Installation av nya prylar

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Installation av nya prylar

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 27 okt 2021, 11:50

Undrar ibland om de som konstruerar nya prylar någonsin har tänkt på hur de skall servas, installeras? Tanken slår mig (aj...igen) när jag nu står inför att att installera ny vinddata anläggning. Komplett paket inklusive 25 meter sladd. Låter ju bra. 8995:- :o :roll: . Advansea. Samma skottinfästning som den gamla - därav köpet.
Dubbelt så dyrt som tidigare grejer - från 2003. De g:a har ju hållit förvånansvärt länge. Navman. Visserligen byttes displayen till vinddatan typ 2013 men iaf. Med tanke på vad jag läser om t e x Nexus.
Hursom - kabeln skall nu träs genom masten(tips om nya landvinningar i ärendet mottages tacksamt). Men ena änden sitter fast i masttopps-givaren och i andra änden sitter mångpolig kontakt. Och inte f-n kan den träs igenom ity att den är alldeles för stor. Så: jag måste uppenbarligen klippa av ledningen efter att ha mätt upp nödvändig kabel längd (nä inte 1852 även om masten är lång)från givaren ner till säg en meter utanför mastfoten. Blir ungefär 18 meter. Då skall jag ha ett (förhoppningsvis tillräckligt) antal meter kabel kvar med kontakt i slutet. I en sålunda lös kabellängd. Som skall träs igenom resten av båten fram till displayen - som sitter i akterruffens skott mot sittbrunnen.
Men hur få ner kabeln? Jo jag måste väl då klippa av den gamla kabeln strax efter givaren, fläta ihop alla dessa tunna trådar så det blir både dragtåligt (nåja)och smalt nog; den oundgängliga eltejpen skall viras konstfärdigt. Och så drar jag försiktigt i den gamla kabeln vid mastfoten och hoppas att "skarven" håller. Så har jag ju gjort en gång med den skillnaden att då fanns ingen vinddata/givare så jag använde väl nått annat att dra med. Glömt hur. Kan hålla mig vaken om nätterna.
O när jag ändå är på det. Den nya motorn VP 1 D-20 har oljestickan samt oljefilter noggrant dolda på Bb sidan av motorn. Jag får knappt in handen bredvid motorn och sidoskottet. :evil: :roll: Varför inte göra som på min Subaru - där sitter oljefiltret uppe till hö på motorn framtill, det första man ser. Och stickan jättelätt tillgänglig.
Det pratas så mycket om ergonomi men uppenbarligen inte i båtbranschen.
Eller är jag orättvis? Eller gnällig - har ju orerat om värmaren som skulle vara så lättinstallerad. Släkt med Mr Murphy är jag visst också. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Anders S » ons 27 okt 2021, 14:50

Seymor B Fudd skrev:
ons 27 okt 2021, 11:50
Undrar ibland om de som konstruerar nya prylar någonsin har tänkt på hur de skall servas, installeras? Tanken slår mig (aj...igen) när jag nu står inför att att installera ny vinddata anläggning. Komplett paket inklusive 25 meter sladd. Låter ju bra. 8995:- :o :roll: . Advansea. Samma skottinfästning som den gamla - därav köpet.
Dubbelt så dyrt som tidigare grejer - från 2003. De g:a har ju hållit förvånansvärt länge. Navman. Visserligen byttes displayen till vinddatan typ 2013 men iaf. Med tanke på vad jag läser om t e x Nexus.
Hursom - kabeln skall nu träs genom masten(tips om nya landvinningar i ärendet mottages tacksamt). Men ena änden sitter fast i masttopps-givaren och i andra änden sitter mångpolig kontakt. Och inte f-n kan den träs igenom ity att den är alldeles för stor. Så: jag måste uppenbarligen klippa av ledningen efter att ha mätt upp nödvändig kabel längd (nä inte 1852 även om masten är lång)från givaren ner till säg en meter utanför mastfoten. Blir ungefär 18 meter. Då skall jag ha ett (förhoppningsvis tillräckligt) antal meter kabel kvar med kontakt i slutet. I en sålunda lös kabellängd. Som skall träs igenom resten av båten fram till displayen - som sitter i akterruffens skott mot sittbrunnen.
Men hur få ner kabeln? Jo jag måste väl då klippa av den gamla kabeln strax efter givaren, fläta ihop alla dessa tunna trådar så det blir både dragtåligt (nåja)och smalt nog; den oundgängliga eltejpen skall viras konstfärdigt. Och så drar jag försiktigt i den gamla kabeln vid mastfoten och hoppas att "skarven" håller. Så har jag ju gjort en gång med den skillnaden att då fanns ingen vinddata/givare så jag använde väl nått annat att dra med. Glömt hur. Kan hålla mig vaken om nätterna.
O när jag ändå är på det. Den nya motorn VP 1 D-20 har oljestickan samt oljefilter noggrant dolda på Bb sidan av motorn. Jag får knappt in handen bredvid motorn och sidoskottet. :evil: :roll: Varför inte göra som på min Subaru - där sitter oljefiltret uppe till hö på motorn framtill, det första man ser. Och stickan jättelätt tillgänglig.
Det pratas så mycket om ergonomi men uppenbarligen inte i båtbranschen.
Eller är jag orättvis? Eller gnällig - har ju orerat om värmaren som skulle vara så lättinstallerad. Släkt med Mr Murphy är jag visst också. :mrgreen:

När det gäller kabeldragning i masten finns det massor av trix.

Mitt förslag är att dra i två omgångar: Första draget med en lagom lina, väl förankrad i den gamla kabeln (knopen du använder heter "rolling hitch, täcks förslagsvis med tejp ) Sedan drar du upp en lina till, så du har två. Den ena är "i reserv". Skälet är att om en katastrof inträffar får du en chans till, om än till priset av en ny kabel. Finns det ett rör, jättebra. Då kan du dra en silikonsprayad tuss med skumgummi fram och tillbaka en vända. Har du "VVS-valla" (smörjning vid montering av plastavloppsrör) är detta dugligt. Elektriker använder något liknande för att smörja trådar vid omdragning i rör.

Skarven har du givetvis under däck, så draget börjar i masttoppen.

På min gamla båt behövdes en extra lucka för att nå generator, rem och bränslepump. Du är inte ensam. https://www.streetperformance.se/produc ... ttningskit
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 28 okt 2021, 16:43

Tack för svar! Och "same day service". Det värmer!
Jaha - knopen vederbörligen besedd och bild nedladdad. Sen skall alltsåledes nuvarande kabel knipsas strax bakom givaren, förses med denna fenomenala knop samt skall den till allt möjligt användbara eltejpen konstfärdigt appliceras. Och sen skall det dras försiktigt i andra änden. Då får jag om allt går väl alltså ett snöre igenom. Men hur får jag igenom ett nytt snöre utan att dra ut det gamla? Jo: lämpligen genom att knyta ytterligare ett snöre om kabeln så att jag således kan dra ner 2. Eller?? Månne otur i tänket? :wink: Men det är ett litet hål i masttoppen; något större nertill.
Hur som: inget rör vad jag vet, och kan för övrigt inte kolla om det finns utan att demontera mastfoten och det ter sig, öh..riskfyllt.
Med tanke på hur behändigt allt annat gått på sistone så får jag väl se ( :mrgreen: )
Eller?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Seawolf » tor 28 okt 2021, 17:19

Kan tillägga: Man bör använda Biltemas teflonfett i den skummgummiplutt man drar igenom vägen för gamla kabeln. Blir underbart halt....
En annan försiktighetsåtgärd är att LÖDA IHOP gamla kabelns ledare med den nya kabelns. Då blir det starkt, och utan kabelisoleringen så ökar inte diametern, så genomdragningen underlättas.

Det finns alltså fördel av att i stället för draglina använda en 2.5mm2 mångtrådig enkelledare och löda fast den i den dragna kabelns SAMTLIGA ledare.

Oftast går det bra att skarva även koaxialkablar när man måste kapa dem för att trä dem från två håll. Ett sådant här hjälper mycket när man skall föra ihop ledarna före lödning:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... las-p40010
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Anders S » fre 29 okt 2021, 08:27

Seymor B Fudd skrev:
tor 28 okt 2021, 16:43
Tack för svar! Och "same day service". Det värmer!
Jaha - knopen vederbörligen besedd och bild nedladdad. Sen skall alltsåledes nuvarande kabel knipsas strax bakom givaren, förses med denna fenomenala knop samt skall den till allt möjligt användbara eltejpen konstfärdigt appliceras. Och sen skall det dras försiktigt i andra änden. Då får jag om allt går väl alltså ett snöre igenom. Men hur får jag igenom ett nytt snöre utan att dra ut det gamla? Jo: lämpligen genom att knyta ytterligare ett snöre om kabeln så att jag således kan dra ner 2. Eller?? Månne otur i tänket? :wink: Men det är ett litet hål i masttoppen; något större nertill.
Hur som: inget rör vad jag vet, och kan för övrigt inte kolla om det finns utan att demontera mastfoten och det ter sig, öh..riskfyllt.
Med tanke på hur behändigt allt annat gått på sistone så får jag väl se ( :mrgreen: )
Eller?
Två snören: Dra ner det första, dra upp två nerifrån. Snörenas magiska egenskap är att de är likadana (lika funktionella) i båda ändarna, till skillnad från kabeln som du bara vill ha på ett sätt. Du "slösar" förstås litet billig polyesterlina, men den kan du väl återanvända som julklappssnöre eller nåt... :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Anders S » fre 29 okt 2021, 08:31

Seawolf skrev:
tor 28 okt 2021, 17:19
Kan tillägga: Man bör använda Biltemas teflonfett i den skummgummiplutt man drar igenom vägen för gamla kabeln. Blir underbart halt....
En annan försiktighetsåtgärd är att LÖDA IHOP gamla kabelns ledare med den nya kabelns. Då blir det starkt, och utan kabelisoleringen så ökar inte diametern, så genomdragningen underlättas.

Det finns alltså fördel av att i stället för draglina använda en 2.5mm2 mångtrådig enkelledare och löda fast den i den dragna kabelns SAMTLIGA ledare.

Oftast går det bra att skarva även koaxialkablar när man måste kapa dem för att trä dem från två håll. Ett sådant här hjälper mycket när man skall föra ihop ledarna före lödning:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... las-p40010
Snälla Seawolf, den klumpen (i länken) är väl ändå alldeles för stor, annat än för de allra största masterna ?

Sedan är det förstås en smaksak om man vill lita på en lödning och styrkan i en ledningskabel eller en knop och en draglina. Går knopen och höljet inte igenom är det nog i trängsta laget i alla fall, men det kan det ju vara ibland.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 29 okt 2021, 12:07

Härligt med tips!
Jag har varit inne på att tvinna ihop (efter att ha "skalat" kabeländarna) alla de 7-8 små tunna ledningarna, färg för färg (bafatt det skall se snyggt ut) och sen eltejp på det. Löda dessutom vore ju ännu bättre. Den fiffiga anordningen Seawolf tipsar om ser lockande ut. Alldenstund vi ju är utrustade med bara 2 armar. Klart handikappande för en båtägare.
Men - hvarför skola tillverkarna slippa undan så lätt? Tänk om man hade gjort ett litet installationskit så att det gick att knipsa, sätta på kitet och dra igenom? Kan ju inte vara så svårt. Som när man monterar moderna mantågslinor, typ. Kunde ju bli en försäljningsgimmick.
Det är på grund av sådan fabrikant-slöhet som en viss Mr Murphy regelbundet kan vädra morgonluft.
Jaja - till slut blir det skarpt läge. Får återkomma med antingen ytterligare litania eller fiffighets-berättelse.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Seawolf » fre 29 okt 2021, 15:35

Det finns "dragstrumpor" att köpa, här är ett exempel, ifall man är pessimist om andra sätt.
https://www.conrad.se/p/mightyrod-kabel ... st-1678274
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Anders S » lör 30 okt 2021, 09:14

Seawolf skrev:
fre 29 okt 2021, 15:35
Det finns "dragstrumpor" att köpa, här är ett exempel, ifall man är pessimist om andra sätt.
https://www.conrad.se/p/mightyrod-kabel ... st-1678274
Det måste inte vara en "elgrej från Conrad": Precis denna lösning använder många (jag också) för att splitsa trånga linor, kallas då softfid. Ett par dm eller en halmeter hölje till en lagom tunn tamp kan nog fungera ännu bättre - den går ju att säkra i båda kablarna. Det räcker med litet tejp, den är "självknipande".

Det kanske inte sagts, tänk på att vara snäll mot kabeln, man drar alltför hårt och den fastnar kan man skapa skummiteter i kabeln, glapp, brustna kardeler och annat trist.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 01 nov 2021, 18:56

Att börja rota i gammalt rör inte bara upp damm utan även tankar om att "jamen när jag ändå gör det här så..." Följaktligen haver jag nu åter (som varje år sen jag köpte båten)kunnat konstatera att den där anslutningen till VHF antennen som är sprucken och jag drar ihop med en slangklämma skulle kanske ändå bytas och läser jag då på om sladdar. En ny typ tycks vara FME sladd. Med pytte kontakter som det finns övergångar till VHF kontakterna till. Hmm. Antennen kan behållas.
Skall jag helt enkelt byta till ny sladd? Den gamla är tjock, säkert bortåt 10 mm i diameter. Med den borta och en ny ledning blir det än lättare att dra igenom. Vad säger sällskapet? VHF:n fungerar utmärkt liksom antenn-splittern till AIS:en så ur funktionssynpunkt behövs det inte. Men UppgraderingsNisse i mig vaknar till. Och konsterar att det är ju en härva av gamla sladdar som försörjer mastlanternan/däcksbelysningen (såklart med led-lampa) (sitter ovanför nedre spridarparet) och varför slags sladd skall man ha till den?
Sen har jag gjort en förtest: knipsade av en bit av gamla vindgivare-kabeln vid mastfoten, skalade sladdändarna och tvinnade ihop detta - med några sladdar åt ena håpllet ocvh några åt andra , eltejp hårt samt sen eltejp längs med 10 cm och eltejp på tvären hårt igen. Blev prydligt och slätt paket!
Sen drog jag och trots rätt bra kraft på det höll det! Givetvis kunde jag dragit isär det men ville liksom förnimma "brottgränsen". Så det blir nog så jag kommer att göra. Fanns förresten redan tunna linor på strategiska ställen på masten. Nån har jag satt dit själv troligen.... :roll:

Så: nya kablar??

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Seawolf » tis 02 nov 2021, 08:14

Seymor B Fudd skrev:
mån 01 nov 2021, 18:56

En ny typ tycks vara FME sladd. Med pytte kontakter som det finns övergångar till VHF kontakterna till. Hmm. Antennen kan behållas.
Skall jag helt enkelt byta till ny sladd? Den gamla är tjock, säkert bortåt 10 mm i diameter. Med den borta och en ny ledning blir det än lättare att dra igenom. Vad säger sällskapet? VHF:n fungerar utmärkt liksom antenn-splittern till AIS:en så ur funktionssynpunkt behövs det inte.
Så: nya kablar??
Om du väljer ny antennkabel så försök rota fram vad den nya (resp gamla) koaxialkabeln har för dämpning. Allmänt har smalare koaxer högre dämpning/meter än tjocka. Sen har de förstås parametern "gångimpedans, mätt i Ohm, som skall stämma för din VHF.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 02 nov 2021, 13:28

Ohm my God! :o Hade jag icke en tanke på men förstås har du ju rätt. Den gamla slutar såklart strax utanför mastfoten och fortsätter sen via skarv i samma tjocklek till VHF som är gammal även den. Inalles 20 meter skulle jag tro.
Antennen är smalt stålspröt (bytt från betydligt längre som jag inte vågade ha när vi hade båten i Blekinge. Bron till Senoren är bara 18....).

VHF:n är en gammal Shipmate RS 8000 som jag fått inlagd Selcall i (var förberett) VHF alltså typ 30-300MHz; nya FME kabeln verkar vara RG58 50Ohm.
Och skall förstås vara så låg dämpning som möjligt.
Enligt VHF manualen RG 8 / RG 56 och den förra har 50 Ohm så om jag nu förstår det rätt borde det vara samma. Men int´begrip jag det int.
Och det är ju som bekant svårt att förklara nått för en som int´ begrip.
Men kanske värt ett försök?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Anders S » tis 02 nov 2021, 16:34

Seymor B Fudd skrev:
tis 02 nov 2021, 13:28
Ohm my God! :o Hade jag icke en tanke på men förstås har du ju rätt. Den gamla slutar såklart strax utanför mastfoten och fortsätter sen via skarv i samma tjocklek till VHF som är gammal även den. Inalles 20 meter skulle jag tro.
Antennen är smalt stålspröt (bytt från betydligt längre som jag inte vågade ha när vi hade båten i Blekinge. Bron till Senoren är bara 18....).

VHF:n är en gammal Shipmate RS 8000 som jag fått inlagd Selcall i (var förberett) VHF alltså typ 30-300MHz; nya FME kabeln verkar vara RG58 50Ohm.
Och skall förstås vara så låg dämpning som möjligt.
Enligt VHF manualen RG 8 / RG 56 och den förra har 50 Ohm så om jag nu förstår det rätt borde det vara samma. Men int´begrip jag det int.
Och det är ju som bekant svårt att förklara nått för en som int´ begrip.
Men kanske värt ett försök?
Vi får se hur det går:

Det handlar alltså om en koaxialkabel, som har flera olika egenskaper samtidigt. Dela skall den vara fysiskt stark, dels skall den ha rätt impedans (dvs, 50ohm), dels skall den ha så små transportförluster som möjligt. Impedansen är som den är (dvs, nominellt 50 ohm) och beror på avståndet mellan mittledare och skärmstrumpa. Du sänder och tar emot en radiovåg och det säller andra krav än en sketen strömsladd.

Sedan är det vanligen så att grövre och dyrare kabel tappar mindre signal, ju färre kontakter (skarvar) du har på vägen, ju bättre är det och sedan skall utomhuskabel (båtar är definitivt "utomhus") helst vara i litet mer påkostade material. RG56 är i "påkostade material, RG8 är mera "standard" RG58 bör gå alldeles utmärkt att byta till.

Nu finns det (tänk, påkostade material!) sk "lågförluskablar" i nättare dimensioner än de gängse, men du nämner 18 m mast. Se till att den kabel du lägger i masten inte har någon onödig skarv, dvs går obruten hela vägen. Sedan vill du nog ha en skarv nära masten, förslagsvis under däck. Du vinner något på att ha antennledningen obruten ända till radion, men inte direkt massor. Det räcker i så fall att du trampar på kabeln vid avmastningen så är all vinst borta.

Kanske en sådan här: https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... M?id=05507
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 03 nov 2021, 12:30

Minsann om det inte tändes ett ljus i processorn! Tack för utläggningen. Ja det verkar som om kabeln jag glott på hos Hjertmans (5636-20) à 529 är samma. Så vi får se hur det blir!
Faktiskt bra att sätta igång detta tänk redan nu istf till våren när allt annat också skall betänkas. En tanke ger upphov till flera och processen tar tid. Men nu är det liksom förgrubblat. Tack för bidrag!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Installation av nya prylar

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 13 apr 2022, 10:04

Kan glädjestrålande :D berätta att efter 2 timmars mek haver jag nu bytt både vindgivarekontakten och plattan den sitter på och -trumvirvel- dragit igenom 18 meter kabel. Hur: som jag tänkte innan: mätte längd på den nya, knipsade av, knipsade sen av g:a kabeln i masttoppen, skalade och fick fram 6 ledningar på vardera. Dessa tvinnades färgvis och lade jag sedan tre neråt och tre uppåt och rullade därefter eltejp hårt spänt kring allt. Blev dragfast!
Och sen drog jag igenom det hela. Et voila!

Skriv svar