byta bälg vp 110s drev

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

byta bälg vp 110s drev

Inlägg av stockankare » tor 17 apr 2014, 20:15

Ber om ursäkt om jag spammar men åker ut till båten imorgon. så här kommer det igen

Håller på att montera ihop mitt 110s drev och, om jag förstår instruktionen rätt, ska det vara något som heter permatex mellan drevhalvorna ( det finns två stycken papperspackningar med i satsen men dom ska nog vara till 130 och 150 dreven). Om jag förstår det rätt var det ett packningsmassa som inte härdade, vad har ni andra använt? Jag köpte plastic padding gasket och den blev typ packnings hård när den fick härda, kanske marinfett istället? Saken är den att när jag delade på drevet fanns det inget spår av vare sig packningar eller något annat, bara fett på o-ringen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byta bälg vp 110s drev

Inlägg av Anders S » tor 17 apr 2014, 21:23

stockankare skrev:Ber om ursäkt om jag spammar men åker ut till båten imorgon. så här kommer det igen

Håller på att montera ihop mitt 110s drev och, om jag förstår instruktionen rätt, ska det vara något som heter permatex mellan drevhalvorna ( det finns två stycken papperspackningar med i satsen men dom ska nog vara till 130 och 150 dreven). Om jag förstår det rätt var det ett packningsmassa som inte härdade, vad har ni andra använt? Jag köpte plastic padding gasket och den blev typ packnings hård när den fick härda, kanske marinfett istället? Saken är den att när jag delade på drevet fanns det inget spår av vare sig packningar eller något annat, bara fett på o-ringen.
Då jag i en forntid trimmade motorer vars block består av två aluminiumhalvor som limmas (och skruvas, bara lugn) samman använde vi Curil (finns fortfarande, heter numera Curil K2). Det handlar alltså om en packningsmassa för aluminium som i vissa lägen fungerar bättre än packning. Permatex har många sorters packningstyper, men det du rimligen bör använda är den sorten man penslar på i tunna lager. Den BORDE finnas på Mekonomen eller motsvarande. Jag skulle inte lita på silikonsmet i detta.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: byta bälg vp 110s drev

Inlägg av T » fre 18 apr 2014, 07:24

stockankare skrev:Ber om ursäkt om jag spammar men åker ut till båten imorgon. så här kommer det igen

Håller på att montera ihop mitt 110s drev och, om jag förstår instruktionen rätt, ska det vara något som heter permatex mellan drevhalvorna ( det finns två stycken papperspackningar med i satsen men dom ska nog vara till 130 och 150 dreven). Om jag förstår det rätt var det ett packningsmassa som inte härdade, vad har ni andra använt? Jag köpte plastic padding gasket och den blev typ packnings hård när den fick härda, kanske marinfett istället? Saken är den att när jag delade på drevet fanns det inget spår av vare sig packningar eller något annat, bara fett på o-ringen.
Till mitt drev, som inte är ett VP-drev, används Loctite 518 som komplement till o-ringen.

:o
/T

seilbaaten
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 17 feb 2015, 12:54
Kontakt:

Re: byta bälg vp 110s drev

Inlägg av seilbaaten » tis 17 feb 2015, 13:05

Når jeg monterte mitt drev (120S) så benyttet jeg et stoff som het Loctite 5923. Forhandleren hevdet at dette var det samme som Permatex. Har bare brukt båten en sesong etter at jeg byttet bälg, men det holdt i hvert fall tett den sesongen. Håper det fortsetter...

Skriv svar