Byta packboxar sjövattenpump - tips

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Byta packboxar sjövattenpump - tips

Inlägg av HansH » tis 29 apr 2014, 10:42

Skulle göra de sista punkterna innan stundande sjösättning (byta förfilter o finfilter) när jag upptäckte att det droppade vatten ur "skvallerhålet" på sjövattenpumpen (MD2020B).
F**, packboxen kass!
Åkte till närmaste VP-verkstad o köpte nya packboxar. Informerades av deras mek att "den är lite stökig att byta packboxar på, men ta loss pumpen o kom hit så fixar vi det".
Tillbaka i båten visade det sig att för att få loss pumphuset så måste inte bara slangar och reglagekablar demonteras utan hela motorfästet på SB sida måste bort för att komma åt de två inre bultarna :evil:
Den som har konstruerat VP's (dvs Perkins) smådieslar måste ha haft otur när han tänkte!
Fick plocka fram taljan igen o avlasta motorn (har bytt bälg i vinter så motorn har hängt i den taljan tidigare).
Skruvade loss motorfäste o pump och åkte tillbaka till VP-verkstaden. Väl där fick jag beskedet "Nä, den har vi inte tid med nu. Du får lämna in den så får vi se när det finns tid..." :cry:
Dessutom krävdes enligt dem att man måste fixera drevet som sitter på pumpaxeln genom att spänna fast det i ett skruvstäd med "bly-mellanlägg" och sedan lossa muttern med en "mutterknackare".
Ridå! Här höll jag på att tappa sugen och övervägde att endast byta den yttre packboxen som går att bända/pilla ut genom att trycka med något i skvallerhålet.
Men som de sade på verkstaden "har den yttre packboxen gett upp så är det bara en tidsfråga innan den inre gör det".
Innanför yttre packboxen sitter en O-ring och en mellandistansbrick av plast. De går också att pilla ut.
Sen tog jag en borrmaskin och ett 2mm borr och borrade två grunda hål i den inre packboxen (som sitter ca 4 cm in i huset).
Sen skruvade jag i ett par plåtskruvar i hålen och kunde dra ut packboxen ur huset - istället för att trycka ut den från "drevsidan" som var verkstadens föreslagna metod. Men den krävde ju demontering av pumpaxeln.
För att återmontera inre packboxen behövs ett rör att trycka med, tex ett VP-rör. Hittade inget sånt i hamnen men väl en trasig snorkel :)

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Byta packboxar sjövattenpump - tips

Inlägg av peterh » tis 29 apr 2014, 13:23

jag bytte packbox i min nanni 2-100 häromdagen. ( kubota ombyggd i frankrike)

Pumpen sitter på ett "kraftöverföringsuttag" med 4 skruvad, axeln har en enkel mejselformad medbringare. ( Man fick ta av
slangarna).
Efter att ha plockat ur impellern var det bara att dra ut axeln och dess 2 kullager ( inga j-a vattensmorda mässinglager här!)
En distransgrej och en o-ring kom med, packboxen var bara att trycka loss från vattensida.

Ny packbox och oring inhandlades på momentum, återmonteringen i motsatt ordning. Kostnad 200 skr ( jag köpte 2 satser för
att ha 1 i reserv)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Byta packboxar sjövattenpump - tips

Inlägg av Glad_seglare » tis 16 jun 2020, 20:01

Hej HansH

Jag är i samma situation dvs. det droppar saltvatten från sjövattenpumpen på dessa baksida. Jag har en VP D1-20. Har köpt två packboxar av en Volvo Penta serviceverkstad. Skulle bara vara att lossa fyra muttrar och ta bort pumpen sen lite pill med en segerring, Till att börja med så var min pump endast fäst med två muttrar. De på babords sida saknades. Gängtappen/ bulten och huset var måla i originalfärg och några muttrar har aldrig skruvats på eftersom färgen är opåverkad. Hur som när de två muttrar som var där var lossade så var det stört omöjligt att ens rubba pumpen. Den sitter stenhårt. På baksidan om pumphuset sitter ett lock. Man kan se på diverse sprängskisser att det finns ett drev som du beskriver det som förmodligen är fäst med en mutter på pumpens axel. Hur var det för dig? Fick du bort pumpen? Om jag förstår dig rätt så lät du den sitta kvar och körde ett eget trix med plåtskruven och tryckte in den nya packboxen från samma håll som impellern?

Lyssnar gärna på allas erfarenheter som varit i samma situation.

Hälsningar
Glad Seglare

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Byta packboxar sjövattenpump - tips

Inlägg av Glad_seglare » ons 17 jun 2020, 09:09

Hej igen HansH

Läser ditt inlägg en gång till och ser att du fick bort pumpen. Ska kanske istället fråga hur du fick bort den eftersom min sitter som berget trots lossade muttrar.
Glad Seglare

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Byta packboxar sjövattenpump - tips

Inlägg av Glad_seglare » ons 17 jun 2020, 19:31

Hej HansH hej alla

Jag har nu blivit lite klokare och förstår HansHs text bättre och även hur pumpen, i mitt fall, är fäst. De jag trodde var bultar utan muttrar var istället bultar som tydligen är gängade i den platta på pumpen som vetter mot drevhuset. Dessa bultar kräver att motorfästet lossas för att få bort, vilket inte kan komma på fråga eftersom min båt ligger i sjön. Konstruktören av detta måste haft en himla dålig dag på jobbet när denna lösning kom till. Lärdomen är att alltid köra motorn med vatten på land innan sjösättning för att se om packboxen läcker. Det görs ju på hösten med sötvatten och glykol men inte alltid på våren vad jag vet. Den yttre packboxen mot impellern går mycket riktigt att pilla ut genom att trycka med något genom skvallerhålen/ dräneringshålen på pumphusets baksida. Detta är nu gjort och det sitter en ny packbox i pumpen och läckaget är nästa borta. Faktum att det kommer en lite droppe men betydligt mindre än tidigare. Nu är frågan varför det droppar över huvud taget. I mina efterforskningar så har jag talat med ett några VP verkstäder. Ingen av dessa ansåg att det skulle fungera att byta packboxen utan att montera bort pumpen. En av dessa nämnde något om en tätpasta som skulle till. Känner någon här på forumet till vad det kan vara för tätpasta.

Hälsningar
Glad Seglare

Skriv svar