Biltemapump till wallas 1800b

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » fre 18 apr 2014, 17:39

OK. Ifall någon är intresserad så kör nu Wallasen med en tyst och elektronisk (kontaktlös) pump. Att hitta en lämplig var inte det enklaste. Skall klara av att lyfta 1,2m, lågt tryck och flöde. En Biltemapump hade fungerat, men jag vill inte ha slangar och slangklämmor mellan pump och brännare.

Pumpen jag valde till slut var en AIRTEX E8251. Finns att få från tex Amazon för 35$. Köpte min via Ebay dock, räkna med lika mycket till i frakt. Pumpdata är 2.5 to 4.5 P.S.I., 30 G.P.H. Den är avsedd för marinbruk och US Coast Guard certifierad.

Pumpen har 1/8 NPT anslutningar, vilket råkar vara samma som koppar-röret i Wallasen. Det enda som behövs till är en skarvkoppling, som sedan borras ur för att passa ett tomgångmunstycke från en Weber DCOE. Med ett 0,45mm har jag ett flöde om 3,78l/h vilket kan jämföras med orginalpumpens 3,8l/h.
20140418_131305_resized.jpg
Airtex E8251
På bilden syns skarvstycket och några tomgångsmunstycken. Enda bearbetningen vi behövde göra var att borra ur så att munstycket gick in i skarvstycket. Till höger ses filtret. Vi flyttade intaget till ena väggen och pluggade hålet i bottnen där slangen gick in förut. Så totalt gjorde vi två nya hål i kåpan, ett 17mm för slangingångens O-ring och ett 6mm fästhål för pumpen (det kommer en klämma med).

Enda saken kvar att fixa är brytaren som visar att värmaren tänt. Det är en separat liten termostat som är punktad i bottnen på brännarkoppen. Verkade litet glapp dock så jag skall kolla den med hetluftslödkolven i morgon. Om den fortfarande vägrar skall jag försöka pillra in en extra kontakt i parallell. Brytarens enda funktion är att tända en lampa på panelen. Själva efterkylningstermostaten är en separat termostat som fungerar helt OK.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Anders S » fre 18 apr 2014, 18:45

Tändkvitteringen ordnar du kanske så enkelt som med en remsa slippapper. Det är den simplaste bimetallhistoria man kan tänka sig, men den kan oxidera (för att inte säga rosta). Jag använde 1200-papper och "vätte" med kontaktspray. (Projektet bestod i att sätta samman två havererade Thermo (Wallas gen 2) till en. Den sämsta var tok-korroderad i brännarkoppen, vilket förvandlade den till donator. Menm med tanke på att de var från -88 (dvs, förra århundradet) känns det som de inte var skyldiga mig så mycket.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » fre 18 apr 2014, 19:12

Bara man kommer åt den så. Det är ganska trångt där.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Anders S » lör 19 apr 2014, 06:33

AndersGustafsson skrev:Bara man kommer åt den så. Det är ganska trångt där.
Det är det. Jag klippte en rätt lång remsa och pillade in, så jag kunde "dra den fram och tillbaka" utan att dressera ett spädbarn (eller en spindel). Det hade kanske varit en roligare lösning men detta gick , det också. :P
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » lör 19 apr 2014, 18:46

Japp, jag demonterade hela eländet, med resultat att glödspiralen måste bytas. De (eller rättare sagt packningen) överlever sällan en demontering. Men nu sluter kontakten med en resistans på 2 ohm i stället för 2 Megaohm. Skall montera ihop all i morgon och provköra igen. Jag testade kontakten med hetluftslödkolven.
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Lasse L » lör 19 apr 2014, 20:41

AndersGustafsson skrev:Japp, jag demonterade hela eländet, med resultat att glödspiralen måste bytas. De (eller rättare sagt packningen) överlever sällan en demontering. Men nu sluter kontakten med en resistans på 2 ohm i stället för 2 Megaohm. Skall montera ihop all i morgon och provköra igen. Jag testade kontakten med hetluftslödkolven.
Jomenvisst går det att demontera värmaren.
Min pump hade tröttnat.
Efter demontering och "milt övervåld" tickade pumpen igång igen.
Sotade och kollade elanslutningar.
Kört värmaren i "bänk", med uppstart 10 ggr, är den klar för återmontering ombord.
värmaren.jpg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » lör 19 apr 2014, 21:12

Jomenvisst går det att demontera värmaren.
Jag avsåg brännaren. Den är iofs lättare att demontera än hela min värmare som sitter akterut och måste baxas in via ett sidofack, men bökig ändå, men å andra sidan så känns det bättre att ha alt genomgånget och med en pump som fungerar säkert, med tanke på just monteringen. En nackdel med att ta loss brännaren är att det alltid innebär byte av glödtråd, då packningen som håller denna brukar brista vid demontering.
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Lasse L » sön 20 apr 2014, 09:01

AndersGustafsson skrev:
Jomenvisst går det att demontera värmaren.
Jag avsåg brännaren. Den är iofs lättare att demontera än hela min värmare som sitter akterut och måste baxas in via ett sidofack, men bökig ändå, men å andra sidan så känns det bättre att ha alt genomgånget och med en pump som fungerar säkert, med tanke på just monteringen. En nackdel med att ta loss brännaren är att det alltid innebär byte av glödtråd, då packningen som håller denna brukar brista vid demontering.
Jag menade oxå brännaren.
När jag hade den "nere", passade jag på att sota och gå igenom alla ingående delar. Min glödtråds hållare höll.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » sön 20 apr 2014, 19:15

Jag sommarjobbade 78 med bland annat Wallas och de förbannade packningarna brast alltid..

Nåväl, lika bra att ha allt nytt. Något behov av sotning fanns ej. Wallasen är väl från sent 70-tal.
/Anders G

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » mån 21 apr 2014, 15:20

Noterar nu att det inte vore helt fel att byta även packningen 1801-164. Det är den asbest (huga) packning som tätar mellan brännkammaren och skorstenen. Går säkert att klippa till en, men den bör vara mjukare än vanlig kringerit, typ den man använder till topplockspackningar.

Har mailat Wallas och frågat om den finns att få tag på.
/Anders G

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » tis 22 apr 2014, 17:17

Lagade en packning av sådan glasfiberull man tätar ugnar med.
/Anders G

Subkontra
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 11:09
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Subkontra » ons 30 apr 2014, 12:24

Härligt att se att tråden lever!
Även om jag nu till slut beslutade mig för att beställa en renoverad pump från värmedoktorn.

/P-A

JOG_27
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 07 maj 2019, 21:19

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av JOG_27 » tis 07 maj 2019, 21:58

Jaha, nu har även jag trillat dit på en pump från Biltema. Köpte sugpump som kan ge 120l/h och 0,3 bar, artnr. 52-3230. Vid test efter montering av pumpdelarna med det lilla kopparröret, filter och munstycke på pumpade pumpen 40 ml/min (2,4l/h). Öppnade därefter filtret och gjorde rent (helt igensatt!!) testade igen, och då blev resutatet 63ml/min (3,8l/h)... Precis som Anders Gustavsson förutspått.

Frågan är nu:
- Är data på orginalpumpen rätt? Risken är ju att det pumpar för mycket och värmaren börjar flöda över.
- Hur smart är det att sätta en plastpump i samma lilla utrymme som brännaren sitter.
- Hur ska man bedöma brandrisken i den konstruktionsförändring som jag gjort, finns det någon här som kört värmaren med denna lösning någon längre
tid?
/ Janne Gustavsson

K Jansson
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 26 apr 2020, 09:28

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av K Jansson » sön 26 apr 2020, 09:46

Behåll original pump till Wallas 1800B. Vanliga felet brända brytarspetsar, fila hjälper något år men det går köpa nya från Dalhems.com. Wallas har SU-pump AUF226 men den från Dalhems, AUB106A har samma spetsar, kostar 268:- inkl frakt. Jag har nyss bytt, ganska och det fungerar perfekt. Det är ganska lätt om man tar bilder innan byte så att spetsar kommer åt rätt håll och att man gängar på tappen från membran lika långt.
/ KJ

Weibel
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 12 maj 2020, 00:32

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Weibel » tor 14 maj 2020, 16:00

JOG_27 skrev:
tis 07 maj 2019, 21:58
Jaha, nu har även jag trillat dit på en pump från Biltema. Köpte sugpump som kan ge 120l/h och 0,3 bar, artnr. 52-3230. Vid test efter montering av pumpdelarna med det lilla kopparröret, filter och munstycke på pumpade pumpen 40 ml/min (2,4l/h). Öppnade därefter filtret och gjorde rent (helt igensatt!!) testade igen, och då blev resutatet 63ml/min (3,8l/h)... Precis som Anders Gustavsson förutspått.

Frågan är nu:
- Är data på orginalpumpen rätt? Risken är ju att det pumpar för mycket och värmaren börjar flöda över.
- Hur smart är det att sätta en plastpump i samma lilla utrymme som brännaren sitter.
- Hur ska man bedöma brandrisken i den konstruktionsförändring som jag gjort, finns det någon här som kört värmaren med denna lösning någon längre
tid?
/ Janne Gustavsson
Hur gick det till slut? vad gjorde du? blev det biltemas pump? funkade den?
Har samma problem, och har köpt samma pump, fast inte försökt sätta ihop den ännu. hur fick du koppar delarna att sitta ihop med plast röret på pumpen?

Skriv svar