en stund till.
Skall vi ha ett kodord som yttras när det är dags att lägga av?
Jag vet! Den första som skrev "det kan vara svårt att förstå för en som...bla bla" är den som slutar först.
Deal!
Men lova nu att du verkligen säger ifrån när det börjar kännas jobbigt!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 12:54

Varför flaschar ordet S+M upp, som av ett sammanträffande? :o

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 12:58

Mr Q skrev:Varför flaschar ordet S+M upp, som av ett sammanträffande? :o
S+M, vad betyder det?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 13:11

Godnatt

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Storm

Inlägg av S-B A-son » tis 06 okt 2009, 17:17

I vilken vindstyrka man går ut beror naturligtvis på tre saker. Besättning, båt och omgivning/rutt.

Att vara ute när det blåser är enorm frihet för mig, nota bene OM besättningen är rätt. Och att man lär sig av erfarenhet är ju inte speciellt, eh kontroversiellt.
Blåst DSC01312.jpg
Blåsig Laholmsbukt en tidig juni vid hemseglande till västkusten av en Misil II'a
mvh Sven-Barry

PS. Efter att ha läst Q´s och Eileans senaste inlägg i denna tråd förstår jag vad som menas med mental rotation! DS.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Storm

Inlägg av Filip » tis 06 okt 2009, 19:55

Måste faktiskt fråga Eilean om du har seglat i storm eller full storm någon gång...skulle oxå vara intressant och veta hur många dar du varit till havs utan land i sikte...är medveten om att du seglat till medelhavet...om man varit 7-11 dar över biscaya skulle man upplevt allt? De flesta plogar över i fin o laber bris ....pratade med några engelsmän i somras som seglat tor västindien...de sa att en kuling och storm på biscay eller atlanten är betydligt lättare än en storm eller kuling på nordsjön och östersjön...det värsta de upplevt var nordsjön och delar av östersjön och de var riktigt stolta över att de hade klarat det...så erfarenhet kan man även skaffa sej på "hemmaplan".

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 20:40

Biscaya ja - där får man sitt eldop kan jag lova!
Vi lämnade Bretagne och efter 54 timmar var vi framme i Bilbao. Därav gick vi 53 för motor. Medelvind - tja sådär 1 m/s, kanske 3 m/s i byarna.

Stormerfarenheter till havs? Litet kanske, inte så långt borta precis - mellan Lettland och Gotland, medelvind 22-23 m/s och periodvis runt 25. En mycket obehaglig och lärorik upplevelse.

Jag vet inte riktigt var frågan om mina erfarenheter och stormar till havs eller Nordsjön kontra Biscaya och Atlanten kommer in i bilden. Min uppfattning är att alla tjänar på att tänja gränserna uppåt när det gäller segling i hård vind. Det är precis lika relevant om man seglar runt jorden eller bara i Mälaren.
Jag kan bara inte begripa hur man kan ifrågasätta den bästa källan till ökad kunskap - den egna erfarenheten. Och dessutom komma med generaliserande påståenden där man sätter upp gränser i si eller så många m/s för att man skall anses vara ansvarsfull.
Jag är övertygad om att den som till varje pris undviker att ge sig ut i en kuling är betydligt mer sårbar än den som har haft erfarenheter när det oplanerade, oväntade hårda vädret kommer. För det kommer, förr eller senare.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Storm

Inlägg av Mats Brage » tis 06 okt 2009, 21:05

Nu blåser det en del uta, och kom genast att tänka på denna tråd!

Jag delar Eileans uppfattning om att tänja gränserna så där lite lagom gör att jag är betydligt bättre förberedd när det väl blir skarpt läge - självklart är det inte bara obegåvat utan också farligt och onödigt att sticka ut i väder man inte ens varit i närheten av, men jag kan för mitt liv inte inse att det skulle vara dumdristigt att utveckla sitt sjömansskap med att tänja sina gränser.

Eftersom jag nyligen var ute med några riktiga gröngölingar på segling så vald vi att ta det riktigt lugnt, och gick ut i c:a 4-5 m/s. Allt avlöpte väl och de fick en känsla av hur båten rör sig och hur det känns när det kränger lite - dvs ingen rädsla och därmed en bättre besättning. PÅ vägen hem ökade vinden ngt, påtagligt men inte över 10 i byarna, något som inte heller hade kommunicerats på väderleken. Jag var tacksam för att vi hade kunnat träna på lite saker ombord i lugnare vind, och att de inte fick den upplevelsen på en gång. Nu vet det hur båten regerar och lovade komma tillbaka ombord. Hade jag bara lite signalerat att jag inte var trygg, skulle seglatsen blivit helt annorlunda.

Analogt med detta tycker jag det är skönt att veta att jag seglat i hårdare vindar än jag egentligen velat, och att jag kan känna mig trygg med både båten och mig själv. Att gå ut i kuling/hård kuling med en bra båt och en bra besättning ser jag fortfarande inte som ett problem - problemet uppstår när jag bara är van med labra brisar och plötsligt befinner mig i vindar jag inte känner att jag behärskar, eller vet hur båten uppträder - det är mycket farligare än att efter analys och övervägande gå ut i hård vind, även om jag vill testa gränsen lite och därmed skaffa mig ännu bättre erfarenhet att framföra min båt.
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Storm

Inlägg av S-B A-son » tis 06 okt 2009, 22:00

Observationer 22.00
Station: Vinga
Vindriktning: Syd
Vindhastighet: 20 m/s
Byvindhastighet: 24 m/s

Station: Nidingen
Vindriktning: Syd
Vindhastighet: 16 m/s
Byvindhastighet: 22 m/s

Att välja själv om man vill gå ut är naturligtvis en himmelsvid skillnad mot att utsättas för ett väder enligt ovanstående. Med tanke på hur det blåser runt knuten just nu, några kilometer från havet, är det ytterst tveksamt om jag frivilligt skulle ge mig ut. Ja, kanske med Maxi33 då feståss, men ...

Måste tillstå att jag är en aning leds på den evinnerliga blåsten. Det känns som att denna säsong fört mer blåst än vanligt med sig!

mvh Sven-Barry

PS. Sydligt är lugnt för båten! DS.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 23:00

Ja. Här börjar det också pipa i. Om en inte alls i samma dignitet som hos er.
Skall det bli en sådan där blåshöst?
Hade hoppats på en massa helgseglatser närmaste tiden efter en arbetsintensiv augusti och september med alldeles för lite segling.
Men att ge sig ut i frisk vind på hösten eller framåt vintern är en helt annan sak än i juli. Nej, skall en höstseglats vara njutbar skall vindarna vara måttliga.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Storm

Inlägg av Mats Brage » tis 06 okt 2009, 23:06

Söderarm rapporterade 113-15 med byar upp till 20, fast det är lite kaxigare vindar på västkusten, och i helgen är det torrsättning och start på vinterarbetena.
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Storm

Inlägg av coppertail » tis 06 okt 2009, 23:20

Frågan är om man kan påräkna någon sympati hos sitt försäkringsbolag om man ger sig ut på en
ren nöjessegling när det blåser över, säg 15 m/s?

Btw, jag har upplevt orkanbyar till havs i samtliga europeiska farvatten. Är det bra?

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Storm

Inlägg av Nautihamstern » ons 07 okt 2009, 07:11

coppertail skrev:Frågan är om man kan påräkna någon sympati hos sitt försäkringsbolag om man ger sig ut på en
ren nöjessegling när det blåser över, säg 15 m/s?

Btw, jag har upplevt orkanbyar till havs i samtliga europeiska farvatten. Är det bra?
Vårt försäkringsbolag ersätter inte sönderblåsta segel om inte medelvinden har varit över 15 m/s när de har blåst sönder. Så sympatin ökar med vinden i vårt fall.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » ons 07 okt 2009, 07:41

Nautihamstern skrev: Vårt försäkringsbolag ersätter inte sönderblåsta segel om inte medelvinden har varit över 15 m/s när de har blåst sönder. Så sympatin ökar med vinden i vårt fall.
Svenska Sjö hade i alla fall förr en liknande regel - masthaverier till sjöss ersattes inte om det inte blåst över 14 m/s (om jag minns rätt) vid skadetillfället. Vilket stod min pappa dyrt när masten trillade ner på vår skärgårdskryssare i Mälaren och laber bris.

Och de bolag jag har erfarenhet av har ingenstans uttryckt några begränsningar uppåt i vindstyrka. Och konstigt vore väl det.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Storm

Inlägg av toaen » ons 07 okt 2009, 07:49

Eilean skrev:I hur höga vindstyrkor får man ge sig ut i då, innan man kan anses vara ansvarslös eller besitta dåligt sjömanskap?
Det beror väl på om man seglar om man seglar "för sitt bröd" :wink: eller enbart för sitt nöjes skull. Seglar jag för nöjes skull går jag nog inte ut om det är allt för dåligt väder. Hur mycket det får blåsa är ju en bedömningsfråga från fall till fall, beroende på var man är och vart man skall segla. Är man på havet och får dåligt väder på sig har man ju inget val, utan får anpassa sig till rådande förhållande och även ha utrustat båten så att man enkelt kan reva. Även för den som enbart seglar inomskärs kan ju ett åskväder medföra kraftiga vindar under en kort period.

Jag brukar, lite på skämt lite på allvar, säga att jag lägger min seglingsemester sent med tanke på mina seglande medmänniskor. Senaste året som jag hade skapligt väder en hel semester var sommaren 2004. Bortsett från ett kulingdygn på Brändöskäret. Dessutom hade jag ledigt i åtta veckor. Det var rekord dels i ledighetens längd och även i bra semesterväder. Fast även sommaren 2002 hade jag kanonväder i fyra veckor - är det i regel bättre väder i våra östra farvatten?

Efter 2004 har varje seglsemester inneburit skitväder. Sommaren 2008 låg jag två dygn förtöjd vid gamla färjeläget på Instön i vind av stormstyrka från syd och en kraftig nordgående ström. Båten låg tvärs vind och ström. Den natten det blåste som värst låg jag i förpiken och oroade mig för att den pollaren jag såg bultarna på skulle fläckas ur fluchdäcket. Jag låg förtöjd med åtta linor fördelade på fyra pollare. Senare fick jag se att det nog var betydligt värre med SB-pollaren i aktern där laminatet hade fått skador, trotts en mycket kraftig bricka på insidan. Den som monterade pollaren hade nog inte noterat att det var mycket tunt laminat i sittbrunssargen.

Helgerna var dock perfekta, vilket min fru utnyttjade. Efter att jag på måndagen släppt av henne vid Tanum Strand, insåg jag att även kommande vecka skulle bli blåsig. Då jag hade några dars arbete i Havsensund, som egentligen redan skulle va utfört, men som jag tänkt skjuta på till efter min semester tyckte jag att det var lika bra att segla dit och jobba och spara några semesterdagar. En arbetskompis faxade över arbetsordern till Tanum Strand och jag kryssade mig mot Havstensund med enbart focken på Tisdagmorgonen. Det blåste saftigt. Hur mycket vet jag inte. När jag kommit en bit norrut i leden öster om Pinnön, fick jag se två betydligt större segelbåtar komma ikapp mig. När jag på väg mot Tjurpannan befann mig mellan Fiskholmen och Klätten tyckte jag det var konstigt att de inte hade seglat ifatt mig. När jag tittade söderut kunde jag konstatera att de hade vänd och seglade tillbaka mot Grebbestad. Hade det varit nöjesegling för min del hade jag nog stannat kvar i Tanum Strand, men nu gällde det ju arbete, och då har ju vi elverksarbetare aldrig fått tveka att ge oss ut i lite dåligt väder. :wink:

Semestersegling 2009 var i stort sett inte mycket bättre den. :cry:

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar