Avluftning septitank?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lars-Göran
Rookie
Kontakt:

Avluftning septitank?

Inlägg av Lars-Göran » fre 18 apr 2014, 11:49

Vad använda för beslag/bordsgenomföring/avluftningsventil till septitanken? OBS! för 19mm slang. :D
L-G.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Re: Avluftning septitank?

Inlägg av Mackey » fre 18 apr 2014, 13:32

Minns inte om det var här eller på Maringuiden, men i en tråd rekommenderas att använda så kort avluftning som möjligt (max 50 cm för en 19 mm slang) och helt öppna genomföringar.
Fördelen är att man då får in luft kontinuerligt i tanken och slipper då en hel del lukt eftersom nedbrytningen blir mera luktfri.

Jag har 3 m 12 mm slang och det ger oss inga problem med hopsugning av vår rostfria tank.

Har du 3 m slang så kan du välja vilken genomföring du vill, du får ändå inte in någon luft i tanken annat än när du suger ur den. Se bara till att den inte är allt för trång.

Kanske inget exakt svar, men lite vägledning hoppas jag det gav.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 18 apr 2014, 18:04

På gamla båten gick slangen ut genom ett hål i aktergaveln med en sådan där "skedformad" plåt ovanpå. På nya mynnar den ut i ankarboxen :)
/Anders G

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 18 apr 2014, 20:13

Blir tanken överfull kan ju slangen delvis fyllas med skit o papper så det blir stopp. Har man då en genomföring med ett sånt här lock över kommer man inte åt att antingen spola in vatten eller luft från utsidan lika lätt som med en vanlig genomföring. Det har hänt mig en gång, och då var det snart gjort att spola in med en vattenslang o få bort det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » fre 18 apr 2014, 22:30

Jag har min på skrovsidan så jag vill har en diskret genomföring. På min första installation använde jag http://www.hjertmans.se/article/tankventil-12mm-rak. Den är och hopplöst att resa om tanken blir överfull.
När jag senare gick upp till 19mm valde jag denna, går att rensa utifrån. http://www.hjertmans.se/article/tankven ... h-rak-19mm.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 18 apr 2014, 22:47

Vilse skrev:Jag har min på skrovsidan så jag vill har en diskret genomföring. På min första installation använde jag http://www.hjertmans.se/article/tankventil-12mm-rak. Den är och hopplöst att resa om tanken blir överfull.
När jag senare gick upp till 19mm valde jag denna, går att rensa utifrån. http://www.hjertmans.se/article/tankven ... h-rak-19mm.
Det var den med nätet på din första länk jag tänkte på inte alls skulle vara bra. Den inte allt för behagliga lukten ur en sån här avluftning dämpas ju inte för att man har ett nät där, så det är ju ingen vits alls med nät... Har man den på skrovsidan kan den ju hugga tag i kajen oxå när man lägger till och då kan både ventilen o plasten skadas. Min sitter oxå på skrovsidan o är en vanlig rak flushad. Men hur grov den är kommer jag inte ihåg. Sen jag satte dit elektriska stolen med kniv är det aldrig några problem att det fastnar nånstans.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem

Inlägg av tompelompe » lör 19 apr 2014, 06:33

Jag byter min toalett och slangar och passar på att installera däckstömning, kommer byta luftningen från 12 mm till 25 mm och använder en vanlig bordgenomföring.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » lör 19 apr 2014, 21:53

Avluftningen med nätet synligt blir lätt igensatt om du överfyller tanken, cellulosa etz, vet någon varför nätet är där? Rädsla för solitära bin?
Måste byta själv till 2015, så inte Sjöpolisen tar oss, då blir det en som evakuerar ordentligt.
På tal om ommbyggnation av septitanksarrangemanget,
har ni sett om någon tar till en lösning där man lätt kan rikta 1:an direkt i sjön och endast samla upp 2:orna i tanken
För att spara sugtillfällen?
Frågan bygger delvis på tanken att fekalier är farligare än urin, men det kanske är tvärtom.....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 apr 2014, 05:49

Besqua skrev:Avluftningen med nätet synligt blir lätt igensatt om du överfyller tanken, cellulosa etz, vet någon varför nätet är där? Rädsla för solitära bin?
Måste byta själv till 2015, så inte Sjöpolisen tar oss, då blir det en som evakuerar ordentligt.
På tal om ommbyggnation av septitanksarrangemanget,
har ni sett om någon tar till en lösning där man lätt kan rikta 1:an direkt i sjön och endast samla upp 2:orna i tanken
För att spara sugtillfällen?
Frågan bygger delvis på tanken att fekalier är farligare än urin, men det kanske är tvärtom.....
Nätet har en annan funktion: De här luftningarna används ofta för bränsletankar, och då är nätet ett flamskydd. När det gäller septiktankar gör nätet ingen nytta.

Att spola ut kiss och samla bajset låter ju intuitivt och bra, men är det inte. Tvärtom, så är det kisset som verkligen göder, bajset är mer obehagligt och "äckligt". Givetvis är de verkliga skadeeffekterna mycket små, så man kommer långt med att vara laglig när det behövs (där många båtar samlas och belastningen blir lokalt hög - hamnar). Men VILL man göra så, så är ju en Y-ventil på utloppet (direkt ut/till tank) en enkel lösning. ("Enkel" är ett relativt ord. Jag har en "enkel" toalettlösning, men gäster utan båtvana kan bli tämligen brydda ändå. Ingen under tre år tycker det är kul att skepparen kommer för att beundra det man producerat.

I praktiken kommer sjöpolisen inte att hinna med, ej heller kustbevakningen. Gör de ett nedslag är det möjligen en razzia i någon välkänd naturhamn. Men tömmer man där förtjänar man det som kan tänkas drabba. Börjar de borda segelbåtar till sjöss för att kontrollera septiktanken kommer de att bli än mer ifrågasatta.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 20 apr 2014, 19:32

Ingen under tre år tycker det är kul att skepparen kommer för att beundra det man producerat.
Um.. Du menar "över" :)
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 apr 2014, 20:02

Vid närmare eftertanke över meningsbyggnaden - Ja!
Anders S

Skriv svar