Dagens båk (Bohuslän)

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Dagens båk (Bohuslän)

Inlägg av Brendan » tor 17 sep 2009, 21:21

dagens båk.jpg
Bleke och därmed motorgång i tre timmar, besök på Vanneholmetösernas, Julias och Augustas ö och laber segling hem. Av grunderna från
husen de bodde i hittade jag intet. En av grunderna hade lagts upp till en till synes meningslös gärdesgård. Att behandla
ett fascinerande kulturarv på det viset...

Bilden visar förutom ön med båk och fyr, som töserna hade ansvaret för, en av de vattentäkter som givit ön dess namn
och som gjorde det möjligt för människor att bo där. Töserna föddes och dog på Vannholmen. Augusta dog 1918 - 79
år gammal. Ingen tog över efter dem. Husen förföll och nu finns bara minnet av de strävsamma kvinnorna kvar.

Brendan
Diamantmedlem

Re: Dagens båk (Bohuslän)

Inlägg av Brendan » fre 18 sep 2009, 20:57

Läskärs (Lekskär som det står i sjökortet) båk är det som skymtar långt borta.

Brendan
Diamantmedlem

Gårdagens grund

Inlägg av Brendan » fre 18 sep 2009, 21:12

Vannholmarna_2.jpg
Efter att ha klarat mig utan minsta bottenkänning hela säsongen, var det så dags - igår. Glad i hågen efter att fotografiskt ha dokumenterat
Vannholmarna, motorerade jag långsamt (c:a en halv knop) ut ur den mycket trånga naturhamnen. Jag följde till punkt och pricka
Svenska Kryssarklubbens skiss, men likväl törnade jag och satt plötsligt fast på en sten. Inget vidare när man är ensam ute med båten
och skärgården är nästan öde. Men med full gas back lyckades jag komma loss och komma ut utan vidare problem.

Som man kan se på skissen finns det ett 1,5-metersgrund utsatt. SXK:s Hamn- och ankarplatskommitté (HAK) anger att de inte har lyckats hitta
grundet men ändå markerar det, eftersom det finns utsatt på sjökortet.

Det märkliga är att den position jag kunde fastställa med MOB-funktionen på GPS-en för mitt 1,7-metersgrund väl överensstämmer med positionen
för Sjöfartsverkets 1,5-metersgrund. Är alltså Vannholmarnas position i kortet fel? Jag har meddelat HAK, som får utreda det här mysteriet.

Någon på Sailguide som har synpunkter på Vannholmarna?

Skriv svar