Skädda framför rodret- behov eller modenyck?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Skädda framför rodret- behov eller modenyck?

Inlägg av Pelle-48 » ons 29 okt 2025, 09:54

När långkölarna började förvinna uppstod frågan om skädda framför rodret. Hur stor och vad skulle den skydda( roder. propelleraxel & propeller)?
På sailboatdata.com hittar man en hel del ritningar som visar hur det kan se ut. Börja tex med kostruktör Olle Enderlein:
Mistral 33 är ganska extrem med en jättelik skädda. OE 29, OE33, OE36 och OE38 har mera normala skäddor. OE 36 är ju äldst men har ändå rätt liten skädda.
Av HR-båtarna saknar HR26 skädda (troligen aldrig tänkt för långfärd).

Pelle Pettersson är en annan konstruktör:
Kings Cruiser har en tydlig skädda men ännu större är den på Maxi 95.

Nyare konstruktioner har sällan skädda.
Så vad händer om en ensam rorsman vill ha en kopp kaffe?
Båten lovar upp eller faller av? För bra balans är det väl sällan.....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11717
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skädda framför rodret- behov eller modenyck?

Inlägg av Anders S » ons 29 okt 2025, 10:54

Det här är litet knepigt. Man kan tro att spårningen ("rakt-fram-stabilitet") skulle bli mycket bättre med en skädda framför rodret, men icke. Skrovformen och framförallt var drivkraftens centrum finns, påverkar mycket mer. (Segelkraftcentrum och lutningen, dvs kraftcentrumets vridningshävarm är de stora faktorerna). Jolleseglare vet ju att man KAN segla utan roder alls genom att luta båten och skota "rätt". (Det går kanske inte optimalt snabbt, men det går).

Sedan finns det båtar där skäddan behövs för att ge tillräcklig styrverkan, kanske kompensera för att kölen och riggen inte är optimalt placerade, göra båten mer lättstyrd ("kopp kaffe-förmåga - men då fungerar ett tillfälligt roderlås lika bra när båten är rätt trimmad) och skydda och lagra rodret. Ett friliggande roder behöver vara styvt och starkt för att hålla lika bra och ha mer omsorg i sin upphängning(axellagring). Det finns ju båtar där man inte vill ha en roderaxel mellan botten och akterdäck för att få en funkis akterhytt - då kan (eller kunde) man välja en skädda bara därför.

Däremot kan en skädda påverka roderverkan genom att förbättra/kontrollera strömningen i vissa lägen. Absolut bästa roderverkan får man med ett friliggande roder, men ett sådant kan stalla litet tidigare (och då blir roderverkan i stället sämre). Så med en skädda blir rodret mer förlåtande, men också trögare (Kopp-kaffe-effekten, igen). Ett specialfall är då man vill göra en mycket skarp rotation av båten, då det friliggande rodret kan förmås "följa med" i svängen (aktern går ju i en cirkelbåge, om man tänker sig att skrovet roterar runt kölen, och här stör ju skäddan mycket mer än ett roder som i sin helhet håller en bra anfallsvinkel). Turseglare kanske inte värderar detta lika högt som närgågna kappseglare... :-)
Anders S

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Skädda framför rodret- behov eller modenyck?

Inlägg av Pelle-48 » sön 02 nov 2025, 14:46

Utan skädda så har man ett "spade rudder":
https://www.latitude38.com/lectronic/spade-rudders/

En modern båt med spade rudder och centerbord har andra problem:
https://sailboatdata.com/sailboat/linjett-43/
Man kan minska kölen från 2,45 till 1.95. Men det är rätt obetydligt om man ska in till den grunda viken! Helst bör även rodret kunna höjas....

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Skädda framför rodret- behov eller modenyck?

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 04 nov 2025, 13:48

Anders S igen - just så.
När vi skulle byta från C32:an hade jag möjlighet att prata med konstruktören till Comfortinan (Thomas B). Jag påpekade just detta som jag tyckte med stabiliteten men han höll inte med. Angav de faktorer som Anders S nämner samt tog också upp detta med att skäddan i vissa
lägen kan få båten att vilja lova upp i hög brytande sjö med akterlig vind, vilket inte blir samma på en båt utan skädda. Vet jag efter att ha lämnat Hammerodde i SSV kuling med kurs norrut......
Faktum är att Bianca 107:an kunde jag få att balansera mkt enklare än nånsin C:32:an. Segla utan att röra rorkulten....
Och den gången jag ensam seglade hem båten efter köpet från Horsens och hamnade i V kuling SV om Hundestedt och bomfästet gick av samtidigt som autopiloten gav sig.....Väldigt enkelt arrangemang med några tampar som låste rorkulten fick båten att gå rakt fram medan jag slet ner storen och säkrade allt
Just denna båt med elliptisk köl ganska långt fram, stort roder frihängande, relativt slät undervattenskropp - oerhört välbalanserad.
Han kunde han, Jan Kjerulf!

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Skädda framför rodret- behov eller modenyck?

Inlägg av Pelle-48 » ons 05 nov 2025, 13:03

Intressanta erfarenheter-tack!
Bianca har testat det mesta tex:

https://sailboatdata.com/sailboat/bianca-107/
https://sailboatdata.com/sailboat/bianca-36/
Dessutom har de gjort långkölare som Bianca27.

Pelle Pettersson:
https://sailboatdata.com/sailboat/monark-606/
https://sailboatdata.com/sailboat/seacat-16-marieholm/
Rätt stor skillnad...eller hur?

Skriv svar