Skam ( = GREFAB) går på torra land !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Skam ( = GREFAB) går på torra land !

Inlägg av peterh » ons 30 apr 2014, 15:28

Nu har grefab sänt ut ett cirkular som är fullt av felaktigheter.
De Börjat med att inleda brevet med "bäste båtägare", något som jag tvivlar på att man menar. I själva verkat är det författat på nyspråk så detta betyder "Bäste rånoffer".

Man fortsätter med "För att öka servicen för dig som köper p-tillstånd till någon av våra hamnar .."
Det är ytterligare en glidning av sanningen, det är nämligen ingen service de ökar, det är en pålaga, något helt annat.
Vidare i samma mening fortsätter man den inslagna vägen att ta betalt för uppställningsplatserna en gång till, platser som
inte kan användas till annat än båtuppställning och parkering för båtägare. Att separat ta betalning för att kunna utnyttja sin
båtplats, och detta på ett ineffektivt sätt är inte klokt det är snarare dumt.
Att dra dit parkeringsautomater och medföljande lapplisor tillför inte en enda parkeringsplats, det frigör heller ingen yta för annat bruk, det är enbart ett sätt att suga ut medborgare.

Vidare framgår att minsta avgiften för en säsong har ökat från 300 kronor till 425 kronor per år, dessutom inskränks möjligheten att utnyttja alternativa fordon, tillståndet är nämligen låst till fordonets registreringsnummer ! En nästa 50% höjning och en försämring av möjligheten att nytta "tjänsten". Ännu en punkt där en försämring kallas förbättring.

Jag saknar grefabs gamla ledning där man visade en serviceanda.

Tvi f-n säger jag !!

/PS
jag undrar hur GREFAB's upphandling av lapplisorna gått till, har en korrekt upphandling gjorts eller kan man överklaga ??
/DS
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Re: Skam ( = GREFAB) går på torra land !

Inlägg av Anders » ons 30 apr 2014, 18:27

Fick också brevet idag och blev imponerad av att det började med "För att öka servicen för dig som köper p-tillstånd". Den ökade servicen för mig är följande:
- Priset har ökat från 300 till 425 kronor
- Tillståndet är knutet till en bil, ett registreringsnummer. Jag kan alltså inte ta andrabilen längre till hamnen
- Tillståndet gäller bara i en hamn, förut gällde tillståndet i Hinsholmen, Hovås och Fiskebäck

För något år sedan (innan alla skriverier i GP och under förra VDns tid) fick jag brev som också hade texten "för att öka servicen för dig". Då meddelade de att de slutade att sjösätta båtar på lördagar i Hovåshamnen, hur det var bättre service för mig som kund har jag fortfarande inte kommit på.

Jag har dock inget problem med att betala parkeringsavgift. Pengar för underhåll osv behöver komma in på något sätt och 300kr som förut tycker jag var rätt ok. Att kalla årets förändringar för förbättrad service är dock skrattretande

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » ons 30 apr 2014, 19:46

Anders skrev:Pengar för underhåll osv behöver komma in på något sätt och 300kr som förut tycker jag var rätt ok.
Men tidigare gick pengarna till Grefab som (i bästa fall) kunde använda pengarna till förbättringar i hamnarna. Nu går de till Parkeringsbolaget och in i stadens kassa. Vem tror att dessa pengar kommer att användas till något annat än till fler betalautomater? Till asfalt och bryggor lär det iaf inte bli.

Ganska märkligt att Grefab inte får bestämma själva över område de arrenderar, utan måste lämna bort parkeringen till Parkeringsbolaget.

Förra året var området söder om båtföreningen i Fiskebäck reserverat för just de som köpt säsongskort. Badgäster fick köpa dagsbiljett och parkera på stora planen. Det fungerade bra då båtägarna alltid kunde hitta parkeringsplats. Hur blir det med det i år? Får alla parkera där de kan?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 01 maj 2014, 09:59

paliswe skrev: Förra året var området söder om båtföreningen i Fiskebäck reserverat för just de som köpt säsongskort. Badgäster fick köpa dagsbiljett och parkera på stora planen. Det fungerade bra då båtägarna alltid kunde hitta parkeringsplats. Hur blir det med det i år? Får alla parkera där de kan?
Liknande i Hinsholmen.

"Syd" om Wahlborg gällde bara GREFABs P-kort inte biljettautomatens.
Hur blir det i år?
Inte är det utökad service att behöva gå ut på nätet för att få parktillstånd.
Flera båtkompissar har inte internet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 01 maj 2014, 10:18

Anders skrev:- Tillståndet är knutet till en bil, ett registreringsnummer. Jag kan alltså inte ta andrabilen längre till hamnen
Haver oxå tvenne fordon, och vill fritt kunna välja bil.
Min tolkning: Om man väljer en "Dekal" kan den flyttas mellan olika fordon.

Saxatfrån. http://www.p-bolaget.goteborg.se/sv/hyr ... tillstand/

Villkor för dekal/tillstånd
Genom att betala fakturan förbinder ni er till följande villkor:
P-tillståndet berättigar till parkering av en personbil i mån av ledig bilplats.
P-tillståndet gäller för en kalendermånad i taget och förlängs automatiskt med en månads uppsägningstid. Betalning sker i förskott.
P-tillståndet skall vara placerat på insidan av framrutans nedre vänstra hörn, väl synligt utifrån. Överträdelse av dessa bestämmelser eller av annat inom området skyltat villkor eller förbud debiteras med en fastställd kontrollavgift för varje påbörjat kalenderdygn.
Vid förlorat p-tillstånd och om ni önskar ett nytt, kommer ni att faktureras för hela den aktuella perioden.
Uppsägning av detta p-tillstånd skall i första hand ske via ”min sida” i andra hand e-post eller brev.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 01 maj 2014, 18:07

Bara för att P-bolaget nu hanterar p-korten betyder det inte att pengarna slutligen hamnar hos dem. Jag har inte fördjupat mig i var pengarna hamnar, om de nu hamnar hos P-bolaget får vi hoppas att de betalar en del av arrendet som Grefab betalat tidigare.
Hur som helst så känns det förändringen inte som en förbättring av servicen.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 02 maj 2014, 08:28

Lasse L skrev:
Anders skrev:- Tillståndet är knutet till en bil, ett registreringsnummer. Jag kan alltså inte ta andrabilen längre till hamnen
Haver oxå tvenne fordon, och vill fritt kunna välja bil.
Min tolkning: Om man väljer en "Dekal" kan den flyttas mellan olika fordon.

Saxatfrån. http://www.p-bolaget.goteborg.se/sv/hyr ... tillstand/

Villkor för dekal/tillstånd
Genom att betala fakturan förbinder ni er till följande villkor:
P-tillståndet berättigar till parkering av en personbil i mån av ledig bilplats.
P-tillståndet gäller för en kalendermånad i taget och förlängs automatiskt med en månads uppsägningstid. Betalning sker i förskott.
P-tillståndet skall vara placerat på insidan av framrutans nedre vänstra hörn, väl synligt utifrån. Överträdelse av dessa bestämmelser eller av annat inom området skyltat villkor eller förbud debiteras med en fastställd kontrollavgift för varje påbörjat kalenderdygn.
Vid förlorat p-tillstånd och om ni önskar ett nytt, kommer ni att faktureras för hela den aktuella perioden.
Uppsägning av detta p-tillstånd skall i första hand ske via ”min sida” i andra hand e-post eller brev.
Om det är en ny dekal varje månad så blir det inte lätt för den som är ute och semesterseglar över ett månadsskifte. Telefonnumret som man skulle kunna ringa och fråga hur det ligger till alla dagar dygnet runt fungerar inte heller. En och annan GREFAB-kund som ringde kan man ana.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 02 maj 2014, 11:28

dator9 skrev:
Lasse L skrev:
Om det är en ny dekal varje månad så blir det inte lätt för den som är ute och semesterseglar över ett månadsskifte. Telefonnumret som man skulle kunna ringa och fråga hur det ligger till alla dagar dygnet runt fungerar inte heller. En och annan GREFAB-kund som ringde kan man ana.
Varför tror du man måste byta dekal varje månad?
Det är 2014, förmodligen finns ett nummer på dekalen som p-vakten kollar med sin handdator ifall tillståndet är betalt.
Alla borde ha skägg

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 02 maj 2014, 11:59

Peter_K skrev:
dator9 skrev:
Lasse L skrev:
Det är 2014, förmodligen finns ett nummer på dekalen som p-vakten kollar med sin handdator ifall tillståndet är betalt.
Om det är en ny dekal ....

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 02 maj 2014, 12:10

Peter_K skrev:
dator9 skrev:
Lasse L skrev:
Du tror gott om mänskligheten ! Och du tror att lapplisor är representativa för mänskliga rasen. Grattis!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 02 maj 2014, 12:32

peterh skrev: Du tror gott om mänskligheten ! Och du tror att lapplisor är representativa för mänskliga rasen. Grattis!
Japp. Jag tror gott om mänskligheten. Och jag ser dagligen att p-vakterna gör just så på parkeringen utanför mitt fönster.
Och, de extra 125 kr/år inte är mycket att bråka om tycker i alla fall jag. Om det nu fattas pengar i kassan (enligt allabolag.se gör GREFAB förlust), varifrån tycker du man ska ta dem - är det från bilparkering, uppläggningsplatserna eller för båtplatserna om du får välja? Eller ska man ta de pengarna från andra delar av kommunens verksamheter, och i så fall vilka tycker du? Eller höja skatten för kommunens innevånare?

För att få lite perspektiv:
425 kr/år ger 35 kr/månad i p-avgift - ökningen är 10,50 kr/månad.
Är säsongen sex månader (?) som det kostar att parkera är det 70 kr/månad - ökningen är 21 kr/månad.
Är du ute varannan helg under de sex månaderna är det 40 kr/helg ungefär du betalar för att parkera - ökningen är 10 kr/helg.
Är detta något att riva upp himmel och jord för?
Alla borde ha skägg

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 02 maj 2014, 17:08

Peter_K skrev:
peterh skrev: Du tror gott om mänskligheten ! Och du tror att lapplisor är representativa för mänskliga rasen. Grattis!
Japp. Jag tror gott om mänskligheten. Och jag ser dagligen att p-vakterna gör just så på parkeringen utanför mitt fönster.
Och, de extra 125 kr/år inte är mycket att bråka om tycker i alla fall jag. Om det nu fattas pengar i kassan (enligt allabolag.se gör GREFAB förlust), varifrån tycker du man ska ta dem - är det från bilparkering, uppläggningsplatserna eller för båtplatserna om du får välja? Eller ska man ta de pengarna från andra delar av kommunens verksamheter, och i så fall vilka tycker du? Eller höja skatten för kommunens innevånare?

För att få lite perspektiv:
425 kr/år ger 35 kr/månad i p-avgift - ökningen är 10,50 kr/månad.
Är säsongen sex månader (?) som det kostar att parkera är det 70 kr/månad - ökningen är 21 kr/månad.
Är du ute varannan helg under de sex månaderna är det 40 kr/helg ungefär du betalar för att parkera - ökningen är 10 kr/helg.
Är detta något att riva upp himmel och jord för?
Ökningen är 425 kronor. Ytorna har vi redan betalt med våra avgifter för vinter resp sommarförvaring.
Vi skall inte tro att grefab får någonting av dessa pengar, de försvinner hos p-bolaget. Så på det hela är det enbart att djävlas med oss medborgare det handlar om.
I frankrike hade man bränt grefabs kontor. Vi är så mjäkiga att vi accepterar vad skit man än häller över oss.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 02 maj 2014, 19:03

Aha, så du har kännedom om hur avtalet mellan GREFAB och p-bolaget är utformat, det hade jag missat. Eftersom du vet var pengarna tar vägen.

För övrigt betalar du väl ändå för uppläggningsplatsen vintertid och båtplatsen i sjön sommartid. Skall du nyttja uppläggningsplatsen sommartid som p-plats är det väl inte mer än rätt att du också betalar för den tjänsten? Eller hur anser du annars att den skall betalas, se mina (obesvarade) frågor i tidigare inlägg.
Alla borde ha skägg

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 03 maj 2014, 08:22

Peter_K skrev:Aha, så du har kännedom om hur avtalet mellan GREFAB och p-bolaget är utformat, det hade jag missat. Eftersom du vet var pengarna tar vägen.

För övrigt betalar du väl ändå för uppläggningsplatsen vintertid och båtplatsen i sjön sommartid. Skall du nyttja uppläggningsplatsen sommartid som p-plats är det väl inte mer än rätt att du också betalar för den tjänsten? Eller hur anser du annars att den skall betalas, se mina (obesvarade) frågor i tidigare inlägg.
Uppläggningsplatsen används inte ( kan inte användas till annat ) under sommaren, så den får grefab betala arrende för året om. Om de vill sätta upp p-automater och släppa in lappisor så är vinsten högst marginell för grefab ( men substantiell för p-bolaget).

Jag talar nu inte om saltholmen och likande områden där det verkligen är tyck på p-platserna utan om björlanda ( och kanske torslanda lagun) där enda motivet att ställa en bil är att nyttja småbåtshamnen.

F.ö. finner jag det väldit rimligt att båtplats hyres ut komplett med el vatten och p-plats, saknas något av detta är det svårt att nyttja platsen, och det är absurt att bara hyra ut delar av erbjudandet och hänvisa till någon annan spelare för att få en användbar plats.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 03 maj 2014, 09:56

Jag håller inte med.
Får se om du hänger med i resonemanget nu...
Att driva en hamn kostar X kr. Man behöver därför minst X kr i intäkter totalt. Man kan då göra på två sätt:
1. Man tar betalt för varje tjänst som erbjuds. Båtägaren kan då själv välja om man vill ha ström, p-plats eller andra tjänster utöver själva båtplatsen.
2. Man kan hyra ut båtplats inkl allt. Då ingår rubbet i det du betalar för båtplatsen.

Eftersom du fortfarande måste dra in lika mycket pengar på alt 1 och 2, dvs X kr, kan man antingen göra som idag, dvs ta betalt för alla tjänster och man kan själv välja om man vill spara en slant och ta bussen eller cykeln till båten, eller så kan man höja båtplatshyran och låta allt ingå. Även för de som saknar landström i båten och bil till parkeringsplatsen man betalar för.

För pengarna måste ju in. Det är ju inte meningen att övriga kommuninnevånare skall vara med att betala för ditt båtliv, eller? Man behöver då balans i ekonomin. Någonstans måste pengarna in i GREFAB. För tredje gången, hur vill du det ska gå till, namne? Vad är ditt förslag? Hittills har du bara sagt vad du vill ha, inte hur du vill betala. Världen ser inte ut så...
Alla borde ha skägg

Skriv svar