Bara för säkerhets skull...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
fagusinsula
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55

Bara för säkerhets skull...

Inlägg av fagusinsula » fre 11 apr 2014, 19:46

Haft denna i säkert 30 år.
Fantastiskt bra, ja, enastående!
En 'riktig' sjömanskniv!
Sjömanskniv .jpg
Redan använt den i år för att ta bort en oavsiktlig knut på en fendertamp.
Där kommer 'märlspiken' in och det är den jag saknar på alla andra rekommenderade knivar.
Idag rekommenderas Leatherman, Victorinox, grafitknivar, ja, Gud vet vad, ingen av dessa dock gjorda för sjömän,
utan verkar vara för 'prylgossar', ja ni vet, 'den som har mest prylar när han dör - vinner'...

Sökt en liknande, helst likadan, i många år.
Ingen tillverkar-stämpel finnes, bara 100% stainless steel, vilket stämmer, samt Japan.

Någon som vet?

Doc

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Bara för säkerhets skull...

Inlägg av M.A.C. » fre 11 apr 2014, 19:55

En snabb sökning på marinetool gav dessa:

http://www.yachteq.se/nyheter/296.aspx
Det lär ju finnas en del, man ska bara finna dom...:)

Här finns en annan
http://www.bluefinwatersports.com/image ... 7_Tool.jpg

En till
https://www.foulweathergear.com/images/ ... f23_bg.jpg


Den här har jag på räddningsvästen

http://www.mysailing.com.au/images/dmIm ... ueTool.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bara för säkerhets skull...

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2014, 20:27

Söker man på "riggkniv" hittar man några stycken. Jag har haft ett par sådana, men inte riktigt blivit förtjust i dem. För egen del gillar jag en vanlig kniv bättre, och märlspiken kan ersättas med en syl eller (mer oortodoxt) med en sliten stjärnskruvmejsel man slipar spets på.

Men gillar man modellen (den har en viss charm) skall man vid nyköp tänka på att blad och spik rätteligen skall ha en spärr så man inte delar eller kapar till exempel ett omtyckt och nyttigt finger...
Anders S

fagusinsula
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55

Re: Bara för säkerhets skull...

Inlägg av fagusinsula » fre 11 apr 2014, 21:23

Hej M.A.C.,
Tack för tips!
Har sett GUL kniven men inte SOG kniven, den senare ett alternativ, men varför dessa sågtandade knivar,
som gammal doktor reagerar jag på dessa, skärskador blir svårare, inte minst att reparera.
Varför har man dem?
Köpte en Leatherman kniv eller som det heter, multi tool, och den har det också!
Den ligger i en låda.

Tyvärr gäller inte den gamla principen vad gäller allt nytt: 'make it simple you idiot'

Doc

fagusinsula
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55

Re: Bara för säkerhets skull...

Inlägg av fagusinsula » fre 11 apr 2014, 21:29

Anders,
den har en spärr, bygeln är spärren!
En genial sjömanskniv, som var billig och har fungerat i 30 år, har tydligen ingen marknad.
Orsaken att jag tog upp frågan är att jag vill ha en 'reserv',
letade i 2 dagar nu för att finna min, nej, inte var den i båten men väl i ett fäste i mina Musto overallbyxor :)

Doc

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Bara för säkerhets skull...

Inlägg av T » fre 11 apr 2014, 21:44

fagusinsula skrev:Hej M.A.C.,
Tack för tips!
Har sett GUL kniven men inte SOG kniven, den senare ett alternativ, men varför dessa sågtandade knivar,
som gammal doktor reagerar jag på dessa, skärskador blir svårare, inte minst att reparera.
Varför har man dem?
Köpte en Leatherman kniv eller som det heter, multi tool, och den har det också!
Den ligger i en låda.

Tyvärr gäller inte den gamla principen vad gäller allt nytt: 'make it simple you idiot'

Doc
Sågtänderna är till för att man (lättare) ska kunna kapa linor av moderna material, t.ex spectra och dyneema. Ett olämpligt verktyg ökar kanske risken för personskador?

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bara för säkerhets skull... KNIVOLOGI

Inlägg av Anders S » lör 12 apr 2014, 06:18

fagusinsula skrev:Anders,
den har en spärr, bygeln är spärren!
En genial sjömanskniv, som var billig och har fungerat i 30 år, har tydligen ingen marknad.
Orsaken att jag tog upp frågan är att jag vill ha en 'reserv',
letade i 2 dagar nu för att finna min, nej, inte var den i båten men väl i ett fäste i mina Musto overallbyxor :)

Doc
Det var ju alldeles utmärkt bra i så fall.

Det sågtandade bladets betydelse beror på att "släta" knivblad inte längre är så effektiva på moderna linor (pucktvåa på den).

Den kniv jag just nu anser vara "bäst för att ha till hands ombord" ser ut så här: http://www.clasohlson.com/se/Morakniv-C ... iv/40-7796 och skälet är att när den behövs för att kapa en lina i gott syfte, så är den mycket effektiv. Till arbete använder jag en slät, mycket välvässad (mora)kniv som ger vackra snitt, bara lugn :-)

Ytterligare tips: Den som är det minsta orolig kan också runda spetsen på sina moraknivar (spetsen på Doc:s riggkniv (bilden tidigare) är ju inte det minsta spetsig, behövs inte heller) så minskar risken för stickskador om man hanterar kniven i rörelse ombord (och det kan nog tänkas att man kan behöva).

Bonusinfo om man gillar modellen: http://www.hjertmans.se/article/riggkni ... ine-design, http://www.flaggskeppet.com/marin-inred ... 70-mm.html
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Bara för säkerhets skull...

Inlägg av toaen » lör 12 apr 2014, 08:41

fagusinsula skrev:Anders,
den har en spärr, bygeln är spärren!
En genial sjömanskniv, som var billig och har fungerat i 30 år, har tydligen ingen marknad.
Orsaken att jag tog upp frågan är att jag vill ha en 'reserv',
letade i 2 dagar nu för att finna min, nej, inte var den i båten men väl i ett fäste i mina Musto overallbyxor :)

Doc
Det där känner jag igen.

Jag hade verktyg som jag uppskattade mycket. Vid nåt tillfälle saknade jag det och kunde inte hitta det hur jag än letade. En 10 -15 år senare städade jag i garaget och "hittade" en gammal vinteroverall. Provade den och konstaerade att den hade krymt något alldeles förfärligt under de år den hängt i garaget. :? I fickan låg mitt saknade verktyg.

Jag jobbade som linjemontör på ett elverk. Hade troligtvis haft en utryckning för ett elfel mitt i smällkalla vintern och stoppat verktyget i fickan. Hängt overallen i garaget när jag kom hem. Sen hamnade jag på kontoret och behövde inte gå ut och jobba när det var riktigt kallt. :(
thallatha(alfakrull)hotmail.com

fagusinsula
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55

Re: Bara för säkerhets skull...

Inlägg av fagusinsula » tor 17 apr 2014, 11:38

Hej,

Ja, hur många ggr har det inte hänt, att man saknat ngt och letat sig fördärvad, men inte funnit det!
Så man har köpt en ny, vad nu kan vara.
Med 100% sannolikhet har man inom kort tid efter inköpet 'funnit' det saknade objektet :(
Så står man där med två likadana, förmodligen hade man klarat sig utan ens den man sökte.... :D

Glad Påsk

Doc

Skriv svar