Då fungerar det så här: Bilen används för att köra ner alla grejorna till båten. Sedan tittar bilägaren på parkeringskostnaden och väljer (om det är en stor rörlig kostnad eller (som hos oss) 24-timmars parkering) att köra bilen någon annan stans och ta buss, taxi eller apostlahästarna till båten (jag har en båtcykel, en cykelhållare och Skåne är platt). Det är helt OK i hamnar där det inte finns så mycket plats och där det finns efterfrågan på parkering (så är det i Lomma där jag har båten, badgästerna är som desperados att få plats fina dagar...). Vi kan inte ens köpa oss ett avlatsb... förlåt, P-bevis, utan det är samma huggsexa för alla. Jag tror helt enkelt att det avtalsmässigt skall vara "lika för alla" och GREFAB har hamnar på både parkeringsmässigt "heta" och "kalla" ställen. Men om det är så himla ändamålsenligt på de stora ödeparkeringarna vet jag inte.Peter_K skrev:Anders S - du talar mot dig själv.
Hur kan du köra hem bilen om den nu är nödvändig för att ta sig till båten?
Om man inte bor här; och i så fall - varför skall man betala för parkeringen?
http://www.peabbostad.se/Projekt/Vastra ... da-Brygga/
Om vi talar om principen "småaktighet" så kan jag köpa resonemanget på ett sätt. Samtidigt är det ju inte fel att faktiskt betala för de tjänster man nyttjar, och ibland kan faktiskt det i sig vara en stor besparing att vissa tjänster kostar extra. Exempelvis landström är ett bra sådant exempel (till skillnad från myntinkast på sopor som jag bara ser som raljerande). Om alla platser får fri tillgång till landström gratis kan det bli att fler båtar pluggar in sig när de ligger i hamn i stället för att t ex skaffa solpaneler. om man bortser från de rena miljöaspekterna kan detta innebära den ökade elförbrukningen kräver nya elserviser till hamnen - detta är otroligt dyrt. Så är t ex fallet i vår hamn, och orsaken till att landström inte erbjuds på bryggorna; enbart vid servicebryggorna. Det funkar så gott som uteslutande utmärkt, även om enstaka storförbrukande klubbmedlemmar har gnällt i början innan de anpassat sig.
Men avgifter kan vara småaktigt, likväl som ett vettigt styrmedel, så är det.
(Myntinkast på soporna är inget raljerande, tro inte detta. Här och där är redan infört en snarlik funktion, där sopskåpet bara kan öppnas med gästhamnskoden. Det är förfärligt trist att det gått därhän och i ett par hamnar längre norrut har s/y Karma troligen lagt till mer än en gång, och måsarna (som lämnat Gotland) gör processen kort med påsar som ställs utanför. Det kan knappast bli billigt, men det kan bli skitigt.)