Jorden räcker för oss alla

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Jorden räcker för oss alla

Inlägg av Maxi33 » tis 15 sep 2009, 17:34

Ända sedan jag var liten stolle och fortfarande som full vuxen stolle läser jag att folk svälter och att maten inte räcker till för oss alla.
Dumheter, sedan jag var liten har vi blivit snart fyra milliarder fler människor och alla äter varje dag.
Och gör barn så vi blir ännu fler.

Hittills har tillräckligt många av alla människor, så att vi snart är snart sju milliarder, fått mat.
Observera att jag inte går in på frågor om hur den smakar eller hur hälsosam den är, och definitivt inte på frågor om hur just jag äter jämfört med folk i till exempel lyxrestauranger i Moskva, jag vill ju inte vara gnällig.

Faktum kvarstår, maten räcker till och så länge vi låter mullor och påven bestämma att kvinnor inte är riktiga människor utan verktyg för guds vilja blir vi ständigt fler.
Så länge maten räcker.

MVH
Håkan
rapar bäst som rapar sist
En expert i mängden

JanneR
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 15:46
Ort: Göteborg

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av JanneR » tis 15 sep 2009, 22:40

Förlåt men jag kan inte låta bli.
Är du en fullvuxen stolle eller en full vuxen stolle :wink:

Mvh
Janne

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av Nautihamstern » ons 16 sep 2009, 08:22

Maxi33 skrev:Ända sedan jag var liten stolle och fortfarande som full vuxen stolle läser jag att folk svälter och att maten inte räcker till för oss alla.
Dumheter, sedan jag var liten har vi blivit snart fyra milliarder fler människor och alla äter varje dag.
Och gör barn så vi blir ännu fler.

Hittills har tillräckligt många av alla människor, så att vi snart är snart sju milliarder, fått mat.
Observera att jag inte går in på frågor om hur den smakar eller hur hälsosam den är, och definitivt inte på frågor om hur just jag äter jämfört med folk i till exempel lyxrestauranger i Moskva, jag vill ju inte vara gnällig.

Faktum kvarstår, maten räcker till och så länge vi låter mullor och påven bestämma att kvinnor inte är riktiga människor utan verktyg för guds vilja blir vi ständigt fler.
Så länge maten räcker.

MVH
Håkan
rapar bäst som rapar sist
Tänka sej att nån på ett så virrigt men effektivt sätt kan få in både sanning och fullkomlig bullshit i samma inlägg... :?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av Maxi33 » ons 16 sep 2009, 09:08

Välkomna till Klotterplanket, Nautihamstern och JanneR.
En spegling av livet, så här är det.

MVH
Håkan
full någon enstaka gång, alltid full i fan, ständigt alltmer fullvuxen
En expert i mängden

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av friseglarn » lör 03 okt 2009, 07:45

En enda global missväxt så kommer svälten och massdöden, för det finns inte matlager för mer än några månaders fförbrukning. Malthus kan slå till, med svält, våld och massdöd som följd. Ett enda års kraftig obalans är allt som krävs.

Om vi vill att folk över hela planeten ska få det bättre och vill minimera riskerna med hög befolkningstillväxt är lösningen förmodligen att finna i att förbättra kvinnors ställning, deras förutsättningar för utbildning och egna val i livet. I delar av världen har man och kvinna redan relativt lika förutsättningar att styra sina egna liv.

Men på många håll i världen behandlas kvinnor som trälar och slagar behandlades när sådan fanns. Inte likvärdiga, skyldiga att lyda, skyldiga att underkasta sig mannens godtyckliga vilja, ringa möjligheter att försörja sig oberoende av en man och ringa möjligheter att få samma utbildning som en man. Det finns även kvar system där kvinnan köps i tidig ålder (med hemgift) och sedan utsätts för övergrepp i vad som i dessa kulturer kallas äktenskap men som i sanning är systematisk pedofili och våldtäkt.

Det är dags för en ny Abraham Lincoln. En statsledare som tar sig för att med alla medel stoppa det pågående förtrycket av kvinnor. Det kostade mycket blod att avsluta slaveriet. Slavägarna var beredda att göra vad som helst för att bevara sin ställning. Vi kan försöka förbättra kvinnors ställning utan att blod spilles, men när det kommer till kritan kan en sådan förändring inte genomföras utan att en del kulturer vill spilla blod för att hindra förändringen. Jag undrar om det inte delvis det vi ser i den pågående terrorismen, som delvis säkerligen handlar om stoppa spridningen av vår kultur av lika rättigheter och istället att bevara eller sprida en "kultur" som inte precis värnar om kvinnors lika rättigheter, om man får säga så.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av Anders S » lör 03 okt 2009, 10:10

Detta tunga inlägg tarvar två kommentarer:
friseglarn skrev:En enda global missväxt så kommer svälten och massdöden, för det finns inte matlager för mer än några månaders fförbrukning. Malthus kan slå till, med svält, våld och massdöd som följd. Ett enda års kraftig obalans är allt som krävs.
Har du i så fall reflekterat över vilka som kommer att stryka med i en sådan svält? De som överlever kommer sannolikt vara de starkaste (mest anpassade) männen och kvinnorna, en sorts extremt Darwinskt urval. Sedan kommer fortfarande Nord-Sydpolariseringen att verka fullt ut - konsekvensernna av en sådan missväxt kommer att drabba Syd, inte Nord.
friseglarn skrev:Det är dags för en ny Abraham Lincoln. En statsledare som tar sig för att med alla medel stoppa det pågående förtrycket av kvinnor. Det kostade mycket blod att avsluta slaveriet. Slavägarna var beredda att göra vad som helst för att bevara sin ställning. Vi kan försöka förbättra kvinnors ställning utan att blod spilles, men när det kommer till kritan kan en sådan förändring inte genomföras utan att en del kulturer vill spilla blod för att hindra förändringen. Jag undrar om det inte delvis det vi ser i den pågående terrorismen, som delvis säkerligen handlar om stoppa spridningen av vår kultur av lika rättigheter och istället att bevara eller sprida en "kultur" som inte precis värnar om kvinnors lika rättigheter, om man får säga så.


Tja, ställer du frågan till Mullorna, så presenterar de antagligen övertygande bevis på hur fel VI har, som inte skyddar vår värdefullaste resurs, våra barns mödrar, utan sliter ut dem i förvärvsarbete med mera i den stilen. Vår syn på detta förhållningsätt är vår egen, och den bygger på förutsättningar och villkor som inte (ännu) kan erbjudas överallt. Jag tror inte att välstånd och balans mellan kvinnor och män, mellan de mer och mindre välbeställda eller de mer eller mindre välutbildade bygger på att man genomför förändringar utifrån eller underkastar sig en yttre vilja. En Abraham Lincolnsk hegemoni ("Pax Americana", typ) är inget att eftersträva rent principiellt, väl? Men det är ju min syn på saken, förstås.

För den mindre pessimistiskt lagde kan man kanske se en tröstande trend: Ju mer industrialiserade och utvecklade samhällen, ju lägre nativitet. Det går att se ett tydligt samband mellan god levnadsstandard och lägre reproduktionshastighet - i en del västländer är reproduktionen negativ. Det kan vara ett tecken på i vilken riktning man bör gå, när det gäller påverkan av våra fattiga bröder och systrar. Jag tror alltså på en Maslowsk behovstrappa, jämställdhet och i förlängningen jämlikhet bygger på att hygienfaktorerna har tillfredsställts först.
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av friseglarn » lör 03 okt 2009, 11:17

Kvinnors bristande möjligheter till utbildning, egen försörjning, självbestämmande och lika rättigheter i vissa kulturer är ett brott mot grundläggande mänskliga rättigheter och behöver åtgärdas. På samma sätt som slaveriet var ett problem för hela världen är kvinnoförtryck ett gemensamt problem.

Ingen "kultur" som förtrycker kvinnor är värd att skydda eller bibehålla.

Om kvinnors ställning förbättras räcker jorden för oss alla, knappast annars. Inte på sikt i alla fall.

Men det primära skälet för emancipation av kvinnor är att det helt enkelt är fel att inskränka friheten för kvinnor. Frågan om problemen med för hög befolkningstillväxt är en ren bifråga, även om den hänger intimt samman med kvinnors ofrihet.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av Maxi33 » lör 03 okt 2009, 16:18

Anders S kommentarer var så chockerande omänskliga, rasistiska och könschuvinistiska att jag ber Eilean att moderera.
Direkt korkad var tanken att de utvecklade samhällena överlever om civilisationen bryter samman globalt, medan de mindre utvecklade går under - tvärtom Anders S, de som förmår överleva är de mest primitiva och outvecklade, de överlever genom att börja äta larver medan de som tror på pensionsutbetalningsblanketterna svälter ihjäl vid sina brevlådor.
Eller i de tomma stormarknaderna där endast spelbutikerna och mobiltelefonföretagen har öppet.

MVH
Håkan
En expert i mängden

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av friseglarn » lör 03 okt 2009, 17:42

På klotterplanket måste det få vara högt i tak. Alla åsikter kan alltid ifrågasättas, särskilt med viss tolkning. Åsiktsfrihet är en omistlig del av vår kultur och har stora positiva effekter. Brist på åsiktsfrihet är nästan alltid sämre.

Hur som helst. Det är bra om alla som föds så långt mänskligt möjligt garanteras lika rättigheter och möjlighet att forma såväl sin vilja som senare även sitt liv, utan att tvingas lyda på grund av social ställning, etnicitet eller kön. Det finns många problem i världen som behöver göras något åt, men kvinnors utsatta ställning på en del håll är en av de mer angelägna frågorna. Om man inte tror på alla människors lika värde och vikten av ge alla så långt möjligt lika möjligheter, vilka möjligheter som nu finns även i fattigdom, kan man i alla fall tro på att nativiteten går ned när kvinnor får bestämma själva.

Lägre nativitet lär hjälpa långt när det gäller att få jorden att räcka till alla. Det tycks vara ett dubbelt samband mellan välstånd och lägre nativitet, d v s med högre välstånd blir kvinnors ställning bättre och nativiteten sjunker samtidigt som sjunkande nativitet i sig tycks ger högre välstånd. Med lägre nativitet finns större resurser för att ge barnen en bättre framtid än vad föräldrarna haft. Man kan alltså bidra effektivt till att öka välståndet i ett fattigt land genom att stödja kvinnors rätt till utbildning, självbestämmande, rät till försörjning, rätt att använda preventivmedel m m. Sådant stöd ger inte bara direkta positiva effekter för kvinnor utan även allmänt positiva effekter bla genom att nativiteten sjunker som en följd av att kvinnors ställning förbättras. Särskilt våldsama och mansdominerade kulturer lär dessutom bli mindre våldsbenägna när kvinnor får ett ord med i laget. Det är svårt att bibehålla fanatism och allmänt sektistiskt vansinne om alla, även kvinnor, får göra sin röst hörd och säga vad de vill utan att riskera bestraffning.

Förbättrade villkor för kvinnor, och allmän respekt för mänskliga rättigheter, är inte bara rätt. Det är gynnsamt för vår långsiktiga överlevnad också.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av Anders S » lör 03 okt 2009, 17:57

Maxi33 skrev:Anders S kommentarer var så chockerande omänskliga, rasistiska och könschuvinistiska att jag ber Eilean att moderera.
Direkt korkad var tanken att de utvecklade samhällena överlever om civilisationen bryter samman globalt, medan de mindre utvecklade går under - tvärtom Anders S, de som förmår överleva är de mest primitiva och outvecklade, de överlever genom att börja äta larver medan de som tror på pensionsutbetalningsblanketterna svälter ihjäl vid sina brevlådor.
Eller i de tomma stormarknaderna där endast spelbutikerna och mobiltelefonföretagen har öppet.

MVH
Håkan
Du missförstår antingen avsiktligt, eller så är du en av de få som kommer att stryka med, ätande larver som du inte kan avgöra näringsvärdet i. Tips om du är orolig: förkovra dig i jordbrukandets ädla konst.

Givetvis kommer inte en svältperiod att slå speciellt hårt mot det rika Nord - den apokalyptiska undergången är ingen reell risk för oss. Det är vi som sitter på makten, vapnen och styr ekonomierna. Det är oklart hur nykapitalistiska Kina kan komma kommer att (re)agera, men Afrika och det fattiga Asien kommer utan tvivel att att stryka med först - det är där man redan nu lever på marginalerna. En allvarlig missväxt i Pakistan, Bangla Desh, Indien, Afrika och delar av Asien kommer att medföra allvarliga konsekvenser för de som bor där, men matleveranser har aldrig varit globala i någon omfattning. Däremot kommer med stor sannolikhet en sådan svält tillsammans med klimatpåverkan och andra faktorer att skapa helt nya förutsättningar för matförsörjningen i Europa och Nordamerika.

Malthus (se Friseglarens inlägg) observerade ett problem, men gjorde en felaktig extrapolering. När levnadsstandarden och den allmänna livskvaliteten (i brist på ett bättre ord) ökar, minskar nativiteten, hans (Malthus) tes var att minskad nativitet ökar välståndet , men som Friseglaren säger, korrelation är i så fall åtminstone dubbel, möjligen hade/har Malthus helt fel. Kinas enbarnspolicy tas ofta som exempel, men det är ingen yttre makt som tvingat detta på Kina, det är ett eget beslut, om än anmärkningsvärt i sin konsekvens. När det gäller jämställdhet respektive jämlikhet är det en självklarhet för oss i Väst/Nord, vi som som i ett globalt perspektiv är välutbildade, trygga, rika och välbeställda. Vi har också behövt ett antal "trygga år" för att komma någonvart i detta, det kan man gärna tänka på. Bara med den tryggheten kan vi bry oss om sådant som för en svältande överlevare förefaller vara obegriplig lyx - till exempel att sätta av tid för att utbilda sig och att göra något annat än att föda ( i alla bemärkelser) sin (stora) familj och hoppas på att nästa vecka kanske, kanske blir litet bättre än nästa - men tack och lov har jag en stor familj för samarbete, social gemenskap och arbetskraft.

Att omvända mullor och diktatorer med våld har aldrig fungerat, möjligen att utrota dem. Abraham Lincoln befriade inte primärt slavar, han omstrukturerade den nordamerikanska ekonomin och jämnade den ekonomiska spelplanen i Nordamerika. Att "befria slavarna" var en positiv bieffekt - att inte tillåta att USA:s ekonomi och (bräckliga) politiska stabilitet rasade samman när Sydstaterna ville revoltera var det viktiga. Om det var något i denna stilen detta Friseglaren efterlyste, så är jag inte lika kritisk, men jag såg faktiskt ett korståg mot mullorna och främmande kulturer framför ögonen, inte en allmän ekonomisk/social uppgradering.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av Maxi33 » lör 03 okt 2009, 18:16

I ett korståg mot mullor är vi på samma sida, Anders S, förhoppningsvis. Risken är dock stor att många andra frågor och deras analys skiljer oss och att mullorna lyckas som hittills använda detta för att fortsätta att motverka västvärldens utveckling som till största delen lyckats genom avskaffande av religion.

Lincoln "befriade" inte slavarna, han var bara den politiker som förmådde kombinera insikt i hur den ekonomiska verkligheten såg ut med en politisk plattform som gav honom nödvändiga maktmedel att genomföra de formella ändringarna. Slaveriet hade redan långt tidigare börjat kosta mer än det genererade i de stater där det förekom.

I övrigt ser jag fram emot Anders S helt personliga kunskaper i jordbruk och tillagning av larver den dag han och jag är hänvisade till oss själva för den bokstavligen dagliga överlevnaden. Dvs då pensionsutbetalningarna obegripligt nog inte kommer på exakt dag. Inte ens i rätt vecka. Eller ens alls...

Och det inte ens finns en brevbärare från Posten att fråga varför. Eller någon från City Mail...eller någon från den närmaste bensinstationen medan hon fixar en varmkorv med pulvermos till en arbetslös på understödspengar...

MVH
Håkan
En expert i mängden

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av friseglarn » lör 03 okt 2009, 18:48

Jag tänker på renarna på Sachalin (tror jag det var). Några renar gick en vinter över isen till ön (eller simmade på sommaren, eller planterades in av människor, minns inte förutsättningarna)som hade oerhört gynnsamma levnadsbetingelser för renar. Renarna hade det bra och förökade sig väldig tills en dag då svälten slog till. Det vanliga vid svält är att några överlever, men här var det så stor population av renar innan missväxten kom att ALLT ätbart var borta innan den sista renen dog. Alla dog. Liknande situation skulle kunna uppstå för oss av ett enda års missväxt föreställer jag mig. Sammantagna globala matlageren räcker inte många månader och våld lär användas när brist uppstår.

Viktigt att minska befolkningstillväxten m a o, för säkerhets skull. Men viktigast för en fanatiker som jag är att alla människors medfödda rätt till frihet respekteras. Det råkar bara vara ett samband mellan kvinnors frihet och lägre nativitet. Så med förbättrad ställning för kvinnor följer lägre nativitet.

Var ska man satsa mest på att förbättra kvinnors villkor? Kanske fördomsfullt har jag en misstanke om att kvinnors ställning är allra sämst i de länder där de för att ge några exempel; inte får ha byxor, inte tillåts visa sig med en annan man än en familjemedlem, ska bära heltäckande klädsel och riskerar bli stenade till döds om de t ex anmäler att de blivit våldtagna av någon annan än sin man (de har ju då haft sex utanför äktenskapet... om däremot mannen våldtagit dem utgör det per definition inget brott). Sådan behandling av kvinnor är tämligen normal i stora delar av den muslimska världen. Alltså är det där vi skall sätta in vår insats för att förbättra kvinnors ställning. Redan har vi påverkat genom media och spridning av idéer. Jag tror att vi redan ser motreaktionerna mot vår livsstil med bl a ökade rättigheter för kvinnor i form av terrorism, talibaner ("studenter", betyder de som studerar koranen) i Afganistan. Vi ser extremismen som frodas i madrassas och "flyktingläger", där blivande självmordsbombare indoktrineras från unga år till att hata och till att ge sitt liv för att döda "otrogna" (otrogna är allt vi är i deras ögon), vi ser antitesen till det vi står för i form av besinningslöst hat och våld. OM vi inte gör något åt detta, om vi inte lyckas stoppa eller ändra de destruktiva idéerna, så är det ett lika stort hot mot vår överlevnad som alltför hög nativitet i sig.
Senast redigerad av 2 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av Anders S » lör 03 okt 2009, 18:58

Maxi33 skrev: I övrigt ser jag fram emot Anders S helt personliga kunskaper i jordbruk och tillagning av larver den dag han och jag är hänvisade till oss själva för den bokstavligen dagliga överlevnaden. Dvs då pensionsutbetalningarna obegripligt nog inte kommer på exakt dag. Inte ens i rätt vecka. Eller ens alls...
Utan den sociala interaktionen och det vi kallar samhälle får du och jag det svårt - vi får i så fall helt enkelt lita på att just våra barn tar hand om oss då vi inte längre orkar jaga ens larver. Så är det som bekant här och där - då blir en stor barnaskara en trygghet för ålderdomen. Inte ens den klokaste kvinna kommer att avstå från att sätta barn till världen när det uppfattas som släktets viktigaste överlevnadsvillkor. I detta är även vi som larver.

Till Friseglaren: Ja, renarna på Sachalin må ha dött ut, men renarna i resten av världen gjorde det inte. Det är det jag menar när jag påstår att de fattiga, utsatta och marginaliserade människorna kommer att stryka med först, för all mat kommer inte att försvinna överallt.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av Maxi33 » lör 03 okt 2009, 19:03

Anders S, jag har just börjat tala med mina barn om det här med att överleva på larver, och att jag vet inte hur man gör.
Kan du hjälpa mig, jag verkar inte nå fram till dem...

MVH
Håkan
En expert i mängden

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Jorden räcker för oss alla

Inlägg av friseglarn » lör 03 okt 2009, 19:30

Anders S skrev:
Maxi33 skrev: I övrigt ser jag fram emot Anders S helt personliga kunskaper i jordbruk och tillagning av larver den dag han och jag är hänvisade till oss själva för den bokstavligen dagliga överlevnaden. Dvs då pensionsutbetalningarna obegripligt nog inte kommer på exakt dag. Inte ens i rätt vecka. Eller ens alls...
Utan den sociala interaktionen och det vi kallar samhälle får du och jag det svårt - vi får i så fall helt enkelt lita på att just våra barn tar hand om oss då vi inte längre orkar jaga ens larver. Så är det som bekant här och där - då blir en stor barnaskara en trygghet för ålderdomen. Inte ens den klokaste kvinna kommer att avstå från att sätta barn till världen när det uppfattas som släktets viktigaste överlevnadsvillkor. I detta är även vi som larver.

Till Friseglaren: Ja, renarna på Sachalin må ha dött ut, men renarna i resten av världen gjorde det inte. Det är det jag menar när jag påstår att de fattiga, utsatta och marginaliserade människorna kommer att stryka med först, för all mat kommer inte att försvinna överallt.
Jo, de mest utsatta råkar alltid sämst ut. Men för renarna var Sachalin ett slutet system och för oss är jorden ett slutet system. Jag tror nog att massdöd är en risk om mänskligheten inte sköter sig o vi ser till att nativiteten sjunker där den är som högst. Det är möjligt eller rentav troligt att en massvält ändå bara leder till delvis utplåning av mänskligheten och då kanske andra råkar värst ut, men det är ju inte bra ändå. Vi är inte mer "värda" än någon annan o bör jobba för att "alla ska med". Om vi då behöver kämpa mot dem som inte vill ha någon förändring och istället gärna ser oss döda så får det väl bli så, kampen är värd att föra. Precis som inbördeskriget i USA var "värt" det för att befria slavarna (oaktat om andra syften också fanns).

Skriv svar