Tätmedel till pulpitfäste

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Tätmedel till pulpitfäste

Inlägg av BjörnS » tis 08 apr 2014, 19:48

Min pulpit läcker. "Foten" består av ett snedkuret 25mm rör i vilket är svetsat en ändplatta och en bult. Fotens diameter i sida är således 25mm och den är lite vinglig. Det finns två rör med ca 1dm mellan längst fram och sedan går pulpiten ca 1,25m akteröver och är vinklat ca 45 grader ner till relingslisten. Bulten går genom alulisten och dras på insidan. Alla fötter har samma konstruktion, dvs en bult i ett 25mm rör, ingen egentlig fotplatta. När man lutar sig mot den eller sätter sig på den så rör det sig i bakfötterna. Lite obehagligt var det i början men efter drygt 10 år så vet man att det håller.
Alla fästen tätades med Sikaflex 291, den vanliga geggan. Nu har minst en av dessa tätningar gett upp och de andra ser åldrade ut och verkar vara på sluttampen.

Frågan är: Finns det något annat att använda för att täta?

Sika är ju en gammal produkt idag, det borde ha kommit fram något bättre.Vad heter den produkten i så fall och var får man tag i den?
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tätmedel till pulpitfäste

Inlägg av Anders S » tis 08 apr 2014, 21:03

Sikaflex med primer kan fungera utmärkt även idag. Eftersom foten rör sig (kan väl inte vara mycket?) så behöver du ge den den rörlighet du vill ha. Jag hade provat att prima metallen efter rengöring, sätta foten i polyuretanmassa (typ, Sika) med 3 mm mellanrum till däck, och sedan dra fästskruven NÄR SIKAn HAR HÄRDAT. Då komprimeras den härdade Sikan och blir en packning, inte ett lim.

Ett annat alternativ (kan vara knepigt i ditt fall) är att ha en ursparing runt skruvhålet så det bildas en tätning där. Men en försänkning i skruvhålet kan göra susen - då får du mer tätning där det gör som mest nytta.
Anders S

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Tätmedel till pulpitfäste

Inlägg av Excel 319 » ons 09 apr 2014, 21:57

Jag har helt skippat Sikaflex och gått över till Tec7 istället. Min erfarenhet så här långt är att Tec7 inte bryts ned lika lätt av solljus som Sika gör.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Tätmedel till pulpitfäste

Inlägg av HansH » tor 10 apr 2014, 11:20

Tremco har en vit fogmassa som både tål UV-strålning bättre än Sikas vita massa samt att den är funkar bra med saltvatten.
http://www.tremco-illbruck.se/produkt/04308_index.html
Har använt den några år med bra resultat, bla just mellan pulpit/pushpit och däck.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Tätmedel till pulpitfäste

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 12 apr 2014, 17:40

Jag kör med SIMSON, helt suveränt. En öppnad tub kan man nog fortsätta använda även året efter. Sikatuben måste man göra av med nästan direkt. Simson tätar kanon, jag har det på fästena till skotskenan, hellt snustorrt överallt.

Ser att det finns tre modeller av det, vilken jag anvä'nt kommer jag inte ihåg, på mitt favoritvarv har de bara sålt en modell.
http://www.bostik.se/Products/Sealants/Simson-Marin
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar