Förbjuda RIB?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 12:42

T skrev:...Vad gäller förbud så ska mitt inägg nog ses som den sarkasm det är...
...Och vad gäller båtregister och körkort, tvekar jag. Ett regelverk finns ju redan...
Tillika mitt svar om förbud. Ett påstående om förbud från din sida är ju inte direkt trovärdigt....

Båtregister och körkort, vilket regelverk avser du?
Det finns ju knappast något som reglerar någon som helst användning av båtar så länge de är under 12x4, eller hur?

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av morg » mån 21 sep 2009, 14:35

Igår drog en jättemotorbåt från finmarinan i Täby förbi oss på skavavstånd ute på Askrikefjärden. Vi gick nära land och halva fjärden fanns att köra på men nog fan skulle det aset köra en båtlängd från oss så allt flög. Inte roligt med småbarn ombord. Möjligheterna att identifiera idioten som något annat än en jätteprinccess är noll. Jag vill ha meterhöga registreringsbokstäver på friborden så jag kan anmäla det satans plottergloende, egoistiska, nolltänkande, oempatiska jävla missfostret och sätta den överbetalda jävla nollan i koncentrationsläger. Alternativet är att jag får försvara mig och min familj med vilken bestyckning jag kan få tag i och torpedera aset och hans fula jävla barn och ryggradslösa oempatiska äckliga subba till fru! Det skulle vara underbart att glida fram till de sjunkande spillrorna av deras brinnande båt och se den äckliga familjen i deras panikslagna ögon och säga, NEPP!!! och lägga i backen!

Ja, jag är arg och menar... ja det kan ni nog lista ut!

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av jason » mån 21 sep 2009, 17:30

Först: Jag är för kunskapskrav för att få framföra båt, ja.
Sedan: Körkort för bil hjälper tyvärr inte för att bli av med problemet hänsynslösa förare. Igår kväll på väg in mot Malmö saktar jag ned till anbefallen maxhastighet och intar i god ordning vänsterfil för att svänga just vänster vid motorvägs ände. Bakom mig närmar sig med hög hastighet mindre skåpbil, vars förare har den mycket tydliga åsikten att jag kör galet långsamt och dessutom i fel fil. Efter att mellanlandat i min baklucka (det kändes så i alla fall) kör mannen om till höger och sedan snävt ut igen i vänsterfilen framför mig. På det viset lyckas han komma fram till rödljuset 5 sekunder för mej. Bilen var rikligt försedd med identifikationsmarkeringar. Därav drar jag slutsatsen att varken påtvingad utbildning eller goda identifikationsmöjligheter hjälper för att få de hänsynslösa att uppföra sig tillsammans med andra. Det är som med små barn och sällskapsdjur, det måste till övervakning och sanktion för att uppfostring ska ha effekt. Vi är alla mer eller mindre egoistiska ögontjänare, tyvärr.

/j

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Jaramaz » mån 21 sep 2009, 17:45

morg skrev:Igår drog en jättemotorbåt från finmarinan i Täby förbi oss på skavavstånd ute på Askrikefjärden. Vi gick nära land och halva fjärden fanns att köra på men nog fan skulle det aset köra en båtlängd från oss så allt flög. Inte roligt med småbarn ombord. Möjligheterna att identifiera idioten som något annat än en jätteprinccess är noll. Jag vill ha meterhöga registreringsbokstäver på friborden så jag kan anmäla det satans plottergloende, egoistiska, nolltänkande, oempatiska jävla missfostret och sätta den överbetalda jävla nollan i koncentrationsläger. Alternativet är att jag får försvara mig och min familj med vilken bestyckning jag kan få tag i och torpedera aset och hans fula jävla barn och ryggradslösa oempatiska äckliga subba till fru! Det skulle vara underbart att glida fram till de sjunkande spillrorna av deras brinnande båt och se den äckliga familjen i deras panikslagna ögon och säga, NEPP!!! och lägga i backen!

Ja, jag är arg och menar... ja det kan ni nog lista ut!
Alla mina sympatier. Känslomässigt håller jag med.

Men för vad, och till vem, skulle du anmäla detta?

Oavsett båtregisterering, båtkörkort och allt vad det är så
- saknas det egentliga lagar mot sådant vettlöst beteende (i vägtrafiken är det annorlunda)
- saknas det möjligheter att kontrollera efterlevnaden; jag har lite svårt att se någon myndighet agera på Askrikefjärden - när samma myndigheter knappt finns på välanvända farleder, i skärgård som på mer öppna områden.
- även när myndigheter finns på plats så tenderar de att skita i sådant som Jason upplevde utanför Malmö - på vatten blir det än slappare kan man tänka sig.

Dessutom - vill vi verkligen ha sådan vidsträckt kontroll? Visst vill jag slippa sådan buskörning som du råkade ut för, men inte till priset av mer kontroll i samhället.

Så att inget missförstånd finns: Alla mina sympatier. Känslomässigt håller jag med.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Mr Q » mån 21 sep 2009, 19:49

Då jag blivit anmäld till webmaster av Dator9 för mitt sätt att utrycka mig kring eventfirmornas nautiska kompetens rörande RIB-båtarnas framförande av höghastighetsbåtar i 50 knop i trånga passager i Stockholms skärgård, så får jag återigen be om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig.

Det var inte meningen att uttrycka mig nedlåtande om de som kör RIB-båtar på ett sätt som för allmänheten kan uppfattas som vårdslöst. De har också rätt till värdighet precis lika mycket som Svartenbrandt, Clark Olofsson, Posener och alla andra missförstådda genier.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av morg » mån 21 sep 2009, 20:12

Jaramaz skrev: Alla mina sympatier. Känslomässigt håller jag med.

Men för vad, och till vem, skulle du anmäla detta?

Oavsett båtregisterering, båtkörkort och allt vad det är så
- saknas det egentliga lagar mot sådant vettlöst beteende (i vägtrafiken är det annorlunda)
- saknas det möjligheter att kontrollera efterlevnaden; jag har lite svårt att se någon myndighet agera på Askrikefjärden - när samma myndigheter knappt finns på välanvända farleder, i skärgård som på mer öppna områden.
- även när myndigheter finns på plats så tenderar de att skita i sådant som Jason upplevde utanför Malmö - på vatten blir det än slappare kan man tänka sig.

Dessutom - vill vi verkligen ha sådan vidsträckt kontroll? Visst vill jag slippa sådan buskörning som du råkade ut för, men inte till priset av mer kontroll i samhället.

Så att inget missförstånd finns: Alla mina sympatier. Känslomässigt håller jag med.
Ja, jag vet ju egentligen det där... Det var bara lite för många halvplanande hutlösa "indojoter", som min son kallar dessa, igår. För vad är enkelt - det är solklar vårdslöshet i sjötrafik! Minns jag inte fel kan man dömas för vårdslöshet utan att en olycka föreligger! Det skulle kännas skönt att anmäla någonstans men inget kommer ju hända. Nu när lite av ilskan runnit av orkar jag inte ens går ner för att se om jag hittar båten.

Egentligen finns ju allt regelverk som behövs på plats men ingen som ser till efterlevnaden! Lite mer sjöpoliser vore ju inte fel, så att det iaf fanns en risk att se någon under säsongen!

Vad sägs om en sån här som "löstagbar" kölbulb!
http://imagegallery.baesystems.investis ... itemid=969

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av morg » mån 21 sep 2009, 20:20

Mr Q skrev:Då jag blivit anmäld till webmaster av Dator9 för mitt sätt att utrycka mig kring eventfirmornas nautiska kompetens rörande RIB-båtarnas framförande av höghastighetsbåtar i 50 knop i trånga passager i Stockholms skärgård, så får jag återigen be om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig.

Det var inte meningen att uttrycka mig nedlåtande om de som kör RIB-båtar på ett sätt som för allmänheten kan uppfattas som vårdslöst. De har också rätt till värdighet precis lika mycket som Svartenbrandt, Clark Olofsson, Posener och alla andra missförstådda genier.
Är det för ditt inlägg här ovan så låter det som om det börjar bli lite väl mycket moralpanik! Jag trodde det skulle vara högt i tak på den här klotterhistorian!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av peterh » mån 21 sep 2009, 20:25

Mr Q skrev:Då jag blivit anmäld till webmaster av Dator9 för mitt sätt att utrycka mig kring eventfirmornas nautiska kompetens rörande RIB-båtarnas framförande av höghastighetsbåtar i 50 knop i trånga passager i Stockholms skärgård, så får jag återigen be om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig.

Det var inte meningen att uttrycka mig nedlåtande om de som kör RIB-båtar på ett sätt som för allmänheten kan uppfattas som vårdslöst. De har också rätt till värdighet precis lika mycket som Svartenbrandt, Clark Olofsson, Posener och alla andra missförstådda genier.
du glömde christen ager-hansen(flyme)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av T » mån 21 sep 2009, 20:41

Mr Q skrev:Då jag blivit anmäld till webmaster av Dator9 för mitt sätt att utrycka mig kring eventfirmornas nautiska kompetens rörande RIB-båtarnas framförande av höghastighetsbåtar i 50 knop i trånga passager i Stockholms skärgård, så får jag återigen be om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig....
Du måste skoja? Visseligen verkar dator9 vara en känslig typ men nån måtta får det väl vara?
Om han hade PM-at dig och meddelat att, och kanske varför, han har en avvikande uppfattning hade väl varit en sak.
Men att få läsa detta gör mig nästan tårögd...
Av skratt alltså.

:o
/T

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av T » mån 21 sep 2009, 20:44

T skrev:Det känns som om det här klotterplanket och knappast något annat heller, nånsin kommer att nå upp till, eller ner till, de nivåer som nåddes på Marinans Plank...
Fast nu börjar det faktiskt likna något.. :D

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Vad hände med tråden?

Inlägg av Seawolf » mån 21 sep 2009, 21:00

Hur är det, tillåter inte GP att man länkar till deras nyheter månne? Eller vart tog tråden om RIB vägen....och av vilken orsak..

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Jaramaz » mån 21 sep 2009, 22:07

Mr Q skrev:Då jag blivit anmäld till webmaster av Dator9 för mitt sätt att utrycka mig kring eventfirmornas nautiska kompetens rörande RIB-båtarnas framförande av höghastighetsbåtar i 50 knop i trånga passager i Stockholms skärgård, så får jag återigen be om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig.

Det var inte meningen att uttrycka mig nedlåtande om de som kör RIB-båtar på ett sätt som för allmänheten kan uppfattas som vårdslöst. De har också rätt till värdighet precis lika mycket som Svartenbrandt, Clark Olofsson, Posener och alla andra missförstådda genier.

Q framförde ungefär samma sak som en av länkarna i Lars Js inlägg (det som skapade tråden; http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... 0&ref=puff), fast i något andra ordalag. Svårt att se något problem med det!

Jag har själv diskuterat former och innehåll i inlägg här på SG, men springa till webmaster ...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Modereringsåtgärd?

Inlägg av Anders S » tis 22 sep 2009, 11:46

Mr Q skrev:Då jag blivit anmäld till webmaster av Dator9 för mitt sätt att utrycka mig
T skrev:Du måste skoja? Visseligen verkar dator9 vara en känslig typ men nån måtta får det väl vara?
Jaramaz skrev: Jag har själv diskuterat former och innehåll i inlägg här på SG, men springa till webmaster ...
De här kommentarerna börjar närma sig någon sorts gräns. Men om vi skall ha litet högre i tak på klotterdelen så får de accepteras. De tillför väl inget i sakfrågan, precis ?

Skall moderering fungera gäller två enkla regler:
1. Om man anmäler ett inlägg till moderator ligger det på moderators bord. Behövs moderering så blir det modererat.
2. Diskussioner och kommentarer om moderering och anmälan av inlägg kan vi inte ha i trådarna. Ta det i PM med någon av moderatorerna.
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av friseglarn » tis 22 sep 2009, 13:07

De som kör RIB mycket snabbt i känsliga områden kan nog räkna med hämnd... en RIB är inte helt anonym, en vacker dag kommer den upprörde att vara i omedelbar närhet till den förtöjda RIB som passerat gränsen, kört alltför hänsynslöst o farligt. Kökskniven ligger i lådan. Sinnet rinner. Det är klokt att inte bete sig som ett svin. Om folk blir tillräckligt upprörda kan en punktering annars lätt uppstå.

Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Lars J » ons 23 sep 2009, 09:09

jason skrev:Först: Jag är för kunskapskrav för att få framföra båt, ja.
Sedan: Körkort för bil hjälper tyvärr inte för att bli av med problemet hänsynslösa förare.
Tyvärr har du nog rätt. De charter-ribbar artiklarna handlar om har ju utbildad personal.
I husorganet GP står idag en artikel om aggresiva förare på land. Och då verkar det också handla mest om yrkesförare.
I en av ribb-artiklarna sägs att verksamheten är helt annorlunda än annan sjöfart, med ribbarna verkar ju avsikten vara att vara (eller iaf verka) farlig, medan all annan sjöfart stävar efter att vara så ofarlig som möjligt.

Skriv svar