Foldingpropeller till Maxi 95

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Foldingpropeller till Maxi 95

Inlägg av Ingemar » tis 25 mar 2014, 18:15

Hej, Vill ha Foldingpropeller till min maxi 95a Det sitter en VP 2003 i med backslag VP KGMS2B 5001 2.37:1 Står det på skylten
Skulle vilja ha lite hjälp med vilken storlek man ska ha, Det jag har tänkt ha är en 2-bladig. Och eftersom jag frågar här
Är att jag tänkte försöka köpa en beg på typ Blocket. så vad har ni för förslag tacksam för all hjälp.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Foldingpropeller till Maxi 95

Inlägg av paliswe » tis 25 mar 2014, 18:52

När det gäller folding propeller får man väldigt mycket vad man betalar för. Köper du en ny Varifold eller gori (prisklass mellan 7500 och 9500:- ) får du en högeffektiv folding till hyfsat pris som klarar att effektivt driva båten framåt samt att ge god backförmåga.
Köper du (i andra ändan av skalan) en begagnad Radice eller motsvarande som är 20 år gammal för en tusenlapp lr så får du en ganska ineffektiv propeller och näst intill obefintlig backförmåga.
Med detta i bakhuvudet får du sedan bestämma hur mycket pengar du ska lägga på din propeller. Med en ny dyr propeller får båten nytt liv, med en gammal dålig är risken att du blir besviken. (Betänk anledningen till att propellern är till salu på blocket, han kanske har bytt upp sig till en ny bättre propeller...)
Du får kolla hur mycket plats det finns för en propeller, Maxi 95 finns i två varianter, där det är antingen max 14 tum eller max 17 tum.

Skriv svar