Saknad riggdetalj

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
magnuznilzzon
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 21:09

Saknad riggdetalj

Inlägg av magnuznilzzon » mån 28 apr 2014, 22:08

Hej!

I höstas köpte jag en Viggen. Den stod på land och var avriggad, så jag fick vant och stag i en låda. I helgen skulle jag rigga på, och upptäckte att akterstagsfästet i masttoppen saknade en detalj.

Detaljen är i princip en toggle, men bredare - i princip en 40 mm rostfri plåt böjd till ett U, med ett hål för en riggbult i "övre" delen av U-et.

Vad heter en sådan detalj (så att jag kan googla på den) och var kan man köpa en? För närvarande sitter akterstaget direkt i den långa riggbult som U-et skulle hängt i, men den kan ju då röra sig till höger och vänster. Är det ett problem?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av toaen » tis 29 apr 2014, 06:01

en liten rörstump eller ett antal brickor på var sida om stagets ändbeslag!?

Annars kan nog http://www.benns.se/ hjälpa dig.

Ring och fråga, men ta ett exakt mått innan.

Det framgår ju väldigt klart av din beskrivning vad du menar. Jag ser prylen framför mig, men vad den skulle kunna heta har jag ingen aning om, men det är ju nån form av toggels.

Det kanske tom aldrig har funnits nån.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av paliswe » tis 29 apr 2014, 06:35

Kan inte vara svårt att tillverka en sådan, det borde vilken bättre mekanisk båtverkstad kunna fixa till, borra 2 hål i en rostfri plåt och bocka den.
Alternativt kan man köra med en smidd schackel, det har jag gjort när motsvarande del på min mast stulits i mastskjulet.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av Sneseglarn » tis 29 apr 2014, 07:31


magnuznilzzon
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 21:09

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av magnuznilzzon » tis 29 apr 2014, 12:53

En sådan var det, men utan lättningsspalten i mitten :)

Då vet jag var jag kan få tag på en. Nu är frågan: behöver jag en? Nu är toppen på akterstaget monterad direkt på den långa riggbulten i masten, vilket ger en punktbelastning som inte finns när togglen är monterad. Risk eller inte?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av Anders S » tis 29 apr 2014, 15:27

magnuznilzzon skrev:En sådan var det, men utan lättningsspalten i mitten :)

Då vet jag var jag kan få tag på en. Nu är frågan: behöver jag en? Nu är toppen på akterstaget monterad direkt på den långa riggbulten i masten, vilket ger en punktbelastning som inte finns när togglen är monterad. Risk eller inte?
Obra, obra! Här är det "två hål som möts" - eller hur? Då krävs mellanstycket som ett hängsle för att fördela belastningen. har du lagt "hål-mot-hål kommer bulten (kallas så) att kantra och sedan kan (och kommer) vad som helst att hända.
Anders S

magnuznilzzon
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 21:09

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av magnuznilzzon » ons 30 apr 2014, 07:46

Hej

Här är en skiss som visar hur det ser ut:

Bild

Den visar masten uppifrån. Till vänster förstagsfästet (som har en "toggle") och till höger akterstagsfästet (som kan glida fram och tillbaka). Hur menar du att bulten kan "kantra"? Att bulten till höger/akter glider ur sitt hål? Är inte den risken samma till vänster/förut?

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av Excel 319 » ons 30 apr 2014, 08:53

Med akterstaget monterat som på bilden utsätts riggbulten för större böjande påkänning än om du använder plåten, som skapar en utbredd belastning och mest skjuvande. Kolla med Benn som plåten verkligen behövs. De brukar svara snabbt på ett mail. Säger de nej kan du alltid kapa till ett par rörändar och monter utanför vireänden, så att den inte glider.

magnuznilzzon
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 21:09

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av magnuznilzzon » ons 30 apr 2014, 10:13

Onekligen snabba på mailen, Benns..

======================
Hej Magnus,

Det behövs ingen toggle på akterstaget.

Den på förstagen kan sitta där pga rullsystem eller som förlängare.

Ifall du tycker akterstaget rör sig på bulten kan du lägga plastbrickor i mellan men det är inte nödvändigt.

Med vänliga hälsingar,

Ola Olsson
=====================

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av Anders S » ons 30 apr 2014, 13:14

magnuznilzzon skrev:Hej

Här är en skiss som visar hur det ser ut:

Bild

Den visar masten uppifrån. Till vänster förstagsfästet (som har en "toggle") och till höger akterstagsfästet (som kan glida fram och tillbaka). Hur menar du att bulten kan "kantra"? Att bulten till höger/akter glider ur sitt hål? Är inte den risken samma till vänster/förut?
Skissen förklarar bra. Jag trodde det handlade om två ögon med bulten igenom.
Däremot vet jag inte om jag håller med Benns, nu när jag ser hur det är tänkt - det kan bli avsevärda böjpåkänningar på bulten. Vilken dimension har bulten i fråga?
Anders S

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av spackel » ons 30 apr 2014, 22:22

Jag har ingen toggle, rigg från Benns

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av Anders S » tor 01 maj 2014, 10:52

Allt beror på dimensionen och längden på bulten. Kan den krökas när akterstaget drar i den är det inte bra. Då kommer allt att hänga på saxpinnen eller ringen, som bulten kommer att hänga i på ena sidan om den blir tillräckligt V-formad. Det är kanske inte intuitivt, men det kan då vara bättre att sätta alla brickorna (distansen) på ena sidan, så att draget hamnar så nära det ena hängslet på beslaget som möjligt. Men det bästa är om man kan skaffa en toggle med rätt mått.
Anders S

magnuznilzzon
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 21:09

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av magnuznilzzon » fre 02 maj 2014, 10:17

Bulten är en kvartstum, som alla mina bultar. Jag har också tänkt att det borde vara bra att sätta den på ena sidan.

@spackel: Ingen toggle, betyder det att det ser ut som på skissen? (så att staget kan glida fram och tillbaka)

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Saknad riggdetalj

Inlägg av spackel » fre 02 maj 2014, 12:46

Japp

Skriv svar