För mej började det med ett besök på Frölunda bibliotek.
Där fann jag "Sveriges Maritima Index 2012". Denna publikation uppdateras tydligen varje år.
Där finns avsnitt om svenskägda fartyg, fiskefartyg, statsägda fartyg och K-märkta fartyg & traditionsfartyg.
Bland de sista hittar man bla "Götheborg"(typ ostindiefarare), "Gunilla"(typ skolfartyg på Öckerö), "Kvartsita"(typ tvåmastad skonare),
"Lady Ellen(typ bramsegelskonare),"Mina"(typ galeas) och "Ilse"(typ gaffelriggad koster).
Härom dan besökte jag Lidköping och såg då "Mina".
Igår var jag på biblioteket i Vänersborg och fann då "Lotsbåten Ilse från Väderöarna" av Karl-Allan Nordblom & Bertil Quirin.
Vilken spännande bok!
"Ilse" var lotsbåt i 50 år, fritidsbåt i 50 och återvände sedan till Fjällbacka och Väderöarna nyrenoverad.
Mycket i boken handlar så klart om det hårda livet på Väderöarna men det finns även annat för den historie-intresserade.
Renoveringen utfördes på Öckerö Varv 2006-2007.
Data:
Byggår 1908 (Andersson & Hansson på Sannegårdens varf)
Kostruktör Johan Albert Andersson
Mått 10,3x3,85x1,35
Deplacement ca 14 ton(!!!)
Nuvarande motor 4-cyl Caterpillardiesel på 80 hkr vid 2600 v/min
Första motorn installerades 1924. Det var en 25 hk June Munktell tändkulemotor.
För en seglare är det så klart slående hur lite köl sådana här båtar har.
Det är en yttre järnbalk som tydligen väger 1350 kg men den sticker inte ut direkt.
Dessutom finns en inre barlast på cirka 2250 kg.
Segelytan är 88 kvm gaffelrigg.
Fundera på avdriften vid bidevind och kryss!
Någon annat fartyg med historia nån kan berätta mer om?