Slang till disk/tvättställ

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Slang till disk/tvättställ

Inlägg av Göran A » tis 22 apr 2014, 18:19

Har bytt genomföringar och passar på att samtidigt byta slangar från pentry och tvättställ. Tidigare var det en slang med utvändiga räfflor, men när jag köpte ny slang fick jag en transparant, armerad slang. Verkar vara i samma utförande som inkommande vatten men i grövre dim.
Är det en sådan slang man använder idag?
Första problemet är att den är något grövre utvändigt så jag får öka håltagningen i några teakskior, men är relativt enkelt att åtgärda.
Håller den för väldigt varm vätska som nästan kokande vatten, om inte är den ju direkt olämplig.
Slangen är delvis synlig och hur kommer den att se ut om några år med tanke på invändig beläggning.
Innan jag sätter hålsågen i teakplywooden så är det intressant att höra forumets erfarenhet och åsikter.

/Göran A

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Slang till disk/tvättställ

Inlägg av AndersGustafsson » tis 22 apr 2014, 18:33

Jag har sådan iallafall. Visst mjuknar den av hett vatten, men knappast tänker du väl spola ned sådana mängder att det spelar någon roll?
/Anders G

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Slang till disk/tvättställ

Inlägg av stockankare » tis 22 apr 2014, 21:44

Har också bytt genomföringar till pentryt, fick en likadan när jag bad om armerad slang, tror nog den håller, blir nog inte så ofta jag spolar kokhett vatten, efter disken är det nog max 50grader, och inte kokar jag vatten för att hälla ut, då kan det nog få svalna lite först.

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Slang till disk/tvättställ

Inlägg av Göran A » ons 23 apr 2014, 07:02

Tack för svaren, då kan jag lugnt montera in slangarna jag köpt.
Vattnet efter potatis/pasta är säkert över 90 grader, men det verkar ju inte vara några problem.

/Göran

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Slang till disk/tvättställ

Inlägg av Lasse L » ons 23 apr 2014, 07:47

Har också sjövatten i diskhon.
När varmt vatten hälls ut blandar jag det med kallt sjövatten.
Har efter >20 år uppstått "beläggning" i avloppsslangens insdida, ingen olägenhet med det.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Slang till disk/tvättställ

Inlägg av Kenta » ons 23 apr 2014, 11:02

Hej! Jag köpta för några år sedan den typ av slangar som ex. OKQ8 och Biltema (art.nr 61-385) säljer som kylarslangar till bilar, svarta och som är armerade. De går att böja nästan hur som helst utan att det blir veck och stopp i slangen. Jag har dem både från tvättstället och från diskhon. Jag har inte haft några problem med dem, och de lär väl hålla för en hög temperatur om slangen är tillverkad för att sitta i en bilmotor.
Mvh/Kenta
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Slang till disk/tvättställ

Inlägg av Anders S » ons 23 apr 2014, 11:08

Kenta skrev:Hej! Jag köpta för några år sedan den typ av slangar som ex. OKQ8 och Biltema (art.nr 61-385) säljer som kylarslangar till bilar, svarta och som är armerade. De går att böja nästan hur som helst utan att det blir veck och stopp i slangen. Jag har dem både från tvättstället och från diskhon. Jag har inte haft några problem med dem, och de lär väl hålla för en hög temperatur om slangen är tillverkad för att sitta i en bilmotor.
Mvh/Kenta
Det är möjligen en liten hygienfråga. Det är allmänt bra om avlopp är släta på insidan, eftersom de då fångar så litet "avlopp" sm möjligt. Annars är kylarslangar starka och värmetåliga :D Jag har använt armerad slang a "tryckluftsmodell" i många år, och det ar fungerat utan problem. Ingen större anledning till oro. Däremot skall man kanske avstå från oarmerade pvc-slangar eller den lömska lågpris-spiralslangen med tunna väggar mellan spiralen, särskilt om de går till genomföringar under vattenlinjen. Är man mycket ängslig och mycket rik kan man använda WC-slang, den brukar vara stark och tål det mesta.
Anders S

Skriv svar