Aktersnurra

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aktersnurra

Inlägg av Anders S » tor 10 apr 2014, 18:59

S-B A-son skrev:
Anders S skrev:
gvs skrev:Någon som vet vad en gammal 2 hästare, 2-takt, väger? tänker att de var nog lättare förr?
Ja. 13 kg. Vikten avser den vanligaste lilla sketsnurran som finns, Yamha/Mariner/Mercury med flera - 2 hk.
Ungefär vad Hondan väger. 13 kg. Går att hantera utan jätteproblem. (Jag är feg och krokade en lina i dels motorn och dels i akterpulpit för att OM jag tappade den i vattnet skulle kunna få upp den per omgående.)

BF 2.3 är för klen att få upp den lille Suzumaren 230 i planing. Inte ens i närheten även om man är ensam. Effekten av full gas är oväsen och svall men minimal fartökning. Därför kan jag tro att den liten elmotor skulle kunna göra jobbet, men som så många så snällt påpekat, det handlar om användningsfall och möjlighet att ladda.

Om man nu inte ska gå Anders väg men värre och skaffa en begagnad monstertvåtaktare på hela 4 hp!

mvh Sven-Barry
Av en ren händelse (hädelse?) kan jag berätta att jag OCKSÅ har en sådan monstersnurra, prövad till en HonWave 265 med uppblåsbar v-durk. Den motorn orkar med nöd och näppe lyfta sig själv, sin husse och båten till planing, men bara om husse (Honn-da, ju) kryper vådligt lång fram och styr med ena foten. Den har också lös tank, en sorts kusin til batteriet på elsnurran... Så kul är det inte, så jag kör med värdig hastighet med den klena motorn med inbyggd tank, när inte årorna nyttjas. Fegsnöret i motorn är en självklarhet och med den tyngre motorn får man faktiskt ett hanteringsproblem - det gäller ju då att förmå sig att släppa dyrgripen om man nu plurrar i upp- eller nedstigande led med denna i griparmen.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Aktersnurra

Inlägg av T » tor 10 apr 2014, 20:54

S-B A-son skrev:
Anders S skrev:
gvs skrev:Någon som vet vad en gammal 2 hästare, 2-takt, väger? tänker att de var nog lättare förr?
Ja. 13 kg. Vikten avser den vanligaste lilla sketsnurran som finns, Yamha/Mariner/Mercury med flera - 2 hk.
Ungefär vad Hondan väger. 13 kg. Går att hantera utan jätteproblem. (Jag är feg och krokade en lina i dels motorn och dels i akterpulpit för att OM jag tappade den i vattnet skulle kunna få upp den per omgående.)

BF 2.3 är för klen att få upp den lille Suzumaren 230 i planing. Inte ens i närheten även om man är ensam. Effekten av full gas är oväsen och svall men minimal fartökning. Därför kan jag tro att den liten elmotor skulle kunna göra jobbet, men som så många så snällt påpekat, det handlar om användningsfall och möjlighet att ladda.

Om man nu inte ska gå Anders väg men värre och skaffa en begagnad monstertvåtaktare på hela 4 hp!

mvh Sven-Barry
Jag har en sån där monstertvåtaktare på hela 4 hk (en Johnson, vad annars?), den väger (tror jag) drygt 13 kg. Den skrämmer iväg min jolle, en LodeStar 250 Ultra Light, i 14 knop - minst... om man är ensam vill säja. Antagligen skulle det gå fortare med en annan propeller men då kan KBV ta en, om man tagit en pilsner för mycket, fast å andra sidan lär dom visst inte få några pengar till såna dumheter i år.
Men... en 4 hk 2-taktare som körs på alkylatsoppa är kanske ett alternativ till iaf den lilla 4-taktarn. Om det inte är tystnaden man är ute efter, då har elmotorn inga konkurrenter.

:o
/T

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Aktersnurra

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 12 maj 2015, 11:44

Jag har som så många andra en tvåcyl tvåtakts Evinrude 4 hkr snurra. Dingen är en Suzumar 270 Rib. Motorn startar jämt på typ första rycket, tom efter vintervilan med bensin som kan vara två år gammal. Kostade på den service med bla ny impeller som blev skitdyr för nåt år sen, i hopp om att den skulle bli lite piggare, tycker den är för slö, önskar den kunde varva ur lite mer, nu drar den knappt upp ribben i plan med mig ensam i den, jag väger bara 75 kilo. Noterade nyss (har noterats förr o förträngts) att ribben är ganska skitig (beväxt?) o sträv under, inget extremt men lite grann i alla fall.
Funderar även jag på alternativet med elsnurra. Tvåtaktaren måste jag ta av från ribben o lyfta upp på min trånga spetsgattsakterpulpit, den väger bara drygt 12 kilo men sitter den kvar på ribben under bogsering så bromsar ribben nåt helt enormt, det blir stora små svall efter den, utan motor på ribben blir moderskeppets fart nästan den samma som utan släpbåt.
O bensintanken måste jag ha öppet uppe i sittbrunnen, jag vill inte ha den nere i stuven eftersom dieselvärmaren sitter där, explosionsrisk deluxe. Seglar jag hårt o slår så åker dunken runt i sittbrunnen. Och tar plats. Känner nu när jag skriver om det hur irriterad jag blir på alltihop fast både ribb och motor ligger i uthuset än. För ett antal år sen hade jag en gammal 12 hk snurra till ribben, då var den rolig som fan att åka i 20 knop med, men att lyfta upp den till moderskeppet var inte att tänka på. Hela idén med en ribb som inte går att få upp i fart är ju ganska korkad, men stor fördel är att den är så otroligt stadig, jag kan lätt stå o gunga på ena pontonen vid i och urklivning. Den orkar bära fem pers också om det är lugnt vatten o man åker o leker lite. DEn är även riktigt bra att ro för att vara en så liten dinge. Det sämsta för mig är nog att jag har så dåligt med plats för motorn på segelbåten o det omständiga att flytta den mellan båtarna. Om det blev bättre fart med bensinmotorn vore det mer "värt" att joxa med den, men den är i segaste laget.

Hittills har väl det enda elektriska alternativet varit Minnkota, men nu har jag sett ett alternativ hos SeaSea, en Maritim e-power Standard 36. Kostar bara 1195 kr hos SeaSea som ligger hyfsat nära i Hudik. Trevlig affär där man samtidigt kan bli pålurad nånting annat när man ändå åker de sex milen dit. Hur mycket dragkraft den har är ju svårt att fatta när man bara tänkt i hkr förr, men den här är deras näst minsta elmotor. Nåt jag inte hittar är vikten, varken på pdf eller nån annan stans. Jag skulle nog kunna ladda batteriet ganska enkelt från mitt cigguttag som är matat med lite grova kablar. Att slippa tvåtaktsljudet o stanken vore jäkligt skönt. Kanske väger den här så lite att den i uppfällt läge inte drar ner aktern så ribben bromsar så förbannat som den gör med Ondskefulle Edvin påhängd?

Det här blev långt ser jag... Tror ni Maritim motorn är bara skit? Eller andra tankar?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Aktersnurra

Inlägg av Lasse L » tis 12 maj 2015, 15:04

Kolla upp om motorn tål saltvatten.
En del motorer är för insjöar.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Aktersnurra

Inlägg av nilsnobbing » tis 19 maj 2015, 14:03

En wild och crazy idé är att istället för att köpa en ny motor, köpa en ny jolle som går att ro. Finns det gummibåtar som går att ro? Annars blir det ju endast bogsering om man inte köper en sån där fiffig ihopfällbar. Packar du ihop den under semestern och förvarar under däck?

Extratank stavas Snickers, och motorn blir inte sämre och sämre ju mer den används, utan tvärtom! Nästan lite magiskt... Det enda bullret som hörs kan möjligen härröras till överkonsumtion av Snickers.

Häpp!

Kapten Nils Nobbing

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Aktersnurra

Inlägg av Fredrik » tis 19 maj 2015, 18:29

Vi har en 2,30m gummibåt med uppblåsbar V-botten som går väldigt bra att ro. Jag fick en modern 5hk 4-taktare på köpet vilket gör båten till ett riktigt fartmonster hemma på sjön, men när vi åker ut och seglar får det räcka med åror då jag inte har orkat fixat någon plats att hänga motorn på segelbåten.

Vår 5hk går fantastiskt fint, men den väger också 25kg eller så... Jag har funderat lite på hur mycket jag har använt jollemotorer genom åren och inte ens när jag var i 8-årsåldern och körde med den lilla Mariner 2hk körde jag upp mer än kanske 20 liter på en sommar, nu när jag har uppnått mogen ålder (passerat 40) och inte har lika mycket tid att leka i naturhamnarna skulle jag knappast köra mer än totalt 5 timmar med en jolle på en sommar. Miljömässigt tycker jag inte att det spelar så stor roll om man då kör upp 5 liter eller 3 liter per säsong, det känns som att det egentligen spelar mer roll att motorn är enkel att underhålla, starta när man behöver den och att man inte knäcker sin åldrande rygg.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar