Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Inlägg av Anders » fre 31 okt 2008, 17:35

Finanskrisen och lågkonjunkturen går redan hårt åt båtvarven.
Sweden Yachts är under rekonstruktion och flera andra svenska varv har fått betalningsanmärkningar sista månaden.
Kommer varven att klara sig? Hur många konkurser blir det?
Själv är jag förvånad att även en del svenska varv som erbjuder dyra båtar och normalt brukar ha mycket långa leveranstider redan påverkas av krisen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Anders S » fre 31 okt 2008, 18:06

Ja, hur skall man se på det?

Jag lurar på om det inte med automatik är så att "lyxkonsumtion" ligger mycket tidigt i konjunkturcykeln, och en ny segelbåt av den mellandyra sorten kan man nog se som sådan. Jag tror att det kanske till och med är så att lågpris/volymvarven (Bav, Hanse, Bene etc), och de verkliga lyxbåtsvarven kan klara sig längre. Men den profilen har väl inga svenska varv, egentligen.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Tommy » fre 31 okt 2008, 19:06

Detta ser man definitivt redan nu, och det är ingen tvekan om att det som först stryker på foten i en lågkonjunktur är "lyxkonsumption". Det börjar alltid där, med det man kan avvara; ny segelbåt > nya bilen > byta bostad osv osv. Det som påverkas minst är sådant man "måste" ha som mat, kläder mm.

Så har det alltid varit. På motsvarande sätt i en högkonjunktur så är detta brancher som har mest extrem tillväxt då. Helt enkelt störst svängningar. Likadant, om man får ont om pengar i en lågkonjunktur pga av att man förlorar jobbet / räntorna stiger osv, vad gör man sig av med? Jo givetvis segelbåten före allt annat. Och högre utbud än efterfrågan ger givetvis lägre priser, därför ser vi redan nu många billiga Bav på Blocket.

Och lika säkert är det att det kommer att peka uppåt igen 2010 :wink:

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Anders S » fre 31 okt 2008, 19:48

Tommy skrev:vad gör man sig av med? Jo givetvis segelbåten före allt annat. Och högre utbud än efterfrågan ger givetvis lägre priser, därför ser vi redan nu många billiga Bav på Blocket
Det finns ett par saker att tänka på därvid.

Det ena är att de lömska Bavaria (med sina vänner i branschen, förstås) bygger de nya båtarna lika billigt som innan och säljer dem för ungefär samma pris som alltid.... Det är naturligtvis bra, rent allmänt, men det förstör totalt marknaden för begagnade båtar. Kollar du vad Bav-ägarna begär, så är det i paritet med vad de betalat och inte så långt ifrån vad en ny kostar. Till exempel vill man sälja en 8 år gammal 31:a för 565 tusen, medan en splitter ny 2009:a erbjuds för 577 tusen. Det är de två billigaste Bavariorna på Blocket, och de säljs av företag, dvs med garanti. Den ena är splejs ny!
Jag kan inte se hur en köpare som tänker sig för minsta lilla kan missa det här. Om de nu köper, vill säga. Skulle det då vara på det sättet, att privatsäljaren bara kan få ut bara en del av det lån man tagit på båten är det inte så säkert att man säljer. Det handlar ju också om vad det kostar att lösa in lånet bara till viss del, och vad de kortsiktiga konsekvenserna blir av åtgärden - och om man tror att det rättar till sig på en säsong eller två.

Men en sak är säker, man byter inte upp sig, oavsett om man tänkt köpa en båt av Sweden Yachts eller en dyrare båt från Bavaria (som exempel). Däremot finns det antagligen en och annan som ser det som höjden av frugalitet att "nöja sig" med en Bavaria eller liknande i stället för att brassa på med en Najad, Rassy eller Maxi (eller någon av de andra småserievarvens båtar).

Den begagnade, betalade båten kan man nog därför kalla för "frihetens instrument"(Sven Barthel), oavsett om man är familjens chefekonom eller författare!
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Mr Q » fre 31 okt 2008, 20:41

Vi alla får väl hjälpa till och följa Håkans exempel - köp mera!
Jag har själv nyss beställt ett nytt storsegel och kommer köpa ett antal grejor till båten nu i vinter.

Så länge vi konsumenter inte ändrar våra beteenden finns möjlighet för varven att överleva.

Förövrigt går min arbetsgivare bättre än någonsin, så den här krisen beror ju egentligen på ett gäng traders på Wall street som tyckte att "structured financial products" eller subprime var ett bra namn för katastroflån till folk som borde vara med i lyxfällan och rensa upp sin ekonomi.

För övrigt tycker jag man ofta hör nedlåtande kommentarer här på forumet om folk som lånar till sina båtar. Jag har litet svårt att förstå det. Har man ekonomin och har obelånat utrymme på bostad, varför kajka omkring i en 24-fotare när man kan låna en mille på huset och gå för en 40-fotare helt utan risk för att man inte ska få igen pengarna, givet att man inte köper helt nytt.

Nej som sagt konsumera mera!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Tommy » fre 31 okt 2008, 21:15

varför kajka omkring i en 24-fotare när man kan låna en mille på huset och gå för en 40-fotare helt utan risk för att man inte ska få igen pengarna
Hmmm... Om man ska vara helt utan risk så lär man ju inte belåna huset för att köpa en 40-fotare :D En skillnad på huslån och båtlån ligger just i begreppet "fastighet". Ett hus (byggnad och mark) anses allmänt på lång sikt vara en säker placering (obs: lång sikt; över konjunktursvängningar). Värdet stiger med prisnivån i samhället, eller ofta mer. En båt är en förbrukningsvara, hur man än ser på det. Det är stor skillnad. Men om man ser till att båtens del av huslånet har en amorteringstid på max 10-20 år så kan man gå iland ( :wink: ) med det. Dock inga amorteringsfria / 50-årslån.

Sen den lilla detaljen att huset faller 20-30% i värde vid en lågkonjunktur. Just då man råkar bli arbetslös. Då får man plötsligt inte tillbaka båtdelen av husvärdet, och så står man där.

Naturligtvis är det upp till var och en att bedöma, och det handlar om ... just det, risktagande. Man kan chansa, belåna huset för båtlånet. Det är ett risktagande, som kan bära eller brista. Men just i dessa dagar torde dock risktagande stå ganska lågt i kurs eller?

Hälsningar
Tommy

p.s För övrigt går min arbetsgivare också bättre än någonsin :lol:

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Maxi33 » fre 31 okt 2008, 22:05

Hej Tommy och alla andra, long time no see...

Jag bara måste påpeka en sak Tommy, i ditt inlägg är det mesta rätt men en sak behöver förtydligas.
Huset i ditt långsiktiga exempel stiger i pris med prisnivån i samhället, inte i värde.

Kolla genomsnittliga huspriser i dag och för femtio år sedan för jämförbara hus, dvs inte hus i attraktiva lägen som var omöjliga då och andra haltande jämförelser - och jämför med penningvärde och löner då och nu.
Ingen nämnvärd skillnad.

Det folk gått på pumpen med, uppmuntrade av korkade och/eller lagbrytande utlånare är den gamla vanlig önskan att bli rik utan att anstränga sig, och tron att en och samma sak blir mera "värd" varje gång den säljs...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Mr Q » fre 31 okt 2008, 22:09

Jag har svårt att se det som en chansning att belåna huset för en såpass värdebeständig pryl som en segelbåt, så länge man inte närmar sig topplånenivåer på huset. Har man sån tajt marginal att man inte klarar att ena parten blir arbetslös kanske man bör fundera på om man bor rätt från första början.

Det är ju skillnad på att t.ex. belåna på huset amorteringsfritt för att gå och köpa en en BMW X5 som jag känner till folk som gjort. Den "investeringen" faller väl nästan lika brant i värde som börsen gjort senaste tiden. 8) Men en segelbåt står ju sig i värde och i många fall ökar, åtminstone om man ska döma av tabellerna här på sailguide.

Bara mina 2 cent.

Men du har rätt i att många antagligen tvekar en gång till inför ett köp i dessa tider. Och att folk resonerar olika har väl alltid funnis. I småland ses det väl som ett personligt misslyckande att gå till banken ens för att låna till sin bostad.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Anders S » fre 31 okt 2008, 22:12

Mr Q skrev: Så länge vi konsumenter inte ändrar våra beteenden finns möjlighet för varven att överleva.
Det är ju ett sätt att se på saken. Du menar antagligen dessutom "konsumera som vanligt". Men varven överlever naturligtvis inte därför att du och jag rustar upp våra befintliga båtar, men det kan ju knappast skada segelmakaren eller elektroiktillverkarna - det kan jag hålla med om.
Mr Q skrev:
För övrigt går min arbetsgivare bättre än någonsin, så den här krisen beror ju egentligen på ett gäng traders på Wall street som tyckte att "structured financial products" eller subprime var ett bra namn för katastroflån till folk som borde vara med i lyxfällan och rensa upp sin ekonomi.

För övrigt tycker jag man ofta hör nedlåtande kommentarer här på forumet om folk som lånar till sina båtar. Jag har litet svårt att förstå det. Har man ekonomin och har obelånat utrymme på bostad, varför kajka omkring i en 24-fotare när man kan låna en mille på huset och gå för en 40-fotare helt utan risk för att man inte ska få igen pengarna, givet att man inte köper helt nytt.
Även om du kan gratulera dig till att din arbetsgivare går alldeles utmärkt gäller det ju inte för alla.
Man kan ju också fråga hur (eller om) du kan skilja på de som skall vara i med i TV:s Skuldfällan och de som konsumerar oss ur krisen genom att låna till lyxkonsumtion?
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Tommy » fre 31 okt 2008, 22:15

Maxi33 skrev:Jag bara måste påpeka en sak Tommy, i ditt inlägg är det mesta rätt men en sak behöver förtydligas.
Huset i ditt långsiktiga exempel stiger i pris med prisnivån i samhället, inte i värde.
Hej, och välkommen tillbaka till forumet!

Helt riktigt, det var pris jag menade, inte värde. Dvs det behåller sin prisnivå i förhållande till allt annat. Och konstigt vore ju annat, att bo behöver man; och en bit mark kommer alltid att vara värd lika mycket. Och huset som står på marken kanske har en livslängd på 100-150 år. Tillsammans bäddar det för en ganska stabil investering. Det är orsaken till att bankerna överhuvudtaget ger lån utan amortering, eller med 50-70 års amortering.

Faran är då man använder detta låneutrymme för att köpa något som har kanske 15-20 års ekonomiskt värde. Eller ännu värre, ny bil som en del personer runt mig använder sitt stigande huspris till. Bilens värde är kanske 1/2 på 5 år... 5 år senare ska man öka lånet igen och köpa en ny bil till... Säger sig självt att det inte håller.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Calle C » fre 31 okt 2008, 22:17

Jo, det är nog så som Herr Q säger, konsumera.

Utan konsumtion stannar allting, och då är det allvarligt.

Bavaria lämnar idag ca 25% rabatt för huggade köpare på sin nya "line".

De mindre kvalitetsvarven har lättare att anpassa sin produktion och kommer att klara sig bättre.
Calle

Se gla ut

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Mr Q » fre 31 okt 2008, 22:33

Re Anders S:

De jag sett på lyxfällan köper besinningslöst allt som kommer i deras väg, utan minsta koll på intäkter/utgifter i sin ekonomi.

Är en investering i en segelbåt lyxkonsumtion nu då alltså? Men utifrån ditt resonemang så köper alla (eller så borde de köpa) sina nya båtar med cash som de ärvt från mormor eller nåt. Ja kanske är det så och du har rätt? Eller så snackar du skit? Vem vet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Anders S » fre 31 okt 2008, 22:48

Mr Q skrev: Eller så snackar du skit
Tag det lugnt med invektiven. Att vara sparsam och förståndig med pengar har sällan skadat någon.
Och, ja, de flesta skulle nog se ett segelbåtsköp som lyxkonsumtion, även i goda tider.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Tommy » lör 01 nov 2008, 00:12

Mr Q skrev:Är en investering i en segelbåt lyxkonsumtion nu då alltså?
Låt oss en gång för alla slå fast att en segelbåt (må de så vara en ny Bavaria, en ny Najad, eller en begagnad Ballad) sällan är en "investering". Båten kan under särskilda förhållanden ibland hjälpligt följa prisnivån i samhället... Men oftast sjunker den, såsom konsumtionsvara den är, omän med lång livslängd (30-50 år? för en plastbåt).

En båt köper man för att ha roligt med den :P Man köper den för ett ekonomiskt utrymme som man har. Inte som man får genom att belåna exempelvis sin fastighet, om man inte ser till att den delen av lånet har en amorteringstid som motsvarar värdefallet på båten. Det är åtminståne min åsikt :roll:

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Mr Q » lör 01 nov 2008, 08:31

Tommy skrev: En båt köper man för att ha roligt med den :P Man köper den för ett ekonomiskt utrymme som man har. Inte som man får genom att belåna exempelvis sin fastighet, om man inte ser till att den delen av lånet har en amorteringstid som motsvarar värdefallet på båten. Det är åtminståne min åsikt :roll:
Sant om ekonomiskt utrymme. Men jag tror nog de flesta svenska barnfamiljer skulle kunna casha en Ballad om de har någon form av långsiktigt sparande. Men en ny Bavaria är det nog inte många familjer som cashar, ännu mindre en ny Najad.

Likväl säljs det väldigt många såna båtar. Vad jag tror är att de som har outnyttjade bottenlån gärna tar chansen att förvärva en båt t.ex. en Bavaria för 1 Mkr till en finansierings månadskostnad på 4167 kr + amortering vid 5% ränta. Av dessa får man dra av 1250. Netto 2917 i månaden i räntekostnader. Månatlig värdeminskning tillkommer. Denna kalkyl givet att man inte lägger in en spänn cash, vilket troligen de flesta gör. Har man inte råd med 3 papp extra i månaden, ja då blir det ingen ny Bavaria. Då återstår t.ex. en Ballad!

Men du svarar iofs själv på frågan om amorteringstid.

Nåväl att låna på bottenlån i huset, om man har det utrymmet i sitt hus, är ju ett billigt finansieringsalternativ. Troligen köper den typiska Bavariaköparen sin båt med ett båtlån. Då blir det dyrare...

Sen kan man ju jämföra ett båtköp, med en sommarstuga eller fjällstuga. Är det superlyxkonsumtion då? :lol: En båt är ju billig i jämförelse.

Skriv svar