Köpa båt i Norge utan att betala moms

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Köpa båt i Norge utan att betala moms

Inlägg av thomask » fre 04 dec 2015, 19:39

Det finns massor av GAMLA trådar innan av båtköp i ex, vis Norge. som står utanför EU. där man egentligen ska betala moms när man för in båt i Sverige.
Norge verkar just nu vara ett väldigt billigt land att köpa båt i.( Pga. arbetslöshet?) (Båten jag vill ha kostar betydligt mer i Sverige/Finland) Och defenitivt mer i Danmark, som verkar ha överpris på allt!

Är det något att bekymra sig om, ifall man köper i Norge och seglar hem? eller hur gör man rent tekniskt???
Hur gör man med pengar, för att slippa insyn? Kontanter?

/Thomas.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Köpa båt i Norge utan att betala moms

Inlägg av Pelle-48 » lör 05 dec 2015, 10:18

Kolla upp detta med CE-märkning. Det kom 1994.
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning
Hur gammal är båten?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Köpa båt i Norge utan att betala moms

Inlägg av thomask » lör 05 dec 2015, 11:25

Jag tittar på båt upp till 1990 ca, sen går det över budget tyvärr.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Köpa båt i Norge utan att betala moms

Inlägg av oceansailor » sön 06 dec 2015, 10:15

Här har Du en länk till lagen om varusmuggling. Kan ju vara bra att läsa igenom den innan så att Du vet om konsekvenserna
om Du skulle ha otur...

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600418.htm

Som jag ser det så är konsekvenserna vid upptäckt följande. Förverkande av godset samt böter och i värsta fall fängelse.

andy48
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 apr 2010, 12:58

Re: Köpa båt i Norge utan att betala moms

Inlägg av andy48 » mån 07 dec 2015, 17:31

Tidigare, innan Sverige gick med i EU, var ju både Sverige och Norge EFTA-länder och om jag mins rätt så var det då möjligt att köpa en begagnad båt i ett EFTA-land och sedan föra hem den till ett annat utan att behöva betala tull eller moms.
Det borde kunna innebära att det finns ett relativt stort antal båtar i Norge som har ett annat ursprungsland och som importerats fram till början på 90-talet. Om du kan hitta en båt som från början momsats i ett nuvarande EU-land, och helst då har kvar originalhandlingarna som visar detta, borde det gå att ta hem den utan problem.
Den formella riktigheten i detta bör du nog kolla upp men det kan kanske vara värt ett försök..... :)

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Köpa båt i Norge utan att betala moms

Inlägg av oceansailor » mån 07 dec 2015, 21:39

Tar man leverans utanför EU, av en EU momsad båt, skall moms betalas när den förs in i EU!

En regel som de flesta är lyckligt ovetande om, eftersom kontroll är ganska ovanligt.

Vill man vara på den säkra sidan vid köp av EU momsad båt, ser man till att köp och leverans sker i ett EU land.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Köpa båt i Norge utan att betala moms

Inlägg av thomask » fre 11 dec 2015, 18:41

Aldrig får man bli riktigt glad!
När man just hade hittat ett sätt att få köpa sin drömbåt billigare än nånsin, så får man linjaren slagen över fingrarna, Just som i skolan(!)
Vilket som.... Oceansailors länkar till tullmyndigheten känns tillräckligt besvärande (om man tänker tanken fullt ut, med beslag av båt o annat)
MEN jag kan ändå inte fatta varför människor ska momsbetala för samma båt flera gånger, Om man säljer och köper mellan Sverige och ex,vis Norge. En begagnad båt dessutom.

Och jag antar att tullen inte är jättepositiv om man skriver ner köpesumman till en symbolisk summa heller????

/
Thomas båtlös.

Skriv svar