Var köpa Hematit till järnmönja? (Köpte färdig järnmönja)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Var köpa Hematit till järnmönja? (Köpte färdig järnmönja)

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 14 apr 2014, 13:44

Finns det nån som säljer hematit? Googlar jag på hematit får jag upp en massa tjafs om smycken och "chacran som påverkas av hematit/blodsten"..Jag vill göra järnmönja till kölen, det verkar skitenkelt, helt giftfritt och mkt effektivt på järnkölar.
http://www.wiss.se/varv/tips/jaernmoenja.html
Men var hittar jag själva hematitpulvret? Och att det är av rätt sort, så det inte är nån hokuspokus variant för att komma i kontakt med ondar andar....
Nånstans såg jag en varning om att köpa färdig järnmönja då den kunde vara för blaskig för järnkölar.
Senast redigerad av 2 Guitar Nilsson, redigerad totalt 0 gång.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av morg » mån 14 apr 2014, 14:34

Är mil utan för min comfort zone men lite spontant googlande ledde till denna franska rödjord... säkert bara bjäfs...

http://www.claessons.com/produkter_list ... sort=&dir=

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av stockankare » tis 15 apr 2014, 08:27

Kollade wikipedia, rödaktig mineral som bl.a. används i Falu rödfärg ( som liksom järnmönja är en slamfärg). http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnoxid , http://sv.wikipedia.org/wiki/Hematit . Verka hursomhelst intressant att behandla kölen med järnmönja. Hur blir den färdiga ytan? kan man måla epoxy över?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 15 apr 2014, 14:31

stockankare skrev:Kollade wikipedia, rödaktig mineral som bl.a. används i Falu rödfärg ( som liksom järnmönja är en slamfärg). http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnoxid , http://sv.wikipedia.org/wiki/Hematit . Verka hursomhelst intressant att behandla kölen med järnmönja. Hur blir den färdiga ytan? kan man måla epoxy över?
Vet inte ang epoxi, men det verkar som att blästring o epoxi inte helt hindrar rosten på järnkölar, trots att det är et enormt jobb.
Jag har de senaste åren bara putsat de rostiga fläckarna med lamellskiva på liten vinkelslip, sen på med rå linolja först, slipa lite mer i det o mer rå linolja, sen dan efter smetat på kokt linolja typ fyra dagar en gång om dan. Det har gjort att det blivivit väldigt tunn rost som man kan krafsa bort med fingrarna. Till största delen håller orginaln
behamndlingen rosten helt borta från min köl, så jag satsar bara på att bättra där det slår upp rosor varje år. Det är inte så mkt jobb med det, att tex polera skrovet ovan .vattenlinjen tar mkt längre tid, fast min långköl är typ enorm. Snudd på trevligt pyssel att sitta på backen o greja. Att linolja är helt giftfritt känns ju också bra..
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av naffatS » tis 15 apr 2014, 14:57

Jag antar att du redan varit inne på http://www.trabatsakuten.nu/tips&trix Där påstår man att hematit kan köpas i färgaffärer som säljer äkta färgpigment.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av naffatS » tis 15 apr 2014, 15:05

Rättelse: http://www.trabatsakuten.nu/ Under Tips & Trix / Att använda järnmönja på trä och järn.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 15 apr 2014, 15:18

Nåt som verkar lite lagom skumt i detta är ju att Hematit tydligen är jord? Rödjord. Jag fick känslan av att det var ensorts järnpulver man skulle använda...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av naffatS » tis 15 apr 2014, 15:33


Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 15 apr 2014, 16:07

Jag ringde till Ottosons i Göteborg o hörde mig för om de verkligen hade pulvret hemma. Det hade de, men han jag pratade med sa att deras färdiga järnmönja var mycket bättre än om man försökte blanda själv, bla så måste man ha nån form av kvarn som kunde mala sönder hematiten och få den riktigt blandad med linoljan. O det lät absolut som att han mkt väl visste vad han pratade om. Så jag beställde två st enliters burkar o en liter prima rå linolja, det blev 568 kr plums moms plus frakt.
Det här har jag funderat på att prova i flera år nu ska det väl äntligen bli av. :)
http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=2677
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av T » ons 16 apr 2014, 21:37

Guitar Nilsson skrev:...

Vet inte ang epoxi, men det verkar som att blästring o epoxi inte helt hindrar rosten på järnkölar, trots att det är et enormt jobb.
Jag har de senaste åren bara putsat de rostiga fläckarna med lamellskiva på liten vinkelslip, sen på med rå linolja först, slipa lite mer i det o mer rå linolja, sen dan efter smetat på kokt linolja typ fyra dagar en gång om dan. Det har gjort att det blivivit väldigt tunn rost som man kan krafsa bort med fingrarna. Till största delen håller orginaln
behamndlingen rosten helt borta från min köl, så jag satsar bara på att bättra där det slår upp rosor varje år. Det är inte så mkt jobb med det, att tex polera skrovet ovan .vattenlinjen tar mkt längre tid, fast min långköl är typ enorm. Snudd på trevligt pyssel att sitta på backen o greja. Att linolja är helt giftfritt känns ju också bra..
Vad får dig att tycka att verkar vara på det viset? Det är inte min erfarenhet, däremot har jag märkt att 'gör man fel så blir det fel'. En bra början kan ju vara att följa färgfabrikantens anvisningar.

:o
/T

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Var köpa Hematit? Vill vispa ihop järnmönja.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 17 apr 2014, 08:13

T skrev:
Guitar Nilsson skrev:...

Vet inte ang epoxi, men det verkar som att blästring o epoxi inte helt hindrar rosten på järnkölar, trots att det är et enormt jobb.
Jag har de senaste åren bara putsat de rostiga fläckarna med lamellskiva på liten vinkelslip, sen på med rå linolja först, slipa lite mer i det o mer rå linolja, sen dan efter smetat på kokt linolja typ fyra dagar en gång om dan. Det har gjort att det blivivit väldigt tunn rost som man kan krafsa bort med fingrarna. Till största delen håller orginaln
behamndlingen rosten helt borta från min köl, så jag satsar bara på att bättra där det slår upp rosor varje år. Det är inte så mkt jobb med det, att tex polera skrovet ovan .vattenlinjen tar mkt längre tid, fast min långköl är typ enorm. Snudd på trevligt pyssel att sitta på backen o greja. Att linolja är helt giftfritt känns ju också bra..
Vad får dig att tycka att verkar vara på det viset? Det är inte min erfarenhet, däremot har jag märkt att 'gör man fel så blir det fel'. En bra början kan ju vara att följa färgfabrikantens anvisningar.

:o
/T
Jag läste nån kommentar från en som först blästrat kölen o sen lagt på många epoxilager, o ändå hade rosten kommit smygande, efter hur länge kommer jag inte ihåg. Han lät lite uppgiven i alla fall som jag kommer ihåg det. Det kanske alltid finns lite sjövatten kvar i en gammal järnköl som blivit rostig en gång. Men det finns säkert de som lyckats bra med epoxi oxå.
Att ta lös kölen från min båt o frakta den till en blästrare vore ett helt orimligt jobb, epoxibehandla den o få fast den igen, är inget jag skulle klara själv, det skulle väl kosta mer än vad en gammal segelbåt är värd idag. Så jag duttar på där det är rost. Efter senaste årens behandling med linolja blir det väldigt tunn o fjunig rost, man kan lätt torka bort den med en trasa.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Var köpa Hematit till järnmönja? (Jag köpte färd

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 25 apr 2014, 18:17

I dag blev det riktigt varmt o skönt på em, så
1 jag gick över kölen med vinkelslip o lamellskiva o tog bort rostrosorna, stora delar är helt rostfri med orginalbehamdlingen från -85, så där slipar jag inget
2 smetade på rå linolja
3 slipade en gång till i den blöta linoljan
4 torkade av oljan med handduk
5 målade ett tunt lager med färgen.

Jäklars vilken härlig färg att hålla på med, helt giftfri, och täcker nåt otroligt bra. Jag köpte två burkar, sen jag målat ett varv hade det knappt sjunkit alls i den första. Kanske kan jag stryka en sväng till i morrn. Tre lager är väl vad som rekomenderas.
IMG_4311 (Small).JPG
IMG_4310 (Small).JPG
IMG_4315 (Small).JPG
IMG_4316 (Small).JPG
Färgen. Jag köpte direkt från Ottosons i Skåne
http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=2677

Och här är ett datablad. Att jag själv skulle kunna vispa ihop samma färg, det är ju otänkbart. Tur jag hittade färdiggjord järnmönja.
http://www.claessons.com/nupload/products/SDB_03.pdf
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar