Jaramaz skrev:Oceansailor blandar ihop morötterna.
Det han framför gäller för plotters då man köper sjökorten på minneskort. Navionics ändrade reglerna / affärsmodell för ett par år sedan så att det numera går att uppdatera sina gamla sjö- och minneskort.
Har man laddat ner en app på sin phone/pad/tablet så är det en annan femma: korten laddas ner då och då, man köper typiskt ett kort för Europa för ca 100:-.
Men sedan är det så att Navionics fann att man kunde sälja två olika versioner av appar: vanlig och HD. HD kostar mer.
Om nu Hr T har en version på sin fån, och en annan på sin tablett/pad så är saken klar.
T vet väl om att alla sina android-appar kan hanteras från en hemsida? Därför kan man, om man vill, köpa Navionics-appen till telefonen (antar icke HD och billigare) och sedan ladda ner den till sin tablet via denna hemsida. Appen med låg upplösning räcker långt.
/J
För att ta det från början... sommaren 2012 laddade jag för första gången ner Navionics Europe. Detta till den androidlur jag hade då och fortfarande har/använder. Jag har senare (våren 2013) laddat ner appen till ytterligare en androidlur. Dessa två lurar verkar ha identiska Navionicsappar, åtminstone vad gäller det icke existerande grundet jag nämnde i mitt första inlägg.
Vintern.. nåja... 2014 laddade jag ner samma redan köpta app till min nyinköpta surfplatta, alltså den vanliga enkla, ej-HD-versionen, av Navionics. Den funkar alldeles utmärkt (med de begränsningar som avhandlas i en annan tråd)
men det är inte samma sjökort. I plattan fick jag markera alla områden jag ville ha kort för och göra 'download map' och fick då uppenbarligen nyare kort än vad jag får till telefonen när jag avinstallerar Navionics och installerar på nytt. Vid ominstallation i telefonen behöver jag inte markera några områden jag vill ha sjökort för, dom finns där vare sig jag vill eller inte... Vilket får mig att tro att Navionics inte avinstalleras helt när man tror att man gör det; antingen blir korten kvar eller så blir det kvar nån form av tabell som säjer vilka kort av vilken version man tidigare använt. Troligast ligger korten kvar nånstans på luren, det verkar osannolikt att Navionics skulle spara gamla ouppdaterade kortversioner bara för min skull?
Så hur av/om-installerar man Navionics helt och hållet? Det var liksom frågan det, se'....

/T