Aktersnurra

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Aktersnurra

Inlägg av S-B A-son » sön 06 apr 2014, 14:06

Jag blev av med min lillmotor i höstas. Enligt polisen handlar det inte om öststatsligorna, som bara stjäl motorer från 18/20 hp och uppåt, utan om någon lokal förmåga. Denne förmåga knipsade ett hänglås och lyfte av den från akterpulpit.

Nåväl, skall jag ersätta den med en likadan motor, en Honda BF2.3 som fungerat väldigt bra men låtit en del, luftkyld som den är, eller någon annan fyrtaktare? Hondan var den lättaste av alla fyrtaktare, därför köpte jag den och den har varit hyfsat lätt att ta ned till gummibåten. Det är skillnad på 13 kg och 20 kg.

Eller ska den ersättas med en elmotor som ju går tyst och är väldigt lätt. Batteriet är ju förvisso tungt, men inte stort så det är nog lätt att placera i gummibåten. Och så går den ju väldigt tyst. Känns som ett alldeles utmärkt alternativ ju mer jag tänker på det.

Jag använder gummibåten, en Suzumar 230, för att ta mig iland efter att ha ankrat, eller för att företa upptäcktsfärder runt något intressant. Det handlar aldrig om utfärder längre än cirkus 20 minuter.

Finns några tankar runt detta bland er som faktiskt har gummibåt och också använder den?

mvh Sven-Barry

--

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Aktersnurra

Inlägg av Lasse L » sön 06 apr 2014, 14:57

Kör med elsnurra på dingen, 2.4x1.2 m
Sågade av riggröret till lämplig längd.
Bytte matarkablarna,för klent dimensionerade, (blev varma).
Batteri, 60 Ah, (från miljöstationen).
Funkar utmärkt, har en "liten" solpanel som laddare.
Vill inte ladda med kärnkraftsström. :-)
Använder dingen så som du använder gummibåten.

Polisen har fel. Förra året blev jag av med en 8 Hkr Honda på IFen, båtgrannen en 5 hk Tohatsu och Charlott en ny 5 Hkr "kines" till Debutanten.
Alla satt på segelbåtar.
De stjäl vad som är lättåtkomligt.
Om det nu är lätt att släpa en 50 kg tung snurra iland, troligtvis tar de motorerna "sjövägen".
http://www.blocket.se/goteborg/Ny_Suzuk ... ?ca=15&w=2
http://lasselundell.se/if.html
ELSNURRO.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aktersnurra

Inlägg av Anders S » mån 07 apr 2014, 23:30

Jag tycker inte alls som Lasse L. Om en elsnurra av enklare sort räcker, så fungerar det lika bra att ro, och när det inte går/man inte vill ro för att det är jobbigt, så behövs i alla fall en eller ett par ponnyhästar för att driva jollen. Men om jag skulle få för mig att byta denna väl genomtänkta åsikt, så skulle jag nog ordna en en provtur när det blåser en smula, och så se hur bra det går i motvinden. Det finns ju motorer som inte är helt anemiska.

Jag ser nog laddningen av batteriet som det riktigt stora problemet. Har man en lösning på det kan det vara en annan sak.
Anders S

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Aktersnurra

Inlägg av Ove T » tis 08 apr 2014, 07:21

Hej
Vi har en sådan motor som på Lasse bild till vår gummibåt och det fungerar hur bra som helst. Vi har ett 75 Ah batteri i en egen låda med yttre anslutningar som ingår i båtens normala batteribank och laddas som övriga batterier, med landström, motorgång eller solcell. Batteriet är onödigt stort och tungt och räcker längre än man orkar sitta i gummibåten. Jag har funderingar på att byta till ett mindre.
Största fördelen är att man kan smyga ut en stilla kväll på en tur från naturhamnen utan att få en massa arga ögon på sig, man får istället kommentaren vad tyst och fint det går.
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Aktersnurra

Inlägg av S-B A-son » tis 08 apr 2014, 20:31

Det går bra, nåja, att ro om man är ensam i den lilla båten. Men så fort man är fler blir det knepigt.

Jag känner lite som Ove, att en förbränningsmotor låter infernaliskt illa om man nu får för sig att glida omkring i ankringsviken på nattkröken.

Jag hr ett minne från Utkäften där hustru och jag låg över natten för fler än några år sen. Framåt midnatt kom en gummibåt med en karl och en kvinna glidande med just en elmotor på akterspegeln och höjde sina vinglas mot oss som satt i sittbrunnen. Helt ljudlöst och väldigt mysigt,

Att man inte kan ta sig fram mot kuling eller orkan kan man kanske ta. Eller bogsera i hög sjö.

Dessutom kostar de så att man kan ta en förlust..

mvh SVen-Barry

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Aktersnurra

Inlägg av Lasse L » ons 09 apr 2014, 08:37

Använde oxå elsnurran på en Debutant för att ta mej ut från bryggan till "seglingsvind".
Nuvarande ägare till Debutanten seglar den med elsnurra.
Min snurra "orkade" att ta min fd. IF kortare sträckor i hamnen, så att jag slipper ro.
elsnurradebutanten.jpg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Aktersnurra

Inlägg av Lasse L » ons 09 apr 2014, 21:12

Ove T skrev:Hej
Vi har en sådan motor som på Lasse bild till vår gummibåt och det fungerar hur bra som helst. Vi har ett 75 Ah batteri i en egen låda med yttre anslutningar som ingår i båtens normala batteribank och laddas som övriga batterier, med landström, motorgång eller solcell. Batteriet är onödigt stort och tungt och räcker längre än man orkar sitta i gummibåten. Jag har funderingar på att byta till ett mindre.
Största fördelen är att man kan smyga ut en stilla kväll på en tur från naturhamnen utan att få en massa arga ögon på sig, man får istället kommentaren vad tyst och fint det går.
Hälsningar Ove
Grattis Ove, till ditt förtjänsttecken i silver från SXK för ditt ideella arbete som funktionär.
Tack tack.
Lasse

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Aktersnurra

Inlägg av Excel 319 » ons 09 apr 2014, 22:17

Jag håller med Anders S. Min kamrat och jag har varsin Suzumar 265. Han har en elmotor liknande den på bilden ovan och jag har en 2,5 Suzuki fyrtakt, och det är inte en chans i världen att jag skulle byta med honom. En fyrtaktare för inte så mycket väsen i den fart som elmotorn ger och vill man köra fortare så går 2,5:an nästan dubbelt så fort som elmotorn. Fördelen att kunna göra längre utflykter talar också till bensinmotorns fördel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aktersnurra

Inlägg av Anders S » ons 09 apr 2014, 23:06

Det går väl att tillägga att det också kan vara en prisfråga. En ny biltemamotor och ett dito batteri kostar runt 3-4 tusen, och man får inga nya bensinmotorer för de pengarna. Min utombordare är "gratis", för den behöver inte ersättas, men om man skall köpa en bra, liten fyrtaktare så får man en rejäl klump som kostar en slant. Den börda som motsvaras av en elmotor och ett batteri blir ungefär samma som den minsta fyrtaktsmotorn, men den blir väl billigare totalt sett än något annat "nytt" än möjligen åror. Det lättaste totalt sett är en liten mesig Yamaha/Mariner/Mercury 2-hästare - den väger runt 13 kg. En elmotor på Biltema väger runt 7-10 kg, och sedan tillkommer batteriet. så under 20 kg är svårt att komma även med en sådan lösning. "En tank" räcker i båda fallen till en á två timmar.

Miljömässigt kan man tycka att en gammal tvåtaktare är helt fel, men man kan mildra den nackdelen om man a) kör litet och b) köper den dyra alkylatbensinen. I mitt fall är det alltså inte stora pengar eller miljösvineri (en dunk varje sommar). Så om jag skulle drabbas av Tjuven, så skulle jag för egen del försöka hitta en ersättning i form av en sådan motor.
Anders S

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Aktersnurra

Inlägg av Excel 319 » tor 10 apr 2014, 03:46

" Det lättaste totalt sett är en liten mesig Yamaha/Mariner/Mercury 2-hästare - den väger runt 13 kg. En elmotor på Biltema väger runt 7-10 kg, och sedan tillkommer batteriet. så under 20 kg är svårt att komma även med en sådan lösning. "En tank" räcker i båda fallen till en á två timmar."

Skillnaden är att när batteriet är slut så är det "slutåkt", med en snurra så kan man ha med en 5l resevdunk och fylla på ny kraft till motorn. Hur lång tid tar det inte att tanka ett batteri fullt igen.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Aktersnurra

Inlägg av peterh » tor 10 apr 2014, 07:12

Excel 319 skrev:" Det lättaste totalt sett är en liten mesig Yamaha/Mariner/Mercury 2-hästare - den väger runt 13 kg. En elmotor på Biltema väger runt 7-10 kg, och sedan tillkommer batteriet. så under 20 kg är svårt att komma även med en sådan lösning. "En tank" räcker i båda fallen till en á två timmar."

Skillnaden är att när batteriet är slut så är det "slutåkt", med en snurra så kan man ha med en 5l resevdunk och fylla på ny kraft till motorn. Hur lång tid tar det inte att tanka ett batteri fullt igen.
Du satte fingret på elbilens och elsnurrans begränsningar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aktersnurra

Inlägg av Anders S » tor 10 apr 2014, 10:46

Excel 319 skrev:" Det lättaste totalt sett är en liten mesig Yamaha/Mariner/Mercury 2-hästare - den väger runt 13 kg. En elmotor på Biltema väger runt 7-10 kg, och sedan tillkommer batteriet. så under 20 kg är svårt att komma även med en sådan lösning. "En tank" räcker i båda fallen till en á två timmar."

Skillnaden är att när batteriet är slut så är det "slutåkt", med en snurra så kan man ha med en 5l resevdunk och fylla på ny kraft till motorn. Hur lång tid tar det inte att tanka ett batteri fullt igen.
Det är den nackdel jag också ser. Men om den nackdelen inte finns (dvs, man har bara behov av korta turer, man har effektiv laddning lätt åtkomlig, man inte tycker att 25-30 kg är för mycket att lyfta i två bördor (motor 10 kg, batteri 15 kg) - dvs man har sina behov klara för sig, så går det ju uppenbarligen att använda elsnurror. Jag väljer som sagt att hålla fast vid en liten tvåtaktare, så länge det nu går. I min värld är en bensinmotor att föredra, eftersom man med även en liten sådan får mer kapacitet och räckvidd för pengarna. Man får också mer lukt, motorn på akterräcket, kladd med tvåtaktsolja och frågan om motorn skall starta i vår också?

Men rent tekniskt är det kanske rättvisare att påpeka att reservdunken till en elsnurra väger 15 kg och håller en till två timmar, medan reservdunken till motorn väger 6 kg och håller 3-6 timmar. Sedan pyntar man för två batterier (kör man utan reservdunk?) och en batteriladdare också något (Skall vi säga 1000 spänn jämnt?) och sliter på dem i fem år, medan bensinen kostar ca 150 spänn (om man köper alkylatbensin, annars 75 kr). Det är ju inte ens säkert att man kan se en lägre driftkostnad, om man betalar 200/år i batteriavskrivning.
Anders S

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Aktersnurra

Inlägg av gvs » tor 10 apr 2014, 14:33

Någon som vet vad en gammal 2 hästare, 2-takt, väger? tänker att de var nog lättare förr?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aktersnurra

Inlägg av Anders S » tor 10 apr 2014, 15:43

gvs skrev:Någon som vet vad en gammal 2 hästare, 2-takt, väger? tänker att de var nog lättare förr?
Ja. 13 kg. Vikten avser den vanligaste lilla sketsnurran som finns, Yamha/Mariner/Mercury med flera - 2 hk.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Aktersnurra

Inlägg av S-B A-son » tor 10 apr 2014, 18:07

Anders S skrev:
gvs skrev:Någon som vet vad en gammal 2 hästare, 2-takt, väger? tänker att de var nog lättare förr?
Ja. 13 kg. Vikten avser den vanligaste lilla sketsnurran som finns, Yamha/Mariner/Mercury med flera - 2 hk.
Ungefär vad Hondan väger. 13 kg. Går att hantera utan jätteproblem. (Jag är feg och krokade en lina i dels motorn och dels i akterpulpit för att OM jag tappade den i vattnet skulle kunna få upp den per omgående.)

BF 2.3 är för klen att få upp den lille Suzumaren 230 i planing. Inte ens i närheten även om man är ensam. Effekten av full gas är oväsen och svall men minimal fartökning. Därför kan jag tro att den liten elmotor skulle kunna göra jobbet, men som så många så snällt påpekat, det handlar om användningsfall och möjlighet att ladda.

Om man nu inte ska gå Anders väg men värre och skaffa en begagnad monstertvåtaktare på hela 4 hp!

mvh Sven-Barry

Skriv svar