Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Anders S » sön 23 nov 2008, 10:14

Mr Q skrev:
Anders S skrev:En del av din argumentation (rätt mycket, faktiskt) går ut på "att jag har en kompis...". Sist var det en idiot med Volvo, nu är det en idiot med lägenhet.
Jag kan inte dra mig till minnes att jag kallat någon för en idiot. Jag försöker undvika det, fast med dig skulle jag kunna tänka mig att göra ett undantag.
Q, du har vid vid flera tillfällen försökt framhålla hur människor som tar det litet lugnt med lånefinansierad konsumtion inte har klart för sig hur saker och ting fungerar. Dina exempel har varit, om man så säger, tydliga och tendensiösa.

Nu brukar jag heller inte kalla folk för idioter, men kanske är du bankdirektör?
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 23 nov 2008, 10:26

Det är ingen större ide att ta Q's inlägg i denna tråd (eller en del andra) på allvar. Ibland tror jag att det är ett skämt alltihop.

Jag har också noterat att en massa exempel hämtas som "en kollega till mig..". Q's arbetsplats måste verkligen bestå av en brokig samling människor som bara finns till för att exemplifiera dumheten med att vara ekonomiskt försiktig. Man missar ju möjligheten att tjäna en massa pengar när sina belånade hus, bilar, båtar, vad det kan vara, sticker iväg i värde!

Hälsningar
Tommy

varken fattig, dum eller spendersam

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » sön 23 nov 2008, 16:28

"Nu brukar jag heller inte kalla folk för idioter, men kanske är du bankdirektör?"

Knappast, för oinitierad i nationalekonomi! Dock kanske mäklare!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 28 nov 2008, 18:08

Tommy skrev:Det är ingen större ide att ta Q's inlägg i denna tråd (eller en del andra) på allvar. Ibland tror jag att det är ett skämt alltihop.

Jag har också noterat att en massa exempel hämtas som "en kollega till mig..". Q's arbetsplats måste verkligen bestå av en brokig samling människor som bara finns till för att exemplifiera dumheten med att vara ekonomiskt försiktig. Man missar ju möjligheten att tjäna en massa pengar när sina belånade hus, bilar, båtar, vad det kan vara, sticker iväg i värde!
Jag har varit utloggad nån vecka, tycker nivån är något för låg här. Men ovanstående inlägg stör mig mer än vanligt. Inte för att Tommy som vanligt kör med argumentationen "min världsuppfattning är korrekt, din är fel". En tämligen inskränkt och i längden tröttsam argumentation. Men det som sticker ut, är att du förvanskar motpartens argument. Det har du gjort hela tiden, varför den enda som inte kan tas på allvar i denna dialog är du min bästa Tommy, eftersom du ljuger. Och det är ingen höjdare.

Sen kan jag förstå att du är försiktig om du har en "kraschnivå" på 10 papp i månaden. Kanske borde du fundera på att försäkra upp dig litet bättre, särskilt med tanke på de 3 barnen du stoltserar med på din sajt. För övrigt har jag också 2 omslutningar eller vad du nu kallar det i reserv. Som du kanske noterade har vi amorterat i snitt 10 000 i månaden sedan vi flyttade in i vårt hus, hur mycket har du själv amorterat av?

Mvh Q

(Något rikare, något mindre bitter.)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 28 nov 2008, 18:23

Akta dej Q, så jag inte ber min pappa slå din pappa :lol:

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 28 nov 2008, 18:26

Och min pappa kan slå din pappa.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 28 nov 2008, 18:36

Tommy skrev:Akta dej Q, så jag inte ber min pappa slå din pappa :lol:
Skönt att se att du kan skämta litet också. Ok vi har olika uppfattningar i ekonomifrågor (och kanske olika ekonomiska förutsättningar). Låt det stanna vid det.

För övrigt lider jag med CalleC det du berättade om ditt företag på 90-talet. Min far har många vänner som drev egna firmor, varav åtminstone 1 hamnade i samma sits som du. 15 pers anställda. I mina ögon är ni hjältar, som törs släppa sargen och dra igång ett bolag. Företag som kan bereda arbetstillfällen för andra medmänniskor till försörjning för familjer.

Trevlig kväll alla på detta forum.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 03 dec 2008, 12:16

Tilbake til trådens spörsmål.

Det svenske varv Simfotech Boats är tät på en konkurs, efter varvet är gåt i betalingsstandsning. Varvet producerar HP 1030. Se mere på www.minbaad.dk
Steen
Danmark

sterio
Silvermedlem

Inlägg av sterio » ons 03 dec 2008, 15:57

Läste att Norska Askeladden hade gått i konkurs.
Någon nämde att Dehler hade stora problem. Även det samma för Sweden Yatchs som skulle vara under rekonstruktion?

Vilket blir nästa varav att gå omkull?

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 03 dec 2008, 18:36

Mr Q skrev: Som du kanske noterade har vi amorterat i snitt 10 000 i månaden sedan vi flyttade in i vårt hus, hur mycket har du själv amorterat av?
Med reservation för att jag inte har läst (och inte tänker läsa) olika herrars inlägg om sina respektive privata ekonomier - ett råd till alla med normal ekonomi:

Amortera inte av på lånen. Ett av de vanligaste råden man kan läsa i de vanligaste prattidningarna, oftast utdelade av bankernas ekonomer, är just att amortera. Tanken är att man tjänar mer på den lägre räntekostnad man får till följd av amorteringen än vad man får om man sätter in samma belopp på ett bankkonto.

Resonemanget förutsätter att (1) det alltid är allmänt lätt att låna och att (2) den enskilde individen alltid kan låna.

(1) Jag tror att alla just nu förstår att det inte är så att det alltid är lätt att låna.

(2) Även när det allmäna kreditklimatet är mildare än just nu är det så att den som är i minst behov av att låna (förmögen, bra betalt och tryggt jobb, frisk...) har lättast att låna. För den som verkligen behöver låna (arbetslös, sjuk, eller man har en livspartner som befinner sig i den trista situationen) är det svårt eller omöjligt att låna.

Därför gäller det att inte i första hand amortera, utan att bygga upp en likviditetsbuffert. Den får absolut inte användas för konsumtion. (Och till konsumtion hör även sådant som i en normalt fungerande ekonomi helt eller delvis kan definieras som investering: hus, lantställe, båt.) Den bör inte användas till spekulation, men kan delvis användas till spekulation, beroende på vilken sorts psyke man har... Är man extremt försiktig har man bufferten på ett vanligt bankkonto. Skillnaden mellan bolåneräntan och sparräntan (särskilt efter skatt) är liten och väl värd sitt pris för att man ska få sova gott om natten. Är man lite mindre försiktig har man en del på ett vanligt sparkonto, och en del placerad i fastförräntande placeringar med olika långa löptider. (Ju högre löptiden är desto högre ränta - gäller oftast, men inte alltid.)
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 03 dec 2008, 22:06

Håller med föregående talare, amortera inte lånten, skaffa en kontantreserv. Håll likviditeten hög. Kan vara bra att göra kap med också...

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 04 dec 2008, 06:39

Den grundprincien är nog lika bra som någon annan, förutom ett år som i år när börsen gått ned 50%. Det skulle nog värka litet i ögat att se sina "amorteringspengar" gå upp i rök. För inte tror jag att den som sparar ihop en större summa kan hålla sig från fonder eller aktier med tanke på de senaste årens utveckling.

Sen gäller väl möjligen grundtesen att ju mer pengar som ligger på bankkontot och bränner, desto större benägenhet har man kanske att köpa litet extra grejer som man egentligen inte behöver.

Men visst, med god disciplin kanske det säkert kan funka.

Återigen, det är ju upp till var och en hur man gör med sin privatekonomi. Det det finns väl inga rätt och fel. Whatever works for you.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 04 dec 2008, 07:45

Tomas E, klok som en pudel, vet hur det egentligen är.
Den som lever efter detta råd och bygger en likviditetsbuffert vet ju att börsen går upp och ner. Han kommer dessutom inte att falla för att konsumera upp sin buffert, klarar han inte den frestelsen hade han heller aldrig lyckats skaffa bufferten.
I själva verket är denna typ av person räddningen för samhällsekonomin. Han håller ned konsumtionsvansinnet i högkonjunktur och fortsätter att köpa sånt han gillar i lågkonjunktur. Om alla agerade så, skulle svängningarna i konjunktur vara mindre. Och ett beteende som är bra för den enskilde och samtidigt bra för alla måste ju vara eftersträvansvärt.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 04 dec 2008, 09:49

sterio skrev: Även det samma för Sweden Yatchs som skulle vara under rekonstruktion?

Vilket blir nästa varav att gå omkull?

Svar?
http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk ... inews.html är iofs ingen ny nyhet (sedan oktober..). Tydligen är Sweden Yachts skyldiga ca 6 Mkr.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 12 dec 2008, 14:40

Nu kom jag på det... :D

Dom kan bygga elbilar i glasfiber.

Kunskap och kapacitet finns i sverige, teknologin går att utveckla. Vad jag förstår så är tekniken nästan kommersiellt gångbar. ös på varven.

Något gott skall väl komma ur bilbranschens kräftgång. Skrämmande men samtidigt spännande. Den som sett filmen "Minority Report" med Tom Cruise vet vad jag menar.

Bild

Svante

Lite övrig fakta om elbil.
http://www.ev-elbil.se/index.html

Skriv svar